Lyden skratter i Ubuntu
Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 13:44

Jeg har allerede omtalt problemet langt ude i en anden tråd, men jeg
synes det fortjener sin helt egen tråd, det her problem. Dem der har
fulgt med i den anden tråd, bedes se bort fra hvad jeg er kommet med
af gæt, og danne sig deres egen mening og mistanke om problemet. :)

Problemet er at al lyd skratter, om jeg bruger XMMS, MPD, den CD
afspiller der følger med Ubuntu ("CD PLayer"), om det er fra mp3-filer,
mpc-filer eller som sagt fra CD. Det er lige meget, lyden skratter, i
større eller mindre grad.

Hvad kan problemet være?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 13:48

On 2005-07-16, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> afspiller der følger med Ubuntu ("CD PLayer"), om det er fra mp3-filer,
> mpc-filer eller som sagt fra CD. Det er lige meget, lyden skratter, i

Hov, jeg glemte at sige at det også er ligemeget om jeg bruger OSS,
ALSA eller ESD som output.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-05 16:12

Lars Stokholm wrote:

> Problemet er at al lyd skratter, om jeg bruger XMMS, MPD, den CD
> afspiller der følger med Ubuntu ("CD PLayer"),

Hvordan fungerer den CD afspiller? Det kan gøres på
to forskellige måder. Enten læser programmet audio
sporene og sender det til lydkortet, eller også
bruger man et kabel direkte fra CD til lydkort.

På nogle maskiner kan der opstå støj på lydkortet
når CPUen haltes. Gør det nogen forskel, hvis du
kører "nice nice md5sum /dev/zero" i en terminal
mens du afspiller lyden?

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 16:32

On 2005-07-16, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:
> Hvordan fungerer den CD afspiller? Det kan gøres på
> to forskellige måder. Enten læser programmet audio
> sporene og sender det til lydkortet, eller også
> bruger man et kabel direkte fra CD til lydkort.

Jeg vil tro at det er den første måde, men jeg er ikke sikker.
I hvert fald er det jo ikke kun CD der er problemer med, men
al lyd.

> På nogle maskiner kan der opstå støj på lydkortet
> når CPUen haltes. Gør det nogen forskel, hvis du
> kører "nice nice md5sum /dev/zero" i en terminal
> mens du afspiller lyden?

Nej.

I øvrigt, det glemte jeg at sige, så kommer støjen når lyden er
høj. Jeg bruger Radioheads "You and whose army?" som test - der
musikken stille i starten, og når så det stille musik afbrydes
af noget højere sang, så høres samtidigt skratten.

Der er replaygain-information i nogle af de musikfiler jeg har
testet, og selv om jeg har fået sat MPD op til at benytte sig
af dette (og jeg kan høre det virker), så hjælper det ikke. Jeg
kan heller ikke selv skrue volumen så langt ned at støjen
forsvinder.

Fra : Rune Maagensen

Dato : 16-07-05 16:48

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> af dette (og jeg kan høre det virker), så hjælper det ikke. Jeg
> kan heller ikke selv skrue volumen så langt ned at støjen
Jeg havde samme problem, som forsvandt da jeg satte
/proc/sys/dev/rtc/max-user-freq til 1024
Det var vist kun mplayer der skrattede, men du kan jo prøve:
$echo 1024 > /proc/sys/dev/rtc/max-user-freq

Er det fordi den klipper lyden? har du prøvet at skrue ned for software
mixeren?

mvh Rune

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-05 20:04

Rune Maagensen wrote:

> Er det fordi den klipper lyden?

Udfra beskrivelsen er det i hvert fald en meget
sandsynlig forklaring.

> har du prøvet at skrue ned for software
> mixeren?

Hvordan finder man egentlig ud af, hvor mange
steder, man kan skrue op og ned for lyden? Jeg ved
ikke hvilke af de nævnte programmer, der kan ændre
volumen i software. I mplayer kan man f.eks. skrive:
mplayer -aop list=volume:volume=50
for at sætte volument til 50%

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 20:25

On 2005-07-16, Rune Maagensen <rune@maagensen.com> wrote:
> Jeg havde samme problem, som forsvandt da jeg satte
> /proc/sys/dev/rtc/max-user-freq til 1024
> Det var vist kun mplayer der skrattede, men du kan jo prøve:
> $echo 1024 > /proc/sys/dev/rtc/max-user-freq

Det gør desværre ingen forskel. Ellers tak.

> Er det fordi den klipper lyden?

Jeg ved det ikke. Jeg er enig i at beskrivelsen godt kunne lyde
lidt sådan, men det bliver ikke bedre af at der er replay gain
på filerne, og softwaremixeren gør heller ingen forskel.

> har du prøvet at skrue ned for software mixeren?

Ja. Jeg er virkeligt rådvild, for jeg kan ikke leve med et
styresystem, hvor jeg ikke kan afspille musik. :/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 16-07-05 20:48

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> Ja. Jeg er virkeligt rådvild, for jeg kan ikke leve med et
> styresystem, hvor jeg ikke kan afspille musik. :/

Har du prøvet google?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 21:41

On 2005-07-16, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Har du prøvet google?

Ja. Jeg har søgt efter sound+scratchy+linux. Mange ser ud til at
have fået løst deres problem ved hjælp af ALSA. Men de jeg er stødt
på, hører tilsyneladende klar nok lyd ved CD-afspilning.

Jeg har også prøvet denne guide:
http://www.ubuntuguide.org/#configuresoundproperly
Men det nyttede ikke.

Der er forresten tale om et onboard AC'97 lydkort fra "C-Media".

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 22:21

On 2005-07-16, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jeg har også prøvet denne guide:
> http://www.ubuntuguide.org/#configuresoundproperly

Jeg er lidt i tvivl om, om jeg har gennemført den godt nok:

Efter denne linje:

sudo ln -fs /usr/lib/libesd.so.0 /usr/lib/libesd.so.1

Er dette så som det skal være?

lars@desktop$ ldconfig -p | grep libesd.so
libesd.so.0 (libc6) => /usr/lib/libesd.so.0

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-07-05 21:05

On Sat, 16 Jul 2005 19:24:30 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Ja. Jeg er virkeligt rådvild, for jeg kan ikke leve med et
> styresystem, hvor jeg ikke kan afspille musik. :/
Har du prøvet aumix eller alsa-mixer? apt-get install aumix alsa-mixer

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 21:42

On 2005-07-16, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Har du prøvet aumix eller alsa-mixer? apt-get install aumix alsa-mixer

Jeg har prøvet aumix, alsa-mixer var ikke tilgængelig. Jeg har
skruet lidt op og ned for dem alle sammen, den eneste der så
ud til at have nogen effekt var PCM - og det var endda kun det
allernederste trin (som slog lyden til/fra).

Fra : Peter G.

Dato : 16-07-05 21:06

Rune Maagensen <rune@maagensen.com> writes:

> Er det fordi den klipper lyden? har du prøvet at skrue ned for
> software mixeren?

At softwaremixeren er for højt sat er mit umiddelbare gæt.

--
Regards, Peter
Topposters and other annoying elements will be killfiled in silence.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 21:51

On 2005-07-16, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:

> At softwaremixeren er for højt sat er mit umiddelbare gæt.

Hvordan får jeg skruet ned for den? Der er ingen af de volume-
"knapper" jeg har fundet der virker.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 18:24

On 2005-07-16, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> At softwaremixeren er for højt sat er mit umiddelbare gæt.

Nu har jeg prøvet at installere Ubuntu på min bærbare. Sætter jeg
Master og PCM til 84 i alsamixer, får jeg faktisk præcis samme
resultat, så jeg tror du har ramt helt plet.

Finder jeg ikke ud af, til i morgen, hvordan man får skruet ned på
min stationære, så bliver det nok en komplet geninstallering af
Ubuntu - så håber jeg bare jeg ikke atter løber ind i problemet en
dag, for jeg så må jeg forfra igen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 09:57

On 2005-07-17, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Finder jeg ikke ud af, til i morgen, hvordan man får skruet ned på
> min stationære, så bliver det nok en komplet geninstallering af
> Ubuntu ...

ARGH! Samme problem, på en helt ny installation. Det eneste jeg har
gjort efter installationen, er at hente de 27 opdateringer, Ubuntu
Update Maganger foreslår, installere hvad der skal bruges af værktøjer
for at oversætte MPD, oversat det, sat det op og afspillet.

Alsamixer virker stadig ikke.

Næste skridt må være at installere Windows, for at udelukke at det er
en hardwarefejl.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 19:47

Den Sat, 16 Jul 2005 22:06:09 +0200 skrev Peter G.:

> At softwaremixeren er for højt sat er mit umiddelbare gæt.

Enten det eller at lydkortet er sat til "line out", men det er
højttalere / hovedtelefoner der er tilsluttet. En forstærker imellem
vil i så fald løse problemet, indtil man finder ud af hvordan man
vælger at det skal være en højttaler-udgang.

Moderne lydkort har ofte kun en udgang, hvor de gode gamle SB16 havde
både line out og spk out.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 20:41

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> vil i så fald løse problemet, indtil man finder ud af hvordan man
> vælger at det skal være en højttaler-udgang.

Jeg har udgange til front, rear og c/sub. Der går en ledning fra front
til min forstærkers line in. Det har der altid gjort.

Måske lidt OT: Hvorfor skulle lyden skratte af at man lytter til line
out uforstærket? Hvis lyden skratter af det, skratter den vel stadig
selvom den sendes gennem en forstærker?

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 21:20

Den 17 Jul 2005 19:40:54 GMT skrev Lars Stokholm:

> Jeg har udgange til front, rear og c/sub. Der går en ledning fra front
> til min forstærkers line in. Det har der altid gjort.

Ok, så er det ikke fordi der mangler en forstærker. Kan det mon give
clipping også hvis det er en højttaler-udgang man sætter til line-in?

> Måske lidt OT: Hvorfor skulle lyden skratte af at man lytter til line
> out uforstærket? Hvis lyden skratter af det, skratter den vel stadig
> selvom den sendes gennem en forstærker?

Hvis jeg har forstået det rigtigt (jeg holder mig normalt til software-
siden): En line-out forventer en belastning i kiloohm-størrelsen, og
leverer omkring 2 volt. Hvis vi regner med 2V, 2Kohm, giver det
0.001A den skal levere. Sætter man i stedet en højttaler (4-8 ohm)
eller et sæt hovedtelefoner (16-32 ohm) til, skal udgangen
pludselig levere (for 4 ohm) 0.5A, 500 gange så meget som den
er beregnet til.

Clipping sker når man forsøger at trække mere ud end udgangen kan
levere, og det må vel være det der sker hvis man sætter en højttaler
til en line-out, uden forstærker.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 21:44

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Ok, så er det ikke fordi der mangler en forstærker. Kan det mon give
> clipping også hvis det er en højttaler-udgang man sætter til line-in?

Du mener hvis jeg sætter en højtalerudgang til line in på min
forstærker? Jeg skulle til at sige, at jeg kunne prøve om det hjalp
at sætte en højtaler til udgangen i stedet for, men jvf. nedenstående
skal jeg vel lade være med det (i tilfælde af at skulle være en line
out udgang alligevel).

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 21:45

Den 17 Jul 2005 20:43:34 GMT skrev Lars Stokholm:

> Du mener hvis jeg sætter en højtalerudgang til line in på min
> forstærker?

Måske et forsøg værd.

> [...]
> at sætte en højtaler til udgangen i stedet for, men jvf. nedenstående
> skal jeg vel lade være med det (i tilfælde af at skulle være en line

Jeg har ikke været ude for at der er noget der har taget skade af det,
det lyder højst ikke særlig godt.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 21:54

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Måske et forsøg værd.

Samme skratten.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 21:57

Den 17 Jul 2005 20:53:45 GMT skrev Lars Stokholm:

> Samme skratten.

Vent, der stod ikke det jeg troede jeg svarede på... Hvilken højttaler-
udgang snakker vi om, stadig fra lydkortet? Eller højttaler-udgangen
fra en anden forstærker?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 21:59

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Vent, der stod ikke det jeg troede jeg svarede på... Hvilken højttaler-
> udgang snakker vi om, stadig fra lydkortet? Eller højttaler-udgangen
> fra en anden forstærker?

