badebassin
Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 04-07-05 12:06

Ungerne vil rigtig gerne have badebassin i haven og det vil vi selvfølgelig
også gerne give dem mulighed for, vi har dog et problem.
Vores have er ikke så stor, det betyder at vandet ikke bare kan lukkes ud
igen efter brug for så tror jeg vi får en "rismark" *GG*
Har nogen af jer erfaring med at putte klor el.lign i vandet og i givetfald
hvor længe kan det så stå inden det skal skiftes igen? Og hvilke præparater
er rarest for ungerne??
Alternativt kan man lave et pumpesytem, virker bare så besværligt,

Håber I har et par gode råd,

hilsen Pernille

Fra : Gitte

Dato : 04-07-05 13:41

Hejsa

> [...]
>er rarest for ungerne??
>Alternativt kan man lave et pumpesytem, virker bare så besværligt,

Vi har i år købt et ret stort badebassin (10.000 l) og også købt pumpe
til. Det er nu ikke så voldsomt besværligt, den hænger ind over
kanten, og vi har den vel tændt en times tid om dagen - lidt afhængig
af, hvor meget bassinnet bliver brugt (mere brug = mere skidt i
vandet).
Vi er ikke så vilde med at bruge klor, så vi har købt et rensesæt uden
klor i. Ved ikke helt, hvordan det virker, da det er min mand der har
renset bassinnet med det. Men man putter noget pulver af en eller
anden slags i, som så renser vandet og dræber alger osv. Der er så
også et målesæt med, så man kan måle vandets ph-værdi (det er jo noget
kemi af en eller anden slags, man hælder i). Det her rensemiddel skal
så bruges hver 5. dag. Vi har haft renset første gang, uden problemer
og vandet virkede rent og friskt bagefter.
Foreløbig har vi haft bassinnet fyldt i små 2 uger, og vandet virker
stadig fint og rent....

MVH
Gitte

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-07-05 18:11

> [...]
> og vandet virkede rent og friskt bagefter.
> Foreløbig har vi haft bassinnet fyldt i små 2 uger, og vandet virker

Vi har et 5000l bassin som kører nogenlunde på samme måde - vi bruger dog
klor og bruges det korrekt er det faktisk nemt og vandet holdes fint rent -
desuden er der den der hyggelige svømmehalslugt

det kræver dog lidt vedligeholdelse, men gøres det korrekt er der vand at
spare og bassinet burde kunne holde hele sommeren på ca. 1 opfyldning - det
vi har, er udstyret med pumpe der sidder på dertil indrettede huller i
bassinet - ph værdi og klor tjekker vi jævnligt.

bliver vandet "hvidt" og ugennesigtigt hældes 1/3 del af og tilsættes nyt -
tjek ph og tilføj rette mængde klor og du er på banen igen (er vi igang med
for første gang efter 3 uger) - der er aftapningshane på bassinet til
vandslange, så vandet kan ledes væk.

vores bassin kostede en lille 500,- - men det kan du få 10000l bassin for nu
og der er pumpe med, men regn med en lille 500,- ekstra til dækken (så
kommer der ikke lort i om natten) og diverse kemikalier (vi har desuden købt
en "støvsuger" til at sætte på vandslange så bunden kan rense - alt i alt
behandler vi det som en rigtig pool, så regn med ca 1000,-).

og tjek havens bredde - bassinet er altså ret stort når det først er sat
op - vores stod forkert første gang og vi måtte flytte - lidt belastende

men gider man lige rense vandoverfladen med et finmasket fiskenet og lade
pumpen køre lidt hver dag og holde øje med værdierne er der mange skægge
timer - og så er der plads til farmand (mig) uden at alle andre er nødt til
at flytte sig
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight