barn, studerende, økonomisk hjælp
Fra : Brother Numzi

Dato : 12-07-05 21:48

Hej

Min kone og jeg er begge studerende og vi vil gerne vide hvilke former for
økonomisk hjælp vi har ret til at søge som nybagte forældre til et barn?

Er der nogen der kan svare på det?

Tak på forhånd

Fra : Holst

Dato : 12-07-05 22:25

Brother Numzi wrote:

> Min kone og jeg er begge studerende og vi vil gerne vide hvilke former for
> økonomisk hjælp vi har ret til at søge som nybagte forældre til et barn?
>
> Er der nogen der kan svare på det?

Prøv i news:dk.forbruger.offentlig-service

Fra : karsten & Pia

Dato : 13-07-05 17:15

"Brother Numzi" <Numzi@hutmeil.comeon> skrev i en meddelelse
> [...]
> økonomisk hjælp vi har ret til at søge som nybagte forældre til et barn?

www.su.dk

-der er noget med man kan få dobbelt klip i S.U.

MVH Pia

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-07-05 11:23

> [...]
> økonomisk hjælp vi har ret til at søge som nybagte forældre til et barn?

Jeg mener også, at der kan søges forhøjet børnetilskud, hvis eneste
indtægtskilde for familien er SU.

Mvh.Bodil.

Fra : Charlotte Jensen

Dato : 15-07-05 00:27

On 14/07/05 12:22, in article
42d63cf7$0$36018$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

> "Brother Numzi" <Numzi@hutmeil.comeon> skrev i en meddelelse

> Jeg mener også, at der kan søges forhøjet børnetilskud, hvis eneste
> indtægtskilde for familien er SU.
>
> Mvh.Bodil.

Det kan der, der skal søges i bopælskommunen.

Mvh.
Charlotte

--
Bøger sælges:
www.petit.onlinesalg.dk

Fra : MM

Dato : 17-07-05 07:03

"Charlotte Jensen" <tullepost@paradis.dk> wrote in message
> On 14/07/05 12:22, in article
> 42d63cf7$0$36018$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Bodil Grove Christensen"

> Det kan der, der skal søges i bopælskommunen.

Det er delvist korrekt. Men det er vist under afvikling, og så forsøger man
at give mere i SU i stedet for.

Som studerende er der følgende muligheder:

- Almindelig SU.

- Herudover er der forskellige muligheder.
Ved et barn kan begge forældre, hvis de begge vel og mærke er studerende få
600 kr i tillæg gennem SUen. (Det skal man selv søge) Bemærk der skal
selvfølgelig betales skat af disse. Eller man kan vælge at få det ekstra i
børnepenge. (det skal man selv søge via kommunen) Dette beløb er kun
omkring 1300 kr / kvartalet.

-Hvis man har mere end 1 barn, kan man vist få begge dele, så vidt jeg er
orienteret.

- Derudover er der måske mulighed for mere i boligstøtte, hvis man bruger i
lejelejlighed.

- Og så er der 6 måneders ekstra klip til faderen og 12 klip til moderen,
som kan fordeles og kombineres på forskellige måder.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-07-05 09:09

"MM" <dsfjlkdj@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> - Og så er der 6 måneders ekstra klip til faderen og 12 klip til moderen,
> som kan fordeles og kombineres på forskellige måder.

Min datter har selv benyttet sig af den mulighed,
og får forhøjet børnetilskud, og det selv om hun
er gift og bor sammen med barnets fader - de
er dog begge på SU. De har kun det samme barn.

Mvh.Bodil.

Fra : MM

Dato : 18-07-05 11:46

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> og får forhøjet børnetilskud, og det selv om hun
> er gift og bor sammen med barnets fader - de
> er dog begge på SU. De har kun det samme barn.

Ja det benyttede vi os også af tidligere, men så kom det nye SU tillæg og
600 kr (før skat, omkring 400 kr efter skat) til _hver_ forældre (=cirka 800
kr efter skat) om måneden er nu trods alt højere end 1300 kr/kvartalet.
Derfor fravalgte vi tilskuddet og søgte istedet om SU tillægget.