|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | hvordan skifter man olieringene ? Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-06-05 20:57
 | 
 |  | Hejsa Alle
 
 Jaja det kan altså ikke betale sig at være doven, Bastarted bruger mere olie
 end jeg kan nå at hælde i hende :o/ Og den kloge spørger sikkert, hvorfor
 målte du det ikke efter da du monterede dem, og hvorfor købte du ikke et nyt
 sæt da du alligevel havde den skildt ad.. dovenskaben længe leve :o/
 
 Nå men når jeg køre kan jeg ingen røg se, kan kun se røg når jeg gasser helt
 op i tomgang, den har fået skiftet olietyvene (ventil pakningerne) så der
 ligger problemet jo nok ikke, hvor hulen finder man et stempelring sæt
 billigst, vil gerne skifte dem i denne uge, så jeg kan komme på klemmen på
 søndag..
 
 Stempelringene kan jeg godt se hvordan man skifter, men olieringen, er det
 ikke en stor fast ring ?? hvordan får man dem af/på stemplet ??
 
 Skal lige siges at jeg kørte 25km idag og det var alm kørsel, og den åd fra
 max på olie ping ned til 1/5 !!! så den æder en del.. men den køre pisse
 godt, og begge cylindre har begge over 10Bar..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (25-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-06-05 21:36
 | 
 |  | 
 Juel skrev i meddelelsen
 <42bdb73b$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 >Hejsa Alle
 
 
 >Skal lige siges at jeg kørte 25km idag og det var alm kørsel, og den åd fra
 >max på olie ping ned til 1/5 !!! så den æder en del.. men den køre pisse
 >godt, og begge cylindre har begge over 10Bar..
 
 
 Se det kan slet ikke lade sig gøre uden at tændrørene blokker totalt op i
 afbrændt olie, såe led nu hellere lige efter utætheden. Hvad med
 krumtaphusudluftningen nu hvor Du kører med klamp-på filtre ?
 
 Røg ved opgasning er typisk bare en lidt fed benzinblanding, er røgen sort ?
 
 mvh
 Orla
 
 >Mvh
 >Morten
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (25-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  25-06-05 21:51
 | 
 |  | > Se det kan slet ikke lade sig gøre uden at tændrørene blokker totalt
 > op i afbrændt olie, såe led nu hellere lige efter utætheden. Hvad med
 > krumtaphusudluftningen nu hvor Du kører med klamp-på filtre ?
 
 Det samme tænkte jeg. Eller der er benz i olien der er dampet af da olien
 blev varm? Hvis den har brændt 4dl olie af på 25 km har der stået en røg,
 som fra en røgmaskine ud bag den.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (25-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  25-06-05 23:19
 | 
 |  | >> Se det kan slet ikke lade sig gøre uden at tændrørene blokker totalt
 >> op i afbrændt olie, såe led nu hellere lige efter utætheden. Hvad med
 >> krumtaphusudluftningen nu hvor Du kører med klamp-på filtre ?
 >
 > Det samme tænkte jeg. Eller der er benz i olien der er dampet af da olien
 > blev varm? Hvis den har brændt 4dl olie af på 25 km har der stået en røg,
 > som fra en røgmaskine ud bag den.
 
 Så forstår jeg bare ingenting, jeg har snart hældt en liter olie på den..
 den er en lille smule utæt ved gearskifter akslen, men ikke noget der kan gi
 den slags olie brug, efter 14 dage, har den lavet 2 dråber på stellet, men
 da slet ikke en liter !!
 Tændrørene ser fine ud.. de er ikke sorte de er lysebrune som de skal være !
 På krumtapsudluftningen har jeg sat en slange med et benzinfilter i enden,
 det sidder lige over mine karburatorer, så hvis der kom olie ud der, ville
 de jo være smurt ind, der kommer dog hvid damp ud når den er blevet varm,
 men det er vel alm varmedamp !??!
 Ja burde den ikke ryge HELT vildt når den bruger så meget olie ?? den
 drypper ikke fra motoren nogle steder i tomgang, men som sagt i tomgang så
 man gasser helt op så kommer der en god blå røgsky ud.. tager lidt video af
 det imorgen..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
    Steen Gruby (25-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  25-06-05 23:43
 | 
 |  | 
 
