Regler for souvenir optagelse
Fra : Mikkel

Dato : 08-07-05 08:53

Er der nogen der kan fortælle mig hvad reglerne for souvenir optagelse er i
vores nabolande(sverige, norge og tyskland)? Jeg ønsker info om de
officielle regler, ikke uskrevne, etiske, moralske eller forbundsregler

/M

Fra : Stefan Nilsson

Dato : 08-07-05 22:01

"Mikkel" <xyz@solPRIKdk> skrev i meddelandet
> [...]
> i vores nabolande(sverige, norge og tyskland)? Jeg ønsker info om de
> officielle regler, ikke uskrevne, etiske, moralske eller forbundsregler

I Sverige är det egentligen ganska enkelt.

Vrak som är äldre än 100-år är fornminnen och där är det förbjudet att ens
flytta på föremål.
Vrak som är yngre än 100-år har en ägare. Antingen i form av ett
försäkringsbolag, rederi, privatperson eller liknande och om man tar något
där så är det stöld.

Hittar du saker på havsbotten som inte kan härledas till ett vrak i närheten
(lösfynd), så skall det lämnas in till polisen inom 14 dagar, gös inte det
är det också stöld.