Vi snakket om den udgang på mit lydkort der hedder front. Der er
normalt sat en forstærker på, men jeg prøvede at sætte et par
hovedtelefoner på i stedet, for at teste om det måske skulle være
en hovedtelefonudgang, og at det var derfor den skrattede.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 22:06

Den 17 Jul 2005 20:59:11 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
> hovedtelefoner på i stedet, for at teste om det måske skulle være
> en hovedtelefonudgang, og at det var derfor den skrattede.

Ok, så var det alligevel det jeg troede jeg svarede på

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 22:08

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Ok, så var det alligevel det jeg troede jeg svarede på

:)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 20:55

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Enten det eller at lydkortet er sat til "line out" ...

Aha... Nu forstår jeg hvad du tænker på, tror jeg. Men selv om det
er sat til line out, burde jeg så ikke kunne justere volumen via
'Line' (det må være line out?) i alsamixer? Det har ingen effekt.

Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor en forstærker skulle løse
problemet (indtil den rigtige løsning bliver fundet!).

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 21:21

Den 17 Jul 2005 19:54:33 GMT skrev Lars Stokholm:

> Aha... Nu forstår jeg hvad du tænker på, tror jeg. Men selv om det
> er sat til line out, burde jeg så ikke kunne justere volumen via
> 'Line' (det må være line out?) i alsamixer? Det har ingen effekt.

Jeg tror "Line" er Line in. Dem du skal rode med plejer at hedde
PCM og Master.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 21:44

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Jeg tror "Line" er Line in.

Nej, for den er lige ved siden af.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 21:50

Den 17 Jul 2005 20:44:06 GMT skrev Lars Stokholm:

> Nej, for den er lige ved siden af.

Hvis jeg åbner alsamixer, står der i bunden "Line" og "Line-In". Men
når jeg så vælger dem, står der i toppen:

Line
Line-In As Surround

"Line-In As Surround" er en on/off der blot fortæller om jeg ønsker
at line-in stikket skal bruges som line-in eller som en surround-
udgang. Lydstyrken for line-in må derfor være den der hedder "line",
da der ikke er andre der hedder noget med line.

Prøv at checke om ikke det er det samme på din.

Den der bestemmer den "fælles" lydstyrke er Master, der findes helt
til venstre i alsamixer.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 21:56

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Prøv at checke om ikke det er det samme på din.

Ups, ja det har du ret i, det er det samme her.

> Den der bestemmer den "fælles" lydstyrke er Master, der findes helt
> til venstre i alsamixer.

Ja, og den har ingen effekt (ligesom alle de andre).

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 22:05

Den 17 Jul 2005 20:55:41 GMT skrev Lars Stokholm:

> Ups, ja det har du ret i, det er det samme her.

En ting mere jeg har, som du måske også har så: Helt ude til højre,
til venstre for "Swap Surround Slot", har jeg en der hedder
"External Amplifier". Brug M (shift + m) til at tænde/slukke for
den.

> Ja, og den har ingen effekt (ligesom alle de andre).

Det lyder mystisk. Her virker master fint.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 22:07

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> til venstre for "Swap Surround Slot", har jeg en der hedder
> "External Amplifier". Brug M (shift + m) til at tænde/slukke for

Den gør heller ingen forskel.

> Det lyder mystisk. Her virker master fint.

Ja, det er underligt.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 22:09

Den 17 Jul 2005 21:07:14 GMT skrev Lars Stokholm:

> Den gør heller ingen forskel.

> Ja, det er underligt.

Er der stadig Windows på maskinen (dual boot)? Og i så fald, virker
det stadig i Windows?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 22:18

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Er der stadig Windows på maskinen (dual boot)? Og i så fald, virker
> det stadig i Windows?

Nej, Windows er ude.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-07-05 21:22

Kent Friis wrote:

> [...]
> vil i så fald løse problemet, indtil man finder ud af hvordan man
> vælger at det skal være en højttaler-udgang.

Jeg har en computer, hvor jeg ikke kan bruge mixeren
til at stille lydstyrken på udgangen. Jeg har en
mistanke om, at det måske er en line out udgang, og
der sider nogle ben på motherboardet til at tilslutte
et høretelefonstik. Men sådan et stik er der ikke i
mit kabinet.

Men i mit tilfælde har jeg dog aldrig oplevet nogen
skratten. Til gengæld har lydstyrken været alt for
høj, hvilket jeg dog kunne slippe om ved ved at bruge
førnævnte parameter til mplayer.

(Nu har jeg et par trådløse høretelefoner tilsluttet,
der helst skal have lyden med så høj volumen som
muligt og så justerer man på høretelefonerne. Så slap
jeg af med det problem).

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 21:49

On 2005-07-17, Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:
> Jeg har en computer, hvor jeg ikke kan bruge mixeren
> til at stille lydstyrken på udgangen.

Jeg er næsten 100% sikker på at jeg i starten kunne justere
volumen med slideren indbygget i Gnome-panelet. Men det kan jeg
ikke mere, uanset hvilken slags output jeg bruger (esd eller
whatever). Hvis jeg husker rigtigt, må det vel være tegn på at
jeg selv eller et program jeg har installeret, har lavet noget
rod i det(?)

Fra : Peter G.

Dato : 16-07-05 23:15

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Har du prøvet aumix eller alsa-mixer? apt-get install aumix alsa-mixer

På min Gentoo bruger jeg alsamixer som findes i alsa-utils. Jeg vil gætte at
Ubuntu-pakken hedder noget tilsvarende.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 08:37

On 2005-07-16, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> På min Gentoo bruger jeg alsamixer som findes i alsa-utils. Jeg vil gætte at
> Ubuntu-pakken hedder noget tilsvarende.

Det tegner lovende, for hverken aumix, alsamixer eller noget andet
har nogen effekt på volumen. Jeg bruger ALSA i både MPD og XMMS.
Jeg kunne forestille mig at der _er_ skruet helt op, et eller andet
sted, jeg forstår bare ikke hvorfor jeg ikke kan skrue ned?

Hvad i alverden kan det være? Jeg er da næsten sikker på at jeg,
til at begynde med, i det mindste kunne bruge volumeknappen i
taskbaren på Gnome, men *intet* virker nu.

Det er lige før jeg prøver at installere Ubuntu forfra, men på den
anden side ville det da være irriterende, ikke at finde ud af hvor
fejlen ligger.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-05 19:45

Den 17 Jul 2005 07:37:21 GMT skrev Lars Stokholm:

> Det er lige før jeg prøver at installere Ubuntu forfra, men på den
> anden side ville det da være irriterende, ikke at finde ud af hvor
> fejlen ligger.

Det er muligt at geninstallation virker under Windows, men Linux
installationen plejer at gøre ens hver gang, så resultatet bliver
præcist det samme.

Derudover detecter Windows hardwaren når man installerer, eller når
man installerer driveren. Linux detecter den ved hver boot.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 20:35

On 2005-07-17, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Det er muligt at geninstallation virker under Windows, men Linux
> installationen plejer at gøre ens hver gang, så resultatet bliver
> præcist det samme.

Så naiv er jeg heller ikke. Jeg vil geninstallere for at blive fri
for eventuelle fejlkonfigurationer eller forstyrrende programmer,
jeg måtte have været skyld i, efter installationen.

Fra : Peter G.

Dato : 17-07-05 19:25

,----
| Jeg har skruet lidt op og ned for dem alle sammen, den eneste der så ud
| til at have nogen effekt var PCM - og det var endda kun det
| allernederste trin (som slog lyden til/fra).
`----

Ud fra disse beskrivelser kunne det måske være at det er hardwaren der
er sat på maks? Har du mulighed for at skrue lyd op/ned
v.h.a. volumknapper/slider?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-07-05 20:43

On 2005-07-17, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Ud fra disse beskrivelser kunne det måske være at det er hardwaren der
> er sat på maks? Har du mulighed for at skrue lyd op/ned
> v.h.a. volumknapper/slider?

Der må vel være et problem med softwaremixeren, siden jeg ikke kan
justere volumen fra Linux?

Men for at svare på dit spørgsmål, så har jeg ingen volumeknapper.

Fra : Peter G.

Dato : 18-07-05 09:26

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Der må vel være et problem med softwaremixeren, siden jeg ikke kan
> justere volumen fra Linux?

Det regner jeg med. Jeg havde bare fået denne mærkelige ide om at
hadrwaren måske havde kunnet lave en slags "omvendt muting". Højeste
lydniveau uanset hvilken software-lydstyrke, som kun ændredes når
software-mix blev sat til 0.

Kan du egentlig mute lyden fra PCM/master i alsamixer? Det er "m"-tasten.

> Men for at svare på dit spørgsmål, så har jeg ingen volumeknapper.

Godt nok. SÃ¥ vil jeg glemme alt om at snakke hardware.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 09:59

On 2005-07-18, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Kan du egentlig mute lyden fra PCM/master i alsamixer? Det er "m"-tasten.

Kun PCM kan jeg mute lyden på. På Master har det ingen effekt, og jeg
kan *kun* mute, ikke skrue op og ned.

> Godt nok. Så vil jeg glemme alt om at snakke hardware.

Ja, det virker ikke så sandsynligt. Jeg vil dog alligevel prøve at
installere Windows, men kom gerne med flere forslag i mellemtiden.

Fra : Rune Maagensen

Dato : 18-07-05 10:41

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> afspiller der følger med Ubuntu ("CD PLayer"), om det er fra mp3-filer,
> mpc-filer eller som sagt fra CD. Det er lige meget, lyden skratter, i

Jeg prøver lige at starte en ny undertråd.

Nu ved jge ikke hvilken version af Ubuntu du kører, men har du
installeret ALSA korrekt?

Jeg kører REN alsa på min ubuntu. Ingen arts, ingen esd. Det husker jeg
hjalp på kvaliteten, omend det er over 6 mdr siden jeg satte det op.

Hvad siger lsmod? evt. "lsmod|grep snd"

hvad siger "ps aux|grep esd"

Hjælper det at sætte flg. ind i ~/.asoundrc (uden de kommenterende linier)

/Rune

###~/.asoundrc###
pcm.dmixer {
type dmix
ipc_key 1024
slave {
pcm "hw:0,0"
period_time 0
period_size 1024
buffer_size 8192
rate 44100
}

bindings {
}
}

pcm.asymed {
type asym
playback.pcm "dmixer"
capture.pcm "hw:0,0"
}

pcm.dsp0 {
type plug
slave.pcm "asymed"
}

pcm.!default {
type plug
slave.pcm "asymed"
}

pcm.default {
type plug
slave.pcm "asymed"
}

ctl.mixer0 {
type hw
card 0
}
###SLUT###

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 11:03

On 2005-07-18, Rune Maagensen <rune@maagensen.com> wrote:
> Nu ved jge ikke hvilken version af Ubuntu du kører, men har du
> installeret ALSA korrekt?

Jeg kører Hoary. Jeg ved ikke om jeg har ALSA installeret korrekt,
der er i hvert fald installeret en der hedder alsa-base.

MPD oversætter dog uden support for ALSA - det ved jeg i øvrigt
ikke hvad jeg skal gøre ved.

> Hvad siger lsmod? evt. "lsmod|grep snd"

snd_intel8x0 29984 2
snd_ac97_codec 64608 1 snd_intel8x0
snd_pcm_oss 47652 1
snd_mixer_oss 16768 2 snd_pcm_oss
snd_pcm 84872 3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_timer 23300 1 snd_pcm
snd 50276 6 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer
soundcore 9824 3 snd
snd_page_alloc 9604 2 snd_intel8x0,snd_pcm

> hvad siger "ps aux|grep esd"

lars 4104 0.0 0.7 5324 4028 ? S 11:46 0:00 /usr/bin/esd -nobeeps
lars 4279 0.0 0.1 3104 576 pts/1 R+ 11:50 0:00 grep esd

> Hjælper det at sætte flg. ind i ~/.asoundrc (uden de kommenterende linier)

Nej, ikke umiddelbart. (Jeg skal vel bruge ALSA som output i det
forskellige programmer, ikke? Det prøvede jeg nu også i XMMS.)

