Dykning i Egypten
Fra : GreenDive

Dato : 15-07-05 14:54

Jeg skal i næste måned på OW-kursus og håber på, at kunne komme til
Egypten umiddelbart efter kurset, så jeg er til den tid stadig våd bag
ørene (i bogstaveligste forstand).

Er der nogen der kender nogle gode steder for en nybegynder at dykke?

Jeg har kigget lidt på Marsa Alam og stedet tiltaler mig enormt meget,
men er det egnet for en nybegynder?

Glæder mig til at høre fra jer!

Hansen

--
GreenDive

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 15-07-05 16:59

GreenDive wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der kender nogle gode steder for en nybegynder at dykke?
>
> Jeg har kigget lidt på Marsa Alam og stedet tiltaler mig enormt meget,

Jeg har lige været en uge i Eilat (Israel) og Dahab (Egypten). Begge
steder er dykningen rigtig god - også for OW (dvs max 18 meter). I Eilat
dykkede vi med Aqualine v. Coral Beach, i Dahab med Club Red
(www.club-red.com).

VH

--
..O. Ole Michaelsen, Copenhagen, Denmark
...O http://www.olemichaelsen.dk/

Fra : Peter

Dato : 17-07-05 14:50

> Jeg har kigget lidt på Marsa Alam og stedet tiltaler mig enormt meget,
> men er det egnet for en nybegynder?

Hejsa,

Jeg vil sige at det er meget egnet både for begyndere men også for
rutinerede dykkere. Har selv tilbragt det meste af 1 måned tilsammen
med at udforske deres lokale rev....og er stadig ikke blevet træt af
det.

Den store fordele ved "husrevet" er at der meget sjældent er strøm, og
dybden bestemmer du selv alt efter hvorlangt du svømmer ud.

--
Peter

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 18-07-05 09:01

Marsa alam er rigtigt godt for både begyndere og øvede.Husrevet er
fantastisk og har den store fordel at du kan dykke i det tempo, til den
dybde og den længde du måtte ønske. Livet på husrevet er rigt og varieret.

Jeg har vel omkring 50 dyk på husrevet. Her har jeg set skildpadder, haj,
muræner, skorpionfisk og sidste gang jeg var der så vi på det sidste dyk en
manta der kom svømmende 5 meter fra os, så mulighederne er der. Fra land har
jeg også set flokke af delfiner der kom svømmende langs revet.

Derudover er der en række dykkersites i nærheden, som man kan komme til
enten via truck eller via båd. Det bedste er Elphinstone som er et offshore
rev et stykke ud for kysten. Her er der bl.a. gode chancer for oceanic
whitetip og hammerhead. Der kan dog være ekstremt meget strøm, så det kræver
nok lidt mere erfaring end du har pt.

/Marten

Fra : GreenDive

Dato : 19-07-05 00:57

Tak for de ærlige svar, rart at vide det med Elphinstone, så man ikke
roder sig ud i noget man ikke burde...

Jeg vil gerne bygge tråden videre:

Hvordan med sikkerheden? Er der alvorlig kriminalitet i landet/området,
skal man passe ekstra godt på sit udstyr og er der mulighed for
aflåsning af private egendele i Marsa Alam?

Hvad kan I anbefale af rejseudstyr (kufferter, tasker, kasser mv.)?

Glæder mig endnu en gang til at høre fra jer.

Hansen

--
GreenDive

Fra : Peter

Dato : 19-07-05 16:11

> Tak for de ærlige svar, rart at vide det med Elphinstone, så man ikke
> roder sig ud i noget man ikke burde...

Det er sikkert også grunden til at de har sat en grænse der heder Min.
50 dyk for at deltage på turen.

> Hvordan med sikkerheden? Er der alvorlig kriminalitet i landet/området,
> skal man passe ekstra godt på sit udstyr og er der mulighed for
> aflåsning af private egendele i Marsa Alam?

Nu er der ikke så meget i området dernede, men du kan naturligvis låse
dine ting inde i din hytte (hvis du bor i telt, kan det naturligvis
ikke lade sig gøre). Dine penge, pas mm. kan du få deponeret i boksen
og dit udstyr kan du sætte ned ved udstyrsteltet som er under 24 timers
opsyn...har aldrig hørt om noget der er forsvundet dernedefra.

--
Peter

Fra : Per

Dato : 19-07-05 16:17

GreenDive <deanjean@greennet.gl> wrote in message news:<GreenDive.1se3lt@www.dacor.dk>...
> [...]
>
> Hvad kan I anbefale af rejseudstyr (kufferter, tasker, kasser mv.)?
>
> Glæder mig endnu en gang til at høre fra jer.

Jeg var der sidste år i november, og da var det ikke nødvendigt at
låse nogen ting inde. Der var dog mulighed for at få lagt penge og
værdigenstande i boksen i receptionen.
Vi var i den nordlige lejr - Marsa shagra den første halvdel af turen
oog i den sydlige - Wadi Lahmi den sidste halvdel af turen
Jeg synes at dykningen var bedst i Wadi Lahmi, men komforten var
størst i Marsa shagra.
Dog skal man være opmærksom på at det ikke er mulighed for at dykke
fra stranden i Wadi Lahmi, så her foregår al dykning fra RIB's der
sejler ud fra lejren.
I Marsa Shagra er der uanede muligheder. Man kan dykke på husrevet,
både nordpå og sydpå. Man kan blive sejlet ud, og svømme hjem eller
omvendt. Der er ture til Elphinstone og truckdives hvor man bliver
læsset på ladet af en pickup og kørt til et andet sted på kysten.

Med hensyn til kriminalitet er det ikke noget man mærker til.
Ihvertfald ikke i dykkerlejrene. Der er selvfølgelig de obligatoriske
vejspærringer hvor det Egyptiske politi eller militær stopper al
trafik. Det er dog så vidt jeg har forstået for at beskytte turisterne
mod fundamentalister.
Efter min mening er det absolut farligste på sådan en tur køreturen i
mininbus til lejren. Egyptere har en sjov vane med at køre uden lys,
også når det er mørkt. Måske var det derfor vores chauffør faldt i
søvn to gange på turen, mens vi andre ikke så meget som blinkede med
øjnene i flere hundrede km.

En alm. dykkertaske / rygsæk er ok. Og når man først er i lejren får
man en kasse til sit udstyr, og mulighed for at skylle sit udstyr i
ferskvand og hænge det til tørre.

Mvh.

Per