/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Spørgsmål vedrørende Debianinstallation
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-07-05 22:10

Fordi jeg ikke kunne få min lyd i Ubuntu til at lade være med at
skratte, prøver jeg nu Debian. Jeg har hentet DVD#1 af 3.1r0a.

Da jeg bare kørte standardinstallationen, hang den ved "Starting
up the partitioner" ved 38%. Jeg så på Google at mange andre har
haft samme problem, og læste samtigt at nogen havde prøvet at
starte installationen med linux26. Jeg prøvede det og det lod
mig i hvert fald komme videre i installationen, men hvad er det
jeg har gjort? :)

 
 
Michael Rasmussen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-07-05 22:32

On Wed, 20 Jul 2005 21:10:08 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Fordi jeg ikke kunne få min lyd i Ubuntu til at lade være med at
> skratte, prøver jeg nu Debian. Jeg har hentet DVD#1 af 3.1r0a.
>
Du giver ikke op så let

> Da jeg bare kørte standardinstallationen, hang den ved "Starting
> up the partitioner" ved 38%. Jeg så på Google at mange andre har
> haft samme problem, og læste samtigt at nogen havde prøvet at
> starte installationen med linux26. Jeg prøvede det og det lod
> mig i hvert fald komme videre i installationen, men hvad er det
> jeg har gjort? :)
linux (forvalgt): kerne 2.4.27
linux26: kerne 2.6.8

Held og lykke.

PS. Hvis du forstår tysk, kan du søge på tyske blog's. Jeg kan se, at
der er mange dernede, der har en maskine fra Aldi magen til din, og hvad
jeg kunne finde frem til, ser det ud til, at de fleste har stor succes med
kombinationen Medion og Suse - begge tyske foretagender. Man skulle endog
kunne købe Medion i Tyskland med Suse præinstalleret. Det var måske en
mulighed, hvis alt andet fejler?


--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Lars Stokholm (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-07-05 22:52

On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
>> Fordi jeg ikke kunne få min lyd i Ubuntu til at lade være med at
>> skratte, prøver jeg nu Debian. Jeg har hentet DVD#1 af 3.1r0a.
>>
> Du giver ikke op så let

Hell no. Jeg har ikke trukket Jer og mig selv gennem alt det her besvær
for at kaste Linux fra mig igen. This time it's personal. ;)

Men det virkede sgu. Lyden er helt klar. Der var bare nogle små ting
under installationen som jeg var i tvivl om:

På et tidspunkt skulle jeg vælge hvilket skærmkort jeg bruger. At den
ikke ligesom Ubuntu finder ud af det selv, fatter jeg ikke, men det
kan være hvad det være vil. Den stod på noget der hedder Vesa, men det
aner jeg ikke hvad er. Jeg fornemmer at det er noget "default", noget
generelt som virker for alle kort. Jeg valgte dog (naturligvis?) ATI,
da jeg har et ATI Radeon 9800 Pro. Så blev jeg smidt videre til et
punkt hvor jeg vist skulle indtaste et langt bus-nummer, i forbindelse
med skærmkortet (jeg tror de kaldte det bus). Det fattede jeg ikke en
brik af, så jeg kneb øjnene sammen og trykkede enter. Da jeg lettede på
det ene øjenlåg, var jeg kommet videre. Men hvad skulle jeg have gjort
i forbindelse med skærmkortet?

Hvor godt sætter Ubuntu egentlig skærmkortet op? Vælger den bare Vesa?

Er der noget jeg skal gøre efter installationen? Skærmen virker, lyden
virker, nettet virker.

Det eneste problem jeg ser ud til at have, er at jeg ikke i Gnome kan
indstille skærmen højere end 800x600. Det kan jeg vel rette i en
konfigurationsfil, eller ved at køre etellerandet konfigurations-
værktøj?

> linux (forvalgt): kerne 2.4.27
> linux26: kerne 2.6.8

Okay, det er da underligt. Er det fordi Debian er så fokuserede på
stabilitet, at de vælger at lade en gammel kerne være forvalgt?

> Held og lykke.

Mange tak.

> PS. Hvis du forstår tysk, kan du søge på tyske blog's. Jeg kan se, at
> der er mange dernede, der har en maskine fra Aldi magen til din, og hvad
> jeg kunne finde frem til, ser det ud til, at de fleste har stor succes med
> kombinationen Medion og Suse - begge tyske foretagender. Man skulle endog
> kunne købe Medion i Tyskland med Suse præinstalleret. Det var måske en
> mulighed, hvis alt andet fejler?

Ja, jeg har prøvet Suse engang og overvejet den igen, men så fik jeg
øje på at Novell havde købt det, og så tænkte jeg "uha".

Jeg kan stort set intet tysk, men tak fordi du besværede dig med at
søge på det. Skulle Debian også fejle vil jeg kigge på Suse.

Lars Stokholm (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-07-05 23:00

On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Er der noget jeg skal gøre efter installationen? Skærmen virker, lyden
> virker, nettet virker.

Men tastaturet var sat til engelsk keyboard layout, selvom jeg er
overbevist om at jeg valgte dansk under installationen.

Michael Rasmussen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-07-05 23:17

On Wed, 20 Jul 2005 21:59:40 +0000, Lars Stokholm wrote:

>
> Men tastaturet var sat til engelsk keyboard layout, selvom jeg er
> overbevist om at jeg valgte dansk under installationen.
dpkg-reconfigure xserver-xfree86. Under keyboard skriver du blot dk.
Det du har valgt, er sikkert sprog for keyboard i konsollen. Du skal også
vælge keyboard for X.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 12:27

On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> dpkg-reconfigure xserver-xfree86. Under keyboard skriver du blot dk.
> Det du har valgt, er sikkert sprog for keyboard i konsollen. Du skal også
> vælge keyboard for X.

Hmm, min insert-tast virker ikke. Trykker jeg på den i konsollen,
skriver den bare ~. Jeg har gjort det du skrev, og sat Gnome til også
at bruge dansk layout.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 12:43

On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Hmm, min insert-tast virker ikke. Trykker jeg på den i konsollen,
> skriver den bare ~. Jeg har gjort det du skrev, og sat Gnome til også
> at bruge dansk layout.

Hmm, jeg ved det virkede da jeg prøvede at installere fra DVD, men denne
gang installerede jeg fra CD. Det lyder absurd, men kan det være derfor?
Fordi der mangler en pakke, som ikke lå på CDen. Man skulle tro at
Debian installationen så bare forbinder til nettet og henter den, men
nej. Da jeg installerede fra DVD kom XMMS med. Nu hvor jeg har
installeret fra CD er XMMS ikke at finde. Begge gange valgte jeg at
installere "desktop"-pakkerne, under installationen (der hvor man også
kan vælge om computeren skal fungere som webserver, mailserver osv.).
Der er en masse andet multimeda-snavs der heller ikke er kommet med.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 13:18

On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Hmm, jeg ved det virkede da jeg prøvede at installere fra DVD, men denne
> gang installerede jeg fra CD. Det lyder absurd, men kan det være derfor?