Fra : Rune Maagensen

Dato : 18-07-05 12:41

Lars Stokholm wrote:

> [...]
>

> Nej, ikke umiddelbart. (Jeg skal vel bruge ALSA som output i det
> forskellige programmer, ikke? Det prøvede jeg nu også i XMMS.)

Har du prøvet en Knoppix cd el lign. for at se om der evt. er en anden
distro som virker?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 13:24

On 2005-07-18, Rune Maagensen <rune@maagensen.com> wrote:
> Har du prøvet en Knoppix cd el lign. for at se om der evt. er en anden
> distro som virker?

Nej, Ubuntu er nok noget nær det eneste jeg kan finde ud af, fordi
det virker out of the box.

Fra : Rune Maagensen

Dato : 18-07-05 14:09

Lars Stokholm wrote:

> Nej, Ubuntu er nok noget nær det eneste jeg kan finde ud af, fordi
> det virker out of the box.
Knoppix virker også out-of-the-box. Du skal ikke engang installere
noget, et hel kører fra cd (livecd)

Evt. kan du prøve en ubuntu livecd.

mvh Rune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 14:30

On 2005-07-18, Rune Maagensen <rune@maagensen.com> wrote:
> Knoppix virker også out-of-the-box. Du skal ikke engang installere
> noget, et hel kører fra cd (livecd)

Okay, jeg sætter skidtet til at hente den. I mellemtiden prøver jeg
lykken med Fedora Core, som jeg tilfældigvis har hentet allerede.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 15:45

On 2005-07-18, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Okay, jeg sætter skidtet til at hente den. I mellemtiden prøver jeg
> lykken med Fedora Core, som jeg tilfældigvis har hentet allerede.

Fedora Core har ikke samme problem som Ubuntu. Alsamixer virker, og
der er i øvrigt ingen problemer med lyden, selvom der er skruet helt
op. Er det nogle indstillinger jeg skal kigge på i FC, inden jeg
installerer Ubuntu igen, og prøver at hive Breezy ned?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 15:47

On 2005-07-18, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Fedora Core har ikke samme problem som Ubuntu. Alsamixer virker ...

Det vil sige at PCM virker. Master virker tilsyneladende ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-05 16:11

Den 18 Jul 2005 14:46:39 GMT skrev Lars Stokholm:

> Det vil sige at PCM virker. Master virker tilsyneladende ikke.

Og hvad med clip'ningen?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 16:42

On 2005-07-18, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Og hvad med clip'ningen?

Væk, højest sandsynligt. Jeg prøvede godt nok kun CD-afspilleren,
for jeg kunne ikke finde ud af hvordan jeg installerede f.eks.
XMMS. Men med CD-afspilleren, hvor Ubuntu giver clipping, er der
med Fedora Core ingen clipping.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-05 16:47

Den 18 Jul 2005 15:41:57 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
> for jeg kunne ikke finde ud af hvordan jeg installerede f.eks.
> XMMS. Men med CD-afspilleren, hvor Ubuntu giver clipping, er der

Det garanterer ikke noget, CD-afspilning kan enten foregå direkte
fra CD-drevet, eller ved at rippe CD'en og afspille resultatet.

Hvis der afspilles direkte fra drevet (det mest normale) er lyden
slet ikke i nærheden af lydkortets D/A-konvertere.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 17:18

On 2005-07-18, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Det garanterer ikke noget ...

Heller ikke når lyden clipper i Ubuntu fra CD-drevet?

Fra : Kent Friis

Dato : 18-07-05 19:54

Den 18 Jul 2005 16:18:13 GMT skrev Lars Stokholm:

> Heller ikke når lyden clipper i Ubuntu fra CD-drevet?

Nej, som sagt er der to måder det kan gøres på, og det er muligt at
de bruger hver sin måde.

Hvis Ubuntu bruger lydkortets D/A-konverter, og Fedora bruger CD-ROM-
drevets D/A-konverter, kan der sagtens være problemer med lydkortet
i Fedora selvom CD'er afspilles korrekt.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-07-05 15:48

> [...]
> op. Er det nogle indstillinger jeg skal kigge på i FC, inden jeg
> installerer Ubuntu igen, og prøver at hive Breezy ned?

Breezy er vist en "dårlig" plan for tiden.. en måneds tid mere..

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 16:41

On 2005-07-18, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Breezy er vist en "dårlig" plan for tiden.. en måneds tid mere..

Okay, om en måneds tid må den da efterhånden også snart være
officielt "ude"?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 18-07-05 16:43

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Okay, om en måneds tid må den da efterhånden også snart være
> officielt "ude"?

Hmm.. 5.10.. 2005 Oktober..

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 22:07

On 2005-07-18, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Fedora Core har ikke samme problem som Ubuntu.

Uanset om FC har eller ej, så har Knoppix i hvert fald. Den clipper
ligeså meget som Ubuntu. Jeg var jo lige et smut forbi Windows, og
den clipper stadigvæk ikke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-07-05 22:43

On Mon, 18 Jul 2005 21:06:36 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Uanset om FC har eller ej, så har Knoppix i hvert fald. Den clipper
> ligeså meget som Ubuntu. Jeg var jo lige et smut forbi Windows, og
> den clipper stadigvæk ikke.
Hvis jeg var dig, tror jeg, jeg ville prøve at installere kernen fra
næste version af Ubuntu. For mig at se lyder det til at være et
kerneproblem. Ubuntu hoary benytter 2.6.10, og mig bekendt benytter FC4
2.6.11 i installationen, mens seneste opgradering er 2.6.12

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 22:49

On 2005-07-18, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> [...]
> kerneproblem. Ubuntu hoary benytter 2.6.10, og mig bekendt benytter FC4
> 2.6.11 i installationen, mens seneste opgradering er 2.6.12

Har du nogen idé om hvordan man får hentet kernen alene fra Breezy?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-07-05 23:15

http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/l/linux-source-2.6.12/linux-image-2.6.12-3-686_2.6.12-3.3_i386.deb

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 23:25

On 2005-07-18, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> http://archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/l/linux-source-2.6.12/linux-image-2.6.12-3-686_2.6.12-3.3_i386.deb

Tak, men det hjalp ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-07-05 17:37

Den Mon, 18 Jul 2005 23:42:57 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> kerneproblem. Ubuntu hoary benytter 2.6.10, og mig bekendt benytter FC4
> 2.6.11 i installationen, mens seneste opgradering er 2.6.12

Enig, det lyder som et kerne-problem. En anden mulighed kunne være
at hente nyeste fra kernel.org og compile den selv.

