Hurtigtvoksende klatreplante?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 20-07-05 01:38

Jeg har en grim men praktisk carport med redskabsskur ved mit
sommerhus, som jeg gerne vil have dækket hurtigst muligt med en eller
anden vækst. Jeg havde tænkt, at det skulle være rådhusvin, men det
går vist relativt langsomt.

Carporten står pga. diverse graner og buske i nærheden i henholdvis
fuld sol på sydsiden, næsten fuld skygge på nordsiden og lidt af hvert
på de andre sider. Jorden er dækket af grannåle, kogler, lidt græs og
diverse ukrudt. den er desuden ret tør.

Nogen gode forslag, gerne stedsegrønt hvis muligt?

Lars

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-07-05 11:06

Hej
En Humle vokser i hvert fald hurtigt.
Hilsen Vibeke

Fra : Harry Lund

Dato : 21-07-05 09:52

Alt andet end Humle.
Den er uhyggelig fordi den har et rodnet der trækker al vandet i flere mils
omkreds.
Så hellere Arkitektens trøst.
Den har vi lige selv brugt til et nyt plankeværk, men vi er klar over at den
også skal holdes i ave.
Venligst

Fra : Max

Dato : 20-07-05 11:26

Hej Lars

> Nogen gode forslag, gerne stedsegrønt hvis muligt?

Jeg forstår dit ønske, men husk at uanset om du vælger
Humle, Arkitektens trøst eller noget helt tredie, så er disse
plantetyper noget lort i en have, der ligner ærligt arbejde
ind i fremtiden. Måske var det en nemmere løsning at
pynte carporten på en anden måde.

Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-07-05 19:53

On Wed, 20 Jul 2005 12:26:00 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>plantetyper noget lort i en have, der ligner ærligt arbejde
>ind i fremtiden. Måske var det en nemmere løsning at

hvorfor mener du det er noget lort i en have?

Jeg kan da ikke forestille mig en have uden klatreplanter....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-07-05 19:55

On Wed, 20 Jul 2005 02:38:04 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
>sommerhus, som jeg gerne vil have dækket hurtigst muligt med en eller
>anden vækst. Jeg havde tænkt, at det skulle være rådhusvin, men det

Rådhusvin gror nu rimelig hurtigt og kommer til at dække godt, men
ligegyldigt hvilken plante du vælger, så er det jo ikke noget der sker
natten over.

> [...]
>fuld sol på sydsiden, næsten fuld skygge på nordsiden og lidt af hvert
>på de andre sider. Jorden er dækket af grannåle, kogler, lidt græs og

Vildvin vil gro lidt hurtigere end rådhusvinen vil jeg påstå.
Skal det være stedsegrønt, så er der en kaprifolie som kan bruges -
'Lonicera henryii' er dens latinske navn.
Men de fleste klatreplanter er ikke så glade for alt for tør jord.