11-årig uden eget værelse?
Fra : Jakob

Dato : 10-07-05 18:57

Hej Gruppe,

Min kæreste og jeg er dybt rystede. Min brors ekskone har deres 11-årige søn
boende hver anden uge. Problemet er, at han ikke har sit eget værelse nogen
af stederne. Ydermere sover han, når han er hos sin mor i samme seng som
hende - så vidt vi har forstået er det hendes valg, fordi hun så føler sig
tryggere.

Er det normalt, og hidser vi os op ubegrundet????

Er der nogen der kender til børns rettigheder i forbindelse med eget
væresle/egen seng/privatliv? Drengen er jo snart teenager - det kan umuligt
være sundt for ham. Alternativt, er der nogen der kender til de psykologiske
aspekter af en situation som denne?

Mvh,
Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 19:42

Jakob wrote:
> [...]
> hendes valg, fordi hun så føler sig tryggere.
>
> Er det normalt, og hidser vi os op ubegrundet????

hvorfor har han ikke noget værelse nogen af stederne?
er der andre søskende han deler med?
er der ikke noget værelse han kan få?
bruges rummene blot til noget andet?
hvad siger drengen til at dele seng med sin mor?

jeg kan fortælle at hos os har min 11 årige søn i praksis heller ikke noget
værelse helt for sig selv.... her hos os har han et værelse, som han hver
anden weekend skal dele med sin stedsøster på 8 år.... hos sin far deler han
værelse med sine to små brødre på henholdsvis 4 og 5 år....
i dagligdagen har han dog sit værelse for sig selv, og opholder sig trods
det mest i fællesrummene i hjemmet...
min søn elsker at putte, og vil indimellem meget gerne sove sammen med mig,
i praksis lader det sig dog ikke gøre, da jeg jo har en kæreste som deler
min seng... det er dog sket at min søn og jeg er gået tidligt i seng sammen
og ligger og hyggesnakket under hver sin dyne, og min kæreste så har rykket
ham ind i hans egen seng i løbet af natten.... det er en hyggestund både min
søn og jeg nyder...

> [...]
> umuligt være sundt for ham. Alternativt, er der nogen der kender til
> de psykologiske aspekter af en situation som denne?

jeg er faktisk mere rystet over at en 11 årig dreng ikke har en tryg base at
komme hjem til hver dag, men derimod deler sit liv imellem to hjem, der
tilsyneladende ikke formår nogen af dem at tilgodese at han snart er en stor
dreng....
har han aldrig legekammerarter med hjem?

jeg kan dog ikke forstå at du er mere rystet over at din brors exkone ikke
har noget værelse, og mindre over at din bror ikke har.... hvorfor er det
mere rystende at moderen ikke har noget værelse??

familier er en meget forskelligartet affære.... i nogle familier deler alle
børn værelse, i andre deler børn og forældre værelse, og i andre igen har
alle deres eget værelse, endda mor og far har hvert sit...
så længe barnet er trygt og har det godt, samt er glad og veltilpas, så
mener jeg ike det tilkommer nogen at blande sig i hvordan familien vælger at
disponere sin plads og sin tid.....

husk på at drenge er lidt langsommere i optræk hvad puperteten og teenage
årene angår.... han kan sagtens synes det er rart at dele værelse med mor et
eller to år endnu, uden problemer.... især når det kun er hver anden uge....

hvad angår børns rettigheder, så står det, mig bekendt, ikke nedskrevet
nogen steder at et barn SKAL have sit eget værelse....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Jakob

Dato : 10-07-05 20:04

Hej Sabina,

Tak for svaret - det er nogle gode pointer du har.

For det første - jeg er ikke mere rystet over at han intet værelse har hos
sin mor, end jeg er rystet over at han ikke har noget hos sin far - begge
dele er utilgiveligt, da det jo betyder at han ikke har nogen base eller
noget privatliv (som du også gør opmærksom på i forhold til at tiden er lige
delt mellem de to). Problemet er at han førhen havde et værelse hos sin mor,
som hun nu har udlejet. Jeg kender ikke hendes økonomiske situation, men jeg
har indtryk af at dette ikke var en bydende nødvendighed fra hendes side.

For det andet - det med hyggestunder, som i dit tilfælde, har jeg fuld
forståelse for, og synes kun det er dejligt at nogle mødre har det sådan med
deres børn. Der er ingen tvivl om at mange forældre er alt for distancerede
fra deres børn, og at der absolut skal være plads til den form for
forældre-barn nærvær.

Det som mest bekymrer mig i situationen, er at han hos sin far ikke har sit
eget, og at han hos sin mor sover med hende - hver nat. Han har ingen
søskende han skal dele med eller lignende. Han har bare ikke noget værelse.
Det er i mine øjne synd, specielt nu hvor teenageårene begynder at presse på

Mht legekammerater, så er jeg ikke helt klar over det (bor selv i en anden
by). Jeg mener dog at han har enkelte venner, som han dog vistnok er mere
hos, end han tager dem med hjem. Han går heller ikke til sport eller
lignende, som jo ville være en god måde at få dækket det sociale behov på.
Han er stort set altid sammen med voksne.

Vi føler lidt at vi står på sidelinjen i den anden ende af landet, hvilket
er med til at øge frustrationen.

Jakob

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-07-05 20:32

Jakob wrote:
> [...]
> kender ikke hendes økonomiske situation, men jeg har indtryk af at
> dette ikke var en bydende nødvendighed fra hendes side.

det er jo de færreste der skilter med at økonomien driller, nu kender jeg
heller ikke til situationen, men noget må der jo være rokket ved, siden at
moderen fandt det nødvendigt at leje værelset ud... kan det tænkes at det
blot er en overgang at værelset er lejet ud, som en vennetjeneste til en af
moderens venner?
den situation kender jeg nemlig selv på nærmeste hold....

> [...]
> sådan med deres børn. Der er ingen tvivl om at mange forældre er alt
> for distancerede fra deres børn, og at der absolut skal være plads

det er vi helt enige i....

> [...]
> har ingen søskende han skal dele med eller lignende. Han har bare
> ikke noget værelse. Det er i mine øjne synd, specielt nu hvor

jeg tror du skal lægge lidt mere tillid i din nevø.... jeg er sikker på at
når teenageårene rigtigt presser på, så skal han såmænd nok sige fra overfor
mor og far, og bede om sit eget....

> [...]
> til sport eller lignende, som jo ville være en god måde at få dækket
> det sociale behov på. Han er stort set altid sammen med voksne.

det skal du altså ikke helt forvise som værende en dårlig ting.... unge
mennesker kan også have behov for et afbræk fra vennerne i skolen...

> Vi føler lidt at vi står på sidelinjen i den anden ende af landet,
> hvilket er med til at øge frustrationen.

jamen jeg kan godt forstå din frustration.... når man ikke har nogen
indflydelse og ser noget man mener er en uretfærdighed overfor personer der
ikke er i stand til at udtale frustrationerne selv, så bliver man
magtesløs....

jeg tror det bedste du kan gøre er at tale med din bror, lad være med at
anklage ham eler ekskonen, men blot udtryk din bekymring, gerne med
anekdoter fra dengang du selv var 11 år....

jeg vil dog sige, at det altså ikke er en dødssynd at dele værelse med sine
forældre op i årene.... jeg delte selv soveværelse emd min mor da jeg var
14-16 år (adskilt af et skab) og jeg led bestemt ingen nød.... det bør dog
nok siges at da jeg efterhånden følte jeg trængte til mere privatliv talte
jeg med min mor om det, og fik sat i stand at jeg kunne leje 2 værelser i
kælderen i den bygning min mor havde lejlighed i.... på den måde boede jeg
alene ude, uden at være væk fra hjemmet, og det var en god øvelse for
mig.... sidenhen flyttede vi i et rækkehus og jeg fik mit eget værelse som
"normalt", og flyttede så derfra og direkte ind med min søns far....

nå*G* tilbage på sporet.... igen, jeg tror du skal lægge en smule tillid i
din nevø, og stole på at han når tiden kommer nok skal kræve sit
privatliv... og når dagen kommer, så lur mig om mor og far ikke rykker ind
på hver deres sofa, eller i det mindste skaffer et ekstra værelse som barnet
kan få... jeg har endnu til gode at opleve at barnet bliver pålagt at sove
på sofaen hvis de ønsker privat ligv ;) men har ofte set det den anden vej
rundt.....