Eller hugge den fra Fedora, men så skal man lige være opmærksom på
initrd'en.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 18:07

On 2005-07-19, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Enig, det lyder som et kerne-problem. En anden mulighed kunne være
> at hente nyeste fra kernel.org og compile den selv.

2.6.12.3 hjælper i hvert fald ikke. Og hvorfor skulle det hjælpe at
installere polypaudio fra breezy, hvis det var et kerneproblem? Jeg
er ikke skeptisk, jeg spørger bare.

> Eller hugge den fra Fedora, men så skal man lige være opmærksom på
> initrd'en.

Der var også problemer med den, da jeg skulle prøve at installere den
kerne jeg blev foreslået af Michael Rasmussen. Så jeg hentede den fra
breezy med Synaptic i stedet for. Så klarede den det for mig.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 18:20

On 2005-07-19, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Enig, det lyder som et kerne-problem. En anden mulighed kunne være
> at hente nyeste fra kernel.org og compile den selv.

Droppet, jeg aner ikke hvordan den skal konfigureres.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-05 23:43

WOOHOO! En gut inde fra Ubuntus fora, foreslog mig at prøve at
installere polypaudio (som erstatter esd). Og fandeme om det
ikke virkede. Nu er lyden klar som glas. Lige som jeg næsten
var ved at opgive det hele og smide Windows ind igen.

Spørgsmålet er nu om det her er den endelige løsning.

I hvert fald skal I have 1000 tak, jer der har forsøgt at
hjælpe mig. Nu kan jeg/vi tage hul på næste problem. ;) Nu
skal der *meget* til før jeg smider Linux ud. Jeg er ved at
være hærdet. *gnæk* *gnæk*

Fra : Peter G.

Dato : 19-07-05 11:46

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> WOOHOO! En gut inde fra Ubuntus fora, foreslog mig at prøve at
> installere polypaudio (som erstatter esd). Og fandeme om det
> ikke virkede.

"ESD er også en gang overflødigt gejl".
Men nu ved du i hvert fald nogenlunde hvad problemet skyldtes.

Det er nøjagtigt ligesådan med Gnome. Overflødigt og tungt
desktop-gejl. Næh, Ion3 som WM det ved man hvad er.

> Spørgsmålet er nu om det her er den endelige løsning.

Jeg ville overveje om jeg kunne skaffe mig af med sådanne
poly-audio-lydstrøms sound-daemons som esd og polypaudio og få det til
at virke udelukkende med alsa (og/eller oss som backup). Evt for senere
at geninstallere en af dem, hvis jeg havde brug for det.

*Laver det hemmelige Linux-håndegn*

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 12:17

On 2005-07-19, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> "ESD er også en gang overflødigt gejl".
> Men nu ved du i hvert fald nogenlunde hvad problemet skyldtes.

Måske, måske ikke. For hvis jeg hverken kan få alsa eller esd til at
virke, så kan det jo ikke være esds fejl.

> Det er nøjagtigt ligesådan med Gnome. Overflødigt og tungt
> desktop-gejl. Næh, Ion3 som WM det ved man hvad er.

Det må vente lidt. :)

> Jeg ville overveje om jeg kunne skaffe mig af med sådanne
> poly-audio-lydstrøms sound-daemons som esd og polypaudio og få det til
> at virke udelukkende med alsa (og/eller oss som backup).

Jeg har slet ikke forstået sammenhængene og forskellene mellem alsa,
oss, esd og alt det dér.

Men det ville da være dejligt, spørgsmålet er bare hvordan jeg opnår
det du skriver. Ved bare at dræbe esd? For det har jeg prøvet, og det
virkede jo ikke.

Har jeg overhovedet alsa? Jeg har noget der hedder alsa-base og alsa-
utils. Skal jeg også have fat i noget alsaplayer?

Hvis ikke jeg har alsa, hvorfor kan XMMS så bruge alsa som output?

Og hvordan får jeg mpd til at oversætte med alsa-support?

> *Laver det hemmelige Linux-håndegn*

Øv, det kender jeg ikke. :)

Fra : Rune Maagensen

Dato : 19-07-05 14:18

> Jeg har slet ikke forstået sammenhængene og forskellene mellem alsa,
> oss, esd og alt det dér.

Alsa (advanced linux sound architecture) og oss (open sound system) er
moduler (drivere) til kernen som interegerer med lydkortet og får det
til at sende lyd ud.

Esd (Gnome), Arts (KDE), Polypaudio, JACK mv er sound deamons som virker
som en ekstra lag mellem oss/alsa og programmet.

Før alsa var der kun oss og oss kunne kun finde ud af at behandle een
lydstrøm, hvorfor der skulle en dæmon til at sample lyden fra gnome,
xmms, mplayer mv til en lydstrøm som OSS kunne finde ud af.

Alsa kan sagtens behandle flere lydstrømme og mixe dem (kræver d-mix,
som er let at sætte op) så nu kan man lade xmms, mplayer, xine mv sende
lyden direkte til alsa. Der er altså ikke brug for esd, arts, polupaudio
til at mixe lyden.

Nogle af dæmonerne har ret avancerede funktioner som gør dem bedre at
bruge end ren alsa når man skal lege med lyd på prof niveau. (fx JACK).

mvh Rune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 16:40

On 2005-07-19, Rune Maagensen <rune@maagensen.com> wrote:
> Alsa (advanced linux sound architecture) og oss (open sound system)

Mange tak for din forklaring.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 15:17

On 2005-07-18, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> ikke virkede. Nu er lyden klar som glas. Lige som jeg næsten
> var ved at opgive det hele og smide Windows ind igen.

UARGH! WTFH mand! Jeg geninstallerede Ubuntu (ja, for det var egentlig
bare en test-installation, hvor jeg ikke havde partitioneret ordenligt),
og gæt hvad? Jeg vil sige at jeg har gjort nøjagtigt det samme som jeg
gjorde sidst, installeret polypaudio, men nu skratter lyden satme igen,
og alsamixer virker heller ikke mere.

