barselsorlov og kontanthjælp?
Fra : mette

Dato : 29-06-05 14:35

Er der nogen der kender reglerne når man er på kontanthjælp og er gravid
Har jeg ligeså meget barsel som dem der skal på dagpenge? eller hvor meget
tid har jeg så.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-06-05 15:05

Min storebror har fået en datter for ca 1 år siden... hans kone var også

kontanthjælp, og hun havde lige så meget barsel som alle andre plejer at
have... øhm... hvor lang tid er det nu? ca 1 år....

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 16:25

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontanthjælp, og hun havde lige så meget barsel som alle andre plejer at
> have... øhm... hvor lang tid er det nu? ca 1 år....

Jeg mener nu kun at man får 6 mdr. barsel efter fødslen, men det er 5 år
siden, at vi fik vores sidste barn, så reglerne kan jo være blevet ændret.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-06-05 17:57

det kan da også være at du har ret i at det er 6 mdr... men ihvertfald...
ens barsel ændrede sig ihvertfald ikke af at være på bistand..

Fra : ellisa

Dato : 29-06-05 18:12

> [...]
> ens barsel ændrede sig ihvertfald ikke af at være på bistand..
>

> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

Det er 52 uger i alt. Af dem går de 4 fra før fødslen, 2 til faderen efter
fødslen og 46 uger som kan deles frit af begge (efter fødslen)

Og det ændrer sig ikke selvom man er på kontanthjælp.

/ellisa

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-05 20:12

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse news:6739b$42c2d653$3e3d8433

> Det er 52 uger i alt. Af dem går de 4 fra før fødslen, 2 til faderen efter
> fødslen og 46 uger som kan deles frit af begge (efter fødslen)

Ok, reglerne er blevet ændret så, for jeg fik kun 6 mdr.`s barsel.

Jeg kunne heller ikke få forældreorlov dengang, fordi jeg ikke var fyldt 25
år, men den regel er også blevet ændret.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-06-05 20:52

ellisa wrote:

> Det er 52 uger i alt. Af dem går de 4 fra før fødslen, 2 til faderen efter
> fødslen og 46 uger som kan deles frit af begge (efter fødslen)

Det er så 52 dagpengeugessatser, og 84 ugers barselsorlov.

Fra http://www.bm.dk/publikationer/2003/barsel/foraeldre/default.asp

"Som forældre kan I tilsammen holde orlov i 52 uger med dagpenge. I har
dog ret til at holde orlov i 84 uger, men i de sidste 32 uger har I
ikke ret til dagpenge."

Faderen har ret til 2+32 ugers orlov, moderen 4+14+32.

> Og det ændrer sig ikke selvom man er på kontanthjælp.

Skal jeg ikke kunne sige noget om, men du har sikkert ret ;)

--
Don't waste space

Fra : ellisa

Dato : 29-06-05 22:25

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke ret til dagpenge."
>
> Faderen har ret til 2+32 ugers orlov, moderen 4+14+32.

Det er den maksimale længde af orloven. Man får dagpenge svarende til de 52
uger, og som du siger, kan man ikke få dp i de sidste 32 ekstra uger..... og
dog....... Hvis man fra starten meddeler at man holder 84 uger, bliver
dagpengene splittet op, så man får mindre pr. uge - men i samtlige 84 uger.
Hvis man halvvejs i de 32 uger meddeler at man vil holde samtlige 84, så
bliver de resterende dp nedsat tilsvarende.
Så hvis man ønsker at holde hele den laaaaaange orlov, så skal man beslutte
sig hurtigt, hvis man vil have en jævn indtægt hele vejen.

Desværre får man ikke mere pr. uge, hvis man kun holder den halve orlov *S*

Jeg mener dog ikke at kontanthjælpsmodtagere har ret til andet end de 52
uger. Det er også et spørgsmål om arbejdsgiveren, da man kun har KRAV på de
regulære uger. Resten må være op til arbejdsgiveren (ikke OM man kan holde
det, men HVORNÅR man kan)

/ellisa

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-06-05 22:53

ellisa wrote:

> [...]
> Hvis man halvvejs i de 32 uger meddeler at man vil holde samtlige 84, så
> bliver de resterende dp nedsat tilsvarende.

Tænker du på det at man kan udvide de 32 uger til 40 uger (eller 46 uger
hvis man er i arbejde) ? Hvis det er du tænker på, så har man ret til:
fader: 2+40, eller 2+46
moder: 4+14+40, eller 4+14+46

Altså hvis man vælger at forlænge sin orlov, kommer man op på at have
krav på samlet 100 eller 112 ugers orlov (dog stadig kun dagpenge
svarende til 52 dagpenge ugesatser).

Dagpenge bliver kun fordelt med et mindre beløb/uge (samme total), hvis
man forlænger sine 32 uger til 40 eller 46 uger.

Bemærk, de 2+32 hhv 4+14+32 ugers orlov og muligheden for at forlænge de
32 uger med 8 eller 14 uger, er noget man har krav på. Det er ikke noget
arbejdsgiver kan modsætte sig.

> ... Det er også et spørgsmål om arbejdsgiveren, da man kun har KRAV på de
> regulære uger. Resten må være op til arbejdsgiveren (ikke OM man kan holde
> det, men HVORNÅR man kan)

Man har somsagt krav på 84 (100 eller 112 hvis man vælger muligheden for
at forlænge) ugers orlov. Man bestemmer også selv suverænt hvornår man
vil afholde dem, dog skal arbejdsgiver varsles senest 8 efter fødsel:

"I skal senest 8 uger efter fødslen fortælle jeres arbejdsgivere, hvor
meget orlov I vil holde, og hvornår I vil holde den."

Fra samme side, som jeg henviste til sidst:

"I har dog ret til at holde orlov i 84 uger..."

"I kan vælge at forlænge jeres orlov med enten 8 eller 14 uger. Det
kræver ikke accept fra jeres arbejdsgivere."

Så det kræver ikke arbejdsgivers accept, ejheller placeringen af
orloven.

--
Don't waste space

Fra : ellisa

Dato : 29-06-05 22:58

> [...]
> kræver ikke accept fra jeres arbejdsgivere."
>
> Så det kræver ikke arbejdsgivers accept, ejheller placeringen af

Sorry - jeg tænkte på den del af orloven man kan udsætte til barnet bliver 8
år. Den skal i de fleste tilfælde lige cleares med arbejdsgiveren. På samme
måde som at man har krav på 5 ugers ferie om året - men at man ikke suverænt
kan bestemme hvornår den skal holdes.

Tak for uddybningen

/ellisa

Fra : mette

Dato : 30-06-05 08:58

ok tak for hjælpen som jeg forstår det er kan man altså stadig holde 4+14+32
selvom man er på kontanthjælp og at der gælder samme regler for
kontanthjælpsmodtagere som for andre og tak for linket