vask af stofbleer...
Fra : Brother Numzi

Dato : 18-07-05 19:26

Hej

Min kone og jeg bruger stofbleer til vores nyfødte søn. Jeg spekulerede på
om der er nogen derude der har nogen gode
råd mht. hvordan man vasker stofbleer så de bliver så godt
som hvide igen?

Tak på forhånd

Fra : Cat

Dato : 18-07-05 19:40

Brother Numzi skrev:
> [...]
> om der er nogen derude der har nogen gode
> råd mht. hvordan man vasker stofbleer så de bliver så godt

Høj temperatur har en blegende effekt - der er som oftest også lidt
blegemiddel i vaskepulver til kogevask. Giv dem et ordentligt pulver
(læs: 90-100 grader), og så har I gjort det, så godt I kan.

Det er dumt at give sig til at blege med klor og den slags. De virker
præcis ligeså godt, selv om de ikke er helt hvide.

Husk ikke at bruge skyllemiddel - så bliver de lidt klistrede og kan
ikke suge så godt.

Tine

Fra : Nette

Dato : 19-07-05 08:09

"Brother Numzi" skrev

> Min kone og jeg bruger stofbleer til vores nyfødte søn. Jeg spekulerede på
> om der er nogen derude der har nogen gode
> råd mht. hvordan man vasker stofbleer så de bliver så godt
> som hvide igen?

Nej, ikke så de bliver hvide IGEN. Men de sidste stofbleer vi købte, købte
vi for 1½ år siden. De er dagligt blevet brugt siden, nu som sutteklud og
hagesmæk. Der er kommet alt muligt på dem lige fra gylp til tomatsovs. Vi
vasker udelukkende i flydende Omo hvidvask. Ofte i starten og lidt mindre
nu, vasker vi dem ved 90 grader. Normalt får de blot 60 grader. De er
kridhvide og helt rene endnu. Vi har aldrig duppet div. pletter på bleerne
inden vask.

Men hvis de først er blevet grå, så ville jeg prøve og lægge dem i klorin
nogen tid og så vaske dem ved 90 grader bagefter. Måske det kan gøre noget.
Jeg har ikke særlig god erfaring med at få gråt hvidtøj hvidt igen. men det
er da lykkedes for mig med klorin for år tilbage, hvor jeg havde problemer
med noget arbejdstøj.

Vi hænger tøj til tørre, men stofbleerne bliver ligesom håndklæderne
tumblet, da de bliver rigtig bløde af det.

Nette

Fra : Christina S

Dato : 19-07-05 08:29

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> "Brother Numzi" skrev

> Vi hænger tøj til tørre, men stofbleerne bliver ligesom håndklæderne
> tumblet, da de bliver rigtig bløde af det.
>
> Nette

Lige det vigtigste først: tumble aldrig stofbleer, som skal bruges som ble!
De suger ikke så godt bagefter. Man skal heller ikke bruge skyllemiddel
eller stryge dem af samme grund.
Den nemmeste og mest effektive måde at få dem hvide igen er at hænge dem ud
i solen! Det virker rigtig godt. Vi har nu brugt stofbleer på vores søn i
over et år og de er stadig hvide.
Man siger generelt, at det er nok med 60 grader, men vi vasker oftest på 90,
da maskinerne her i ejendommen ikke vasker så godt og vi bruger bluecare
vaskemiddel. Nogle gange kommer vi lidt eddike i for at få kalken ud.

Hvis du har andre spørgsmål ang. stofbleer, så har vi efterhånden lidt
erfaring. Du må også gerne skrive privat.

Mvh, Christina

Fra : Cat

Dato : 19-07-05 10:02

Christina S skrev:

> [...]
> da maskinerne her i ejendommen ikke vasker så godt og vi bruger bluecare
> vaskemiddel. Nogle gange kommer vi lidt eddike i for at få kalken ud.

Jeg er enig med dig med hensyn til skyllemidlet.

Jeg er helt uenig med dig mht tumbling. De bliver blødere og suger
bedre, hvis de bliver tumblet. De bliver stive og hårde ved at blive
tørret på snor.