Jeg bliver fulstændig hamrende vanvittig af det her.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 16:32

On 2005-07-19, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> og gæt hvad? Jeg vil sige at jeg har gjort nøjagtigt det samme som jeg
> gjorde sidst, installeret polypaudio, men nu skratter lyden satme igen,

Det havde jeg ikke, nej. Jeg havde skrevet 'breezy' overalt i min
/etc/apt/sources.list, og derefter havde jeg hentet polypaudio.

Nu er der nogle ting der må overvejes:

1) Hvordan får jeg hentet polypaudio og dens dependencies (hvis dét er
nødvendigt) i breezy-versionen, nemmest og bedst muligt, uden at
breezyficere min sources.list? Og igen, er det mon den rigtige
løsning at bruge polypaudio? Jeg har prøvet at afinstalelre den (og
esd), men de tager ubuntu-desktop med sig, og det har jeg ikke så
meget lyst til.
2) mpd skratter stadig, selvom "Totem Movie Player" ikke gør. mpd
bruger mig bekendt oss - det står der i hvert fald når man kører
/.configure. Gad vide hvorfor mpd skratter, og gad vide hvordan jeg
får den til at holde op. Det er jo fint nok at polypaudio ser ud
til at virke i breezy-versionen, men det er jo godt det samme, hvis
mpd alligevel ikke bruger den.
3) At mpd skratter, får mig til at tænke på om det er oss der er noget
galt med. Kan det være at esd som standard bruger oss, og det er
derfor det hjælper at skifte den ud med polypaudio, som bruger alsa?
Men hvorfor skulle XMMS så skratte, når output står til alsa? Og
hvorfor virker polypaudio så kun i breezy-versionen.
4) Hvis ikke 3), gad vide om esd så også virker i breezy-versionen.

Det kan jeg heller ikke klare alene... :/

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 17:03

On 2005-07-19, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> får den til at holde op. Det er jo fint nok at polypaudio ser ud
> til at virke i breezy-versionen, men det er jo godt det samme, hvis

XMMS skratter også med polypaudio i breezy-versionen, når jeg bruger
oss som output, men ikke når jeg bruger alsa og esound (som vel må gå
til polypaudio og videre til alsa, når ikke esd er installeret?).

XMMS skratter også med esd i breezy-versionen, når jeg bruger oss og
esound (som jo nu går til esd og videre til oss) som output, men ikke
når jeg bruger alsa.

Er jeg den eneste der synes det ser ud som om at det er oss der er
noget galt med? Men hvorfor i alverden virker polypaudio så kun i
breezy-versionen? Det burde da være nok bare at gå udenom oss?

PS: Jeg har endnu ikke kigget på hvordan alsamixer opfører sig, men
jeg regner med at alsamixer vel går gennem esd/polypaudio, og at den
derfor følger dem. Altså at den virker når polypaudio i breezy-
versionen er installeret, og ellers ikke.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 17:05

On 2005-07-19, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> XMMS skratter også med esd i breezy-versionen, når jeg bruger oss og
> esound (som jo nu går til esd og videre til oss) som output, men ikke
> når jeg bruger alsa.

Jeg tror i øvrigt at XMMS skrattede med esd i hoary-versionen, når jeg
brugte alsa som output. Det er i så fald meget underligt, synes jeg.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-05 17:22

On Tue, 19 Jul 2005 16:05:20 +0000, Lars Stokholm wrote:

> Jeg tror i øvrigt at XMMS skrattede med esd i hoary-versionen, når jeg
> brugte alsa som output. Det er i så fald meget underligt, synes jeg.
Hvilket bundkort har du i din computer?
Hvad viser lsmod |grep snd
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 17:31

On 2005-07-19, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Hvilket bundkort har du i din computer?

MSI-7012. Det er en Medion Titanium MD 8080 XL PC (tror jeg). Crap. :/

> Hvad viser lsmod |grep snd

snd_intel8x0 33472 2
snd_ac97_codec 83708 1 snd_intel8x0
snd_pcm_oss 53120 1
snd_mixer_oss 19520 2 snd_pcm_oss
snd_pcm 91944 3 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss
snd_timer 25572 1 snd_pcm
snd 56900 6 snd_intel8x0,snd_ac97_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer
soundcore 10112 3 snd
snd_page_alloc 10600 2 snd_intel8x0,snd_pcm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-07-05 19:10

On Tue, 19 Jul 2005 16:30:31 +0000, Lars Stokholm wrote:

> MSI-7012. Det er en Medion Titanium MD 8080 XL PC (tror jeg). Crap. :/

Det har jeg ingen ide om, det mere for at kunne lave en søgning på
google efter dine problemer. Jeg fandt dog ingen med tilsvarende
problemer, hvorfor jeg tror, det må kunne løses

> [...]
> soundcore 10112 3 snd
> snd_page_alloc 10600 2 snd_intel8x0,snd_pcm
Ligner mit, med undtagelse af soundcore. Prøv følgende og se om det
hjælper: rmmod soundcore

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 19:18

On 2005-07-19, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Ligner mit, med undtagelse af soundcore. Prøv følgende og se om det
> hjælper: rmmod soundcore

ERROR: Module soundcore is used by snd

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 19:24

On 2005-07-19, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> ERROR: Module soundcore is used by snd

*in use* ikke used.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 19:21

On 2005-07-19, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Det har jeg ingen ide om, det mere for at kunne lave en søgning på
> google efter dine problemer. Jeg fandt dog ingen med tilsvarende
> problemer, hvorfor jeg tror, det må kunne løses

Forresten, jeg tror ikke der er så mange Medionbrugere der bruger
Linux, og i øvrigt er MSI-7012 bygget specielt til Medion - det er
mit grafikkort også - og jeg hader det. Så jeg tror ikke at du vil
finde mange Linuxbrugere med samme motherboard.

Fra : Peter G.

Dato : 19-07-05 17:35

> [...]
> og gæt hvad? Jeg vil sige at jeg har gjort nøjagtigt det samme som jeg
> gjorde sidst, installeret polypaudio, men nu skratter lyden satme igen,

Fejlen ligger vel nok i den måde din sound daemons (ESD/Polypaudio)
pr. default er sat op og håndterer de audiolydstrømme de får fra ALSA
eller OSS.

