Hvorfor varm mælk?
Fra : Mette

Dato : 10-07-05 15:09

Måske et dumt spørgsmål, men jeg har altid undret mig over hvorfor mælk til
babyer skulle varmes - er det ikke godt i stuetemperatur?
En baby, der aldrig er blevet ammet ved jo ikke om mælken skal være varm
eller stuetemperatur...

Fra : Søren Mors

Dato : 10-07-05 16:21

Mette wrote:
> [...]
> babyer skulle varmes - er det ikke godt i stuetemperatur?
> En baby, der aldrig er blevet ammet ved jo ikke om mælken skal være varm

Det er vel fordi babyen så selv skal varme mælken op til
legemstemperatur. I forvejen har de helt små jo ikke alt for godt styr
på temperaturregulering.

Med de lidt større børn er det nok mere ligegyldigt.

Søren Mors

Fra : Holst

Dato : 10-07-05 17:17

Mette wrote:

> [...]
> babyer skulle varmes - er det ikke godt i stuetemperatur?
> En baby, der aldrig er blevet ammet ved jo ikke om mælken skal være varm

Indrømmer at jeg ikke har meget forstand på mælk til babyer, men det er
måske for at undgå mælk ved køleskabstemperatur og ikke så meget
stuetemperatur.

Fra : ellisa

Dato : 10-07-05 23:07

"Holst" <newsjul05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Indrømmer at jeg ikke har meget forstand på mælk til babyer, men det er
> måske for at undgå mælk ved køleskabstemperatur og ikke så meget
> stuetemperatur.

Babyers fordøjelsessystem har lettest ved at tackle mælk som er
legemstemperatur. ellers kan det være svært at nedbryde og give ondt i
maven. Dette kan kroppen så kompensere for ved selv at varme mælken til
legemstemperatur før den kommer videre i systemet.

Dette har flere bivirkninger. For det første, så vil der være noget af den
kolde mælk der ikke når at blive varm nok (og stuetemperatur er også "kold")
og derfor giver bøvl med maven. for det andet, så kræver det en enorm energi
af kroppen at opvarme mælken - energi som babyen ellers skulle bruge på at
være vågen, aktiv og udvikle sig.
Samtidig fungerer deres temperaturregulering ikke særlig godt i de første
måneder, og ovenstående proces kan så medføre at babyen let kommer til at
fryse, da energien der skulle bruges på at holde kroppen varm, isedet bliver
brugt på at varme mælken op nede i maven.

Alt dette kan undgås ved at lune mælken til 37 grader inden madning. Og
endelig ikke til mere end 40 grader (heller ikke selv om den bliver kølet
ned efterfølgende), da dette ødelægger de vigtige vitaminer og andre
næringsstoffer.

Jeg tror nu egentlig at babyen er ligeglad med temperaturen, rent
smagsmæssigt *S*

Vores søn var vel et halvt års tid (måske lidt yngre), da vi begyndte at
give mælk der var stuetemperatur (fra færdigbrikker som vi havde i
pusletasken), og lidt ældre da det blev køleskabskoldt. Han har aldrig haft
problemer med maven, andet end det obligatoriske mavekneb de små har fra tid
til anden pga. luft, overspisning eller hård mave.

/ellisa

Fra : Mette

Dato : 11-07-05 07:01

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> maven. Dette kan kroppen så kompensere for ved selv at varme mælken til
> legemstemperatur før den kommer videre i systemet.

Tusind tak for dit fyldestgørende svar - jeg ammede min datter, så jeg ved
intet om flaske og har altid undret mig Især fordi det virker så pokkers
besværligt at skulle op om natten og stå og sætte en gryde over med
vand..
Men jeg kan godt se problemet. Når man f.eks. er i udlandet, hvor det er
meget varmt er det også bedst at drikke væske, der ikke er for koldt, da det
kan give mavekramper...

Det lyder godt

Fra : Lars Raaby

Dato : 11-07-05 07:21

Mette skrev:

> [...]
> intet om flaske og har altid undret mig Især fordi det virker så pokkers
> besværligt at skulle op om natten og stå og sætte en gryde over med

Det gør man kun den første nat. Næste nat har man lavet en flaske på
forhånd som stå i køleskabet som bare lige skal varmes op i microen.

Jeg havde den erfaring med Kasper at når han var sulten så skulle han
have noget her og nu. Så var det bare med at have det hele parat.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Holst

Dato : 11-07-05 07:30

Mette wrote:

> [...]
> intet om flaske og har altid undret mig Især fordi det virker så pokkers
> besværligt at skulle op om natten og stå og sætte en gryde over med

Nu til dags bruger man vist bare mikroovnen. Det er nemt at være
forældre i dag ...

Fra : Mette

Dato : 11-07-05 08:03

> Nu til dags bruger man vist bare mikroovnen. Det er nemt at være
> forældre i dag ...

Jeg har da hørt, at det må man ikke, da mælken bliver varmet ujævnt, så der
kan være brandvarme dråber i flasken...

