Automatisk reboot
Fra : Kenneth Pihl

Dato : 20-07-05 12:22

Hejsa.

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Jeg har brug for at min maskine genstarter automatisk efter et bestemt
interval. fx. hver nat kl xx.xx

Jeg kører Mandrake 9.2

Håber på hjælp asap
Hilsen Kenneth

Fra : Christian Laursen

Dato : 20-07-05 12:27

"Kenneth Pihl" <itremovedether@mlremoveossehers.ogherdk> writes:

> Er der nogen der kan hjælpe mig?
> Jeg har brug for at min maskine genstarter automatisk efter et bestemt
> interval. fx. hver nat kl xx.xx

man crontab

--
Christian Laursen

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 20-07-05 12:42

"Christian Laursen" <xi@borderworlds.dk> wrote in message

> man crontab

Tak! Kigger på det

Kenneth

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 13:06

Christian Laursen wrote:

> man crontab

Inden man sætter et cron job til at genstarte
maskinen skal man lige overveje hvordan det
spiller sammen med de andre cron jobs.

En typisk installation har jo cron jobs til at køre
ting hver time, døgn, uge og måned. Det er ikke
nogen god idé hvis de konsekvent bliver afbrudt af
et reboot.

cron.hourly er det mindste problem. Den tager typisk
ikke ret lang tid, så hvis man bare timer det
rigtigt burde man kunne undgå at kollidere. Og
skulle man endeligt komme ud i, at cron.hourly kun
køres 23 gange i døgnet, så går det nok også.

De andre er lidt mere problematiske. Hvis ikke man
har anacron, så kan man bare sørge for at der
rebootes før de skal køres. Man skal bare være helt
sikker på, at maskinen når op i tide. Desvære giver
det et problem på en FC1 installation (jeg ved ikke
om andre er berørt). Hvis der rebootes mellem
midnat og det tidspunkt hvor cron.daily skal køres,
så sætter anacron jobbet til at køre 65 minutter
efter opstart. Derved risikerer man at få to
instanser af cron.daily til at køre samtidig.

Hvis man vil slippe for at overveje problematikken
omkring skift mellem sommertid og vintertid, så
sætter man alle jobs til et tidspunkt efter klokken
tre.

I øvrigt mener jeg hellere man skulle finde årsagen
til problemet end at reboote maskinen hver dag.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-07-05 12:28

I dk.edb.system.unix, skrev Kenneth Pihl:
> Hejsa.
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig?
> Jeg har brug for at min maskine genstarter automatisk efter et bestemt
> interval. fx. hver nat kl xx.xx

Hvorfor?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 20-07-05 12:41

"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> wrote in message

> Hvorfor?
>
> Jesper

Hej Jesper.

Er det ikke ligemeget? hehe.
Men du må da gerne få at vide hvorfor, måske findes der en bedre løsning til
mit problem.

Jeg har en samba server kørende. efter et stykke tid bliver den sløv, og jeg
har opdaget at hvis jeg genstarter hele maskinen kører det tip top igen. Det
hjælper ikke kun at genstarte sambaen.

Har du eller en anden evt en løsning på dette, så jeg ikke behøver genstarte
serveren?

På forhånd tak
Kenneth

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 12:53

Kenneth Pihl wrote:

> Jeg har en samba server kørende. efter et stykke tid bliver den sløv, og jeg
> har opdaget at hvis jeg genstarter hele maskinen kører det tip top igen. Det
> hjælper ikke kun at genstarte sambaen.

Så starter man selvfølgelig med at finde ud af,
hvorfor maskinen er sløv. Er det hukommelse, CPU,
netværk eller disk I/O der sløver maskinen ned.
Hvad kører der af processer på maskinen.

En god start vil være at køre top.

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 20-07-05 13:26

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> hvorfor maskinen er sløv. Er det hukommelse, CPU,
> netværk eller disk I/O der sløver maskinen ned.
> Hvad kører der af processer på maskinen.

Hej Kasper.

Tak for dit svar. Men maskinen er jo netop ikke sløv.
Den bliver det bare efter et par dage, nogengange efter en uge.

Havde det været en generelt sløv maskine havde der ikke været et problem,
så havde jeg bare skiftet den ud.

Maskine og netværk kører super godt og lyn hurtigt efter en reboot.
Da inegne bruger maskinen for kl. 8.30 om morgenen, burde den vel sagtens
kunne
genstarte fx. kl 7.00 hver morgen.

MVH
Kenneth

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 13:30

Kenneth Pihl wrote:

> Tak for dit svar. Men maskinen er jo netop ikke sløv.
> Den bliver det bare efter et par dage, nogengange efter en uge.

Så lad den køre indtil den bliver sløv, og find så
årsagen. Og hvis du ellers holder øje med, hvad der
foregår på maskinen, så kan du måske finde årsagen
inden det bliver et problem.

Fra : Kenneth Pihl

Dato : 20-07-05 14:07

> [...]
> årsagen. Og hvis du ellers holder øje med, hvad der
> foregår på maskinen, så kan du måske finde årsagen

OK.
Skal jeg blot kigge i maskinens logfiler, eller er der et program der kan
spore aktiviteterne?
Og hvor ligger de logfiler jeg evt skal kigge i?
Skal måske lige nævne jeg ikke altid opholder mig hvor maskinen står, så jeg
kan ikke sidde og holde øje med den hele tiden.

/Kenneth

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-07-05 14:07

I dk.edb.system.unix, skrev Kenneth Pihl:
> Skal jeg blot kigge i maskinens logfiler, eller er der et program der kan
> spore aktiviteterne?

Synderen er sikkert et eller andet memoryleak.. så brug "top" og sortér
efter hukommelsesforbrug "M", så har du sikkert synderen. (Der er dog en
del andre muligheder også).

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 15:06

Kenneth Pihl wrote:

> Skal jeg blot kigge i maskinens logfiler, eller er der et program der kan
> spore aktiviteterne?
> Og hvor ligger de logfiler jeg evt skal kigge i?

Logfilerne var nu ikke det første sted jeg ville
kigge. (Det er muligt, man kan finde spor i
logfilerne, men der er ikke noget specifikt at
kigge efter).

> Skal måske lige nævne jeg ikke altid opholder mig hvor maskinen står, så jeg
> kan ikke sidde og holde øje med den hele tiden.

Log ind med ssh og kør så de programmer der er
brug for. Et godt bud er top, den kan fortælle
meget om, hvad der foregår.

Hold for det første øje med load average, antal
processer og CPU belastningen. Hvilke af talene
stiger med tiden?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 20-07-05 15:30

Kasper Dupont skrev i dk.edb.system.unix:

> Hold for det første øje med load average, antal
> processer og CPU belastningen. Hvilke af talene
> stiger med tiden?

Jeg vil da mene at hukommelsforbruget også er ganske intersant at holde øje
med. Bruger den alt den fysiske RAM, swapper den meget.
Hvis den bruger CPU'en meget, hvad bruger den så CPU'en til.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser på
http://milli.dk/index.php/CC_ADSL_priser

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 21:57

Ivar Madsen wrote:

> Jeg vil da mene at hukommelsforbruget også er ganske intersant at holde øje
> med. Bruger den alt den fysiske RAM, swapper den meget.

Du har ret i, at RAM forbruget også er interessant.
Er der for lidt RAM vil den ganske rigtigt swappe
meget, hvilket man så også kan observere på at load
average stiger mens CPU belastningen falder. (Det
passer så ikke helt, da nogen kerne versioner
begynder at bruge urimmelig meget CPU tid, når det
er småt med fri RAM).