Den giver stadigvæk ~ i Gnome-terminalen, er det normalt? Men i det
mindste virker den i VIM nu (det var det jeg reagerede på før, at den
ikke gjorde). Men det tror jeg har noget at gøre med at det er en anden
VIM der er kommet ind nu. Når jeg starter VIM i CD-versionen, får jeg
ingen velkomst, men det gør jeg i DVD-versionen. Totalt underligt.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 13:30

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> > Hmm, jeg ved det virkede da jeg prøvede at installere fra DVD, men denne
> > gang installerede jeg fra CD. Det lyder absurd, men kan det være derfor?
>
> Den giver stadigvæk ~ i Gnome-terminalen, er det normalt? Men i det
> mindste virker den i VIM nu (det var det jeg reagerede på før, at den
> ikke gjorde). Men det tror jeg har noget at gøre med at det er en anden
> VIM der er kommet ind nu. Når jeg starter VIM i CD-versionen, får jeg
> ingen velkomst, men det gør jeg i DVD-versionen. Totalt underligt.

Det er garanteret ikke vim Starter du med "vi" eller "vim"?

vim kommer også i mange "stykker"..

$ apt-cache search vim

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 13:38

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Det er garanteret ikke vim Starter du med "vi" eller "vim"?

vi

> vim kommer også i mange "stykker"..
>
> $ apt-cache search vim

Hmm, jeg kan nu ikke se der skulle være en anden editor imellem. Men du
mener måske at jeg kan have manglet nogle dele af vim?

I hvert fald kører jeg på DVDen nu, og alt er fint.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 13:44

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> > Det er garanteret ikke vim Starter du med "vi" eller "vim"?
>
> vi

Det er ikke nødvendigvis vim

jesper@ibm:/tmp$ ls -l `which vi`
lrwxrwxrwx 1 root root 20 2004-05-09 16:47 /usr/bin/vi ->
/etc/alternatives/vi
jesper@ibm:/tmp$

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 13:50

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
>> vi
>
> Det er ikke nødvendigvis vim

Okay, det har det så nok ikke været.

Michael Rasmussen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 20-07-05 23:10

On Wed, 20 Jul 2005 21:52:20 +0000, Lars Stokholm wrote:

>
> Hell no. Jeg har ikke trukket Jer og mig selv gennem alt det her besvær
> for at kaste Linux fra mig igen. This time it's personal. ;)
>
Hehe

> Men det virkede sgu. Lyden er helt klar. Der var bare nogle små ting
> under installationen som jeg var i tvivl om:
>
Debian rules!!!

> det ene øjenlåg, var jeg kommet videre. Men hvad skulle jeg have gjort
> i forbindelse med skærmkortet?
>
Det er normalt ikke nødvendigt at angive noget her. Jeg har ihvertfald
aldrig haft nødigt at gøre det

> Hvor godt sætter Ubuntu egentlig skærmkortet op? Vælger den bare
> Vesa?
>
Nej, de har ofret en del ressourcer på, at kunne genkende stort set alle
grafikkort. Alle grafikkort (PCI) har et unikt id. Prøv lspci -v i en
terminal
> Er der noget jeg skal gøre efter installationen? Skærmen virker, lyden
> virker, nettet virker.
Udforsk den nye verden. Læs www.debianguiden.dk. Og ellers lær
brugergrænsefladen og debian at kende.
>
> Det eneste problem jeg ser ud til at have, er at jeg ikke i Gnome kan
> indstille skærmen højere end 800x600. Det kan jeg vel rette i en
> konfigurationsfil, eller ved at køre etellerandet konfigurations-
> værktøj?
Den har sikkert valgt konservativt.
Som root: dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Når du skal vælge indstillinger for din skærm, så vælg den opløsning
du ønsker dig. Næste billede er options. Sørg her for at med Medium, og
du vil blive præsenteret for forskellige forslag til din skærms bedste
formåen. Her skal du vælge den der ligger tættest på din skærms
formåen, eller lige under; endelig ikke lige over
>
> Okay, det er da underligt. Er det fordi Debian er så fokuserede på
> stabilitet, at de vælger at lade en gammel kerne være forvalgt?
>
Du har installeret Debian Stable eller Sarge, den er primært tænkt som
en serverinstallation, hvorfor ældre, men veltestet er i højsædet.
Sarge er blevet testet gennem de sidste 3 år, så den er klippe stabil.
Indtil du har helt styr på Debian, bør du blive her. Senere kan du så
overveje at køre bleding edge

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Lars Stokholm (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-07-05 23:23

On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Det er normalt ikke nødvendigt at angive noget her. Jeg har ihvertfald
> aldrig haft nødigt at gøre det

Okay, men det var en god ide at vælge ati fremfor vesa, ikke? :)

> Nej, de har ofret en del ressourcer på, at kunne genkende stort set alle
> grafikkort. Alle grafikkort (PCI) har et unikt id. Prøv lspci -v i en
> terminal

Jeg synes nu ikke jeg kan se noget unikt ID i den liste. Kan det være
fordi det er et AGP-kort?

> Udforsk den nye verden. Læs www.debianguiden.dk. Og ellers lær
> brugergrænsefladen og debian at kende.

Will do.

> Som root: dpkg-reconfigure xserver-xfree86

Ja, det tænkte jeg nok, så jeg prøvede det. Men jeg blev trukket
igennem en masse spørgsmål, der var sortere end jord for mig. Jeg tror
det er direkte farligt at lade mig besvare sådan noget.

> Når du skal vælge indstillinger for din skærm, så vælg den opløsning
> du ønsker dig. Næste billede er options. Sørg her for at med Medium, og
> du vil blive præsenteret for forskellige forslag til din skærms bedste
> formåen. Her skal du vælge den der ligger tættest på din skærms
> formåen, eller lige under; endelig ikke lige over

Farligt. :) Det er mere held end forstand at jeg ikke allerede har
gjort det. Kan jeg ikke slippe uden om det her på en nemmere og mere
sikker måde?

> Du har installeret Debian Stable eller Sarge, den er primært tænkt som
> en serverinstallation, hvorfor ældre, men veltestet er i højsædet.

Sådan noget må du ikke sige. :) Lad os nu sige for sjov at jeg skulle
have fat i Sid, er *måden* at gøre det på, så ikke at lave en dist-
upgrade fra Sarge?

> Sarge er blevet testet gennem de sidste 3 år, så den er klippe stabil.
> Indtil du har helt styr på Debian, bør du blive her. Senere kan du så
> overveje at køre bleding edge

I Windows var jeg Mr. Bleeding Edge. Gammelt gennemtestet software er
ikke mig, men alligevel fornemmer jeg at det er en god idé lige nu.

Michael Rasmussen (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-07-05 00:17

On Wed, 20 Jul 2005 22:22:51 +0000, Lars Stokholm wrote:

>
> Okay, men det var en god ide at vælge ati fremfor vesa, ikke? :)
>
VESA er det sikre, meeen
>
> Jeg synes nu ikke jeg kan se noget unikt ID i den liste. Kan det være
> fordi det er et AGP-kort?
>
Hos mig får jeg følgende:
0000:01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV6
[Vanta/Vanta LT] (rev 15) (prog-if 00 [VGA])

Det synes jeg da er ret unikt

>
> Ja, det tænkte jeg nok, så jeg prøvede det. Men jeg blev trukket
> igennem en masse spørgsmål, der var sortere end jord for mig. Jeg tror
> det er direkte farligt at lade mig besvare sådan noget.
>
Hvis du vil sikre dig din nuværende konfiguration:
cp /etc/X11/XF86Config-4 /etc/X11/XF86Config-4.orig
Herefter kan du lege med instillinger. Et hint er dog, at den viser
de indstillinger, der er i brug pt, så hvis du kun ændrer keyboard til
dk og vælger skærmopløsning, vil resten blive bibeholdt. Når du har
ændret, skal du logge dig af, og når login-billedet vises, tryker du
Ctrl-Alt-Backspace for at genstarte X. Hvis den ikke starter, kører du
blot programmet igen, og prøver med en opsætning af mindre
skærmformåen.
Skulle alt glippe: cp /etc/X11/XF86Config-4.orig /etc/X11/XF86Config-4,
og du er tilbage ved udgangspunktet
>
> Sådan noget må du ikke sige. :) Lad os nu sige for sjov at jeg skulle
> have fat i Sid, er *måden* at gøre det på, så ikke at lave en dist-
> upgrade fra Sarge?
>
Inden du gør det, skal du ændre alle de steder, hvor der står stable
eller Sarge til Sid eller Unstable i filen /etc/apt/sources.list, og
herefter er det:
apt-get update
apt-get dist-upgrade

Undlad dog at gøre det foreløbigt. Sarge er ikke langt bagud pt. På
nær selve Gnome-desktoppen, svarer den mer eller mindre til Ubuntu Hoary.
Sarge (Gnome 2.6) Ubuntu (Gnome 2.10)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 00:45

On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Hvis du vil sikre dig din nuværende konfiguration:
> cp /etc/X11/XF86Config-4 /etc/X11/XF86Config-4.orig
> Herefter kan du lege med instillinger. Et hint er dog, at den viser
> de indstillinger, der er i brug pt, så hvis du kun ændrer keyboard til
> dk og vælger skærmopløsning, vil resten blive bibeholdt. Når du har
> ændret, skal du logge dig af, og når login-billedet vises, tryker du
> Ctrl-Alt-Backspace for at genstarte X. Hvis den ikke starter, kører du
> blot programmet igen, og prøver med en opsætning af mindre
> skærmformåen.
> Skulle alt glippe: cp /etc/X11/XF86Config-4.orig /etc/X11/XF86Config-4,
> og du er tilbage ved udgangspunktet

Nice. Så er det jo ikke så svært alligevel. Enter hele vejen igennem,
med mindre der er noget jeg vil ændre?

> Inden du gør det, skal du ændre alle de steder, hvor der står stable
> eller Sarge til Sid eller Unstable i filen /etc/apt/sources.list ...

Ja, about that. Min souces.list lige nu i sin fulde længde:

#deb file://cdrom/ sarge main
deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.1 r0a _Sarge_ - Official i386 Binary-1 (20050607)]/ unstable contrib main
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib

(I anden linje "unstable". Hmm... Fejl?)

Nå, men jeg går ud fra den er så kort, fordi det er DVD'en jeg har
hentet? Så er det vel ikke nok bare at ændre den securitys stable til
unstable (det virker i øvrigt slet ikke). Der skal vel nogle ekstra
linjer ind, eller hvad? Jeg synes ikke jeg kan finde noget info om
hvad der skal stå.

Jeg savner i øvrigt en side som ubuntuguide.org. debianguiden.dk er
nok sådan en side, men lige nu synes jeg den er ret outdated. Findes
der ikke en engelsk side, som er mere up-to-date? debianplanet.org
debianhelp.org virker som om de er gået i stå.

Når nu jeg er ved DVDen, hvordan er det så med den og alt det her med
NONUS? Der var nemlig ingen NONUS DVD.

Michael Rasmussen (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 21-07-05 01:54

On Wed, 20 Jul 2005 23:45:13 +0000, Lars Stokholm wrote:


> Nice. Så er det jo ikke så svært alligevel. Enter hele vejen igennem,
> med mindre der er noget jeg vil ændre?
>
korrekt


> Ja, about that. Min souces.list lige nu i sin fulde længde:
>
> #deb file://cdrom/ sarge main
> deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.1 r0a _Sarge_ - Official i386 Binary-1
> (20050607)]/ unstable contrib main deb http://security.debian.org/
> stable/updates main contrib
>
> (I anden linje "unstable". Hmm... Fejl?)
>
Et sources.list kunne se sådan ud:

deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ unstable main contrib non-free deb-src
ftp://ftp.de.debian.org/debian/ unstable main contrib non-free

Security findes ikke til unstable, da der kommer seneste version i stedet
for.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 02:06

On 2005-07-21, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ unstable main contrib non-free
> deb-src ftp://ftp.de.debian.org/debian/ unstable main contrib non-free

Er der noget med hvor hurtigt nye opdateringer propagerer ud på de
forskellige repositories? Er ftp.de.debian.org bedre end Sunsites?

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 02:00

On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Ja, about that. Min souces.list lige nu i sin fulde længde:

Efter rigtig lang tids søgen fandt jeg:
http://www.debian.org/international/Danish/packages
Og nu ser min sources.list sådan ud:

#deb file://cdrom/ sarge main
deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.1 r0a _Sarge_ - Official i386 Binary-1 (20050607)]/ unstable contrib main
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib
deb ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/debian unstable main contrib non-free

Hvordan ser det ud hvis jeg vil _prøve_ at lave en dist-upgrade til
sid?

Hvad i øvrig med etch, den synes jeg ikke rigtig der er nogen der taler
så meget om. Hvorfor kan jeg ikke bruge etch i som en gylden middelvej
mellem sarge og sid?

> Når nu jeg er ved DVDen, hvordan er det så med den og alt det her med
> NONUS? Der var nemlig ingen NONUS DVD.

Jo mere jeg snuser rundt, desto mere får jeg på fornemmelsen at NONUS er
helt afskaffet.

Sune Vuorela (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Sune Vuorela


Dato : 21-07-05 06:13

On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
>> Ja, about that. Min souces.list lige nu i sin fulde længde:
> #deb file://cdrom/ sarge main
> deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.1 r0a _Sarge_ - Official i386 Binary-1 (20050607)]/ unstable contrib main
> deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib
> deb ftp://ftp.sunsite.dk/mirrors/debian unstable main contrib non-free

Orv! Endnu en selvmordskandidat!

Unstable er unstable - og lige nu er den rigtig dejligt meget i stykker
- med mindre du vil udfordre skæbnen - eller bare har helt vildt lyst
til at blive avanceret apt-get bruger, så synes jeg du skulle overveje
at vente med at køre unstable.

