|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Udgangsaksel kvæstet Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  19-06-05 07:41
 | 
 |  | Hejsa.
 
 I går var jeg på bronzekursus i Tune, og det gik for så vidt fint nok.
 
 Da jeg skulle hjem syntes jeg lige at den skulle luftes lidt efter at
 have kørt i tomgang det meste af eftermiddagen, men glæden varede ca.
 300 meter, ved gearskift ruskede det pludseligt kraftigt i koblingen med
 nogle grimme metalliske lyde, og efterfølgende gik koblingshåndtaget
 helt i bund.
 
 Ind til siden og kigge lidt på hvad der er sket, og umiddelbart var
 første indskydelse at koblingskablet bare var hoppet af. En par af de
 andre kursister stopper, og har noget værktøj ombord (Standardudstyr på
 en BMW). Vi får pillet dækslet af, og ser at det desværre er mere end
 bare koblingskablet, møtrikken på udgangsakslen er væk, og tandhjulet er
 hoppet ud på gevindet.
 
 Hvordan møtrikken har kunne ryge af er et uløst mysterie, for låseskiven
 ser ikke ud til at være rettet ud. Vi har desværre ikke kunne finde
 møtrikken, da den ellers nok ville kunne fortælle noget.
 
 Gevindet på akslen ser desværre noget kvæstet ud, højden på trådene er
 ikke så stor, og jeg tror desværre ikke at det er nok at få fremskaffet
 en ny møtrik.
 
 Jeg har kigget i Haynes, og skal jeg skifte akslen lader til at være en
 kæmpe operation, som indebærer en komplet adskillelse af motoren, og der
 lader ikke til være nogen genveje. Akslen vil jeg skyde til at koste ca.
 1000,- DKK (koster $95 på cycle-parts.com) og dertil kommer alle mulige
 pakninger som skal bruges når motoren skal skilles helt ad.
 
 Kan man med succes få skåret et nyt gevind, bare en størrelse mindre?
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Jensen (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Jensen
 | 
 Dato :  19-06-05 08:52
 | 
 |  | 
 
            Rene Joergensen wrote:
 > Hejsa.
 > 
 > I går var jeg på bronzekursus i Tune, og det gik for så vidt fint nok.
 > 
 > Da jeg skulle hjem syntes jeg lige at den skulle luftes lidt efter at
 > have kørt i tomgang det meste af eftermiddagen, men glæden varede ca.
 > 300 meter, ved gearskift ruskede det pludseligt kraftigt i koblingen med
 > nogle grimme metalliske lyde, og efterfølgende gik koblingshåndtaget
 > helt i bund.
 > 
 > Ind til siden og kigge lidt på hvad der er sket, og umiddelbart var
 > første indskydelse at koblingskablet bare var hoppet af. En par af de
 > andre kursister stopper, og har noget værktøj ombord (Standardudstyr på
 > en BMW). Vi får pillet dækslet af, og ser at det desværre er mere end
 > bare koblingskablet, møtrikken på udgangsakslen er væk, og tandhjulet er
 > hoppet ud på gevindet.
 > 
 > Hvordan møtrikken har kunne ryge af er et uløst mysterie, for låseskiven
 > ser ikke ud til at være rettet ud. Vi har desværre ikke kunne finde
 > møtrikken, da den ellers nok ville kunne fortælle noget.
 > 
 > Gevindet på akslen ser desværre noget kvæstet ud, højden på trådene er
 > ikke så stor, og jeg tror desværre ikke at det er nok at få fremskaffet
 > en ny møtrik.
 > 
 > Jeg har kigget i Haynes, og skal jeg skifte akslen lader til at være en
 > kæmpe operation, som indebærer en komplet adskillelse af motoren, og der
 > lader ikke til være nogen genveje. Akslen vil jeg skyde til at koste ca.
 > 1000,- DKK (koster $95 på cycle-parts.com) og dertil kommer alle mulige
 > pakninger som skal bruges når motoren skal skilles helt ad.
 > 
 > Kan man med succes få skåret et nyt gevind, bare en størrelse mindre?
 > 
 Hvilken cykel har du ?
 Jeg har en aksel liggende til en XJ600s diversion hvis det er
 mvh
 Thomas Jensen
 Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11 |  |  | 
  Rene Joergensen (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  19-06-05 09:20
 | 
 |  | Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> wrote:
 
 > Hvilken cykel har du ?
 
 Det glemte jeg at skrive, det er en FZR600 fra '93.
 
 > Jeg har en aksel liggende til en XJ600s diversion hvis det er
 
 Jeg tror desværre ikke at den passer.
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
  KubikH (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  19-06-05 09:54
 | 
 |  | 
 "Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse
 news:slrndba4rr.kao.fox@hal6000.bananas.dk...
 > Hejsa.
 >
 > I går var jeg på bronzekursus i Tune, og det gik for så vidt fint nok.
 >
 > Da jeg skulle hjem syntes jeg lige at den skulle luftes lidt efter at
 > have kørt i tomgang det meste af eftermiddagen, men glæden varede ca.
 > 300 meter, ved gearskift ruskede det pludseligt kraftigt i koblingen med
 > nogle grimme metalliske lyde, og efterfølgende gik koblingshåndtaget
 > helt i bund.
 >
 > Ind til siden og kigge lidt på hvad der er sket, og umiddelbart var
 > første indskydelse at koblingskablet bare var hoppet af. En par af de
 > andre kursister stopper, og har noget værktøj ombord (Standardudstyr på
 > en BMW). Vi får pillet dækslet af, og ser at det desværre er mere end
 > bare koblingskablet, møtrikken på udgangsakslen er væk, og tandhjulet er
 > hoppet ud på gevindet.
 >
 > Hvordan møtrikken har kunne ryge af er et uløst mysterie, for låseskiven
 > ser ikke ud til at være rettet ud. Vi har desværre ikke kunne finde
 > møtrikken, da den ellers nok ville kunne fortælle noget.
 >
 > Gevindet på akslen ser desværre noget kvæstet ud, højden på trådene er
 > ikke så stor, og jeg tror desværre ikke at det er nok at få fremskaffet
 > en ny møtrik.
 >
 > Jeg har kigget i Haynes, og skal jeg skifte akslen lader til at være en
 > kæmpe operation, som indebærer en komplet adskillelse af motoren, og der
 > lader ikke til være nogen genveje. Akslen vil jeg skyde til at koste ca.
 > 1000,- DKK (koster $95 på cycle-parts.com) og dertil kommer alle mulige
 > pakninger som skal bruges når motoren skal skilles helt ad.
 >
 > Kan man med succes få skåret et nyt gevind, bare en størrelse mindre?
 >
 > --
 > -René
 
 Hej Rene
 Møtrikken skal holde tandhjulet på plads, og ikke holde det fast på akslen.
 Hvordan ser resten af akslen ud??
 Når tandhjulet er inde på plads, sidder det så som det skal uden for meget
 "slup"
 Hvis det nu er godt nok ........
 Jeg vover lige pelsen :
 Få en ny møtrik, spænd den det du tør, og lås den med en god svejseklat i
 enden af akslen.
 Akslen er jo død alligevel.
 Så kører du glad videre, mens du får fremskaffet en anden aksel, og får
 planlagt den næste store operation det er at skifte aksel ud.
 Husk bare at stel på svejseren skal sidde på tandhjul, eller møtrik, for at
 undgå skader på lejer mm.
 
 Mvh
 Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rene Joergensen (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  19-06-05 15:32
 | 
 |  | KubikH <kallehauge@SLETemail.dk> wrote:
 
 > Møtrikken skal holde tandhjulet på plads, og ikke holde det fast på akslen.
 > Hvordan ser resten af akslen ud??
 
 Resten af akslen har det fint, tandhjulet er bare smuttet ud, da
 møtrikken ikke længere har holdt den på plads.
 
 > Få en ny møtrik, spænd den det du tør, og lås den med en god svejseklat i
 > enden af akslen.
 
 Hvad med den ubalance som det skaber i akslen? Den tager jo immervæk en
 del omdrejninger.
 
 --
 -René
 
 
 
 |  |  | 
  Rene Joergensen (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  19-06-05 16:18
 | 
 |  | 
 
            Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:
 > Gevindet på akslen ser desværre noget kvæstet ud, højden på trådene er
 > ikke så stor, og jeg tror desværre ikke at det er nok at få fremskaffet
 > en ny møtrik.
 Jeg kan lige supplere med nogle billeder:
 <http://gallery.fzr.dk/2005-06-19/> -- 
 -René
            
             |  |  | 
  Steen Schmidt (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Schmidt
 | 
 Dato :  19-06-05 17:08
 | 
 |  | 
 
            Hejsa.
 > > Gevindet på akslen ser desværre noget kvæstet ud, højden på trådene
 > > er ikke så stor, og jeg tror desværre ikke at det er nok at få
 > > fremskaffet en ny møtrik.
 > 
 > Jeg kan lige supplere med nogle billeder:
 > 
 > <http://gallery.fzr.dk/2005-06-19/> Altså rent logisk kan jeg ikke se noget i vejen for at du snitter et
 nyt gevind til en mindre diameter møtrik - der ser ud til at være nok
 gods. Men benyt da den originale låsemetode af møtrikken (med nyindkøbt
 låsering), og drop svejsning på akslen. Det var noget vi gjorde på
 vores gamle 4-gearede Yamaha'er (selvom jeg da også havde adsilt
 gearkassen på dén et par hundrede gange    Mvh
 Steen
            
             |  |  | 
  KubikH (19-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KubikH
 | 
 Dato :  19-06-05 18:48
 | 
 |  | 
 "Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse 
 news:slrndbb34m.pru.fox@hal6000.bananas.dk...
 > Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:
 >
 >> Gevindet på akslen ser desværre noget kvæstet ud, højden på trådene er
 >> ikke så stor, og jeg tror desværre ikke at det er nok at få fremskaffet
 >> en ny møtrik.
 >
 > Jeg kan lige supplere med nogle billeder:
 >
 > <http://gallery.fzr.dk/2005-06-19/> >
 > -- 
 > -René
 Hej
 Ned og lån en passende snitbakke, og skær gevindet op.
 Sandsynligvis er der så en del reelt gevind tilbage.
 Sæt en original møtrik på, og lås den på normal vis.
 Ellers giv den en svejseklat.
 Svejseklatten betyder intet rent balancemæssigt.
 Du kan ikke bare lige skære et nyt gevind, du skal først have drejet akslen 
 ned i diameter.
 Desuden er den ikke lige sådan at bide skeer med, sådan en aksel er 
 "anløbet" (varmebehandlet) i overfladen for at gøre den hård.
 Ellers gnaver tandhjulet den i stykker på fortandingen.
 Du er ude at køre om et par dage igen    )
 Mvh
 Niels 
            
             |  |  | 
  Soren Lindholt (20-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Soren Lindholt
 | 
 Dato :  20-06-05 08:07
 | 
 |  | 
 
            "Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> wrote in message
 > Jeg kan lige supplere med nogle billeder:
 >
 > <http://gallery.fzr.dk/2005-06-19/> >
 Det burde også være muligt for en dygtig filer at file gevindet op igen med 
 den rette fil.
 mvh Søren 
            
             |  |  | 
  Rene Joergensen (25-06-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rene Joergensen
 | 
 Dato :  25-06-05 21:44
 | 
 |  | 
 
            Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:
 > Kan man med succes få skåret et nyt gevind, bare en størrelse mindre?
 FZR'en er ude at køre igen!!!
 Det gamle gevind blev frisket op hos Vordingborg MC i mandags, og det så
 umiddelbart fornuftigt ud, så der blev bestilt reservedele (møtrik og
 låseblik), disse kom først hjem i går, fredag.
 I dag var så spændingens dag, hvor det skulle samles.
 Tandhjulet blev sat på, gevindet fik en omgang Loctite 270, møtrikken
 blev sat på, momentnøglen indstillet til 65Nm (5Nm mere end krævet), og
 så blev det RIGTIGT spændende. Men den holdt til det!  
 <http://gallery.fzr.dk/2005-06-25/CRW_4264.JPG> Når den kan holde til det anbefalede/krævede moment, må det jo være
 fint nok. Så indtil videre er planerne om at skifte akslen helt lagt på
 hylden, da et skift af tandhjul ikke vil være et problem.
 -- 
 -René
            
             |  |  | 
 |  |