Langsom skrive hastighed, Maxtor 200 GB ex~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 16-07-05 17:12

Hej

(Linux Mandrake 10.1, 2.6.11.5)

jeg har en Maxtor 200GB extern harddisk, med et USB 2 og et Firewire
interface. Indtil for nyligt har jeg brugt Firewire interfacet, og haft
acceptable læse og skrive hastigheder, i 25-23 MB/s området, på et ext3
filsystem.

Af forskellige årsager ønsker jeg nu at bruge den med min laptop, der ikke
har firewire, men kun USB2. Underligt nok, er skrivehastighederne meget
lave. Læsehastigheden ligger stadig i nærheden af 25 MB/s, men skrivninger
ligger og roder på 1-2 MB/s. Jeg har checket at enheden selv siger 480 mbps
- og alt ser umiddelbart rigtig ud, det er bare meget langsomt...

Nogen hints til hvad der kan være galt? Kan det være fordi journalen
commites for tit? (Min mdk siger hvert 5 sekund, men det burde vel ikke
reducere hastigheden til 10%?)

Jeg ku selvfølgelig bare købe mig et firewire pcmcia kort, men burde det der
usb 2 ikke bare virke... ,-) (Min laptop er iøvrigt den eneste usb 2 host
jeg har, så jeg kan ikke checke den på andre, men det bør selvfølgelig
virke.)

Al hjælp værdsættes.

Dump af lsusb -v for enheden:

Bus 004 Device 005: ID 0d49:5020 Maxtor
Device Descriptor:
bLength 18
bDescriptorType 1
bcdUSB 2.00
bDeviceClass 0 (Defined at Interface level)
bDeviceSubClass 0
bDeviceProtocol 0
bMaxPacketSize0 64
idVendor 0x0d49 Maxtor
idProduct 0x5020
bcdDevice 1.00
iManufacturer 1 Maxtor
iProduct 3 5000DV v01.00.00
iSerial 2 Y60J2VFE
bNumConfigurations 1
Configuration Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 2
wTotalLength 39
bNumInterfaces 1
bConfigurationValue 1
iConfiguration 0
bmAttributes 0xc0
Self Powered
MaxPower 0mA
Interface Descriptor:
bLength 9
bDescriptorType 4
bInterfaceNumber 0
bAlternateSetting 0
bNumEndpoints 3
bInterfaceClass 8 Mass Storage
bInterfaceSubClass 6 SCSI
bInterfaceProtocol 80 Bulk (Zip)
iInterface 0
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x02 EP 2 OUT
bmAttributes 2
Transfer Type Bulk
Synch Type none
wMaxPacketSize 512
bInterval 0
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x88 EP 8 IN
bmAttributes 2
Transfer Type Bulk
Synch Type none
wMaxPacketSize 512
bInterval 0
Endpoint Descriptor:
bLength 7
bDescriptorType 5
bEndpointAddress 0x81 EP 1 IN
bmAttributes 3
Transfer Type Interrupt
Synch Type none
wMaxPacketSize 2
bInterval 9
Language IDs: (length=4)
0409 English(US)
--
Mads Bondo Dydensborg
http://www.madsdydensborg.dk/

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 16-07-05 23:19

Den Sat, 16 Jul 2005 18:11:54 +0200. skrev Mads Bondo Dydensborg:

> [...]
> usb 2 ikke bare virke... ,-) (Min laptop er iøvrigt den eneste usb 2 host
> jeg har, så jeg kan ikke checke den på andre, men det bør selvfølgelig

Hvad version af kernen kører du. Jeg tror at usb2 først blev supporteted
fra ca kerne 2.6.7. Og det kan jo være det ikke er den allerbedste
implementation.

Anyway 25 MB/s ved læsning er da ikke så dårligt. Jeg får ca 40 MB/s
på en maxtor 200 MB intern disk, som kører ATA-133, dvs ca 1 Gbit/s, og
du kører kun halvdelen af denne overførselshastighed.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-07-05 09:26

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Hvad version af kernen kører du. Jeg tror at usb2 først blev supporteted
> fra ca kerne 2.6.7. Og det kan jo være det ikke er den allerbedste
> implementation.

Det var lidt sneaky skrevet, men jeg kører version 2.6.11.5.

> Anyway 25 MB/s ved læsning er da ikke så dårligt. Jeg får ca 40 MB/s
> på en maxtor 200 MB intern disk, som kører ATA-133, dvs ca 1 Gbit/s, og
> du kører kun halvdelen af denne overførselshastighed.

Jeg er slet ikke utilfreds med læsning - men skrivning i 1-2 MB/s området er
"lisom" ikke godt nok! :-/

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg
http://www.madsdydensborg.dk/

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-07-05 07:56

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Jeg er slet ikke utilfreds med læsning - men skrivning i 1-2 MB/s området
> er "lisom" ikke godt nok! :-/

Efterfølgende er porten fuldkommen brændt af. Det kunne tyde på et hardware
problem, som åbenbart forekommer for visse udgaver af IBM T42P (som er min
laptop).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg
http://www.madsdydensborg.dk/

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 26-07-05 19:42

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Efterfølgende er porten fuldkommen brændt af. Det kunne tyde på et
> hardware problem, som åbenbart forekommer for visse udgaver af IBM T42P
> (som er min laptop).

Ny USB port i maskinen nu.

Det viste sig, at min mandrake - for at gøre mig glad - mountede harddisken
med "sync" option...

Ahem...

Den fungerer fint nu, uden sync, med +23 MB/s skrivning.

Oh well. De mener mig det jo godt, men nok-sagt om at mounte sync...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk
http://www.madsdydensborg.dk/

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a
will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who
should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I
wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble
souls.
- Albert Einstein (The World as I See It, 1949)