            On Sun, 26 Jun 2005 00:19:21 +0200, "Juel" <xsnabelastarchild.dk>
 wrote:
 Hej Morten.
 >Ja burde den ikke ryge HELT vildt når den bruger så meget olie ?? den 
 >drypper ikke fra motoren nogle steder i tomgang, men som sagt i tomgang så 
 >man gasser helt op så kommer der en god blå røgsky ud.. tager lidt video af 
 >det imorgen..
 >
 Jeg glemte lige noget.
 Nu er det vel ikke således at en af svømmerne i dine karburatorer er
 utæt og den står og vælter benzin ned i cylinderne når den står
 stille, og derfra siver det ned i krumtaphuset?
 Når du så checker "olien" er det en benzin/olieblanding der er i
 sumpen, og når du kører er benzinen fordampet hvorved oliestanden
 synker?
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
     Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 00:48
 | 
 |  | > Nu er det vel ikke således at en af svømmerne i dine karburatorer er
 > utæt og den står og vælter benzin ned i cylinderne når den står
 > stille, og derfra siver det ned i krumtaphuset?
 > Når du så checker "olien" er det en benzin/olieblanding der er i
 > sumpen, og når du kører er benzinen fordampet hvorved oliestanden
 > synker?
 
 Jamen jeg fylder jo på efter kørsel, og så burde problemet vel eliminere sig
 selv,  synes btw også at blokken på den bliver fandens varm..
 
 Mvh
 Morten **som nu er endnu mere forvirret !**
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 08:22
 | 
 |  | 
 Juel skrev i meddelelsen
 <42bdd89c$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 
 >På krumtapsudluftningen har jeg sat en slange med et benzinfilter i enden,
 
 
 Benzinfilter ??! Det er alt for restritivt :-| Du opbygger et helt
 vanvittigt tryk i motoren, for den er jo dog trods alt lidt slidt. Det høje
 tryk kan sende kaskader af olie ud ved en simmerring, måske ved kædehjulet ?
 
 mvh
 Orla
 
 >Mvh
 >Morten
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 09:44
 | 
 |  | > Benzinfilter ??! Det er alt for restritivt :-| Du opbygger et helt
 > vanvittigt tryk i motoren, for den er jo dog trods alt lidt slidt. Det
 > høje
 > tryk kan sende kaskader af olie ud ved en simmerring, måske ved kædehjulet
 > ?
 
 Det er jo bare et af de papirs filtre til 10,- i biltema, de er jo lige til
 at puste igennem.. men det må jo være nemt at teste, det er vel bare at køre
 med olie påfyldnings låget af, så den kan få luft...
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 13:32
 | 
 |  | 
 Juel skrev i meddelelsen
 <42be6aed$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
 >> Benzinfilter ??! Det er alt for restritivt :-| Du opbygger et helt
 >> vanvittigt tryk i motoren, for den er jo dog trods alt lidt slidt. Det
 >> høje
 >> tryk kan sende kaskader af olie ud ved en simmerring, måske ved
 kædehjulet
 >> ?
 >
 >Det er jo bare et af de papirs filtre til 10,- i biltema, de er jo lige til
 >at puste igennem.. men det må jo være nemt at teste, det er vel bare at
 køre
 >med olie påfyldnings låget af, så den kan få luft...
 
 Eller kyle det filter ad h...... til, der kommer alligevel altid kun luft
 _ud_ af den slange. Normal praksis i englænderdagene var at føre den 1/2
 tomme tykke slange langs bagskærmen, og afslutte ved nummerpladen. Derved
 var det sikret at man ikke kørte på en "oliefilm".
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Steen Gruby (25-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  25-06-05 23:36
 | 
 |  | 
 
            On Sat, 25 Jun 2005 22:51:04 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
 <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:
 Hej.
 >
 >Det samme tænkte jeg. Eller der er benz i olien der er dampet af da olien 
 >blev varm? Hvis den har brændt 4dl olie af på 25 km har der stået en røg, 
 >som fra en røgmaskine ud bag den.
 Jeg er enig med Bager.
 På 25 Km har du højst brugt 2 liter benzin.
 Hvis du blander det med den 1/4 liter motoren mangler vil du have et
 benzin/olie forhold på 12,5% hvilket ville have lagt hele byen i
 røgslør.
 Hvis den da ville have kørt med den cocktail    Det sammenholdt med dine fine rene tændrør modsiger teorien om at den
 forbrænder olie.
 Jeg er enig i at den må læsse det ud et eller andet sted.
 Håb på at det ikke er foran dit baghjul    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 00:46
 | 
 |  | 
 
            > Jeg er enig med Bager.
 > På 25 Km har du højst brugt 2 liter benzin.
 > Hvis du blander det med den 1/4 liter motoren mangler vil du have et
 > benzin/olie forhold på 12,5% hvilket ville have lagt hele byen i
 > røgslør.
 > Hvis den da ville have kørt med den cocktail    > Det sammenholdt med dine fine rene tændrør modsiger teorien om at den
 > forbrænder olie.
 > Jeg er enig i at den må læsse det ud et eller andet sted.
 > Håb på at det ikke er foran dit baghjul    Hmm burde der så ikke komme noget ud fra den når motoren er tændt i tomgang 
 ??
 Hehe det er da til at blive vanvittig af.. måske skulle man prøve at binde 
 en pap plade under motoren og køre en 5-10km og se hvad der sker.. som jeg 
 ser det er der kun 3 steder det kan komme ud, ved tandhjul, ved gearaksel og 
 ved oliefilter låget, men som sagt er der intet i tomgang..
 Mvh
 Morten 
            
             |  |  | 
     Moller (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  26-06-05 13:29
 | 
 |  | Juel wrote:
 > Hmm burde der så ikke komme noget ud fra den når motoren er tændt i tomgang
 > ??
 
 Tjaaa... min er begyndt at bruge olie også, og jeg trode det var tid
 til noget olieringe/olietyve skifte tid, da den ikke drypper når den står
 i tomgang, og heller ikke så ud til at svede som sådan...
 
 Men som med dig, laver min ikke røg, og tændrør er fine, så jeg har
 gjort noget nyt, nemlig vasket maskinen, og bingo lidt sveden på det ene
 dæksel, men stadig ik nok til den mængde jeg bruger(3-4dl pr. 1000km).
 
 Jeg har nu kommet frem til at da jeg skiftede udgangs leje, nok også
 burde ha skifte udgangspakdåsen også ;) for sjovt nok er min kæde stadig
 velsmurt som en scootoiler gør det, men der er ikke olie i Scootoileren ;)
 såååå deeettt... så tjek hvordan det ser ud inde bag det lille tandhjul
 til kæden ;) min er flot sort og fugtig der ;)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 
 |  |  | 
      Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 16:19
 | 
 |  | >   Jeg har nu kommet frem til at da jeg skiftede udgangs leje, nok også
 > burde ha skifte udgangspakdåsen også ;) for sjovt nok er min kæde stadig
 > velsmurt som en scootoiler gør det, men der er ikke olie i Scootoileren ;)
 > såååå deeettt... så tjek hvordan det ser ud inde bag det lille tandhjul
 > til kæden ;) min er flot sort og fugtig der ;)
 
 min er faktisk også lidt fugtig der, så jeg kan da prøve at skife dem..
 
 /Juel
 
 
 
 
 |  |  | 
       Moller (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  26-06-05 17:01
 | 
 |  | Juel wrote:
 
 >>   Jeg har nu kommet frem til at da jeg skiftede udgangs leje, nok også
 >> burde ha skifte udgangspakdåsen også ;) for sjovt nok er min kæde stadig
 >> velsmurt som en scootoiler gør det, men der er ikke olie i Scootoileren ;)
 >> såååå deeettt... så tjek hvordan det ser ud inde bag det lille tandhjul
 >> til kæden ;) min er flot sort og fugtig der ;)
 
 > min er faktisk også lidt fugtig der, så jeg kan da prøve at skife dem..
 
 Du mener DEN ik ?? ;) der er en pakdåse foran lejet. Kan man skifte den
 uden at slille motoren ? eller er det kun tåbelige honda som laver
 maskiner som man ik kan skifte pakdåsen uden at tage motoren ud af stellet
 for at skille den ad ;)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 |  |  | 
        Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 19:58
 | 
 |  | 
 
            >    Du mener DEN ik ?? ;) der er en pakdåse foran lejet. Kan man skifte den
 > uden at slille motoren ? eller er det kun tåbelige honda som laver
 > maskiner som man ik kan skifte pakdåsen uden at tage motoren ud af stellet
 > for at skille den ad ;)
 nej dem, den ved tandhjulet, og den ved gearskifter akslen..    mon ikke de kan tages ud udefra ??
 Mvh
 Morten
            
             |  |  | 
         Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 20:42
 | 
 |  | 
 Juel skrev i meddelelsen <42befad0$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>...
 
 >mon ikke de kan tages ud udefra ??
 
 Hvis ikke at de sidder i separate dæksler så næppe  :-| Simmerringe i delte
 motorblokke har som regel en krave, der griber i riller i blokkene. Kawasaki
 har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?
 Armand ?)
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
          Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 21:12
 | 
 |  | > >mon ikke de kan tages ud udefra ??
 >
 > Hvis ikke at de sidder i separate dæksler så næppe  :-| Simmerringe i
 delte
 > motorblokke har som regel en krave, der griber i riller i blokkene.
 Kawasaki
 > har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?
 > Armand ?)
 
 Det ser ud som om at der sidder en metal plade man spænder fast udenpå
 simmeringen, så den bliver holdt på plads, så det ser bestemt ud til at det
 kan klares udefra !
 Ihvertfald med drivakslen..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
           Moller (27-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  27-06-05 06:38
 | 
 |  | Juel wrote:
 
 > Det ser ud som om at der sidder en metal plade man spænder fast udenpå
 > simmeringen, så den bliver holdt på plads, så det ser bestemt ud til at det
 > kan klares udefra !
 > Ihvertfald med drivakslen..
 
 
 Samme princip som på GSF'erne... Ja, det ser ud til det kun er honda så
 der bruger det med at man ik kan skifte den ;) bare se VF'erne *LOL*
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 |  |  | 
          Moller (27-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Moller
 | 
 Dato :  27-06-05 06:36
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 
 
 > Juel skrev i meddelelsen <42befad0$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>...
 
 >>mon ikke de kan tages ud udefra ??
 
 > Hvis ikke at de sidder i separate dæksler så næppe  :-| Simmerringe i delte
 > motorblokke har som regel en krave, der griber i riller i blokkene. Kawasaki
 > har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?
 > Armand ?)
 
 Ja, de lærte sgu noget da MZ folket flygtede over til Japanerne under
 svensk GP ;) for det med seperat dæksel osv. har MZ brugt i uendeligheder
 ;)
 
 VH
 Lars Molnit
 
 
 
 |  |  | 
          Armand (14-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  14-08-05 23:45
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Juel skrev i meddelelsen <42befad0$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>...
 > 
 > 
 >>mon ikke de kan tages ud udefra ??
 > 
 > 
 > Hvis ikke at de sidder i separate dæksler så næppe  :-| Simmerringe i delte
 > motorblokke har som regel en krave, der griber i riller i blokkene. Kawasaki
 > har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?
 > Armand ?)
 Jup!
 Jeg kender designet fra GPZ900R.
 Fornylig kom et klubmedlem lige til at være for nærig omkring kæden på 
 hans luftkølede Z750, og fik en fæl erfaring deraf =   Midt under hans desperate ønsketanker omkring svejsning (uadskilt!!!) af 
 skaden, endte det med at han selv skruede lidt i skaden og derved 
 pludselig stod med samme løse "udgangs-dæksel" i hånden og måtte 
 lykkelig konstantere at skaden kun forekom på dén stump    Til overflod havde en kammerat adgang til nogle gamle Z650 dele, og 
 udgangsdækslet derfra havde perfekt match - Hvor heldig kan man have lov 
 til at være??
 Tilbage til simmerringen:
 Jeg har lige benyttet lejligheden til at læse på lektien (á 900'erens 
 værkstedsmanual) og dækslet skjuler som sådan kun gearskiftemekanikken 
 udover at "bære" simmerringen. Udgangslejet sidder som vanligt placeret 
 i blokkens sandwich med en styre-ring!
 Men det er jo ikke dét at sagen drejer sig om - Til gengæld ser det ud 
 til at man på Kawa'erne med dén løsning til overflod kan skifte 
 udgangs-simmerringen udefra    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
           Ukendt (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  17-08-05 13:21
 | 
 |  | 
 Armand skrev i meddelelsen ...
 >Tilbage til simmerringen:
 >Jeg har lige benyttet lejligheden til at læse på lektien (á 900'erens
 >værkstedsmanual) og dækslet skjuler som sådan kun gearskiftemekanikken
 >udover at "bære" simmerringen. Udgangslejet sidder som vanligt placeret
 >i blokkens sandwich med en styre-ring!
 >Men det er jo ikke dét at sagen drejer sig om - Til gengæld ser det ud
 >til at man på Kawa'erne med dén løsning til overflod kan skifte
 >udgangs-simmerringen udefra    Egentlig lidt underligt at de ikke har sat udgangslejet i dækslet også. Det
 er trods alt en del som (ofte) går til grundet trækkket i kæden. Og selv på
 den possition skal man være forsigtig når man "graver" en simmerring ud  :-/
 Bedst er det faktisk at punktere simmerringen med en syl, og skrue en
 selvskærende skrue i, og trække i den.
 mvh
 Orla
            
             |  |  | 
            Armand (17-08-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  17-08-05 18:59
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Armand skrev i meddelelsen ...
 > 
 > 
 >>Tilbage til simmerringen:
 >>Jeg har lige benyttet lejligheden til at læse på lektien (á 900'erens
 >>værkstedsmanual) og dækslet skjuler som sådan kun gearskiftemekanikken
 >>udover at "bære" simmerringen. Udgangslejet sidder som vanligt placeret
 >>i blokkens sandwich med en styre-ring!
 >>Men det er jo ikke dét at sagen drejer sig om - Til gengæld ser det ud
 >>til at man på Kawa'erne med dén løsning til overflod kan skifte
 >>udgangs-simmerringen udefra    > 
 > 
 > 
 > Egentlig lidt underligt at de ikke har sat udgangslejet i dækslet også. Det
 > er trods alt en del som (ofte) går til grundet trækkket i kæden. 
 Vægt? :-/
 Pågældende dæksel skal være noget mere solidt hvis det skal bære hele 
 belastningen fra udgangslejet.
 Et suplerende støtteleje kunne måske være en mellemløsning, men mon dét 
 vil gå alene i tilfælde af overbelastning af udgangsaklsen :-/
 > Og selv på den possition skal man være forsigtig når man "graver" en simmerring 
  > ud  :-/
 > Bedst er det faktisk at punktere simmerringen med en syl, og skrue en
 > selvskærende skrue i, og trække i den.
 Som på Kawa' så piller man blot dækslet af og trykker pakdåsen ud bagfra!
 -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
  Ukendt (26-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  26-06-05 12:18
 | 
 |  |  |  |  | 
 |  |