Fra : ellisa

Dato : 11-07-05 08:10

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved
> pokkers

> Jeg har da hørt, at det må man ikke, da mælken bliver varmet ujævnt, så

Det er bare et spørgsmål om at give den 10 sekunder ad gangen og så ryste
den grundigt og tjekke temperaturen og gentage indtil den er varm nok.
der går ikke mange forsøg før man ved præcis hvor mange sekunder den skal
have i ens egen mikroovn.
Et lille trick kan også være at varme vandet først, og derefter tilsætte
pulver. Så risikerer man ikke at ødelægge mælken fordi den bliver for varm -
og varmen fordeles vist også lidt bedre i vand end i mælk (mener jeg)

/ellisa

Fra : Holst

Dato : 11-07-05 09:14

Mette wrote:

> Jeg har da hørt, at det må man ikke, da mælken bliver varmet ujævnt, så der
> kan være brandvarme dråber i flasken...

Måske derfor, at forældrene ryster den, så varmen kan blive jævnt fordelt.

Fra : Mus

Dato : 11-07-05 08:14

> [...]
> endelig ikke til mere end 40 grader (heller ikke selv om den bliver kølet
> ned efterfølgende), da dette ødelægger de vigtige vitaminer og andre

Ok på sygehuset fik jeg at vide det bare ikke måtte koge. Men det var så
godt nok også med modermælk
Hvis det blev lidt for varmt - uden at nå kogepunktet skulle jeg bare holde
flasken lidt under den kolde hane.

Står i så med et termometer i starten indtil i finder ud af hvor mange sek
det skal have. Jeg tror da ikke jeg ville kunne mærke 3 graders forskel på
indersiden af håndledet.

LN

Fra : IMB

Dato : 14-07-05 08:52

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> [...]
>
> Står i så med et termometer i starten indtil i finder ud af hvor mange
> sek det skal have. Jeg tror da ikke jeg ville kunne mærke 3 graders

Nej. Men med den tynde hud på håndledet kan man sagtens mærke om det
enten er for koldt eller for varmt. Et par grader til eller fra (især
fra) gør ikke den store forskel.

Jeg har lidt svært ved at tro at modermælk altid har den samme
temperatur, når moderens temperatur godt kan svinge hvis hun f.eks.
laver motion, har travlt etc. Så børnene må kunne håndtere en vis
udsving på temperaturen.

Når de bliver lidt ældre, lidt større, så kan man i øvrigt bruge
modermælkserstatning direkte fra briketten hvis den ikke har været på
køl (og hvis barnet ikke kommer til at gylpe af det). Det gør det noget
nemmere at komme steder hen. Hvor gammel kommer lidt an på barnet -
store, tykke babyer vil kunne klare den behandlig tidligere.

(Jeg skriver på baggrund af mine egne erfaringer med min egen dreng og
ikke nogen form for teori, men min sundhedsplejerske sagde da god for
det).

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 11-07-05 13:57

Mette wrote:
> [...]
> babyer skulle varmes - er det ikke godt i stuetemperatur?
> En baby, der aldrig er blevet ammet ved jo ikke om mælken skal være varm

Ingen spørgsmål er vel dumme?
Men jeg vil gerne spørge dig om det er komælk eller modermælkserstatning
du mener, for komælk anbefales ikke til babyer under et år, fordi de så
kan risikere at udvikle mælkeallergi, og modermælkserstatning skal
tilberede med varmt kogt vand.
Og til helt små babyer er der vel noget om det med kropstemperaturen,
det er ernergikrævende at drikke kolde drikke.
Når de er over et år er de sikkert ligeglade med hvad de får. (Ca. det
er nok lidt individuelt.)
Og hvilken teperatur det har.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Mus

Dato : 11-07-05 17:30

> [...]
> det er ernergikrævende at drikke kolde drikke.
> Når de er over et år er de sikkert ligeglade med hvad de får. (Ca. det

Hmm så er der noget jeg ikke forstår. Alm modermælkserstatning som er lavet
på komælk, må man give babyer med allergirisiko efter de er 4 mdr, hvorfor
så først alm komælk efter de er 1 år? Kender du svaret?

Håber virkelig ikke det er ændret til 1 år for amningen kører af h til her
og hun vil ikke have Profylac (MME der ikke er lavet på komælk). Venter bare
på at hun bliver 4 mdr eller at amningen pludseligt bare kører.

Nu har jeg da i det mindste endelig fået lært pigen at tage bare en lille
smule vand i denne varme.

LN

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 12-07-05 13:34

Mus wrote:

> Hmm så er der noget jeg ikke forstår. Alm modermælkserstatning som er lavet
> på komælk, må man give babyer med allergirisiko efter de er 4 mdr, hvorfor
> så først alm komælk efter de er 1 år? Kender du svaret?
Jeg kan ikke svare på det videskabeligt, men det skydes babyers evne til
at nedbryde et bestemt stof, som jeg ikke husker, evt kan dy søge på nettet.

> Håber virkelig ikke det er ændret til 1 år for amningen kører af h til her
> og hun vil ikke have Profylac (MME der ikke er lavet på komælk). Venter bare
> på at hun bliver 4 mdr eller at amningen pludseligt bare kører.
Jeg er sikker på at modermælserstatninger ikke indeholder dette stof,
eller at det ikke har nogen betydning, selvom det er lavet på komælk.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen