summa
Fra : gusse

Dato : 19-07-05 16:27

har betalt moms, hvor skal dette angives, på hvilken konti i summa

på forhånd tak

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-07-05 19:28

In news:42dd1bc0$0$85008$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
gusse <g@nospam.net> Typed:
> har betalt moms, hvor skal dette angives, på hvilken konti i summa
>

> på forhånd tak

kladen, bank, moms konto
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : O. Hansen

Dato : 20-07-05 07:03

"gusse" <g@nospam.net> wrote in message
> har betalt moms, hvor skal dette angives, på hvilken konti i summa
>

> på forhånd tak

Da du lavede din momsopgørelse, debiterede du konto for salgsmoms med
kontoens saldo og krediterede momsafregningskonto for samme beløb. Konto for
salgsmoms stod derefter i 0 kr. Samtidig krediterede du konto for købsmoms
med kontoens saldo og debiterede momsafregningskonto for samme beløb. Konto
for købsmoms stod nu i 0 kr. Som du ser, viste momsafregningskontoen nu det
beløb, du skal afregne til ToldSkat senere, nemlig saldoen.

Når du senere afregner, skal momsafregningskontoen debiteres og bankkonto
krediteres (eller giro eller kasse).

vh Ove Hansen

Fra : Ulrich Valera

Dato : 21-07-05 17:41

"O. Hansen" <ohansen@fire.dk> wrote in message

> [...]
> beløb, du skal afregne til ToldSkat senere, nemlig saldoen.
>
> Når du senere afregner, skal momsafregningskontoen debiteres og bankkonto

Denne metode burde være forbudt -

Lovgivningen kræver, at årets totaler for moms fremgår af årsregnskabet.

Lad dog være med at ødelægge disse automatiske kontis saldi, når de nu viser
de rigtige tal.

Det koster flere tusinde kroner at få revisoren til at rekonstruere dem
igen!

Ulrich Valera
Revisor DRF, CEO

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-07-05 20:31

On Thu, 21 Jul 2005 18:41:26 +0200, "Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc>
wrote:

>Denne metode burde være forbudt -
>
>Lovgivningen kræver, at årets totaler for moms fremgår af årsregnskabet.

Kommer det ikke an på firmaformen? Mig bekendt er der da ingen krav til
regnskabet for en enkeltmandsvirksomhed?

> [...]
>de rigtige tal.
>
>Det koster flere tusinde kroner at få revisoren til at rekonstruere dem

Hvad er så den rigtige måde at gøre det på?

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 21-07-05 22:34

Mads Lie Jensen wrote:

> Kommer det ikke an på firmaformen? Mig bekendt er der da ingen krav
> til regnskabet for en enkeltmandsvirksomhed?

> Hvad er så den rigtige måde at gøre det på?

> Gartneriet - snart i ny indpakning: http://ny.gartneriet.dk

Ud af min kontoplan fremkommer følgende og fuldt ud anerkendte og af TS
krævede:

Momsaldo primo (skyldig eller tilgodehavende moms periodiseret fra sidste
regnskabsperiode/momsperiode).

Udgående moms (salgsmoms) (kredit)

Indgående moms (moms af købsfaturaer) debet

Importmoms (moms af import fra 3. lande uden for EU) debet

Div. agifter som:

El-afgift
Gas-afgift
CO2-Afgift
El-distributionsafgift
Energiafgift

Alle i debet, hvis man ikke blot som i mindre firmaer medtager dem som en
omkostning (tidligere beskrevet).

Derefter en konto for betalt moms (naturligvis tidligere perioder).

Sluttelig en konto for momstilsvar - den moms, man uanset perioderisering
skylder. Denne konto er i sagens natur en sumkonto.

Håber, at det giver oplysning om kravene fra TS lige siden
merværdiomsætningsafgiftningen blev indført som den af Erhard Jacobsen
tidligere lovede midlertidige OMS (omsætningsafgift, der lå i en-gros
leddet) blev indført i april 1963 - eller var det 1962- men den var så
sandelig som lovet midlertidig ved indføringen af MOMS på den gang 9% svjh.
et års tid senere. (surt opstød) !.
Karsten H. Jensen

Fra : Ulrich Valera

Dato : 22-07-05 14:11

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Kommer det ikke an på firmaformen? Mig bekendt er der da ingen krav til
> regnskabet for en enkeltmandsvirksomhed?

Kravene til enkeltmandsvirksomheders regnskabsaflæggelse fremgår af
Mindstekravsbekendtgørelsen, som Skattevæsenet refererer til i næsten alle
skattesager.

Metoden med at sidde og nulstille momskontiene hver måned eller hvert
kvartal stammer fra pap-kort bogholderiets dage i 1960 érne, hvor man gerne
ville have ET enkelt pap-kort, der alene viste momsgælden.

Det er jo helt slut nu, hvor computerens edb-balance tæller momskontogruppen
sammen og viser momsgælden.

Det svarer i øvrigt til at man sad og ville nulstille alle konti og så samle
saldiene på EN konto, der så ville vise årets resultat!!

Det ville være helt gak.

I det omtalte emne er det kun nulstillingen af moms, der er gak.

Skattevæsenet blander sig selvfølgelig ikke i, hvor mange gange man orker at
nulstille, hvis årets saldi til sidst opstilles rigtigt -

Man ser ofte et sådant mishandlet bogholderi, der kommer ind med et salg på
et par millioner og salgsmomskontoen viser kr. 0,37. altså 37 øre.

Det er meget irrtiterende, fordi der så er en nulstiller, der har været på
spil og man skal til at fremfinde bilag i mapper og i bunden af klientens
varebil for at rekonstruere det, der allerede tidligere var lavet rigtigt -

Altså lad være at røre ved computerens automatiske momskonti !!

Ulrich Valera

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-07-05 18:18

On Fri, 22 Jul 2005 15:10:34 +0200, "Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc>
wrote:

> [...]
>varebil for at rekonstruere det, der allerede tidligere var lavet rigtigt -
>
>Altså lad være at røre ved computerens automatiske momskonti !!

Det lyder jo fornuftigt nok.

Jeg har selvfølgelig hhv. en konto for købsmoms og en for salgsmoms. Mit
regnskabprogram (Summa Summarum) kan fint fortælle mig hvad jeg skal af
med i moms til told/skat. Men hvordan gør jeg så når jeg betaler det?
Hvilke konti skal det så på?

(Jeg er ikke specielt regnskabskyndig ...... )

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 22-07-05 20:01

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> betaler det? Hvilke konti skal det så på?
>
> (Jeg er ikke specielt regnskabskyndig ...... )

En konto, der hedder: Betalt moms.
Karsten H. Jensen

Fra : O. Hansen

Dato : 22-07-05 07:28

"Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc> wrote in message

[...klip]
> [...]
viser
> de rigtige tal.
>
> Det koster flere tusinde kroner at få revisoren til at rekonstruere dem

Så er du sandelig en dyr revisor !!! Du kan da bare lægge tallene sammen på
momsafregningskontoen i hovedbogen. Hvor svært kan det være? Kan du give mig
opskriften på, hvordan du ville bogføre afregningen? Jeg har brugt den
skitserede fremgangsmåde i årevis, uden at skattevæsenet har fundet
anledning til at kritisere det.

vh Ove Hansen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-07-05 16:24

wrote:

>Ulrich Valera
>Revisor DRF, CEO

Jeg nuller mine konti (kronebeløb) ved momsafregning, og min revisor
(statsautoriseret) har ikke ytret ønske om at ændre på den metode (det
er et ApS).

Det er sådan jeg lærte at lave momsregnskab på HH, og efterfølgende
har gjort det i enkeltmandsvirksomheder, I/S og ApS'er.

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ulrich Valera

Dato : 22-07-05 18:08

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> wrote in message

> Jeg nuller mine konti (kronebeløb) ved momsafregning, og min revisor
> (statsautoriseret) har ikke ytret ønske om at ændre på den metode (det
> er et ApS).

Det er jo ikke din revisors opgave at kræve dine fremgangsmåder ændret. Han
retter løs så resultatet bliver rimeligt.

> Det er sådan jeg lærte at lave momsregnskab på HH, og efterfølgende
> har gjort det i enkeltmandsvirksomheder, I/S og ApS'er.

Der er mange ting i denne verden, som doceres på fine læreanstalter og som
alligevel er helt hen i vejret.
Nulstillingen af automatiske momskonti er en af dem!

Eksempel: Salget i et kvartal har været 1 million.
På den automatiske salgsmomskonto står der nu kr. 250000.
Hvorfor skal det gøres til et nul???
Det bliver da oven i købet noget vrøvl, fordi balancen nu fortæller, at din
salgsmoms er nul, mens dit salg er 1 million !!!

Ulrich Valera

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-07-05 20:30

On Fri, 22 Jul 2005 19:08:19 +0200, "Ulrich Valera" <ulrich@valera.cc>
wrote:

> [...]
>Det bliver da oven i købet noget vrøvl, fordi balancen nu fortæller, at din
>salgsmoms er nul, mens dit salg er 1 million !!!

Nej for de 250.000 debiteres på kontoen for udgående moms og
krediteres på kontoen for momsafregning. Tilsvarende med kontoen for
indgående moms. Saldoen på Momsafregning viser dermed hvad det er der
skal betales hhv modtages

Princippet om dobbelt kontering skal opretholdes, ellers er der netop
ikke noget der stemmer.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com