Opholdssted, opbevaring og skader...
Fra : Mikkel Skou

Dato : 30-06-05 19:27

Davs alle sammen

Jep jep, så er det tid til endnu en historie i føljetonen...

Jeg har gennem længere tid postet her når jeg har søgt råd ang. min bror,
som er anbragt på et privat opholdssted i Kolding.

Der har gennem hele forløbet været problemer med at personalet har arbejdet
på kanten af det tilladte, og har lavet deres egne regler - blandt andet, da
de lod min bror og en anden beboer (hans kæreste) flytte sammen på et
værelse - med den usagte hensigt at have plads til overbelægning, da min
bror fraflytter stedet pr. 1/7.

I den anledning blev alle hans ting opmagasineret i naboens garage, selvom
mine forældre adskillige gange protesterede over dette (der står i et
referat fra et møde, at min far har lavet indsigelse mod denne opbevaring).

Da vi idag var i Kolding for at hente hans ting, som har stået i garagen i
ca. 1½ måned, opdager vi at garagen er plaget af fugt, der er olie på gulvet
og andre ting der gør den uegnet til opbevaring af møbler.

Vi står nu med en reol som er vandskadet og grøn af svamp, flere
flyttekasser som er gennemblødte (vi har endnu ikke kigget på indholdet af
disse) samt en seng hvor madressen er muggen efter opholdet i garagen. Kort
sagt, alle min brors møbler er beskadiget.

Min far gik straks til stedets leder, som mine forældre har et meget
anstrengt forhold til efterhånden (og omvendt, mine forældre har ikke været
blege for at understrege når de mente der var problemer på stedet, og dette
har der været OFTE - ikke kun for os, men også i forbindelse med andre
beboere og deres forældre).
Han siger, at han lige skal foretage et telefonopkald, og så vil komme ud og
se på tingene.

Efter 5-10 minutter går min far ind for at se hvor han bliver af, og får at
vide af en af stedets pædagoger, at han netop er gået - den omtalte pædagog
forsøger at ringe til ham, men hans telefon er slukket.

Enden af det hele bliver, at vi tager fra stedet med en melding om, at det
er op til min bror selv at købe nye møbler, da han selv har stillet dem i
garagen (- efter at have fået besked på dette af pædagogerne).

Vi mener helt bestemt at det må være stedet (eller Kolding kommune i værste
fald) som skal erstatte tingene - specielt fordi der er protesteret mod
opbevaringen.

Og efter en lang beretning; kan nogen hjælpe mig til at finde ud af hvordan
vi står?

Venlig hilsen,
Mikkel Skou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-05 19:52

In article <42c43965$0$63620$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Mikkel Skou wrote:
> [...]
>
> Jeg har gennem længere tid postet her når jeg har søgt råd ang. min bror,
> som er anbragt på et privat opholdssted i Kolding.

Er han over eller under 18 år ?
Hvorfor er han anbragt ? Hvis det er noget frivilligt, så har han
altid muligheden for at sige fra. Ligesom han kunne have fundet et
andet sted til møblerne.

Hvorfor fandt din far ikke et andet sted ? I valgte det gratis anviste.
Afhængigt af det andet, så kunne man tale om rådgiveransvar, men
såfremt lederen ikke har vidst bedre, så er der nok ikke meget at gøre.

Fra : Rikke & Per

Dato : 01-07-05 08:54

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mod opbevaringen.
>
> Og efter en lang beretning; kan nogen hjælpe mig til at finde ud af

Det lyder da ikke specielt fedt!! Så vidt jeg ved er det det pågældende amt,
der godkender og fører tilsyn med private opholdssteder (omend dette vist
ofte er i meget ringe grad), det må derfor være dem I skal henvende jer til,
hvis ikke stedet leder ønsker at tage sig af sagen. hvorvidt I kan få
erstatning ved jeg ikke, men jeg ville da gøre mit, hvis jeg var i jeres
sko!!

Rikke

Fra : Mikkel Skou

Dato : 01-07-05 10:26

> [...]
> jer til, hvis ikke stedet leder ønsker at tage sig af sagen. hvorvidt I
> kan få erstatning ved jeg ikke, men jeg ville da gøre mit, hvis jeg var i

- Mange tak for svaret... nej, det er ikke specielt fedt, og meget af
problemet udmunder i, at den tilsynsførende fra amtet og stedets leder
kommer sammen privat. Det gør det lidt svært at være upartisk når et sted
skal godkendes i mine øjne......

Men vi vil idag rette henvendelse til Holstebro Kommune (hvor han skal
flytte til og har en sagsbehandler som gider gøre noget), samt selvfølgelig
kontakte hans sagsbehandler i Kolding (rent formalia - vedkommende har samme
attitude som stedet).

Mikkel Skou

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-07-05 11:00

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> wrote in message

> [...]
> selvfølgelig
> kontakte hans sagsbehandler i Kolding (rent formalia - vedkommende har

Da det jo drejer sig om en erstatningssag, og I desuden ikke har noget "i
klemme" mere, når jeres søn forlader stedet, ville jeg råde til en
uforpligtende snak med en god advokat.
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm