At malke ud - et mysterie
Fra : Carina

Dato : 18-07-05 11:04

Hej med jer experter :)

Jeg skal malke ud, da jeg skal i byen 2 lørdage om ikke så længe.

Jeg regner med at malke 3 x 160 ml ud, så er der i hvert fald nok. Første
bytur er en koncert fra kl 19 til ca. midnat. Der spiser han normalt ikke,
men det er rart at vide at der ligger mælk herhjemme, hvis det skulle blive
nødvendigt.
Anden gang er fra ca. kl 15 til midnat, og der bliver jo brug for at
'fodre'.

Jeg regner med at malke ud fra nu af og frem, måske bare en lille smule hver
gang. Men er der noget med at man ikke må blande 2 udmalkninger?

1. Hvor meget kan man forvente at kunne malke ud pr. gang?

2. Hvornår malker jeg ud? Efter at min søn har spist sig mæt, kan man så
snuppe resterne? Det går vel ikke at malke ud, inden han spiser?

3. Er det 3 mdr. det kan holde sig i fryseren?

4. Hvis jeg nu fryser det direkte i sutteflasken, er det så bare at tage det
op, varme det i mikro, ryste flasken, sikre sig at det har den rette
temperatur og give det til barnet?

Det er en helt ny verden, det her med at malke ud - meget stort mysterie for
en der ikke har prøvet det før :)

Grunden til at jeg spørger her, er at min sp først kommer igen medio august.

Mange hilsner
Carina

Fra : Cat

Dato : 18-07-05 11:42

> Hej med jer experter :)
>
> Jeg skal malke ud, da jeg skal i byen 2 lørdage om ikke så længe.

Det lyder da dejligt

> Jeg regner med at malke ud fra nu af og frem, måske bare en lille smule hver
> gang. Men er der noget med at man ikke må blande 2 udmalkninger?

Hvis du køler ned (med koldt vand om flasken) og sætter i køleskab med
det samme, så kan du sagtens samle over en 6-8 timer.

> 1. Hvor meget kan man forvente at kunne malke ud pr. gang?

Det kommer an på hvor god du er til at slippe mælken (og på, hvor meget
der er). Om natten producerer man mest mælk. Hvis dit barn kan 'nøjes'
med et bryst om morgenen, så kan du malke det andet. Hvis du malker ud
hyppigt vil du måske se, at din produktion stiger, og så bliver det
nemmere.

Hvilken pumpe har du? Eller vil du malke ud i hånden? Det gælder om at
få nedløbsrefleksen til at virke - det kan man nogle gange ved at tænke
intenst på sit barn.

> 2. Hvornår malker jeg ud? Efter at min søn har spist sig mæt, kan man så
> snuppe resterne? Det går vel ikke at malke ud, inden han spiser?

Nej, men måske imens fra det andet bryst.

> 3. Er det 3 mdr. det kan holde sig i fryseren?

Ja.

> 4. Hvis jeg nu fryser det direkte i sutteflasken, er det så bare at tage det
> op, varme det i mikro, ryste flasken, sikre sig at det har den rette
> temperatur og give det til barnet?

Enten det, eller brug plasticposer, som du fryser mens de ligger i en
kop, så koppen former plasticposen. Husk at slå knude på først.

> Det er en helt ny verden, det her med at malke ud - meget stort mysterie for
> en der ikke har prøvet det før :)

Det kan vise sig at være pærelet, og det kan vise sig at være lidt svært
for dig. Hvis du er skrap til engelsk er der en gruppe, der hedder
misc.kids.breastfeeding. De er enormt vidende om alt om amning og
pumpning. De skal jo tit på arbejde efter 6 uger.

> Grunden til at jeg spørger her, er at min sp først kommer igen medio august.

Vi ved sikkert tilsammen også mindst ligeså meget som sp'en.

Tine

Fra : IMB

Dato : 18-07-05 13:08

Jeg vil lige tilføje at man i denne sammenhæng skal huske sig selv. Husk
at tage nogle ekstra amme indlæg med og muligvis en ekstra bluse/bh.
Forvent at du kommer til at malke ud (og smide væk) mens du er afsted -
det kan være svært at nyde friheden med spændte bryster så man kan lige
så godt malke ud på et tidspunkt, mindske presset og få det overstået.

