Pas til børn
Fra : TS

Dato : 03-07-05 22:13

Hej,

Vi skal ud at rejse i sommer med vores datter på 1,5 år. Hun skal åbenbart
have lavet sit eget pas... smart!
Ifølge politiets hjemmeside skal man møde man møde personligt op... men er
det virkelig rigtigt, at man skal stå i kø på paskontoret med et barn på den
alder?

Sidst jeg besøgte et paskontor stod jeg i kø i over 1 time.

Thomas

Fra : Cat

Dato : 03-07-05 22:35

TS skrev:
> [...]
> alder?
>
> Sidst jeg besøgte et paskontor stod jeg i kø i over 1 time.

JA!

Og det tager en time.

Selv børn på 1 uge skal møde op og have et vellignende pasfoto med!

På Bellahøj var der nogle, der var smarte. De kom før åbningstid og trak
nummer. Kl 9 var de så næsten først i køen. Der var så nogle, der var
kommet kl. 9, der blev lidt sure, men sådan er reglerne.

Jeg har lige stået i kø i 1 time for at få pas til min 12-årige. Hun
kunne nok have gjort det selv, for der er ingen krav om, at jeg skal
møde op, hvis hun bare har min underskrift på det rigtige papir.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-05 22:46

"TS" <tdsd@sdsd.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> alder?
>
> Sidst jeg besøgte et paskontor stod jeg i kø i over 1 time.

Find evt. en mindre by i nærheden, med et mindre paskontor, så er der som
regel ikke den lange kø.

Hvad hvis børnene allerede står i forældrenes pas, skal de så også have
lavet deres eget pas ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Cat

Dato : 03-07-05 23:03

Buffy skrev:
> [...]
> regel ikke den lange kø.
>
> Hvad hvis børnene allerede står i forældrenes pas, skal de så også have

I visse lande skal de, men i de fleste behøver de det ikke endnu. Min
12-årige skal rejse alene - derfor fik vi pas til hende.

Den 8-årige behøver det ikke endnu.

Tine

Fra : Ollie

Dato : 04-07-05 00:10

> Find evt. en mindre by i nærheden, med et mindre paskontor, så er der som
> regel ikke den lange kø.

Enig jeg prøvede først i Århus, der var køen over en time, så kom jeg i
tanke om vores lokale station i Odder der var jeg den eneste "kunde".

> Hvad hvis børnene allerede står i forældrenes pas, skal de så også have
> lavet deres eget pas ?

Jeg ved ikke med Europa men vi var i USA og der skal de have eget pas,
det bliver endda checket meget grundigt med foto sammenligning, så det
var lige ved at gå galt, da vi havde brugt et lidt gammelt bilede af
den ældste.

Mvh
Ole

Fra : Snasse

Dato : 04-07-05 00:14

> [...]
> det virkelig rigtigt, at man skal stå i kø på paskontoret med et barn på

Det er ikke alle lande der kræver eget pas til børn.

læs her - http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2370548

--
Susanne
www.millepigen.dk

Fra : Holst

Dato : 04-07-05 07:15

Snasse wrote:

> Det er ikke alle lande der kræver eget pas til børn.

Nej, men det forudsætter, at barnet allerede er indskrevet i forældrenes
pas. Er barnet ikke det, så skal det have eget pas. Børn kan ikke
længere indskrives i forældrenes pas.

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-07-05 09:32

Snasse wrote:

> Det er ikke alle lande der kræver eget pas til børn.
>
> læs her - http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=2370548

Hvis man går lige til kilden, er der lidt flere relevante informationer:

http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/pastilboern/
"Efter 1. oktober 2004 kan børn ikke længere optages i forældres eller
andre voksnes pas."

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/boernepas.htm er en liste over
hvordan forskellige lande forholdt sig til børn indskrevet i voksnes
pas. Der står ikke noget om hvor tit listen opdateres og den er fra
20'ne maj. Men ellers må man jo kontakte ambasaden og høre om gældende
regler.

(inden man har set sig om, har man brugt langt mere tid på at undersøge
det, end det vil tage at få lavet et børnepas ;)).

--
Don't waste space

Fra : Nette

Dato : 04-07-05 07:06

"TS" skrev

> [...]
> det virkelig rigtigt, at man skal stå i kø på paskontoret med et barn på

Bare vent, det bliver meget sjovere, når hun skal skrive det under.