Tine

Fra : Nette

Dato : 19-07-05 10:27

"Cat" skrev

> Jeg er helt uenig med dig mht tumbling. De bliver blødere og suger
> bedre, hvis de bliver tumblet. De bliver stive og hårde ved at blive
> tørret på snor.

Det er også min erfaring. Ligeledes med håndklæder og viskestykker, hvorfor
vi aldrig lufttørre disse.

Nette

Fra : Christina S

Dato : 19-07-05 11:07

> "Cat" skrev

> Det er også min erfaring. Ligeledes med håndklæder og viskestykker,
> hvorfor
> vi aldrig lufttørre disse.

Vi har engang imellem tumblet vores og de sugede dårligere bagefter. Desuden
kryber de lidt i tumbeleren og bliver irriterende at folde bageefter. Hvis
de skulle blive stive på snor, så skal man jo alligevel folde dem bagefter
og da bliver de bløde igen.

Christina

Fra : Ollie

Dato : 19-07-05 21:45

In article <42dca86f$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>, Nette
<nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote:

> "Brother Numzi" skrev

Hvorfor?

Ole

Fra : Cat

Dato : 19-07-05 21:51

Ollie skrev:

> Hvorfor?
>
> Ole

Hvorfor ikke?

Tine, som også gjorde det til begge to

Fra : Brother Numzi

Dato : 20-07-05 00:40
Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-07-05 11:48

Brother Numzi wrote:
> Her er nogen af grundene:
>
> http://www.josephinenet.com/cloth_vs__disposable.htm

Jeg kan godt forstå hvis man vælger at bruge stofbleer, hvad jeg ikke
begriber er at man bruger hjemmesider, der er reklamer for
hjemmesygepleje hjemmehjælp rengøring og hvad de ellers tilbyder, til at
underbygge valget, hvor de oplysninger der kommer i bedste fald er
uunderbyggede, i værste fald i strid med sandheden.

> http://www.diapersafari.com/diaperinfo/diaperarticles/

Og her hopper kæden jo helt af, det er en reklame for stofbleer....

> http://www.diapersafari.com/search/?mode=allwords&search=aiod_

De engangsbleer der hedder minirisk er jo testet i H og R og dem har de
sansynligvis ikke hørt noget
om på de steder hvor hjemmesiderne kommer fra.
Og frobrugerstyrelsen har jo testet dem fra ALDI og sagt god for dem også.

Om engnagsbleer er mere skadelige for miljøet er meget sansynligt, men
der bliver jo brugt en del vand og vaskepulver på at fremstille og vaske
stofbleer.

Jeg kan forstå det ud fra et økonomisk synspunkt, der kan ikke være
tvivl om at stofbleer er langt det billigste.

GO weekend til alle

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-07-05 12:51

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Om engnagsbleer er mere skadelige for miljøet er meget sansynligt, men
> der bliver jo brugt en del vand og vaskepulver på at fremstille og vaske
> stofbleer.

Der har været en artikel om det for nylig:
http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=381557

"En ny undersøgelse fra den britiske miljøstyrelse viser nemlig, at
stofbleer belaster miljøet lige så meget som papirbleerne."

Hvis man undlader at tørretumble, kan der være "en lille miljøfordel".

> Jeg kan forstå det ud fra et økonomisk synspunkt, der kan ikke være
> tvivl om at stofbleer er langt det billigste.

Det regnestykke kan jeg ikke lige stille op, men vil mene at man
retfærdigvis bør sætte en pris på den tid, det tager at vaske, tørre og
pakke stofbleer sammen.

> GO weekend til alle

Tak i lige måde.

--
Don't waste space

Fra : Cat

Dato : 22-07-05 13:00

Thomas Corell skrev:
> Det regnestykke kan jeg ikke lige stille op, men vil mene at man
> retfærdigvis bør sætte en pris på den tid, det tager at vaske, tørre og
> pakke stofbleer sammen.