Alt afhængig af den normale rytme og hvor lidt du kan tænke på babyen og
117 andre ting, naturligvis.

Jeg ville i øvrigt nok lave nogle flere portioner, fordi det kan være
at barnet ikke vil tage maden første gang og at maden så skal smides ud
efter den er 1 time for gammel. Hellere lidt flere mindre portioner end
det nøjagtige antal hele portioner.

Endeligt - men jeg er også paranoid - ville jeg købe en æske blå allumin
(briketter) som en ekstra backup. Disse briketter kan holde sig længe,
så hvis du ikke får dem brugt under amning kan de bruges til at lave
grød med når barnet når til det stadie.

God fornøjelse!

--ingermarie

Cat <ta@uu.dk> wrote in

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : sniper_Nolight

Dato : 18-07-05 14:34

> Forvent at du kommer til at malke ud (og smide væk) mens du er afsted -
> det kan være svært at nyde friheden med spændte bryster så man kan lige
> så godt malke ud på et tidspunkt, mindske presset og få det overstået.

Hahaha - det du skriver der bringer lidt sjove minder frem... ved begge mine
sønner havde min kæreste brystmælk i noget der ligner 2 år - i hvert fald
længere end hun brød sig om at have en stor knægt hængende!... glemmer
aldrig den første gang vi skulle til fest efter min første søns fødsel -
hendes bryster var tilsidst hårde som bolde og vi havde ikke taget vores
forholdsregler... jeg vil spare jer for detaljerne, men det må have været et
syn for guder hvad vi prøvede af ting og sager på toilettet - det endte
med at vi simpelthen ved midnatstid måtte køre hjem og hægte ungen på - han
var sgu den eneste der kunne klare den sag! lol

jeg har ingen konkrete råd, andet end at du skal tage dine forholdsregler,
hvis du ikke skal alt for tidligt hjem
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Carina

Dato : 18-07-05 14:54

"sniper_Nolight":

> jeg har ingen konkrete råd, andet end at du skal tage dine forholdsregler,
> hvis du ikke skal alt for tidligt hjem

Haha, ja det kunne være kønt med store plamager på den smarte top ;)

Normalt sover barnet faktisk fra 19 til 05, så de plejer ikke at blive tømte
i løbet af natten. Men jeg kan godt se at det er noget andet at ligge hjemme
i sengen med spændte bryster, og at stå på et dansegulv og tror man er
smart.

VH
Carina

Fra : Carina

Dato : 18-07-05 15:00

"IMB":

> [...]
> at barnet ikke vil tage maden første gang og at maden så skal smides ud
> efter den er 1 time for gammel. Hellere lidt flere mindre portioner end

Rigtig god idé! Det havde jeg ikke tænkt på, tak :)

> Endeligt - men jeg er også paranoid - ville jeg købe en æske blå allumin
> (briketter) som en ekstra backup.

Jeg har også overvejet bare at bruge mme i stedet for at malke ud, men jeg
har det nu bedst med at han bare får mors mælk. Men som back up, og worst
case og alt det der - vil jeg købe et par brikker.

Er der iøvrigt nogen der ved om det øger allergirisiko blot at give mme en
enkelt gang eller to?

VH
Carina

Fra : Mus

Dato : 18-07-05 16:00

> Er der iøvrigt nogen der ved om det øger allergirisiko blot at give mme en
> enkelt gang eller to?
>

> VH
> Carina

Ja det gør man vist så længe barnet er under 4 mdr. Men ifølge min læge er
det yderst lille risiko for at barnet er disponeret. Begge forældre skal
være luftvejsallergikere eller have mælkeallergi.

LN

Fra : Cat

Dato : 18-07-05 15:39

Mus skrev:

> [...]
> det yderst lille risiko for at barnet er disponeret. Begge forældre skal
> være luftvejsallergikere eller have mælkeallergi.

