Ophold i dykkerklokke på 6,5 meter- hvorda~
Fra : Jokke

Dato : 06-07-05 19:40

Hej

Jeg har fået mulighed for at tilbringe ca. små 18 timer i Jules Underwater
Lodge i Key Largo i Florida, www.jul.com

Der er groft tale om en dykkerklokke, der er indrettet som et lille men
veludstyret hotel med 2 værelser og fællesfaciliteter, så som toilet, bad og
køkken. Der er kun adgang til komplekset for certificerede dykkere. Jeg
mener at kunne erindre at der har været en anmeldelse af stedet i DYK for
omkring 1 år siden.

Nu er det således at jeg forleden sad og funderede på om "bundtiden"
beregnes som normalt og om der er nogen problemer med at f.eks. "checke ind"
og derefter dykke et par timer i lagunen hvor lodgen er, for derefter, efter
passende hvil, at dykke ned og forhåbentlig nyde en god nats søvn i en god
seng med ca.6,5 meter (=21 feet) vand over sig?

Umiddelbart giver det jo en del bundtid til logbogen!

Jeg og et par vener er alle Padi Advanced open water certificerede og med
15 - 30 loggede dyk i bogen.

På forhånd tak for svarene.

Mvh
Jokke

Fra : Bock

Dato : 07-07-05 20:04

Jvnf GAP bør det værre uden problemer så længe du har ca. 44.900 liter luft
pr. næse til rådighed.

God tur

Fra : Jesper Munk

Dato : 08-07-05 06:21

Hej Jokke
Iflg. Haldane kan du altid halverer trykket uden det giver trykfalds
problemer. men du ender nok i en mætningsgruppe der siger spar 2..... god
fornøjelse.

Jesper

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-07-05 13:08

Tja - en ting er i hvert fald helt sikkert - glem alt om at anvende din egen
computer

Jeg tror du skal regne med at de på destinationen har udarbejdet tabeller
som du skal dykke efter, da almindelige tabeller og computere ikke kan
bruges direkte. Man kan selvfølgelig dykke som om at dybden på de 6,5 m er
overfladen og et dyk til totalt 26,5m derfor kan dykkes efter 20m tabellen.
Dette vil sikkert gå godt, da det procentvise trykfald fra 26,5 til 6,5m er
mindre end fra 20 til 0m. Du dykker altså på sikker side af tabellen.

Din afgasning vil dog være påvirket, og jeg kan ikke sådan lige på stående
fod vurdere om du også her vil være på den sikre side ved at afgasse efter
tabellen. Du vil jo afgasse mod en ny ligevægt svarende til 1,65x0,79 bar
N2.

En ting er sikkert, jeg vil nøje overholde de retningslinier som resortet
udstikker hvad angår flyvning efter opholdet. En karensperiode på 24 timer
er næppe tilstrækkeligt.

Mvh. Allan

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-07-05 22:07

Jesper Munk skrev i Message-ID:
<42ce0cd4$0$155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Iflg. Haldane kan du altid halverer trykket uden det giver trykfalds
> problemer. men du ender nok i en mætningsgruppe der siger spar 2.....

Som en tommelfingerregel siger man, at man er mættet efter 3-4 timer -
da man regner med gasoptagelse i vævene er eksponentiel.

Derfor er dekoen for 3 timer på en given dybde og 24 timer stort set den
samme. Når EKPP dykker i Doux de Coly er dekoen den samme, da bundtiden
altid er over 3 timer.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Mikkel

Dato : 16-07-05 11:38

Et andet spørgsmål er, hvis du kører et par colaer ned inden du stiger op
skal man så også tage hensyn til kulsyren i dekoen? eller kan man bare
forvente at lave et konge ræb når overfladen brydes?

/M