>
> Hvordan ser det ud hvis jeg vil _prøve_ at lave en dist-upgrade til
> sid?

Efter rettelser i sources.list -
apt-get update && apt-get dist-upgrade

> Hvad i øvrig med etch, den synes jeg ikke rigtig der er nogen der taler
> så meget om. Hvorfor kan jeg ikke bruge etch i som en gylden middelvej
> mellem sarge og sid?

Fordi næsten alle der har kørt testing ind til fornylig er ind til
videre blevet på sarge. Sarge blev jo stable for en måned siden.
Og alle der i forvejen kørte unstable bliver ved med det.
Og der er endnu ikke stor forskel på sarge og etch.

> Jo mere jeg snuser rundt, desto mere får jeg på fornemmelsen at NONUS er
> helt afskaffet.

Ja - USA har ændret nogle regler der gør at der ikke er sådanne
problemer mere. (Det var vidst noget med krypteringer)




(Jeg ligger selv lige nu mellem unstable og experimental)
--
Sune

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 09:57

On 2005-07-21, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> Orv! Endnu en selvmordskandidat!

Okay, jeg bliver ved Sarge, det lover jeg. :)

>> Hvordan ser det ud hvis jeg vil _prøve_ at lave en dist-upgrade til
>> sid?
>
> Efter rettelser i sources.list -
> apt-get update && apt-get dist-upgrade

Jo tak, men det var nu ikke helt det jeg mente med mit spørgsmål. Det
jeg mente var, om indholdet af sources.list-filen så fornuftigt ud. Men
lad os glemme unstable og koncentrere os om stable.

Jeg undrer mig over at sources.list som standard indeholder dette:

deb file:///cdrom/ sarge main
deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.1 r0a _Sarge_ Official i386 Binary-1 (20050607)]/ unstable contrib main
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib

Der er flere ting der undrer mig:

1) Hvad er forskellen på de første to linjer, eller hører de sammen?

2) Hvorfor står der 'unstable' i anden linje? Skal der gøre det?

3) Så vidt jeg kan læse mig frem til i man sources.list, er:
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib
Lige så godt som:
deb http://security.debian.org/ stable updates main contrib
Men det passer ikke. Hvad er forskellen?

4) Eneste kilde til pakker ser ud til at være min DVD (hvis vi ser bort
fra sikkerhedsopdateringer). Skulle der ikke også være en linje i
stil med:
deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ stable main contrib non-free
Uden den er jeg f.eks. ikke i stand til at få fat i gaim-data, gaim-
dev, gaim-encryptionm osv. Er det meningen man skal tilføje den
linje selv, og er der i så fald andre linje jeg også skal tilføje?

Beklager mine mange spørgsmål. :/

Martin Schultz (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 21-07-05 10:13

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> skrev 2005-07-21:
> On 2005-07-21, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
>> Orv! Endnu en selvmordskandidat!
>
> Okay, jeg bliver ved Sarge, det lover jeg. :)
>
>>> Hvordan ser det ud hvis jeg vil _prøve_ at lave en dist-upgrade til
>>> sid?
>>
>> Efter rettelser i sources.list -
>> apt-get update && apt-get dist-upgrade
>
> Jo tak, men det var nu ikke helt det jeg mente med mit spørgsmål. Det
> jeg mente var, om indholdet af sources.list-filen så fornuftigt ud. Men
> lad os glemme unstable og koncentrere os om stable.
>
> Jeg undrer mig over at sources.list som standard indeholder dette:
>
> deb file:///cdrom/ sarge main
> deb cdrom:[Debian GNU/Linux 3.1 r0a _Sarge_ Official i386 Binary-1 (20050607)]/ unstable contrib main
> deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib
[snip]
> 4) Eneste kilde til pakker ser ud til at være min DVD (hvis vi ser bort
> fra sikkerhedsopdateringer). Skulle der ikke også være en linje i
> stil med:
> deb ftp://ftp.de.debian.org/debian/ stable main contrib non-free
> Uden den er jeg f.eks. ikke i stand til at få fat i gaim-data, gaim-
> dev, gaim-encryptionm osv. Er det meningen man skal tilføje den
> linje selv, og er der i så fald andre linje jeg også skal tilføje?

Min hedder:

deb http://ftp.us.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
deb-src http://ftp.us.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib
non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib
non-free

deb http://security.debian.org/ sarge/updates main contrib non-free

Hvis du hellere vil køre unstable eller testing kan du ændre sarge i
overstående til fx. unstable

Martin
--
Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 10:28

On 2005-07-21, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:
> Min hedder:
>
> deb http://ftp.us.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
> deb-src http://ftp.us.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib

Okay, så du har heller ikke nogen reference til CDen? Jeg gider nemlig
ikke skulle poppe den CD i, hver gang jeg skal installere et lillebitte
program, som jeg ligeså godt kan hente på nettet.

Men bare for sjov, giver det mening at sætte non-free på CDen?
Indeholder den overhovedet pakker fra non-free?

> deb http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib
> non-free
> deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib
> non-free

De er så ikke nødvendige længere, forstår jeg.

> deb http://security.debian.org/ sarge/updates main contrib non-free

Er der nogen grund til at den står sidst? Det gør jo en forskel hvilken
rækkefølge de står i, og jeg kan ikke lige finde ud af om security
updates skal stå først eller sidst.

Martin Schultz (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 21-07-05 10:39

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> skrev 2005-07-21:
> On 2005-07-21, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:
>> Min hedder:
>>
>> deb http://ftp.us.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
>> deb-src http://ftp.us.debian.org/debian/ sarge main non-free contrib
>
> Okay, så du har heller ikke nogen reference til CDen? Jeg gider nemlig
> ikke skulle poppe den CD i, hver gang jeg skal installere et lillebitte
> program, som jeg ligeså godt kan hente på nettet.

Jeg tror ikke det giver mening og have reference til CDen hvis man har
en hurtig netforbindelse uden forbrugs afregning.
>
> Men bare for sjov, giver det mening at sætte non-free på CDen?
> Indeholder den overhovedet pakker fra non-free?
Det er jeg ikke klar over.

>> deb http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib
>> non-free
>> deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US sarge/non-US main contrib
>> non-free
>
> De er så ikke nødvendige længere, forstår jeg.
Nej, mere et lævn fra gamle tider, maskinen kørte originalt woody. Det
giver dog ingen problemer.

>
>> deb http://security.debian.org/ sarge/updates main contrib non-free
>
> Er der nogen grund til at den står sidst? Det gør jo en forskel hvilken
> rækkefølge de står i, og jeg kan ikke lige finde ud af om security
> updates skal stå først eller sidst.

Hvilken forskel mener du det gør? SVJV er det kun hvilket række følge de
bliver opdateret fra.

Det er den originale sources.list fra woody, kun opdateret til sarge, så
jeg vil mene rækkefølgen er korrekt.

