elektrisk snorkel
Fra : john

Dato : 14-07-05 22:18

Hej gruppe

Nu bliver jeg jo nok hængt op i den højeste lygtepæl, men jeg prøver
alligevel!!!

Jeg er netop kommet hjem fra tre ugers sejlerferie.

Perfekt vejr alt var kanon, meen vi er to ombord - undertegnede og sønnen,
der har dykkercertikat - det ville vi jo gerne udnytte, og principielt kunne
vi vel godt få stuvet to flasker og det øvrige grej ombord, meeen, når så vi
har tømt flaskerne, så var det så det. Vi har i den sidste uge holdt
"badeferie" op gennem smålandsfarvandet, og det sydfynske øhav, og der er
mulighederne for at fylde flaskerne mildt sagt små.

Vi ligger for det meste for anker, og kommer derfor kun ganske kort til
byer, og når vi endelig er i en by, så er det ikke specielt inspirerende at
slæbe to dykkerflasker på ryggen flere kilometer for at finde et sted at få
dem fyldt.

Så kunne jeg jo "bare" købe sådan en rejse kompressor - men glem det, den er
for dyr, og den er der bare ikke plads til noget sted.

Altså har vi nøjedes med at snorkle - det er sådan set også OK, og der kan
lillesøster på 13 også være med, men vi ville jo gerne dykke lidt "rigtigt".

Jeg har i årevis været på jagt efter en lille fiks kompressor som kunne
drives af motoren ombord, men det er ikke lykkedes endnu (

Så var det mine øjne faldt på dette apparat:

http://www.bestmarineimports.com/extremesnorkel.html

I al sin enkelthed er det en 12 volts "lavtrykskompressor" der gennem et par
slanger leverer luft direkte til andet trinet i automaten.

Drevet af en 12 volts akkumulator leverer den luft til 2 mand på 6 meters
dybde i et par timer (forbrug 22 amp). Den fås også i en kraftigere model
der giver 2 mand 15 meter.

Altså en 80 AH 12 volts akkumulator ladet op af motoren, eller en 220 volts
lader ved besøg i havn, ud i gummibåden med den, op med dykkerflaget, og så
ellers afsted. Ved 15 meter vil jeg nok foretrække at have en 5 liter
ponyflaske med som sikkerhed, men da der jo ikke skal bruges af den, så kan
den forhåbentlig holde hele ferien!!

Jeg regner bestemt ikke at skulle penetrere vrag med det udstyr, der må
kunne laves ufattelig mange gode natur dyk med det udstyr, og det bedste er,
at der ikke er det Hel.... problem med at få fyldt flasker på sådan en
ferie.

Men er der nogen der kender udstyret, har prøvet det, kender en dansk
importør eller????

Sig frem

Hilsen John

Fra : Allan Hansen

Dato : 15-07-05 07:29

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.bestmarineimports.com/extremesnorkel.html

Nu koster den i USA kun 3300$ ( i Dk + moms+ forsendelse ) så mon ikke en
lille rejsekompressor er relevant. I øvrigt er originalapparatet Brownies
Third Lung http://www.browniedive.com/ der er også online instruktion

Allan Hansen

Fra : GreenDive

Dato : 15-07-05 14:47

Du kunne jo også ringe til en af de lokale brandstationer undervejs og
evt. aftale påfyldning af flaske, hvis du selv har adapter med. Det
praktiserer vi her på Grønland.

Mvh.
Hansen

--
GreenDive

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 13:42

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote in message

> Så kunne jeg jo "bare" købe sådan en rejse kompressor - men glem det, den
> er for dyr, og den er der bare ikke plads til noget sted.

du kan også gå på DSF's hjemme side der finder du lister over alle DSF
klubber, og der ligger da rimelig mange klubber rundt omkring i danmark,
mange af dem ligger tæt ud til vandet, og jeg har endnu ikke oplevet en klub
der ikke ville sælge mig lidt luft.
der er også mange camping pladser der sælger luft.

så jeg plejer ikke at se det som noget problem, slet ikke hvis man lige
under søger hjemme fra hvad der er af muligheder rundt omkring i det omrøde
man vil opholde sig i.

mvh Morten

Fra : john

Dato : 16-07-05 18:33

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse

så jeg plejer ikke at se det som noget problem, slet ikke hvis man lige
> under søger hjemme fra hvad der er af muligheder rundt omkring i det
> omrøde man vil opholde sig i.

Hej Morten - og I andre.

Tak for Jeres svar.

Det lader ikke at der er nogen der har viden om/har prøvet den "elektriske
snorkel" -som i parantes bemærket kan købes fra omkring 1000 $ (en person 6
meter) og op 3000 $ for to personer 20 meter i USA.

Jeg vil lige præcisere mit problem

Problemet med at få fyldt luft kan selvfølgelig løses, men det er ikke så
nemt som I mener. Husk jeg kommer sejlende til en "ukendt" havn, jeg skal
derefter lokalisere luftfylde mulighed, og derefter vandre på mine fødder
med den tomme flaske ud, og den fulde flaske tilbage altsammen på ryggen, så
er 1 kilometer i sommervarmen faktisk temmelig langt.