Jeg fik mindre rød røv på de små, så længe deres hud var helt ny og sart
(de første 6-9 måneder). Det er et meget højt damptryk inden i en
engangsble, fordi den har en eller andet vandtæt membran. Vi brugte
lanolinbukser (ikke meget miljøsvineri - jeg spandt selv garnet fra den
friskafklippede uld), og de holder på varmen, selvom der er lidt urin i
bleen, og de forsæber urinen, så der ikke er så tæt bakterieflora.

MHT økonomi og miljøbelastning mener jeg, at man har fundet ud af, at
det billigere med stofbleer, hvis de bruges til mere end et barn.

Jeg gik over til engangsbleer, da lortebleer begyndte at lugte af lort.
Så blev jeg alligevel lidt sart. Det passede også med, at jeg skulle på
arbejde, og vi ikke havde helt så god tid til at vaske og lægge sammen.

Tine

Fra : Thomas Corell

Dato : 22-07-05 13:19

Cat wrote:

> Jeg fik mindre rød røv på de små, så længe deres hud var helt ny og sart
> (de første 6-9 måneder). Det er et meget højt damptryk inden i en
> engangsble, fordi den har en eller andet vandtæt membran.

Det er så et (imho) godt argument. Groft sagt vil vores små poder jo gå
rundt med "gummibukser", derudover er der en del kemi i materialet; et
stof der krystaliserer sig og bliver tørt når der kommer vædske på ...
det er kemi der vil noget ;)

> MHT økonomi og miljøbelastning mener jeg, at man har fundet ud af, at
> det billigere med stofbleer, hvis de bruges til mere end et barn.

Tror miljø-forskellen skal tælles på decimalerne. Så det har været i
gamle dage, hvor man ikke var så miljøbevidst i produktionen af
engangsbleer, at der var stor forskel.

Men hvis det at man kan genbruge stofble til nummer 2, gør forskellen
så er der ikke stor forskel. Tror anskaffelsesprisen er forsvindende, i
forhold til prisen for alle de vaske der skal til.

--
Don't waste space

Fra : IMB

Dato : 22-07-05 14:06

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> wrote in

> [...]
> gå rundt med "gummibukser", derudover er der en del kemi i materialet;
> et stof der krystaliserer sig og bliver tørt når der kommer vædske på

Ikke så sært man har problemer med at tiltrække de unge til de
naturvidenskabelige fag når ordet "kemi" er blevet negativt. Det er lidt
ligesom at kalde det "kommunikation der vil noget" når en tråd går helt i
selvsving her på kanalen

Personlig er jeg i øvrigt jublende glad for vaskemaskinen, engangsbleer,
opvaskemaskine og tørretumbler. Og hvis jeg tænker dem væk så forstår jeg
bedre hvorfor min mor og hendes mødre i en lang række tilbage i tiden blev
udslidte af at være hjemmegående. Når det er sagt, så vil jeg da også sige
at hvis folk synes de gør deres børn en tjeneste og hvis de synes de har
tid og overskud til at håndtere beskidte stofbleer jamen så tager jeg da
hatten af for det. Det orkede jeg nemlig ikke!

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-07-05 15:46

Cat wrote:

> [...]
> Så blev jeg alligevel lidt sart. Det passede også med, at jeg skulle på
> arbejde, og vi ikke havde helt så god tid til at vaske og lægge sammen.

Men hvis jeg laver et meget hurtigt regnestykke kan jeg ikke se hvad det
skulle betyde at man bruger dem til mere end et barn, de koster 100kr for 12

En maskinvask koster måske 5 kr.

En pakke bleer med 40-50 koster måske 80kr

Om man skal beregne tiden med at vaske dem og hænge dem op med, ved jeg
ikke, det er jo individuelt, og hvad så med den tid der går med at lede
efter tilbud på engangs og køre efter dem?

Så jeg er ret sikker på at regnestykket også med diverse individuelle
justeringer falder ud til stofbleerenes fordel.

