Musikafspiller a la foobar2000
Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-05 19:26

Jeg søger en musikafspiller, a la foobar2000 (Windows), som kan
afspille mp3, mpc, ape med id3- og ape-tags.

XMMS kan muligvis afspille mpc på en måde, men jeg kan ikke få den
til det. Desuden hænger den, når jeg prøver at afspille mp3 og den
har det mest afskyelige interface jeg har set.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-07-05 20:09

Du har undersøgt diverse skins? http://www.xmms.org/skins.php
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-05 20:22

On 2005-07-14, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
> Du har undersøgt diverse skins? http://www.xmms.org/skins.php

Hvis det viser sig at XMMS er det bedste program, hvilket jo
kræver at jeg får det til at virke, kan jeg måske leve med skins.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 14-07-05 21:11

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> til det. Desuden hænger den, når jeg prøver at afspille mp3 og den
> har det mest afskyelige interface jeg har set.

Jeg kender ikke foobar2000, men måske synes du bedre om beep.
http://www.musepack.net/index.php?pg=lin

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 00:49

On 2005-07-14, Niels Elgaard Larsen <elgaard@agol.dk> wrote:
> Jeg kender ikke foobar2000

Vel efterhånden den mest populære afspiller til Windows.

> men måske synes du bedre om beep.

Findes ikke via apt-get. :/ Det skal selvfølgeligt ikke forhindre
mig i at prøve den, men alligevel.

> http://www.musepack.net/index.php?pg=lin

Selvom jeg har installeret XMMS (via apt-get), så påstår
configure (tror jeg det er) til XMMS-pluginet, at jeg ikke
har XMMS installeret. Hmm, right...

Det er da enormt svært at finde en hæderlig afspiller til Linux.

Fra : Anders Lund

Dato : 15-07-05 06:12

Lars Stokholm wrote:

> Vel efterhånden den mest populære afspiller til Windows.

I nogen kredse... ikke dem jeg er i...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 10:19

On 2005-07-14, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

> Selvom jeg har installeret XMMS (via apt-get), så påstår
> configure (tror jeg det er) til XMMS-pluginet, at jeg ikke
> har XMMS installeret. Hmm, right...

Så tænkte jeg at jeg måske kunne hente CVS-versionen, og oversætte
den. Jeg installerede CVS, nemt nok, hentede XMMS, kørte ./autogen.sh
og derefter ./configure.

Men configure sagde at jeg ikke havde GLIB >= 1.2.2 installeret. Jeg
kiggede i Synaptic og fandt libglib2.0-dev, som jeg gik ud fra, var
den jeg skulle bruge. Så prøvede jeg igen, samme fejl. Så kom der lidt
mere ind, der virkede fornuftigt. Jeg har nu stort set alt, der har
noget med GLIB at gøre, installeret, men lige fedt hjælper det. Jeg
har sågar prøvet at afinstallere libglib1.2, men nej.

Hvad gør man så?

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 15:37

Den 14 Jul 2005 23:49:19 GMT skrev Lars Stokholm:

> Selvom jeg har installeret XMMS (via apt-get), så påstår
> configure (tror jeg det er) til XMMS-pluginet, at jeg ikke
> har XMMS installeret. Hmm, right...

Prøv at se om der er en pakke der hedder xmmsd, xmms-d, xmms-dev
eller lignende.

> Det er da enormt svært at finde en hæderlig afspiller til Linux.

Jeg har ikke set noget der er bedre end XMMS, ligesom jeg ikke har set
noget til Windows der er bedre end WinAmp.

Glem alt om Foobar2000, jeg var inde på deres side i formiddags og kigge
efter et screenshot - det fandt jeg ikke, men til gengæld så jeg under
system requirements at den kræver minimum 800x600. En musik-afspiller
skal sg* ikke fylde hverken det hele eller halve af skærmen.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 15-07-05 16:22

On 15 Jul 2005 14:37:04 GMT, Kent Friis wrote:

> [...]
> system requirements at den kræver minimum 800x600. En musik-afspiller
> skal sg* ikke fylde hverken det hele eller halve af skærmen.

