En vild baryler
Fra : MigSelv

Dato : 12-07-05 07:48

Jeg har en datter på 2½ år. Lige så sød og kærlig som hun er, lige så hys og
stædig kan hun også være.

Det sker desvære ofte når vi er ude på tur. Feks i tivoli hvor hun efter
flere ture i den samme forlystelse STADIG vil prøve igen. Men på et
tidspunkt er det altså nok, og tid at gå videre. Dette ender i skrig og
skrål og med at hun smider sig på jorden.

Eller hvis vi er ved stranden, og det er tid at gå hjem igem. Samme ballade.
Det skal lige siges at hvis vi så begynder at gå hjem, leger hun bare videre
og er total ligeglad, de fleste gange.

Hjemme eller på besøg privat er hun sød og opfører sig pænt.

Tror i det er alderen? Er det en naturlig fase hun går igennem lige nu? Må
indrømme jeg (vi) føler mig lidt mislykke som mor, når vi står der med et
hysterisk barn.....HJÆÆÆLP *SS*

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-07-05 09:08

"MigSelv" <email@eksistere ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indrømme jeg (vi) føler mig lidt mislykke som mor, når vi står der med et

Det er helt ubetinget TRODSALDEREN, du har mødt
for første gang.
Hun er ved at finde ud af, hvor meget hun selv kan bestemme,
og hvad I som forældre bestemmer.
Sæt dine egne grænser - hun indretter sig dog efter dem,
lyder det til.
Vær venlig, men bestemt, når dine grænser nås. Og vigtigst
af alt: hold fast i dem, ellers bliver barnet let forvirret - for
hvad må jeg? og så bliver det hele bare meget værre.

Mvh.Bodil.

Fra : MigSelv

Dato : 12-07-05 16:45

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:42d37a6f$0$86131$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> af alt: hold fast i dem, ellers bliver barnet let forvirret - for
> hvad må jeg? og så bliver det hele bare meget værre.

Tak for svar.

Ja, vi regnede/ håbede også det var sådan det hænger sammen, og vi er
heldigvis enige om at vi ikke skal give efter, selv om det kan friste ind i
mellem.

God sommer

Fra : Marianne

Dato : 12-07-05 18:18

> Ja, vi regnede/ håbede også det var sådan det hænger sammen, og vi er
> heldigvis enige om at vi ikke skal give efter, selv om det kan friste ind
> i mellem.
>
> God sommer

Blot en kommentar: Det kan normalt gøre tingene lidt nemmere, hvis man er
opmærksom på at 'advare' barnet: "Nu skal vi hjem om ikke så længe. Så du
skal til at slutte legen" - og så 10 min efter faktisk slutte. Frem for
pludselig "Nu skal vi hjem - kan du pakke dine ting sammen". Der er jo
heller ikke sjovt som voksen uden varsel at måtte afbryde det, man er i gang
med.

Et 2-3 årig kan godt lære at forstå dette.

mvh
marianne

Fra : MigSelv

Dato : 12-07-05 22:30

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gang med.
>
> Et 2-3 årig kan godt lære at forstå dette.

Ja, det har du nok ret i. Det er faktisk sådan vi gør om aftenen omkring
sengetid, og du har ret.... Det går faktisk meget fint.

Fra : Rasmussen

Dato : 12-07-05 18:09

> [...]
> indrømme jeg (vi) føler mig lidt mislykke som mor, når vi står der med et

Hun lyder dejlig normal ).

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : MigSelv

Dato : 12-07-05 18:25

"Rasmussen" <per@fjernmiggets.dk> skrev i en meddelelse

> og

> ballade.
> videre

> Hun lyder dejlig normal ).
>
> Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

JUBIIII *hihi* Godt at høre. Man bliver bare nogen gange i tvivl om man nu
gør det godt nok - måske især med det første barn. Men sådan er det jo nok
at være mor.....

Kommer på den del baby/børne forums, og derinde er de jo "perfekte" og folk
fortæller jo mest om de gode og "dygtigt" ting deres børn laver... Så bliver
man jo helt i tvivl når man har en lille "laban"

Fra : IMB

Dato : 14-07-05 09:14

"MigSelv" <email@eksistere ikke.dk> wrote in

> [...]
> nu? Må indrømme jeg (vi) føler mig lidt mislykke som mor, når vi står
> der med et hysterisk barn.....HJÆÆÆLP *SS*

Jeg har en dreng på 2½ og han skaber sig ligegyldig hvor han er (når han
er i det humør). Så du har nok et sødt barn

Jeg tror følgende kan hjælpe (og vi forsøger at gøre det så godt vi
kan):
1. Generelt skal man behandle dem med respekt og hensyn. F.eks. advare
dem lidt før, som en anden i tråden har skrevet. Sæt jer selv i barnets
sted.

2. Vær rolige. Alt efter situationen så hold barnet og trøst det eller
kik på mens det raser færdig eller ignorer det. Lad være med at skamme
det ud ("Mormor synes du er skrækkelig når du skaber dig sådan"). Når
det har raset lidt ud kan man fortælle at man godt kan forstå at barnet
blev vred, men at det altså ikke kunne være anderledes. Eller giv det en
krammer og sig at du elsker hende og at I er gode venner igen. Giv hende
muligheden for at sige disse ting ("Vil du være gode venner igen selvom
mor var dum"?).

3. Tal med den anden forælder om barnet når barnet ikke hører eller ser
det og grin lidt af det - for dybest set er det ret sjovt når nogen
sådan får et uhæmmet raserianfald. Og det lader een op til at kunne
tackle næste anfald.

4. Når hun raser uden for hjemmet så blæs på at andre skulle synes dit
barn er uopdragen. De kender jo hverken jer eller hende og hvis de
bliver forargede så ved det nok heller ikke noget om 2-årige generelt.
Det I *kan* gøre er at tackle situationen så barnet generer andre mindst
muligt. Man kan evt tage barnet (roligt) med et sted hen hvor det ikke
forstyrrer andre (det er jo heller ikke særlig fedt at forsøge at hygge
sig på stranden eller spise på restaurant og så skulle være
tvangsindlagt til alt det råberi).

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Morten Snedker

Dato : 14-07-05 12:22

On 14 Jul 2005 08:14:05 GMT, IMB <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote:

>4. Når hun raser uden for hjemmet så blæs på at andre skulle synes dit
>barn er uopdragen.

Meget enig. En skrigende unge i supermarkedet - det er jo en
klassiker.

Selv prøver jeg altid at få ham fra det. "Hva' siger anden?", virker
næsten hver gang. "Lille Peter Edderkop" sunget med store fagter er
næsten også en sikker vinder...eller hvis jeg lader som om jeg falder
og slår mig - så kan latteren hurtigt findes frem. Uventede
handlinger, hvor barnet overraskes, virker godt. Jeg ved folk glor -
men hva' er lige alternativet.

Skulle det være en af de sjældne gange, hvor vrælet bare ikke vil høre
op - ja, så er der ikke andet at gøre, end at lade barnet hyle og te
sig. Og ikke få sin vilje. Selv om det til tider er drønsvært.

Mor synes i øvrigt der skulle tages et billede...det blev lidt en
klassiker. www.dbconsult.dk/ms/som_far.jpg

mvh /Snedker
---