Prøv først at skaffe dig af med både ESD og Polypaudio. Gå dernæst efter at få
ALSA til at virke. SÃ¥ kan du altid senere installere en sound daemon
eller bruge dmix hvis du har brug for simultane lydstrømme.

--
M.v.h. Peter.
Toppostere og andre irriterende skribenter vil blive filtreret fra i stilhed.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 18:14

On 2005-07-19, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Fejlen ligger vel nok i den måde din sound daemons (ESD/Polypaudio)
> pr. default er sat op og håndterer de audiolydstrømme de får fra ALSA
> eller OSS.

Jeg troede at det var alsa/oss der fik lydstrømme fra esd/polypaudio.
Det var i hvert fald sådan jeg forstod Rune Maagensens forklaring.

> Prøv først at skaffe dig af med både ESD og Polypaudio. Gå dernæst efter at få
> ALSA til at virke. Så kan du altid senere installere en sound daemon
> eller bruge dmix hvis du har brug for simultane lydstrømme.

Problemet er bare at ubuntu-desktop kræver enten esd eller polypaudio.
ubuntu-desktop tager sig vist af af mounte f.eks. min USB-disk når jeg
slutter den til. Det kan jeg ikke leve uden lige nu.

Men jeg kan selvfølgeligt godt prøve at afinstallere begge, og prøve
at få alsa til at virke.

Hvad siger I til denne her?
http://www.ubuntuguide.org/#configuresoundproperly

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 19:28

> Prøv først at skaffe dig af med både ESD og Polypaudio.

Jeg er startet på en frisk nu. Helt ren installation, esound er
fjernet, XMMS er installeret, jeg har en wave-fil som skratter.
Ingen andre ændringer - overhovedet.

> Gå dernæst efter at få ALSA til at virke.

Det bliver så det næste. Min wave-fil skratter stadig i XMMS, når
jeg bruger OSS eller ALSA som output.

Fra : Peter G.

Dato : 21-07-05 11:31

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Jeg troede at det var alsa/oss der fik lydstrømme fra esd/polypaudio.
> Det var i hvert fald sådan jeg forstod Rune Maagensens forklaring.

SVJV (jeg er ikke sikker og modtager gerne korrektioner fra
bedrevidende) er det omvendt.

Lydkort -> OSS(gammel)/ALSA(ny) -> Sound daemon (ESD/Polypaudio) ->
samlet output.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-07-05 11:49

On 2005-07-21, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> SVJV (jeg er ikke sikker og modtager gerne korrektioner fra
> bedrevidende) er det omvendt.

Jeg ved det slet ikke... :)

> Lydkort -> OSS(gammel)/ALSA(ny) -> Sound daemon (ESD/Polypaudio) ->
> samlet output.

....jeg ser bare omvendt på tingene, i forhold til dig: applikation >
esd/polypaudio > oss/alsa > lydkort. Men det er nok bare mig som ikke er
"inde i" hvordan man betragter sådan noget.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-05 15:51

Den 21 Jul 2005 10:48:49 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
> esd/polypaudio > oss/alsa > lydkort. Men det er nok bare mig som ikke er
> "inde i" hvordan man betragter sådan noget.

Jeg holder nu med dig, lyden går da fra programmet til lydkortet, i
hvert fald så længe vi snakker om afspilning. Skal man til at optage
er ESD & co vist ikke interessante.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Peter G.

Dato : 22-07-05 16:15

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Jeg holder nu med dig, lyden går da fra programmet til lydkortet, i
> hvert fald så længe vi snakker om afspilning. Skal man til at optage
> er ESD & co vist ikke interessante.

Rækkefølgemæssigt har I ret. Jeg tænkte hovedsageligt på ledfølgen, og har en
kedelig tendens til at tage mit udgangspunkt i den fysiske verden.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-07-05 18:48

On 19 Jul 2005 17:14:11 GMT, Lars wrote:

> Problemet er bare at ubuntu-desktop kræver enten esd eller polypaudio.
> ubuntu-desktop tager sig vist af af mounte f.eks. min USB-disk når jeg
> slutter den til. Det kan jeg ikke leve uden lige nu.

Hvor har du fået den ide fra?

"Package: ubuntu-desktop (0.43)

The Ubuntu desktop system

This package depends on all of the packages in the Ubuntu desktop
system

It is safe to remove this package if some of the desktop system
packages are not desired. However, it is recommended that you keep it
installed, because it is used to carry out certain upgrade
transitions (such as adding new packages to the system)."

<http://packages.ubuntu.com/hoary/base/ubuntu-desktop>

Pakken indeholder to filer, en changelog og en copyright fil:

<http://packages.ubuntu.com/cgi-bin/search_contents.pl?searchmode=filelist&word=ubuntu-desktop&version=hoary&arch=i386>

Dens formål er alene at hive andre pakker ind...

Mvh.

--
"Lawrence of Suburbia Adam Sjøgren
Real life is murder" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-07-05 18:54

On 2005-07-19, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Hvor har du fået den ide fra?

Det virkede ikke længere da jeg afinstallerede ubuntu-desktop. Men
det må have været noget andet så, måske en af de kerner jeg prøvede
at installere, der har gjort det.

> Dens formål er alene at hive andre pakker ind...

Hvad er "certain upgrade transitions"?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-07-05 22:52

On 19 Jul 2005 17:54:28 GMT, Lars wrote:

> Det virkede ikke længere da jeg afinstallerede ubuntu-desktop. Men
> det må have været noget andet så, måske en af de kerner jeg prøvede
> at installere, der har gjort det.

Eftersom pakken alene indeholder to tekst-filer der er beregnet til
menneske-læsning, ja.

Hvis du ændrer på mere end en ting af gangen, ka' det være svært at se
hvad det var, der løste dit problem

> Hvad er "certain upgrade transitions"?

Jeg antager at pakken opdateres når Ubuntu beslutter at
andre/færre/flere pakker skal være en del af standard desktoppen. I
det tilfælde kan være praktisk at have den installeret når man
opdaterer fra en udgave til en anden (når breezy bliver udgivet,
f.eks), da de andre/nye pakker da automatisk kommer med ind.

Mvh.