hvilket kamera?
Fra : Allan Overgaard

Dato : 15-07-05 00:16

Hej Ng.
Jeg har tænkt mig at investere i et nyt kamera, og har i den forbindelse set
på nikon d70, canon 350d og minolta d7.

Kameraet skal primært bruges oven vande men det er meningen at det skal
kunne komme en tur med under overfladen..
Har nogle af jer pros and cons mht de nævnte modeller og evt andre modeller
som kunne have interesse??
Krav: spejlreflex, digi. minimum 6megapix. udskiftelige objektiver, mulighed
for undervandshus og samt mulighed for at køre kameraet i en "analog"
mode...
nogle ideer eller indspark så skyd endelig løs.

/allan

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 15-07-05 08:49

Hvad er "Analog mode" ?

Jeg har et D70s og udover det har været stjålet en gang (og kan man nok ikke
belaste kameraet for), har jeg været godt tilfreds indtil videre.

Med mindre du allerede har nogle Nikon kompatible objektiver ville jeg dog
overveje Canons 350D, der prismæssigt ligger på niveau som D70s eren, men
har lidt bedre specifkationer.

Derudover er der selvfølgelig de to "småbrødre" D50 og 300D.

/Marten

Fra : Torben

Dato : 15-07-05 09:34

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comonto[slet her].dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har lidt bedre specifkationer.
>
> Derudover er der selvfølgelig de to "småbrødre" D50 og 300D.

Eller storebroderen D20 - men jeg aner intet om den, andet end jeg har set
mange "professionelle" hvor billederne er taget med D20 ??

Mvh. Torben

Fra : Johnny Christensen

Dato : 15-07-05 14:44

Dit udvalg af undervandshuse falder dog betydeligt når man vælger alle andre
kameramærker end Nikon.
De er også de eneste der har haft stabilitet i forbindelse med hensyn til
brændviddeforlængelse. Hos dem er det altid 1,5 så kan du forudsige at hvis
du køber f.eks deres 10,5mm fisheye. Så vil den give dig 180 gr billedvinkel
som den er designet til. Andre kameramærker, bla. canon, har sprunget mellem
ingen forlængelse over, 1,2 - 1,3, 1,5 -1,6 og 1,8. Dvs. med hver ny kamera,
kommer der en ny billedvinkel.
Forskellen i praksis mellem 6 og 8 mpxl er minimal. Du skal op på en
fordobling i opløsningen, før det rigtigt giver en forskel der er værd at
falde bagover for.

Lidt det samme i hastighedsforskel som mellem en computer med en 1 ghz og en
1,3 ghz chip. Det er mest en specikations forskel der ser godt ud på skrift.

JZC

Fra : Harald Ljøen

Dato : 15-07-05 14:58

Johnny Christensen wrote:

> Forskellen i praksis mellem 6 og 8 mpxl er minimal. Du skal op på en
> fordobling i opløsningen, før det rigtigt giver en forskel der er
> værd at falde bagover for.

En fordobling i /lineær/ oppløsning er det som skal til for å se
forskjell. Det tilsvarer en /firedobling/ av antall megapixler i bildet.

Les mer om dette her:
http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

-- harald

Fra : Claus Larsen

Dato : 15-07-05 14:55

Du skal nok kigge forbi dk.fritid.foto hvor der er et hav af Sammenlininger
mellem de forskellige modeller
Jeg ved at du kan få hus til både Nikon 70d samt Canon 350d
konklutionen er som regel at 70d og 350d er meget ens i billedkvallitet og
det som regel er design og størrelse der bliver udslagsgivende for hvilket
kamera man vælger

Hilsen Claus

Fra : Tomasz Otap

Dato : 16-07-05 09:44

Allan Overgaard proclaimed as follows:
> [...]
> mode...
> nogle ideer eller indspark så skyd endelig løs.

Prøv evt. at checke www.dpreview.com - deres side-by-side
sammenligninger (under Buying Guide) er glimrende og deres reviews er
ekstremt grundige...

De har dog ingen info omkring undervandshuse.

Aequitas sequitur funera