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-07-05 14:14

> [...]
>
> Maskine og netværk kører super godt og lyn hurtigt efter en reboot.
> Da inegne bruger maskinen for kl. 8.30 om morgenen, burde den vel sagtens

- Er det altid kun Samba som blir langsom eller gælder det også FTP ?
- Er det kun netværkstrafikken som bliver langsom eller gælder det også
CPU afviklingen ?
- Hvad er din maskin konfiguration og hvilke applikationer kører på den ?

Jeg har selv opleveret at mit netkort fra tid til anden skal resettes,
da den mister 100 Mbit linket til switchen - men et reset af netkortet
er nok - selve maskinen har ikke været reset i flere måneder.

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-05 20:02

Den Wed, 20 Jul 2005 15:14:19 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

> [...]
> da den mister 100 Mbit linket til switchen - men et reset af netkortet
> er nok - selve maskinen har ikke været reset i flere måneder.

Hmm...

local$ ssh server
server$ su -
server# /etc/rc.d/route stop; /etc/rc.d/network stop; rmmod eth0; modprobe
eth0; /etc/rc.d/network start; /etc/rc.d/route start

Og så håber man på at forbindelsen ikke ryger på halvvejen. Det kan
faktisk godt lade sig gøre, jeg har gjort det et par gange, dog
uden rmmod/modprobe delen.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-07-05 20:43

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> [...]
>
> Og så håber man på at forbindelsen ikke ryger på halvvejen. Det kan
> faktisk godt lade sig gøre, jeg har gjort det et par gange, dog uden

Det er vel ikke værre end at man kan køre kommandoen i en screen.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-07-05 22:37

> [...]
> server# /etc/rc.d/route stop; /etc/rc.d/network stop; rmmod eth0; modprobe
> eth0; /etc/rc.d/network start; /etc/rc.d/route start

Jeg bruger nu selv

mii-tool -R

da de andre ting ikke virker.

Jørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-07-05 17:19

Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Jeg vil da mene at hukommelsforbruget også er ganske intersant at holde øje
> med. Bruger den alt den fysiske RAM, swapper den meget.
> Hvis den bruger CPU'en meget, hvad bruger den så CPU'en til.

vmstat(8) har jeg (sammen med top) fundet nyttigt til at finde ud af,
hvad maskinen egentlig bruger sin tid på - derefter kan man spore sig
frem til i hvilket program og hvorfor.

/Rasmus

I suggest we nominate them for the only site to be slashdotted without
being linked from Slashdot.
-- Anonymous on /.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-07-05 21:50

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Det er vel ikke værre end at man kan køre kommandoen i en screen.

Ehhh, hvad gør du hvis du sidder langt væk fra serveren? Så er det
fint at du har brugt screen, men hvordan kommer du i kontakt med den
igen via netværket?

Så skal man nok lige sikre sig at man i det mindste har en terminal
sluttet til på en seriel port eller lignende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Lead me not into temptation... I can find it myself.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-07-05 22:07

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ehhh, hvad gør du hvis du sidder langt væk fra serveren? Så er det
> fint at du har brugt screen, men hvordan kommer du i kontakt med den
> igen via netværket?

Problemet, er at hvis nu sshd opdager, at netforbindelsen
er væk mens du er ved at køre modprobe, så sender sshd
via pts driveren et hangup signal til shellen, som
derfor ikke kører resten af kommandoerne.

Ved at køre den under screen sikrer du dig, at den får
kørt kommandoerne til at aktivere netværket også selvom
ssh forbindelsen evt. skulle blive afbrudt.

Og nogen gange kan det også være, at man har en alternativ
forbindelse. Jeg erindrer engang jeg var kommet til at slå
sshd ned på frontenden i et beowulf cluster. (Hvem er den
idiot, der havde skrevet /etc/rc.d/init.d/sshd?)

Så måtte jeg jo lige finde en anden vej ind. Vi havde en
IP tunnel mellem to beowulf clustre, så jeg loggede ind på
det andet cluster derfra gennem tunnelen til en af de
interne maskiner hvorfra der så var åbent for rsh til
frontenden.