Mount af partition
Fra : Kasper Johansen

Dato : 16-07-05 13:10

Hej gruppe.

Jeg vil gerne mounte en allerede oprettet partition til /home.

-Hvordan lister jeg mine harddiske, samt disses partitioner (med lidt
oplysninger som størrelse så jeg ved hvadfor en der er den rigtige).

-Hvordan mounter jeg den korrekt, og skal den mountes på en speciel måde for
at blive "genmounted" hver gang jeg starter mit system?

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-07-05 16:18

Kasper Johansen wrote:

> -Hvordan lister jeg mine harddiske, samt disses partitioner (med lidt
> oplysninger som størrelse så jeg ved hvadfor en der er den rigtige).

Brug kommandoen "cat /proc/mounts" eller "fdisk -l"

> -Hvordan mounter jeg den korrekt, og skal den mountes på en speciel måde for
> at blive "genmounted" hver gang jeg starter mit system?

Tilføj den til /etc/fstab og skriv derefter
mount /home

Her er et eksempel på, hvordan linien i /etc/fstab
kunne se ud:
/dev/md7 /home ext3 defaults 1 2
Du skal selvfølgelig udskifte md7 og ext3 med de
rigtige værdier i dit tilfælde. Og måske vil du
udskifte defaults med nogle passende options,
f.eks. nodev,nosuid

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.