Martin
--
Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 10:44

On 2005-07-21, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:
>> Er der nogen grund til at den står sidst? Det gør jo en forskel hvilken
>> rækkefølge de står i, og jeg kan ikke lige finde ud af om security
>> updates skal stå først eller sidst.
>
> Hvilken forskel mener du det gør? SVJV er det kun hvilket række følge de
> bliver opdateret fra.

Som jeg forstod det, så leder apt-get listen igennem, oppefra og ned,
indtil den finder det den leder efter. Min tanke var at det må være
bedst den kigger blandt sikkerhedsopdateringer først, men jeg skal
sikkert bare lade være med at tænke for meget over det. :)

> Det er den originale sources.list fra woody, kun opdateret til sarge, så
> jeg vil mene rækkefølgen er korrekt.

Ja i min liste stod security updates også sidst. Det er nok sådan det
skal være.

Tak for din hjælp.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 10:46

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> wrote:
> >> Er der nogen grund til at den står sidst? Det gør jo en forskel hvilken
> >> rækkefølge de står i, og jeg kan ikke lige finde ud af om security
> >> updates skal stå først eller sidst.
> >
> > Hvilken forskel mener du det gør? SVJV er det kun hvilket række følge de
> > bliver opdateret fra.
>
> Som jeg forstod det, så leder apt-get listen igennem, oppefra og ned,
> indtil den finder det den leder efter. Min tanke var at det må være
> bedst den kigger blandt sikkerhedsopdateringer først, men jeg skal
> sikkert bare lade være med at tænke for meget over det. :)

Nej, den tager nyeste tilgængelige version.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 10:52

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Nej, den tager nyeste tilgængelige version.

Okay, tak.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 10:45

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Schultz:
> Jeg tror ikke det giver mening og have reference til CDen hvis man har
> en hurtig netforbindelse uden forbrugs afregning.

Hvis man har diskplads nok, så kunne man lige kopiere alle .deb-filerne
ind i /var/cache/apt/archives/

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at den kunne lave noget mere
"intillegent" pakke-hentning. Jeg har et par maskiner på samme netværk
der alle kører Unstable.. der måtte den gerne finde ude af at rode i
cachen på de andre installationer automatisk. Jeg har prøvet med
apt-proxy på den ene af maskinerne, men den gik i spåner af sig selv
inden der var gået en uge. Og jeg ville egentligt også gerne have at den
gjort det "helt af sig selv".

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Jacob Larsen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 20-07-05 23:32

Michael Rasmussen wrote:
> Det er normalt ikke nødvendigt at angive noget her. Jeg har ihvertfald
> aldrig haft nødigt at gøre det

Det er kun nødvendigt at angive BusID i det tilfælde hvor der er flere
kort i maskinen, eller hvis der skal rodes med dual-head setups.

/Jacob

Lars Stokholm (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-07-05 23:35

On 2005-07-20, Jacob Larsen <jlar01@kom.aau.dk> wrote:
> Det er kun nødvendigt at angive BusID i det tilfælde hvor der er flere
> kort i maskinen, eller hvis der skal rodes med dual-head setups.

Ja, det læste jeg forresten godt, men der var alligevel noget der fik
mig i tvivl. Men det har jeg selvfølgelig glemt nu.

Lars Stokholm (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 20-07-05 23:43

On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Udforsk den nye verden. Læs www.debianguiden.dk.

Den siger at jeg skal lave en /boot partition på 10-15MB. Jeg havde
egentlig tænkt mig at gøre som i Ubuntu: En root på 10GB, en home på
148,5GB og en swap på 1,5GB. Hvad siger I?

Sune Vuorela (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Sune Vuorela


Dato : 20-07-05 23:57

On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
>> Udforsk den nye verden. Læs www.debianguiden.dk.
>
> Den siger at jeg skal lave en /boot partition på 10-15MB. Jeg havde
> egentlig tænkt mig at gøre som i Ubuntu: En root på 10GB, en home på
> 148,5GB og en swap på 1,5GB. Hvad siger I?

Det er så vidt jeg er orienteret gammel viden, det der med 10-15 mb
boot.
Jeg har det stadig på enkelte maskiner - men brugre det ikke på nye
maskiner jeg installerer.

I 'gamle dage' kunne bootloaderen ikke pege længere ind på disken end de
første x GB - for at være sikker på kernen altid blev lagt på de første
x GB kan man lave en lille partition i starten af disken til at lægge
sine kerne på.

- det har dog også den fordel at man hvis man får problemer kan nuke
sin root-partition, geninstallere alt og hurtigt komme op på sine
hjemmebyggede kerner - for de er jo bevaret i /boot. ... Meeeen ...

--
Sune

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 00:11

On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Men det virkede sgu. Lyden er helt klar. Der var bare nogle små ting
> under installationen som jeg var i tvivl om:

Gad vide om det er fordi Debian Sarge bruger 2.6.8-2-686 mens
Ubuntu bruger den nyere 2.6.10-5-386. Det kan jo være at det er
et problem der først kommer en senere kerne.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 10:35

On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Men det virkede sgu. Lyden er helt klar.

Heh, det er sgu fordi det er en gammel kerne. Jeg opgraderede lige til
2.6.11 og nu skratter lyden ligeså fint igen. Spørgsmålet er om der er
håb for at problemet bliver løst, inden en nyere kerner kommer med i
Debian stable, eller om jeg blot trækker pinen ud ved at køre Debian
nu. Det er selvfølgeligt ikke til at vide... Øv! Kommentarer?

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 10:36

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-20, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> > Men det virkede sgu. Lyden er helt klar.
>
> Heh, det er sgu fordi det er en gammel kerne. Jeg opgraderede lige til
> 2.6.11 og nu skratter lyden ligeså fint igen. Spørgsmålet er om der er
> håb for at problemet bliver løst, inden en nyere kerner kommer med i
> Debian stable, eller om jeg blot trækker pinen ud ved at køre Debian
> nu. Det er selvfølgeligt ikke til at vide... Øv! Kommentarer?

Du kan vælge:
1) At være tilfreds og leve med det.
2) At indgå i debugginarbejdet med problemet.. med håb om at løse det
for andre også.

Jesper


--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 10:39

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> 2) At indgå i debugginarbejdet med problemet.. med håb om at løse det
> for andre også.

Det er helt sikkert den langsigtede plan. Nu skal jeg lige føle mig lidt
hjemme først.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 10:38

On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Heh, det er sgu fordi det er en gammel kerne. Jeg opgraderede lige til
> 2.6.11 og nu skratter lyden ligeså fint igen. Spørgsmålet er om der er
> håb for at problemet bliver løst, inden en nyere kerner kommer med i
> Debian stable, eller om jeg blot trækker pinen ud ved at køre Debian
> nu. Det er selvfølgeligt ikke til at vide... Øv! Kommentarer?

Nerver mind. I Debian ser det ud til at handle om defaults. PCM står som
standard til at blæse ud på fuld tryk i den nye kerne, jeg aner ikke om
det er muligt eller om det er en bivirkning af opdateringen til den nye
kerne. Men alsamixer virker altså i Debian, så jeg kan bare skrue ned,
og så klipper lyden ikke. Jeg er en glad mand nu.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 10:39

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> > Heh, det er sgu fordi det er en gammel kerne. Jeg opgraderede lige til
> > 2.6.11 og nu skratter lyden ligeså fint igen. Spørgsmålet er om der er
> > håb for at problemet bliver løst, inden en nyere kerner kommer med i
> > Debian stable, eller om jeg blot trækker pinen ud ved at køre Debian
> > nu. Det er selvfølgeligt ikke til at vide... Øv! Kommentarer?
>
> Nerver mind. I Debian ser det ud til at handle om defaults. PCM står som
> standard til at blæse ud på fuld tryk i den nye kerne, jeg aner ikke om
> det er muligt eller om det er en bivirkning af opdateringen til den nye
> kerne. Men alsamixer virker altså i Debian, så jeg kan bare skrue ned,
> og så klipper lyden ikke. Jeg er en glad mand nu.

Det at "alsamixer" ikke virker.. lugter normalt af at problem med
forkerte rettigheder på de enheder der hører til lydkortet.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Peter G. (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter G.


Dato : 21-07-05 11:27

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

>> Du har installeret Debian Stable eller Sarge, den er primært tænkt som
>> en serverinstallation, hvorfor ældre, men veltestet er i højsædet.
>
> Sådan noget må du ikke sige. :) Lad os nu sige for sjov at jeg skulle
> have fat i Sid, er *måden* at gøre det på, så ikke at lave en dist-
> upgrade fra Sarge?

Mit råd er at køre stable/sarge som helhed og så ændre indstillinger så
udvalgte "hobby/non-system"-pakker kører med unstable/experimental/sid.

--
M.v.h. Peter.
Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive filtreret fra i stilhed.
http://funroll-loops.org/

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 11:50

On 2005-07-21, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Mit råd er at køre stable/sarge som helhed og så ændre indstillinger så
> udvalgte "hobby/non-system"-pakker kører med unstable/experimental/sid.

Skal man så hente *.deb-pakkerne på nettet et sted, eller kan man plukke
fra unstable vha. apt-get?

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 15:33

On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
>> Fordi jeg ikke kunne få min lyd i Ubuntu til at lade være med at
>> skratte, prøver jeg nu Debian. Jeg har hentet DVD#1 af 3.1r0a.
>
> Du giver ikke op så let

Jeg har så lidt lyst til at vende tilbage til Windows, men Linux gør det
satme hårdt for mig at stå imod:

Jeg henter, oversætter og installerer MPD. Det lyder ad helvede til, som
om musikken spilles fra en dåse. XMMS lyder fint nok. I desperation
prøver jeg at installere alsa-base (og alsa-utils). MPD bruger OSS, så
det undrer mig at installationen af ALSA ser ud til at have taget sig af
dåseproblemet. Men hvad er det jeg hører? Jo, lyden skratter, så jeg
prøver lige at åbne alsamixer - den virker ikke. Jeg åbner XMMS, prøver
at spille over ALSA, lyden skratter. Jeg prøver OSS, lyden skratter.

Det er da helt utroligt.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 15:38

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-20, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> >> Fordi jeg ikke kunne få min lyd i Ubuntu til at lade være med at
> >> skratte, prøver jeg nu Debian. Jeg har hentet DVD#1 af 3.1r0a.
> >
> > Du giver ikke op så let
>
> Jeg har så lidt lyst til at vende tilbage til Windows, men Linux gør det
> satme hårdt for mig at stå imod:
>
> Jeg henter, oversætter og installerer MPD. Det lyder ad helvede til, som
> om musikken spilles fra en dåse. XMMS lyder fint nok. I desperation
> prøver jeg at installere alsa-base (og alsa-utils). MPD bruger OSS, så
> det undrer mig at installationen af ALSA ser ud til at have taget sig af
> dåseproblemet. Men hvad er det jeg hører? Jo, lyden skratter, så jeg
> prøver lige at åbne alsamixer - den virker ikke. Jeg åbner XMMS, prøver
> at spille over ALSA, lyden skratter. Jeg prøver OSS, lyden skratter.

Prøv at starte alsamixer fra en shell og se om den fortæller dig noget..

gnome-alsamixer
eller
alsamixergui

Når ting ikke virker, så plejer de gerne at fortælle lidt om hvorfor.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 16:10

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Prøv at starte alsamixer fra en shell og se om den fortæller dig noget..
>
> gnome-alsamixer
> eller
> alsamixergui
>
> Når ting ikke virker, så plejer de gerne at fortælle lidt om hvorfor.

Intet. Jeg tror heller ikke der er klar over selv, hvorfor de ikke
virker. For dem ser det sikkert fint nok ud, de har bare ingen effekt.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 16:20

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> > Prøv at starte alsamixer fra en shell og se om den fortæller dig noget..
> >
> > gnome-alsamixer
> > eller
> > alsamixergui
> >
> > Når ting ikke virker, så plejer de gerne at fortælle lidt om hvorfor.
>
> Intet. Jeg tror heller ikke der er klar over selv, hvorfor de ikke
> virker. For dem ser det sikkert fint nok ud, de har bare ingen effekt.

Prøv at se om du har rettigheder til:

/dev/mixer
/dev/audio
/dev/dsp

Jeg skal være medlem af gruppen "audio" på mit Debian installaion for at
benytte dem.

Min xmms benytter fint alsa.. uden noget som helst andet.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 16:30

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Prøv at se om du har rettigheder til:
>
> /dev/mixer
> /dev/audio
> /dev/dsp

Skriver jeg det bare i en shell, så siger den permission denied, også
selvom jeg er root.

> Min xmms benytter fint alsa.. uden noget som helst andet.

Hvad mener du, uden noget andet?

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 16:31

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> > Prøv at se om du har rettigheder til:
> >
> > /dev/mixer
> > /dev/audio
> > /dev/dsp
>
> Skriver jeg det bare i en shell, så siger den permission denied, også
> selvom jeg er root.

ls -l /dev/...


> > Min xmms benytter fint alsa.. uden noget som helst andet.
>
> Hvad mener du, uden noget andet?

Uden nogen lydserver-whatever imellem.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 16:58

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> ls -l /dev/...

crw-rw---- 1 root audio 14, 4 2005-07-21 17:43 audio
crw-rw---- 1 root audio 14, 3 2005-07-21 17:43 dsp
crw-rw---- 1 root audio 14, 0 2005-07-21 17:43 mixer

Jeg har prøvet at chmod'e (chmod o+r) bare for at spare et indlæg, hvis
det nu var det jeg skulle. Det virkede i hvert fald ikke. alsamixer har
stadig ingen effekt.

> Uden nogen lydserver-whatever imellem.

ESD er installeret her, men den kører ikke, så der er vel heller ikke
noget af den slags imellem min XMMS og lydkortet (vel især ikke hvis jeg
vælger ALSA eller OSS som output?). Det er i øvrigt ikke mig der har
installeret ESD - det følger åbenbart med min DVD-installation.

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 17:07

Den 21 Jul 2005 15:57:46 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
>> ls -l /dev/...
>
> crw-rw---- 1 root audio 14, 4 2005-07-21 17:43 audio
> crw-rw---- 1 root audio 14, 3 2005-07-21 17:43 dsp
> crw-rw---- 1 root audio 14, 0 2005-07-21 17:43 mixer

Er du i gruppen "audio"?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 17:13

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> crw-rw---- 1 root audio 14, 4 2005-07-21 17:43 audio
>> crw-rw---- 1 root audio 14, 3 2005-07-21 17:43 dsp
>> crw-rw---- 1 root audio 14, 0 2005-07-21 17:43 mixer
>
> Er du i gruppen "audio"?

Jeg ved ikke engang hvad det vil sige, men jeg undrede mig over at der
stod audio der.

Jesper Krogh (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 21-07-05 18:15

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> >> crw-rw---- 1 root audio 14, 4 2005-07-21 17:43 audio
> >> crw-rw---- 1 root audio 14, 3 2005-07-21 17:43 dsp
> >> crw-rw---- 1 root audio 14, 0 2005-07-21 17:43 mixer
> >
> > Er du i gruppen "audio"?
>
> Jeg ved ikke engang hvad det vil sige, men jeg undrede mig over at der
> stod audio der.

jesper@ibm$ id
uid=1000(jesper) gid=1000(jesper) groups=29(audio),1000(jesper)

Der skal helst stå at du er i gruppen "audio".

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 18:20

On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Der skal helst stå at du er i gruppen "audio".

Det gør der.

Men nøjagtig samme installation har også hele tiden virket på min
bærbare. Dér er ingen problemer med lyden.

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 19:45

Den 21 Jul 2005 17:20:24 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
>> Der skal helst stå at du er i gruppen "audio".
>
> Det gør der.
>
> Men nøjagtig samme installation har også hele tiden virket på min
> bærbare. Dér er ingen problemer med lyden.

Endnu mere grund til at mistænke et driver-problem. Men var det ikke
snd_intel8x0 driveren? Det er den samme jeg bruger uden problemer.

Men ok, der er nok en grund til det x i navnet.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 19:56

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Endnu mere grund til at mistænke et driver-problem. Men var det ikke
> snd_intel8x0 driveren? Det er den samme jeg bruger uden problemer.

Jo, det er den.

> Men ok, der er nok en grund til det x i navnet.

Hvad mener du?

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 19:58

Den 21 Jul 2005 18:55:41 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> Endnu mere grund til at mistænke et driver-problem. Men var det ikke
>> snd_intel8x0 driveren? Det er den samme jeg bruger uden problemer.
>
> Jo, det er den.
>
>> Men ok, der er nok en grund til det x i navnet.
>
> Hvad mener du?

intel8x0 -> 810, 820, 830 osv... Måske dit lykort er med i serien,
men så nyt at det ikke er fuldt supporteret.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 20:03

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> intel8x0 -> 810, 820, 830 osv... Måske dit lykort er med i serien,
> men så nyt at det ikke er fuldt supporteret.

Appropos mit lydkort, i Ubuntu sagde alsamixer:
Chip: C-Media Electronics CM9761

I Debian siger den:
Chip: C-Media Electronics id 78

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 20:39

Den 21 Jul 2005 19:02:57 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> intel8x0 -> 810, 820, 830 osv... Måske dit lykort er med i serien,
>> men så nyt at det ikke er fuldt supporteret.
>
> Appropos mit lydkort, i Ubuntu sagde alsamixer:
> Chip: C-Media Electronics CM9761

Det kunne tyde på at Ubuntu kender mest til chippen. Men var det ikke
Ubuntu der havde problemer?

> I Debian siger den:
> Chip: C-Media Electronics id 78

Min siger: Chip: Realtek ALC650E

Så mere ens er de altså heller ikke.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 20:43

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Det kunne tyde på at Ubuntu kender mest til chippen. Men var det ikke
> Ubuntu der havde problemer?

Jo, den havde også. Måske fordi alsa er installeret. Det er i hvert
fald, som sagt, når jeg installerer alsa at Debian giver problemer.

Det er så mystisk det her, hver gang der er noget der lader til at pege
i en retning, så kommer der noget og peger i den stik modsatte.

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 21:13

Den 21 Jul 2005 19:43:10 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> Det kunne tyde på at Ubuntu kender mest til chippen. Men var det ikke
>> Ubuntu der havde problemer?
>
> Jo, den havde også. Måske fordi alsa er installeret. Det er i hvert
> fald, som sagt, når jeg installerer alsa at Debian giver problemer.

Men uden ALSA gør den ikke? Dvs OSS driveren virker? I så fald er det
vel bare et spørgsmål om at bruge den i stedet for.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 21:22

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Men uden ALSA gør den ikke? Dvs OSS driveren virker? I så fald er det
> vel bare et spørgsmål om at bruge den i stedet for.

Ja OSS driveren ser ud til at virke, i hvert fald i XMMS. Men når jeg
bruger MPD, lyder det som om musikken spilles i en konservesdåse. Jeg
kan måske leve med XMMS, meeen. Om ikke andet, så er det vildt
irriterende at vide at der er noget galt.

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 21:27

Den 21 Jul 2005 20:21:36 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> Men uden ALSA gør den ikke? Dvs OSS driveren virker? I så fald er det
>> vel bare et spørgsmål om at bruge den i stedet for.
>
> Ja OSS driveren ser ud til at virke, i hvert fald i XMMS. Men når jeg
> bruger MPD, lyder det som om musikken spilles i en konservesdåse. Jeg
> kan måske leve med XMMS, meeen. Om ikke andet, så er det vildt
> irriterende at vide at der er noget galt.

Nu kender jeg ikke lige MPD, mon den har noget opsætning for OSS?

Fra et bruger-synspunkt er der ikke den store forskel på OSS og ALSA,
OSS er blot de gamle drivere der er ved at blive faset ud til fordel
for ALSA. På min gamle PC var det kun ALSA-driveren der virkede, på din
er det kun OSS driveren der virker. Der burde ikke være noget der
forhindrer at bruge OSS-driveren - udover altså dit program ikke
virker.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 22:02

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Nu kender jeg ikke lige MPD, mon den har noget opsætning for OSS?

Tja, den har i hvert fald det her:

# use this if you want to use OSS audio output
#audio_output {
# type "oss"
# name "my OSS sound card"
# device "/dev/dsp" # optional
# format "44100:16:2" #optional
#}

> Fra et bruger-synspunkt er der ikke den store forskel på OSS og ALSA,
> OSS er blot de gamle drivere der er ved at blive faset ud til fordel
> for ALSA. På min gamle PC var det kun ALSA-driveren der virkede, på din
> er det kun OSS driveren der virker. Der burde ikke være noget der
> forhindrer at bruge OSS-driveren - udover altså dit program ikke
> virker.

Nu skal du høre noget sjovt. :) Jeg havde et helt rent system, hvad
lyden angår, jeg havde bare installeret alsa-base og alsa-utils. Jeg
synes jeg ville prøve, bare for sjov, at opgradere til sid, så jeg
ændrede sarge til sid (jeg læste på nettet, at de foretrækker de
betegnelser frem for stable og unstable) i sources.list og kørte apt-get
update.

Nu var det så planen at jeg ville køre dist-upgrade, men af en eller
anden grund fik jeg en idé om at lige ville afinstallere alsa først. Det
gjorde jeg så, og ignorerede at jeg allerede havde opdateret apt-get til
sid. Synaptic installerede automatisk en anden pakke, ved fjernelsen af
alsa (måske var det linux-sound-base, den hed i hvert fald noget i den
stil.) Resultatet af det hele blev at ingen lyd virkede, end ikke OSS.
Der kom simpelthen ingen lyd ud.

Jeg ændrede så sid til sarge igen i sources.list, kørte apt-get update,
og installerede alsa-base og alsa-utils. Nu virker ALSA, uden skratten,
men OSS virker slet ikke.

Kan det tænkes at OSS og ALSA konflikter? Det ser ud til at den ene
virker hvis den anden ikke er installeret. Hvordan får man installeret
OSS igen? Jeg synes ikke jeg kan finde den i Synaptic.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 22:07

On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jeg ændrede så sid til sarge igen i sources.list, kørte apt-get update,
> og installerede alsa-base og alsa-utils. Nu virker ALSA, uden skratten,
> men OSS virker slet ikke.

Okay, efter en genstart virker OSS med skratten, ALSA virker uden
skratten. Det er altså for mærkeligt det her.

Kent Friis (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 21-07-05 22:14

Den 21 Jul 2005 21:06:39 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
>> Jeg ændrede så sid til sarge igen i sources.list, kørte apt-get update,
>> og installerede alsa-base og alsa-utils. Nu virker ALSA, uden skratten,
>> men OSS virker slet ikke.
>
> Okay, efter en genstart virker OSS med skratten, ALSA virker uden
> skratten. Det er altså for mærkeligt det her.

Normalt har man ikke modulerne loadet til begge dele på en gang,
selvom de godt kan eksistere på disken. Tvært imod indeholder alsa
sin egen OSS emulering, så programmer der bruger OSS virker under
alsa.

Den anden vej (alsa programmer under OSS) er til gengæld ikke muligt.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Lars Stokholm (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Lars Stokholm


Dato : 21-07-05 22:37

On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> Okay, efter en genstart virker OSS med skratten, ALSA virker uden
>> skratten. Det er altså for mærkeligt det her.

Er der nogen der har en idé - hvor tosset den så end må være? Jeg vil
prøve hvadsomhelst. :) Kan jeg ikke hente nogle nyere driver f.eks.?

> Normalt har man ikke modulerne loadet til begge dele på en gang,
> selvom de godt kan eksistere på disken.

Hvordan bestemmes det hvad der er loadet?

> Tvært imod indeholder alsa sin egen OSS emulering, så programmer der
> bruger OSS virker under alsa.

Hvordan afinstallerer man OSS helt? Det er måske langt ude, men alt er
sgu snart et forsøg værd.

Jeg har opdateret emnet i dette indlæg, meget forsinket, men...

Kent Friis (22-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-07-05 18:48

Den 21 Jul 2005 21:36:46 GMT skrev Lars Stokholm:
> On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>>> Okay, efter en genstart virker OSS med skratten, ALSA virker uden
>>> skratten. Det er altså for mærkeligt det her.
>
> Er der nogen der har en idé - hvor tosset den så end må være? Jeg vil
> prøve hvadsomhelst. :) Kan jeg ikke hente nogle nyere driver f.eks.?
>
>> Normalt har man ikke modulerne loadet til begge dele på en gang,
>> selvom de godt kan eksistere på disken.
>
> Hvordan bestemmes det hvad der er loadet?

/etc/modules (tror jeg) eller
/etc/modules.conf

som forsøg kan du indsætte og fjerne moduler med:

insmod - insæt et bestemt modul
modprobe - indsæt et modul + andre nødvendige for at indsætte dette modul
rmmod - fjern et modul

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Jesper Krogh (22-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 22-07-05 18:50

I dk.edb.system.unix, skrev Kent Friis:
> Den 21 Jul 2005 21:36:46 GMT skrev Lars Stokholm:
> > On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> >>> Okay, efter en genstart virker OSS med skratten, ALSA virker uden
> >>> skratten. Det er altså for mærkeligt det her.
> >
> > Er der nogen der har en idé - hvor tosset den så end må være? Jeg vil
> > prøve hvadsomhelst. :) Kan jeg ikke hente nogle nyere driver f.eks.?
> >
> >> Normalt har man ikke modulerne loadet til begge dele på en gang,
> >> selvom de godt kan eksistere på disken.
> >
> > Hvordan bestemmes det hvad der er loadet?
>
> /etc/modules (tror jeg) eller
> /etc/modules.conf

Også kan kernen selv finde ud af at loade moduler, hvis den har brug for
dem. Er standard ikke at den loader moduler til alt hardware den finder
i de fleste distributioner?

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk


Kent Friis (22-07-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-07-05 18:53

Den Fri, 22 Jul 2005 17:50:16 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:
> I dk.edb.system.unix, skrev Kent Friis:
>> Den 21 Jul 2005 21:36:46 GMT skrev Lars Stokholm:
>> > On 2005-07-21, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
>> >>> Okay, efter en genstart virker OSS med skratten, ALSA virker uden
>> >>> skratten. Det er altså for mærkeligt det her.
>> >
>> > Er der nogen der har en idé - hvor tosset den så end må være? Jeg vil
>> > prøve hvadsomhelst. :) Kan jeg ikke hente nogle nyere driver f.eks.?
>> >
>> >> Normalt har man ikke modulerne loadet til begge dele på en gang,
>> >> selvom de godt kan eksistere på disken.
>> >
>> > Hvordan bestemmes det hvad der er loadet?
>>
>> /etc/modules (tror jeg) eller
>> /etc/modules.conf
>
> Også kan kernen selv finde ud af at loade moduler, hvis den har brug for
> dem. Er standard ikke at den loader moduler til alt hardware den finder
> i de fleste distributioner?

Der må du spørge en der har prøvet at installere de fleste distro'er

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Peter G. (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter G.


Dato : 21-07-05 13:33

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

>
> Skal man så hente *.deb-pakkerne på nettet et sted, eller kan man plukke
> fra unstable vha. apt-get?

Du skal læse pm ekstra repositorier og "pinning"

Eksempler:
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/apt-og-dpkg.html#individuel-opgradering
http://rarewares.org/debian.html


--
M.v.h. Peter.
Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive filtreret fra i stilhed.
http://funroll-loops.org/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste