Figenpålæg
Fra : Dorthe

Dato : 20-07-05 21:28

Vores knægt er startet i børnehave og skal have madpakke med.
Vi går meget op i at sende en sund madpakke med ham hver dag med frugt og
grønt i, hvilket han er meget glad for og undgår alle de søde Danone
yoghurter mv.

Det er lidt svært at variere pålægget en hel masse, så jeg overvejede at
købe noget figenpålæg. men betragtes det egentlig som usundt ala
pålægschokolade eller? Der er jo masser af kulhydrater i.

Hvad synes i?

/Dorthe

Fra : Milla

Dato : 20-07-05 21:42

Dorthe skrev:
> [...]
> købe noget figenpålæg. men betragtes det egentlig som usundt ala
> pålægschokolade eller? Der er jo masser af kulhydrater i.

Jeg har ikke styr på det hvor sundt/usundt det er, men min datter har
ikke mange ting hun vil have på madpakken, og hun elsker figenpålæg. Så
det kommer med engang imellem. Hun har også nogle gange tendens til hård
mave, og der får hun med dagligt i håbet om at det (blandt andet) kan
hjælpe lidt.

Men bortset fra det, hvad synes drengen? Vil have gerne have en ny og
spændende madpakke med hver dag, eller nyder han den daglige postej,
eller torskerogn? Igen er børn jo forskellige, men min datter har hendes
"faste" madder, og så nogle vi kan "cykle" imellem.

mvh milla

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 20-07-05 22:08

"Dorthe" <dorthemus1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> købe noget figenpålæg. men betragtes det egentlig som usundt ala
> pålægschokolade eller? Der er jo masser af kulhydrater i.

Jeg brugte det meget til min ældste, som holdt meget af det. Med det
resultat, at han fik gruopvækkende dårlige tænder af at få dem klistret
ind
i figner. Såeh....

I madpakkernes storhedstid her i huset stod den på indbagt delle eller
pølse, pirog eller lignende. Fidusen er, man laver nogle forskellige slags
og smider i fryseren - og tada! madpakke til en hel måned,og noget nyt
hver
dag.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-07-05 02:23

Benedikte Brisson wrote:

> Jeg brugte det meget til min ældste, som holdt meget af det. Med
> det resultat, at han fik gruopvækkende dårlige tænder af at få dem
> klistret ind i figner. Såeh....

Hvordan fandt du ud af at det var fignernes skyld?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Holst

Dato : 20-07-05 21:40

Dorthe wrote:

> [...]
> købe noget figenpålæg. men betragtes det egentlig som usundt ala
> pålægschokolade eller? Der er jo masser af kulhydrater i.

Mange anser i hvert fald figenpålæg for en slags slikpålæg. Men det er
næppe værre end så meget andet. Og har knægten krudt i røven, som knægte
i den alder jo normalt har, og får lov til at forbruge energien andre
steder end foran computeren, så gør det næppe alverdens, om han får lidt
ekstra kulhydrater eller ej.

Fra : Emil

Dato : 20-07-05 23:10

Dorthe wrote:

>Vores knægt er startet i børnehave og skal have madpakke med.
>Det er lidt svært at variere pålægget en hel masse,
>Hvad synes i?

Jo, det ER svært. Hent og gem denne side:
http://www.svendaage.dk/kogebog.pdf

Den fylder 4,5 MB, så det tager et par minutter at hente den, så
er du advaret.

Den gælder vel også for de lidt størrer børn.

m.v.h. Emil

Fra : Nette

Dato : 21-07-05 10:06

"Dorthe" skrev

> [...]
> købe noget figenpålæg. men betragtes det egentlig som usundt ala
> pålægschokolade eller? Der er jo masser af kulhydrater i.

Jeg sætter figenpålæg sammen med rosiner. Er rosiner usundt? Jeg mener nu
heller ikke en pålægschokolademad er usundt, når man får det med en enkelt
gang ind imellem. Så længe det ikke sker ofte eller hver dag, så tror jeg
heller ikke på det ødelægger tænderne eller gør børnene overvægtige.

Når det så er sagt, så er rugbrød en lille del af de madpakker jeg dagligt
smører. Et par æblebåde, en halv banan, nogle vindruer, et stykke agurk, en
lille delle, et stykke skåret spegepølse, en ostestang, skåret frisk ud om
morgenen, rosiner osv. ryger i madpakkerne. Nogle gange kommer jeg rester
fra aftensmaden på rugbrødet,- det kan være kartoffel, karbonade, kylling,
kogte grøntsager osv. Når det er fredag kan der sagtens ryge en
pålægchokolademad eller en lille håndfuld peanuts med i kassen også. Har jeg
bagt boller, kommer der en bolle med i stedet for rugbrød. Ofte med smøreost
på. Jeg pakker ca. 8 forskellige ting, alle sammen ting vi har i skabene i
forvejen, jeg går sjældent ud og køber noget ind specielt til madpakkerne.

Nogle gange bliver madpakken bestilt. I perioder vil de nemlig kun have
noget bestemt med, og så får de lov til at få leverpostejsmadder med en hel
uge,- men altså sammen med flere andre ting.

Nette

Fra : Rasmussen

Dato : 21-07-05 14:48

> [...]
> købe noget figenpålæg. men betragtes det egentlig som usundt ala
> pålægschokolade eller? Der er jo masser af kulhydrater i.

Hej Dorthe

Joooo altså jeg forsøger da også at lave en sund og varieret madpakke til
Jakob, men har da også hurtigt fundet ud af, at der er noget der er favorit
og andet kommer med hjem igen, hvis det ikke falder i hans smag.
( har fået denne erfaring efter 2 år som madpakkesmører)

Figenpålæg er bla. et hit, så det kommer ofte i madpakken, så ved jeg da at
han får noget.til frokost.
Jeg ved ikke om det er sandt, men jeg tro på at en fignemad er lige så sund
som en rullepølse........bare det ikke er det eneste der er i madpakken og
hver dag.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor.