Vasken foran vindue eller ej?
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-07-05 08:26

Hej

Vi overvejer nyt køkken og i den forbindelse er vi sikre på at vasken
skal flyttes.

Umiddelbart vil vi flytte den ind mod en væg, men ofte ser man køkkener
have vasken foran et vindue. Hvilke fordele er der ved det udover lyset?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-07-05 08:47

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Umiddelbart vil vi flytte den ind mod en væg, men ofte ser man køkkener
> have vasken foran et vindue. Hvilke fordele er der ved det udover lyset?

Jeg syntes at det virker mindre indelukket hvis man står foran et vindue.

Mvh
Jacob

Fra : Anne Marie

Dato : 19-07-05 09:24

Hvilke fordele er der ved det udover lyset?

Hej.
Jeg mindes ikke at have boet et sted, hvor vasken ikke var foran vinduet, og
kunne slet ikke forestille mig anden løsning. Så har man altid lidt at kigge

Hilsen Anne Marie

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-07-05 09:36

Hej

Anne Marie wrote:
> Jeg mindes ikke at have boet et sted, hvor vasken ikke var foran vinduet, og
> kunne slet ikke forestille mig anden løsning. Så har man altid lidt at kigge
> på

Jeg skal måske lige tilføje at væggen er ca 60cm bred med to vinduer af
120cm bredde på hver side.

Tanken var at bruge væggen, så man undgik strint på vinduet. Udsigten er
en flisebelagt indkørsel med en 180cm høj hæk, så synet er desværre ikke
noget at råbe hurra for.

Fra : anders majland

Dato : 19-07-05 12:17

> Jeg skal måske lige tilføje at væggen er ca 60cm bred med to vinduer af
> 120cm bredde på hver side.

Vi har vasken mellem 2 vinduer. Primært fordi vinduerne sidder for lavt i
forhold til en ordenlig arbejdshøjde. Vi har 120cm mellem vinduerne og en
bordplade i samme længde. Jeg vil ikke anbefale at et bord med vask er
mindre - man har brug for noget afsætningsplads ...

/A

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-07-05 09:40

Hej

Karsten Feddersen wrote:
> Vi overvejer nyt køkken og i den forbindelse er vi sikre på at vasken
> skal flyttes.

Jeg har postet et billede af vores tanker i dk.binaer under overskriften
"Vasken foran vindue eller ej?"

Fra : Angina

Dato : 19-07-05 16:46

> Hej

> Jeg har postet et billede af vores tanker i dk.binaer under overskriften
> "Vasken foran vindue eller ej?"
>

> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Hej!

Jeg tror ikke at I vil mangle lys med 2 så store vinduer, men rent praktisk,
ville jeg personligt gerne have vasken tættere på komfuret, så jeg under
madlavning kan skylle fingre, hælde vand af gryden etc.

Fra : martin

Dato : 20-07-05 06:08

"Angina" <junk1234@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

hvilket pogram har du brugt til at lave det der ?

Martin

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-07-05 09:13

Hej

martin wrote:
> hvilket pogram har du brugt til at lave det der ?

Det er en specialudgave af de programmer der ligger til download hos
Ikea og Kvik.

Fra : Iben Holst

Dato : 20-07-05 07:35

> Umiddelbart vil vi flytte den ind mod en væg, men ofte ser man køkkener
> have vasken foran et vindue. Hvilke fordele er der ved det udover lyset?

Jeg synes først og fremmest at lyset er det primære ønske ved en vask ved
vinduet.
Derudover - uanset hvilke udsigt man får, så er det rart at der er noget at
kigge på.
Nogle ting man laver ved en vask (renser bær f.eks.) kan sagtens gøres mens
man står og bruger lige så meget tid på at kigge ud som at kigge ned i
vasken.
At se ud gennem et vindue er faktisk meget afstressende hvis man står og
slapper af imens og ikke laver noget der kræver 100 % opmærksomhed med
øjnene.

Da der kom nyt køkken i det hus jeg senere flyttede ind i, gjorde de efter
min mening den fatale fejl at flytte vasken fra vinduet og hen så man står
og glor ind i en køkkenskabslåge.
Og jeg skal have det kunstige lys tændt så snart der er faldt en smule mørke
uden for....
De tidligere ejere flyttede køkkenet rundt pga. dets facon - så skabene var
mere samlet om køkkenet, i stedet for at vask og komfur og få skabe/skuffer
var for sig selv og man - gud forbyde det - skulle bevæge sig efter
redskaber i andre skabe længere henne i køkkenet.
Og hold da op hvor jeg savner at have et vindue foran mig, når jeg står ved
vasken og det er immervæk 7 år siden jeg har haft dét!
Tidligere har mine udsigter fra køkkenvinduer været hhv. stald/garage og
himlen/trætoppe ....... altså ikke noget specielt, men absolut det værd at
haven vasken placeret dér.

Havde jeg pengene var mit køkken meget hurtigt blevet vendt om igen, så jeg
kunne få min udsigt til gårdens gamle møddingsmur.
Jeg tror nemt I kunne fortryde hvis I flytter vasken hen til en væg; især
hvis I i forvejen har det godt med at stå foran et vindue - det giver noget
helt andet!

Iben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 20-07-05 09:18

Hej

Iben Holst wrote:
> Jeg tror nemt I kunne fortryde hvis I flytter vasken hen til en væg; især
> hvis I i forvejen har det godt med at stå foran et vindue - det giver noget
> helt andet!

Vasken er i dag midt i rummet. Det er et 70'er køkken hvor den ene
halvdel er brugt til køkken. Vasken er i et bord der stikker ud fra
væggen og midt ind i rummet som en slags "rumdeler"

**vvv***vvv**
*s s *
*s h *
D *
*****D*******

* = væg
v = vindue
D = dør
s = lave skabe med borplade
h = håndvasken i dag

Så vi har ikke i dag noget vindue at kigge ud af eller give lys. Det er
også derfor vi spørger, nu hvor køkkenet skal laves om alligevel

Fra : Iben Holst

Dato : 23-07-05 07:34

> Så vi har ikke i dag noget vindue at kigge ud af eller give lys. Det er
> også derfor vi spørger, nu hvor køkkenet skal laves om alligevel

Hm... ja så er det jo ikke fordi I som sådan har noget at sammenligne med og
I vil jo sikkert ikke fortryde det voldomt hvis I ikke får vasken ved at
vindue - men...... jeg ville i al fald sørge for at have vasken ved vinduet
hvis det kunne lade sig gøre. Det giver altså noget helt andet - men det er
jo også alt afhængig af hvor meget tid man generelt bruger ved vasken. Jeg
bruger vores meget og derfor er jeg måske mere irriteret over ikke at stå
ved et vindue, end andre....

Hvis I ikke i forvejen har et ønske om at vasken skal være ved et vindue,
skal I først og fremmest se på hvordan I ønsker køkkenet i øvrigt og så tage
dét derfra - hvordan det hele kommer til at passe sammen.

Iben