Debian, total fjernelse af software med ap~
Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-07-05 19:58

Hej gruppe.

Da jeg installerede wine på Debian-maskine, "glemte" den åbenbart at lave
"/root/.wine/" og alle undermapper. Det vil sige jeg mangler en hel del for
at få wine til at virke.

Når jeg fjerner wine med "apt-get remove wine" skulle den, som jeg har
forstået det, slette wine? Umiddelbart syntes den ikke at prøve at nogen
config når jeg installere igen?

Er der ikke nogle der vil give et par venlige råd til hvordan jeg kommer på
ret kurs igen?

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-07-05 21:05

On Sat, 16 Jul 2005 20:58:03 +0200, Kasper Johansen wrote:

> Er der ikke nogle der vil give et par venlige råd til hvordan jeg kommer på
> ret kurs igen?
apt-get remove --purge wine
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 16-07-05 21:12

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> writes:

> Når jeg fjerner wine med "apt-get remove wine" skulle den, som jeg har
> forstået det, slette wine? Umiddelbart syntes den ikke at prøve at nogen
> config når jeg installere igen?

Nej, for `apt-get remove` fjerner ikke konfigurationsfiler, det skal man
bruge `apt-get remove --purge` til. Hvis pakken ikke er installeret
længere, kan man ikke bruge apt-get, så er der to muligheder:
1. installér pakken og fjern den med --purge
2. Kør `dpkg --purge <pakkenavn>`

..Henrik

--
Hvad har din bedstemor mon lettest ved at forstå? At din computer er
dørvogter på din forbindelse til internettet? Eller at den er firewall

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-07-05 12:52

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> "/root/.wine/" og alle undermapper. Det vil sige jeg mangler en hel del for

Du skal vel ikke bruge /root/.wine/ til noget - det er normalt kun
root, der har adgang til det og du kører vel ikke wine som root?

> Når jeg fjerner wine med "apt-get remove wine" skulle den, som jeg har
> forstået det, slette wine? Umiddelbart syntes den ikke at prøve at nogen
> config når jeg installere igen?

Som nævnt andetsteds skal du bruge --purge. /root/.wine/ (og
$HOME/.wine/ for den sags skyld) er imidlertid brugerens
konfigurationsfiler og pakkehåndteringen rører dem derfor ikke. Du
skal selv slette dem med rm, hvis du vil af med dem.

Hvis du er ude på at finde et grafisk værktøj til at sætte wine op for
dig, er du måske interesseret i at installere pakken "winesetuptk".

/Rasmus

Beware of bugs in the above code;
I have only proved it correct, not tried it.
- Donald Knuth
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Rune Maagensen

Dato : 18-07-05 10:46

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> "/root/.wine/" og alle undermapper. Det vil sige jeg mangler en hel del for

Det er ikke normalt at apt installerer .xxx mapper hos nogen brugere.
Forestil dig et 5000 bruger system hvor man installerer et program som
en bruger har brug for.
Første gang man kører programmet oprettes/kopieres de nødvendige mapper
og filer. Der er ikke sket nogen fejl. Som andre rigtigt nok skriver: du
bør ikke køre wine som root!

/Rune