Jeg skal samtidig finde et sted hvor der er åbent når jeg er der - det vil
typisk sige et par timer midt på dagen for proviantering.

Hvis man er i bil så er det ikke det store problem, men til fods!!!

Så er der det med at planlægge turen, så vi kommer til de byer hvor det er
muligt at finde luft - tjaa - når vi tager hjemmefra har vi ingen som helst
anelse om hvor vi kommer hen - vi sejler for sejl, og er derfor henvist til
at "sejle som vinden blæser" - det er en del af charmen, men umuliggør
enhver form for planlægning. samtidig er vores hastighed i bedste fald
omkring de 5 knob, hvilket umuliggør de der afstikkere til "luftbyerne" hvis
ikke det lige passer i planen.

Lad mig lige skitsere sejlturen i denne sommerferie - først en tur rundt om
Fehmarn, til Lübeck; Vismar etc. - fuldstændig dykker uinteressant, men så
gik turen til Nykøbing Falster - der kunne man sikkert med en god del
fodarbejde finde et steds at få luft, men så Guldborg (ingen luft),
Karrebæksminde (måske luft??), Lundeborg (luft på Oure Idrætsskole 10 km
væk - TIL FODS!!!), For anker ved Ballen (ingen luft) for anker ved Korshavn
(ingen luft), for anker ved Nab (ingen luft), 2 timer i Fåborg (sikkert
luft, men hvor, og igen til fods) For anker ved Lyø (ingen luft), for anker
ved Bågø (ingen luft), for anker i Gamborg fjord (der kunne fås luft ovre på
den anden side ved Gl. ålbo Camping - men der kan vi ikke bare sådan lige
komme ind).

Altså har Jeg stadig et problem.

Så er der rejsekompressoren - dyr, dejlig og jeg har simpelt hen ikke plads
til sådan en.

Derfor min interesse for den elektriske snorkel, men lad os nu se hvad der
sker.

hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:29

> [...]
> snorkel" -som i parantes bemærket kan købes fra omkring 1000 $ (en person
> 6 meter) og op 3000 $ for to personer 20 meter i USA.

efter min mening ville det jo kun være den til 2x20 meter der r interasant,
og for 3000$ vil jeg jo godt mene at du kan få en god rejse kompresore.

> gik turen til Nykøbing Falster - der kunne man sikkert med en god del
> fodarbejde finde et steds at få luft,

lige præsis her kunne jeg hjælpe dig, vores klub hus ligger lige nede på
havnen og vi fylder både luft, nitrox og 300bar
så her skulle du kun gå et sted mellem 30 og 100 meter alt efter hvor du får
plads i havnen

> Så er der rejsekompressoren - dyr,

uden at have undesøgt det tror jeg ikke den er dyre end den el snorkel

> dejlig og jeg har simpelt hen ikke plads til sådan en.

jeg har set dem i størelser mindre end en køle taske, så mon ikke der kan
blive plads, så fylder de godt nok ikke så hurtig, men jeg går ud fra du har
en lille gummi båd på slab, det ser det ud til at de fleste både har, så den
ligger du kompressoren i sammen med de flasker der skal fyldes, starte
kompressoren og sæt en meget lang line på den, så chikanerer den ikke
(larmern)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:47

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote in message

> Så er der rejsekompressoren - dyr, dejlig og jeg har simpelt hen ikke
> plads til sådan en.

hej igen prøv lige at kikke på denne lille lækre sag

en 35G fra Max air
http://www.rayzplace.com/compressor/
den vejer 38kg
mål
L : 71cm
W : 33cm
H : 38cm
og den koster 3340$

den vil jeg jo mener man godt skulle få plads til, og den tror jeg personlig
man ville få mere glæde af.

vh Morten

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 20-07-05 14:05

> [...]
> H : 38cm
> og den koster 3340$
>
> den vil jeg jo mener man godt skulle få plads til, og den tror jeg

***Er enig med deg, men jeg ville hellre spildt mine penge på en Coltrisub,
da dette er den samme kompressor....

/H

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:54

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> wrote in message

> Så er der rejsekompressoren - dyr, dejlig og jeg har simpelt hen ikke
> plads til sådan en.

hej hej så er jeg der igen igen.

jeg så lige dette i Den Blå Avis
"kompressor, 70 liter pr. min. trækkraft Honda 2,5 hk. benzin. rejsemodel
55x32x39 cm (LxBxH)
Pris: Kr. 13.800 "

det var da et godt bud på en løsning.

mvh Morten

Fra : john

Dato : 17-07-05 19:01

> jeg så lige dette i Den Blå Avis
> "kompressor, 70 liter pr. min. trækkraft Honda 2,5 hk. benzin. rejsemodel
> [...]

Hej Morten

kigger lige i DBA

Takker

hilsen