Vuggestue på Vesterbro, København
Fra : Carina

Dato : 15-07-05 20:05

Hej gruppe

Jeg har en søn, der skal i vuggestue på Vesterbro til foråret. Vi er i gang
med at undersøge hvad vi ønsker at skrive ham op til.

Jeg er nået frem til 3 steder, og vil høre om nogen her kender noget til
stederne. Vi skal naturligvis ud og se dem, og danne vores eget indtryk.

1. Gethsemane sogns intregrede inst. på Sdr. Boulevard
2. Lærkereden på Erik Ejegodsgade
3. Saxogården på Dannebrogsgade

De to øverste er valgt fordi de har få vuggestueplader, og en venteliste der
ser rimelig ud.

Den sidste er valgt på anbefaling fra 2 forældrepar, der er vældig glade for
stedet og fordi ventelisten ser rimelig ud.

Overordnet har alle 3 steder en årsplan, som jeg synes ser ganske fornuftig
ud.

Jeg er måske lidt fordumsfuld omkring vuggestuer, og er bange for at det
enkelte barn bliver overset, at det gælder om at råbe højest og at det
egentlig bare er opbevaring. Disse fordomme håber jeg at få manet til
jorden, nu hvor vi skal på vuggestue-besøg.
De gør dog også at jeg har tænkt på dagpleje som en mulig løsning.
Jeg er bekendt med de almindelige fordele/ulemper ved dagpleje;
Ikke pædagogisk uddannet pasning, man skal til en fremmed ved sygdom og hvad
nu hvis kemien ikke passer. Jeg ser dog også en række fordele; Et lille og
trygt miljø, færre børn til at smitte hinanden med sygdom, en hverdag der
ligner en lille families.

Jeg vil gerne høre jeres refleksioner omkring pasning af barn.

Puha, min dreng er 3 måneder gammel, og jeg glæder mig meget til at komme
tilbage på arbejde medio marts næste år, men jeg kan også allerede nu mærke,
hvor ganske svært det bliver at aflevere ham i fremmede hænder.

VH
Carina

Fra : as

Dato : 17-07-05 19:20

"Carina" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbage på arbejde medio marts næste år, men jeg kan også allerede nu
> mærke, hvor ganske svært det bliver at aflevere ham i fremmede hænder.

Kære Carina.
Vores datter er også 3 mdr gammel her på Vesterbro, og vi har således også
været rundt i kvarteret for at se på vuggestuer. Sådan et valg er
selvfølgelig en smagssag; men vi fravalgte Lærkereden idet der
tilsyneladende ikke var uddannede pædagoger + at den virkede lidt trist.
Saxogården havde vi også fået anbefalet af andre, men vi syntes at den
virkede lidt stor og upersonlig. Vi endte med at vælge Syvstjernen som
virkede lille og hyggelig med gode pædagogiske principper og så selvfølgelig
Saxoly idet ventelisten faktisk ikke er så lang længere. Og Saxoly levede
fuldt op til vores forventninger, den virkede virkelig god, på trods af dens
store størrelse. Jeg ved godt at jeg er lidt off topic med mit svar, men
håber du kan bruge det alligevel.
Håber du finder det rigtige.
Hilsen Far til Eva.

Fra : Carina

Dato : 17-07-05 19:37

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse

>men vi fravalgte Lærkereden idet der tilsyneladende ikke var uddannede
>pædagoger + at den > virkede lidt trist.

Kan man godt have vuggestue uden uddannede pædagoger? Havde lidt på
fornemmelsen at der var noget lusket ved den. Vi tager dog ud og ser den
alligevel - om ikke andet så for sammenligningsgrundlaget.

> Saxogården havde vi også fået anbefalet af andre, men > vi syntes at den
> virkede lidt stor og upersonlig.

Ja, det er også lidt det jeg frygter. Men følger anbefalingen i første
omgang.

>Vi endte med at vælge Syvstjernen som virkede lille og hyggelig med gode
>pædagogiske principper

Den har jeg også fået kig på efterfølgende og vil kontakte dem i morgen.

> Jeg ved godt at jeg er lidt off topic med mit svar, men håber du kan bruge
> det alligevel.

Det kan jeg sagtens - tak for det :)

> Hilsen Far til Eva.

Hilsen mor til Birk.

Fra : Carina

Dato : 17-07-05 19:44

> [...]
>pædagogiske principper og så selvfølgelig Saxoly idet ventelisten faktisk

Hej igen

Må jeg lige spørge hvorfor du skriver 'og så selvfølgelig Saxoly'? Er der
nogen bestemt grund til at det er en selvfølgelighed? Spørger bare af
nysgerrighed :)

Noget helt andet: Jeg har kun undersøgt venteliste via kk.dk, og har ikke
talt med pladshenvisningen. Har du nogen idé om hvor lang ventetid der
generelt er? Vi skal bruge pasning fra 1. feb, er det realistisk på
Vesterbro? Har du nogen fornemmelse af det?

VH
Carina

Fra : as

Dato : 18-07-05 15:20

> [...]
> generelt er? Vi skal bruge pasning fra 1. feb, er det realistisk på
> Vesterbro? Har du nogen fornemmelse af det?

Kære Carina. Der er mange folk der går rundt og tror at det er håbløst at
skaffe en institutionsplads -- men en kombination af at der er blevet bygget
mange flere institutioner på vesterbro + at barselsorloven er blevet
forlænget, har gjort at ventelisterne er blevet meget kortere her på VB. Vi
fik at vide i flere af instituionerne at vi sagtens ville kunne få en plads
til barnets 10mdr, hvilket passer os fint. Så 1.feb for jer er også
realistisk.
Mht Saxoly så har det været en af VB mest eftertragtede inst. de sidste
mange år. Blandt andet fordi det er en af de eneste inst. der tager børnene
og babyerne i skoven HVER uge. Der holder en stor bus, hver dag og samler
børnene op og kører dem enten ud i skoven hvor inst. har en hytte, eller til
en anden skov eller strand. Der er også ansat uddannede naturvejledere til
de lidt ældre børn. Derudover så virker det som en rigtig god vuggestue, med
gode lejerum+plads osv. Men her er det helt sikkert ikke realistisk at i får
en plads til 1. feb.
Mvh Far til EvaL

Fra : Carina

Dato : 18-07-05 15:47

"as":

Jeg snipper lige det hele og takker for et godt og fyldestgørende svar. Det
blev jeg i hvert fald en del klogere af.

VH
Carina

Fra : Carina

Dato : 19-07-05 19:03

"as":

> [...]
> flere institutioner på vesterbro + at barselsorloven er blevet forlænget,
> har gjort at ventelisterne er blevet meget kortere her på VB.

Det lyder jo rigtig godt. Grunden til jeg spørger er at vi først flytter til
Vesterbro i løbet af efteråret, så jeg kender intet til bydelen. Ja, det
virker som den omvendte verden, vi får barn og flytter til stenbroen ;)

Var ude at se Lærkereden i dag. Det er den første vuggestue jeg ser, så jeg
glæder mig til at se nogle flere og få et sammenligningsgrundlag. Er nu
stadig ganske tiltrukket af den pga. størrelsen - og der var 2 pædagoger og
1 medhjælper.

Mange hilsner
Carina