Men det kan smadre den meget fine bakteriebalance, der er i maven på et
ammebarn. Der skal kun en gang til. Det kan give dem hård mave og
mavekneb (og bleerne lugter forfærdeligt). Måske ikke så rart for en
fremmed børnepasser - eller for barnet.

Tine

Fra : as

Dato : 18-07-05 16:25

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvis du/i er bange for allergirisikoen så kan i give barnet "højt
hydrolyseret modermælkserstatning", her den i forvejen MEGET lave
allergirisiko decimeret.
Hilsen AS

Fra : Carina

Dato : 18-07-05 14:58

"Cat":

> Hvis du køler ned (med koldt vand om flasken) og sætter i køleskab med det
> samme, så kan du sagtens samle over en 6-8 timer.

Altså samle i samme beholder over en dags tid, og så sætte i fryseren
tilsidst. Det skal bare holdes godt koldt indtil det skal i fryseren.

> Hvilken pumpe har du? Eller vil du malke ud i hånden? Det gælder om at få
> nedløbsrefleksen til at virke - det kan man nogle gange ved at tænke
> intenst på sit barn.

Jeg vil købe en Avent pumpe, tror ikke jeg kan få det til at virke i hånden.

> Nej, men måske imens fra det andet bryst.

Han tømmer som regel begge bryster hver gang, så jeg må tage rester over de
6-8 timer.

> Enten det, eller brug plasticposer, som du fryser mens de ligger i en kop,
> så koppen former plasticposen. Husk at slå knude på først.

Så jeg kan samle op i en flaske og hælde det på en pose bagefter? Skal posen
steriliseres inden?

> Hvis du er skrap til engelsk er der en gruppe, der hedder
> misc.kids.breastfeeding. De er enormt vidende om alt om amning og
> pumpning. De skal jo tit på arbejde efter 6 uger.

Jeg følger skam allerede med der, har tit set dine henvisnger til den, tak
:)

VH
Carina

Fra : Nette

Dato : 18-07-05 18:56

"Carina" skrev

> Jeg vil købe en Avent pumpe, tror ikke jeg kan få det til at virke i
hånden.

Ikke for at være sortseende, men...

Har du prøvet at malke ud før? Det er nemlig slet ikke alle der kan malke
ud. ( Jeg kan f.eks. ikke). Så måske du skulle købe pumpen eller låne en i
god tid, sådan du kan få det prøvet af.

God fest,- det er så dejligt at få lidt fri fra bleer og gylp.

Nette

Fra : Cat

Dato : 18-07-05 19:07

Nette skrev:
> [...]
> god tid, sådan du kan få det prøvet af.
>
> God fest,- det er så dejligt at få lidt fri fra bleer og gylp.

Udmalkning er - som så meget andet - et håndværk, der skal læres. Jeg
var ikke god til det med den første, men klarede det meget godt med den
anden.

Hvis det ikke virker i første omgang, så prøv en gang til. Med
større/mindre flanger på pumpen (horn), men større mindre tryk, med en
bog i den anden hånd, eller med barnet ved siden af. Med en god film i
fjernsynet/dvd'en.

De fleste kan lære det, ikke alle kan fra starten.

Ligesom med amning.

Tine

Fra : Nette

Dato : 18-07-05 19:05

"Cat" skrev

> De fleste kan lære det, ikke alle kan fra starten.

Nej, nemlig ikke og jeg ved af bitter erfaring, hvor surt det er at rende i
byen med lækkende overfyldte bryster.

Nette

Fra : Carina

Dato : 19-07-05 19:00

"Nette":

> [...]
> ud. ( Jeg kan f.eks. ikke). Så måske du skulle købe pumpen eller låne en i

Der er en måned til, og projekt 'Udmalkning' starter på torsdag - jeg håber
det kommer til at virke.

> God fest,- det er så dejligt at få lidt fri fra bleer og gylp.

JA! De gange det har været hårdt og frustrende at være nybagt førstegangsmor
har jeg haft et mantra inde i hovedet: 'Jeg skal til fest den 20. august,
jeg skal til fest den 20. august', og så er det gået alligevel

Mange hilsner
Carina