Jeg orkede det simpelthen ikke, og mine børns numser har sansynligvis
hverken være mere eller mindre medtagede end andres.
Og jo jeg er hjemmegående husfar om dagen og på arbejde om aftenen så
jeg ved hvad jeg taler om.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Cat

Dato : 22-07-05 22:33

Kevin Vilhelmsen skrev:

> Men hvis jeg laver et meget hurtigt regnestykke kan jeg ikke se hvad det
> skulle betyde at man bruger dem til mere end et barn, de koster 100kr
> for 12

Vi havde ikke 12 - vi havde omkring 40. Vi brugte dem også til
gylpeklude, til underlag ved bleskift, og til alt muligt andet.

Vi havde mindst 10 skift i døgnet - vist ofte mere, så der gik vel en
15-20 bleer til. Vi vaskede ca. hver 1.5 dag 1 ren blemaskine med 20-30
bleer i ved 60 grader. Det skal ses i forhold til de ca. 4-5 vi i øvrigt
havde.

Tine

Fra : Brother Numzi

Dato : 22-07-05 18:01

Hej. Jeg googlede bare nogle tilfældige sider som skriver om fordelene ved
stofbleer vs. engangsbleer. Det der står på siderne kan du genfinde i en
lang række seriøse artikler hvis du bruger lidt tid på google. Opsummering:
Den primære grund til at vi bruger stofbleer er
at vi tror at det er sundere for barnet. Jeg føler mig ikke overbevist om at
engangsbleer er uskadelige. Den sekundære grund er økonomien.

------------------
"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:42e0ced0$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 22-07-05 23:42

Brother Numzi wrote:
> [...]
> at vi tror at det er sundere for barnet. Jeg føler mig ikke overbevist om at
> engangsbleer er uskadelige. Den sekundære grund er økonomien.

Men argumentationen holder ikke.
Hvis du vil føre argumentation for noget, må du jo underbygge den, og
ikke ligge det over på andre at finde argumenter for din sag.
Det som jeg undrer mig over er jo validiteten af selve det præmis du
opstiller.
Altså du bruger pathos ( overbevisning ) i stedet for Ethos (troværdighed)
At du tror på at stofbleer er sundere er helt OK, men så er det jo netop
et trosspørgsmål.

Og til sidst.
Du føler dig ikke overbevist om at engangsbleer er uskadelige, men der
er stofbleer jo heller ikke?

Men det er heller ikke så vigtigt, det vigtige er at du argumenterer
helt ude i det blå.
..

Fra : Brother Numzi

Dato : 23-07-05 01:15

Hej Kevin

Jeg vil ikke føre argumentation for noget. Jeg svarede blot på det spørgsmål
"Ollie" (Ole) indledte med at stille

Der findes masser af videnskabelige artikler på nettet som man kan læse hvis
man gider bruge tid på det. Det har jeg gjort
og hvis Ole er nysgerrig kan han - som jeg - også bruge tid på det og danne
sin egen mening.

God weekend....

----------------------------------

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 23-07-05 09:46

Brother Numzi wrote:

> God weekend....

I lige måde.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Ollie

Dato : 24-07-05 22:11

In article <42e18c04$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Brother
Numzi <Numzi@hutmeil.comeon> wrote:

> Hej Kevin
>
> Jeg vil ikke føre argumentation for noget. Jeg svarede blot på det spørgsmål
> "Ollie" (Ole) indledte med at stille

Ja og tak for det ordentlige svar i stedet for "hvorfor ikke".

Jeg finder dog (ligesom Kevin) argumentationen i artiklerne lidt
søgt/tynd.

De problemer der henføres til kan jo også opstå af mange andre ting.

Ligesom den med træfældningen, skove er jo altså industri idag, så det
plantes med henblik på at blive fældet

> [...]
> man gider bruge tid på det. Det har jeg gjort
> og hvis Ole er nysgerrig kan han - som jeg - også bruge tid på det og danne

Ja jeg har læst dem du henviste til og et par andre men dette spørgsmål
forbliver jo nok et spørgsmål om tro, ligsom de fleste andre vedrørende
vores børn.

Heldigvis bor vi jo i et land hvor der er plads til forskellig
opfattelse af tingene og heldigvis er vi også forskellige i vores
opdragelse og "vedligeholdelse" (kunne ikke lige finde et andet ord) af
vores børn.

> God weekend....

Også til dig.

Mvh