Et godt råd, du kan nok ikke bruge det, men andre kan måske, er at få lavet
passet i god tid før ferieperioden. Så er der næsten aldrig noget kø. Vi kom
til med det samme dengang, vi fik skrevet den yngste i passet.

Nette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-07-05 07:14

Nette wrote:
> [...]
> lavet passet i god tid før ferieperioden. Så er der næsten aldrig
> noget kø. Vi kom til med det samme dengang, vi fik skrevet den yngste

jeg var så smart at udfylde papirerne hjemmefra, og så kigge forbi stationen
og se om der var kø..... den dag køen var kortest, var den dag passet blev
bestilt....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Holst

Dato : 04-07-05 07:17

TS wrote:

> [...]
> det virkelig rigtigt, at man skal stå i kø på paskontoret med et barn på den

Ja. Det er utroligt, at det først går op for så mange forældre nu, at de
skal have pas til deres børn. Det har været meget oppe i medierne i det
sidste halve års tid.

Jeg kan anbefale dig at finde et mindre paskontor, for der er køen ofte
væsentlig kortere. Endvidere kan jeg anbefale dig at gøre det uden for
højsæsonen. Da jeg fik nyt pas i december var der absolut ingen kø.

Fra : Inger Marie Brunsgaa~

Dato : 08-07-05 12:11

Holst <newsjul05@shelter.dk> wrote in

> [...]
> ofte væsentlig kortere. Endvidere kan jeg anbefale dig at gøre det
> uden for højsæsonen. Da jeg fik nyt pas i december var der absolut

Men skal man så ikke have lavet et pas hvert år til sine børn (hvis man
vil afsted hvert år)? Det vellignende billede fra sidste år er jo ikke
særligt vellignende mere (hvis det drejer sig om små børn).

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Katja Andersen

Dato : 08-07-05 13:13

"Inger Marie Brunsgaard" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Inger Marie Brunsgaard
> Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Hej!
Gyldigheden på pas til børn er som nedestående:

Pas til børn mellem 2 og 18 år er gyldigt i 5 år.
Pas til børn under 2 år er gyldigt i 2 år.

Hilsen Katja

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-07-05 10:08

Katja Andersen wrote:

> Hej!
> Gyldigheden på pas til børn er som nedestående:
>
> Pas til børn mellem 2 og 18 år er gyldigt i 5 år.
> Pas til børn under 2 år er gyldigt i 2 år.

Kan godt tænkes, men hvad er det værd hvis du står ved grænsen til et
land og bliver afvist, fordi man ikke ligner billedet i sit pas ?

--
Don't waste space

Fra : Holst

Dato : 08-07-05 18:04

Inger Marie Brunsgaard wrote:

> Men skal man så ikke have lavet et pas hvert år til sine børn (hvis man
> vil afsted hvert år)? Det vellignende billede fra sidste år er jo ikke
> særligt vellignende mere (hvis det drejer sig om små børn).

Ikke hvert år, men gyldighedsperioden for børnepas er kortere end
gyldighedsperioden for voksenpas. Der står sikkert mere om det på
http://www.politi.dk

Fra : Mimi

Dato : 11-07-05 19:57

> [...]
> den alder?
>
> Sidst jeg besøgte et paskontor stod jeg i kø i over 1 time.

Fra oktober 2004 er det kommer en ny regel,at alle børn uanset alder skal
have deres eget pas. Sådan er det :)
Og så skal de også med på paskontoret. Mit barn var 5 mdr. da jeg lavede pas
til
ham. Kvinden fra politiet kiggede på ham, og checkede øjnenes farve osv...
Passet gælder kun 5 år, så skal man lave et nyt.

Mimi

Fra : Holst

Dato : 11-07-05 20:51

Mimi wrote:

> [...]
> ham. Kvinden fra politiet kiggede på ham, og checkede øjnenes farve osv...
> Passet gælder kun 5 år, så skal man lave et nyt.

Det er ikke korrekt.

For så små børn gælder passet kun i 2 år. Når de bliver ældre, er det
derimod korrekt, at passet er gyldigt i 5 år.

Fra : Katja Andersen

Dato : 12-07-05 09:28

"Mimi" <none@indutek.com> skrev i en meddelelse

..

> Hej,

Mit barn var 5 mdr. da jeg lavede pas
> til
> ham. Kvinden fra politiet kiggede på ham, og checkede øjnenes farve
> osv...> Mimi

Hmm, de fleste børn bliver jo født med blå øjne og skifter omkring
6-måneders alderen
Hvad kan de så bruge øjenfarven til på et spædbarn!!!

Hilsen Katja