Foobar2000 er ikke særlig køn i "standard" opsætningen, men tilgengæld
er den lynende hurtig og kan tilrettes med en masse plugins. Som Lars er
inde på er Foobar2000 nok den afspiller til Windows med den hurtigeste
voksende fanskare (af audiophile - check fx www.head-fi.org eller
www.hydrogenaudio.com) simpelthen af den grund at den kan konfigureres
lige efter ens hoved og at den er afspilleren med "Den Bedste Lyd" (TM)
pga diverse plugins og mulighed for Kernel Streaming, ASIO osv.

Foobar2000 og EAC (excact audio copy) er en af grundene til at jeg næppe
skifter permanent til Linux selvom jeg faktisk er godt tilfreds med
Kubuntu på min bærbare....

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 16:57

On 2005-07-15, Jesper Rasmussen <mejr@privacy.net> wrote:
> [...]

Det kan være en af de mest minimale afspillere, om man vil. Det med
at den skulle krøve 800x600 er helt hen i skoven.

> Foobar2000 er ikke særlig køn i "standard" opsætningen

Det synes jeg så til gængæld den er. Jeg *hader* skins.

Ellers er jeg enig i det du siger om foobar2000. :)

> Foobar2000 og EAC (excact audio copy) er en af grundene til at jeg næppe
> skifter permanent til Linux selvom jeg faktisk er godt tilfreds med
> Kubuntu på min bærbare....

Hvad er der med Linux-folket, interesserer de sig ikke for andet end
dårligt rippede mp3-filer og skins? ;)

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 15-07-05 17:14

On 15 Jul 2005 15:56:38 GMT, Lars Stokholm wrote:

> Det kan være en af de mest minimale afspillere, om man vil. Det med
> at den skulle krøve 800x600 er helt hen i skoven.

Ja man kan sagtens bruge Foobar ved lavere opløsninger. Men Foobar har
(som standard) ikke et lille smart selvstændigt Player vindue som fx
Winamp og xmms, måske er det derfor der anbefales min. 800x600?

> Det synes jeg så til gængæld den er. Jeg *hader* skins.

Jamen så er vi sådan set enige - jeg er heller ikke til skins
Det jeg mente var at Foobar er lidt mangelfuld og "kedelig" i layoutet i
en helt standard installation. Men med Columns UI og et Tab Panel så er
man kørende med albumoversigt og det hele.

> Hvad er der med Linux-folket, interesserer de sig ikke for andet end
> dårligt rippede mp3-filer og skins? ;)

Uha uha

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 17:35

On 2005-07-15, Jesper Rasmussen <mejr@privacy.net> wrote:
> Ja man kan sagtens bruge Foobar ved lavere opløsninger. Men Foobar har
> (som standard) ikke et lille smart selvstændigt Player vindue som fx
> Winamp og xmms

Man skal jo også bare brug en playliste og nogle tastaturgenveje. :)

> måske er det derfor der anbefales min. 800x600?

Det kan godt være.

> [...]
> en helt standard installation. Men med Columns UI og et Tab Panel så er
> man kørende med albumoversigt og det hele.

Ja, jeg er så mere minimalistisk, jeg skal bare se en playliste, og
så ellers høre musikken. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 18:47

Den Fri, 15 Jul 2005 18:13:58 +0200 skrev Jesper Rasmussen:

> Ja man kan sagtens bruge Foobar ved lavere opløsninger. Men Foobar har
> (som standard) ikke et lille smart selvstændigt Player vindue som fx
> Winamp og xmms, måske er det derfor der anbefales min. 800x600?

"System requirements" betyder system-*krav*. Den anden hedder
"recommended", og er normalt en hel del større, hvis den er angivet.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 15-07-05 19:24

On 15 Jul 2005 17:47:04 GMT, Kent Friis wrote:

> "System requirements" betyder system-*krav*. Den anden hedder
> "recommended", og er normalt en hel del større, hvis den er angivet.

Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte opløsningen lavere end
800x600 på min maskine så jeg skal ikke kunne sige om Foobar virker
eller ej, men det er vel heller ikke så relevant - det er vel de
færreste der bruger lavere opløsning end 1024x768? Under alle
omstændigheder er Foobar (efter min mening) alletiders afspiller, der
kan mere eller mindre alt hvad man måtte ønske mht afspilning af musik
samtidig med at den er meget lidt ressourcekrævende.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 20:49

Den Fri, 15 Jul 2005 20:24:12 +0200 skrev Jesper Rasmussen:

> [...]
> eller ej, men det er vel heller ikke så relevant - det er vel de
> færreste der bruger lavere opløsning end 1024x768?

Men 1024x768 vil jeg sg* ikke donere 800x600 af dem til en musik-
afspiller. Det er det alle den type programmer taber til WinAmp/XMMS
på - de fylder simpelthen for meget.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 21:04

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Men 1024x768 vil jeg sg* ikke donere 800x600 af dem til en musik-
> afspiller. Det er det alle den type programmer taber til WinAmp/XMMS
> på - de fylder simpelthen for meget.

Vrøvl. :) Vi har jo sagt at den ikke fylder 800x600. At der står
den kræver det, er helt vanvittigt.

Min foobar2000 kunne fylde det samme som Winamps playliste. Og
hvad skal man i øvrigt bruge Winamps/XMMSs hovedvindue til? Det
er vildt overflødigt.

Det foobar2000 taber på, om noget, er at den ikke bruger skins.
Sjovt nok er det også det den vinder en del på, hos mig og mange
andre.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 21:54

Den 15 Jul 2005 20:04:07 GMT skrev Lars Stokholm:

> Vrøvl. :) Vi har jo sagt at den ikke fylder 800x600. At der står
> den kræver det, er helt vanvittigt.

Når der ikke er screenshots, er der ikke andet at gå ud fra.

> Min foobar2000 kunne fylde det samme som Winamps playliste.

Som er skjult undtagen når man bruger den.

> Og
> hvad skal man i øvrigt bruge Winamps/XMMSs hovedvindue til? Det
> er vildt overflødigt.

Prøv at clicke på de tre små iconer oppe i højre hjørne. Så bliver den
noget i retning af 10 pixels høj. (ikke alle skins viser disse ikoner).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 17:14

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Prøv at se om der er en pakke der hedder xmmsd, xmms-d, xmms-dev
> eller lignende.

Du er guld værd. :) Men selvom det oversætter, og der bliver
installeret:

lars@desktop:/usr/lib/xmms/Input$ ls
libcdaudio.so libmpc.la libmpg123.so libvorbis.so
libmikmod.so libmpc.so libtonegen.so libwav.so

Så sker der ingenting, når jeg prøver at åbne en mpc-fil, og
pluginet er heller ikke listet under I/O i preferences.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 15-07-05 22:55

Lars Stokholm skrev:

> Vel efterhånden den mest populære afspiller til Windows.

Jeg har ikke nogen Windows-maskiner.

> Findes ikke via apt-get. :/ Det skal selvfølgeligt ikke forhindre
> mig i at prøve den, men alligevel.

Hvis de bruger Debian:
http://packages.debian.org/stable/sound/beep-media-player

> Det er da enormt svært at finde en hæderlig afspiller til Linux.

Der er da mange gode.
Zinf og Alsaplayer er gode og minimalistiske.

Amarok er god til at holde styr på sagerne.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-07-05 21:15

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Findes ikke via apt-get. :/ Det skal selvfølgeligt ikke forhindre
> mig i at prøve den, men alligevel.

Prøv beep-media-player. Den ligner også winamp, men underlæggende
gui-sager er gtk2 og dermed lidt mere nutidige at se på.

dellen:/home/jes# apt-cache show beep-media-player
Package: beep-media-player ...
player that supports Winamp skins, with a customizable interface
based on GTK2. It has various output plugins and can read various
audio formats.

Ellers er der også Rhytmbox, der er ret Gnome-agtig og kan styres ved
hjælp af fancy gdesklets (dimser på desktoppen) hvis man er til den
slags.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-05 11:01

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Vel efterhånden den mest populære afspiller til Windows.

Jeg kender heller ikke foobar2000, men det er da vist lidt af en
overdrivelse. Audioscrobbler laver statistik over hvilke afspillere
deres brugere bruger. Se
<http://www.audioscrobbler.com/development/graphs.php> lidt nede på
siden under "Most popular plugins". Winamp er klart i top efterfulgt
af iTunes til Windows og Windows Media player.

> Det er da enormt svært at finde en hæderlig afspiller til Linux.

Jeg bruger xmms når jeg skal høre MP3 og er godt tilfreds. Når jeg
skal se film plejer jeg at bruge mplayer.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never underestimate the power of human stupidity.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 12:13

On 2005-07-15, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> [...]
> siden under "Most popular plugins". Winamp er klart i top efterfulgt
> af iTunes til Windows og Windows Media player.

Okay, så lad os sige den mest populære afspiller blandt audiofile.
Det er i hvert fald, har jeg indtrykket af, langt den mest
populære afspiller på http://hydrogenaudio.com/, og denne poll
understøtter den opfattelse:
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=11317

Nu har Winamp jo også været _afspillerén_ på Windows i mange år,
folk skal lige have tid til at finde foobar2000. :)

> Jeg bruger xmms når jeg skal høre MP3 og er godt tilfreds. Når jeg
> skal se film plejer jeg at bruge mplayer.

Det er meget sjældent jeg hører mp3-filer. For det meste hører jeg
mpc (Musepack). Men selv mp3-filer kan jeg jo ikke få XMMS til at
afspille - jeg ville gerne, og har ved Gud prøvet - men kan ikke.

Jeg har installeret xmms, xmms-mad og gstreamer0.8-mad fra apt-get.
Rhythmbox kan afspille mp3-filer, men XMMS kan ikke, den låser bare
totalt når jeg trykker 'play'.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-07-05 12:25

> [...]
>
> Jeg har installeret xmms, xmms-mad og gstreamer0.8-mad fra apt-get.
> Rhythmbox kan afspille mp3-filer, men XMMS kan ikke, den låser bare

Øhm, hvilken distro? Det er vist ret forskelligt. Et godt gæt er at du
mangler en MP3 plugin, men hvad pakken lige hedder...

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 12:46

On 2005-07-15, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> Øhm, hvilken distro? Det er vist ret forskelligt. Et godt gæt er at du
> mangler en MP3 plugin, men hvad pakken lige hedder...

Ubuntu. xmms-mad og gstreamer0.8-mad er mp3-plugins. Det første til
XMMS, det andet vist globalt. Men selv om jeg manglede det, burde
den da ikke gå i baglås.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-05 12:50

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Ubuntu. xmms-mad og gstreamer0.8-mad er mp3-plugins. Det første til
> XMMS, det andet vist globalt. Men selv om jeg manglede det, burde
> den da ikke gå i baglås.

Prøv lige at rode med output-tingen.. Jeg bruge normalt ALSA her.. jeg
ved ikke lige hvad Ubuntu/Gnome benytter.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 16:41

On 2005-07-15, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Prøv lige at rode med output-tingen.. Jeg bruge normalt ALSA her.. jeg
> ved ikke lige hvad Ubuntu/Gnome benytter.

Output-tingen?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-07-05 21:29

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Output-tingen?

Ind under preferences, og output plugins. Der skal du sandsynligvis
vælge esd (enlighted sound daemon).
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 12:49

On 2005-07-14, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jeg søger en musikafspiller, a la foobar2000 (Windows), som kan
> afspille mp3, mpc, ape med id3- og ape-tags.

Denne her skal helt sikkert prøves når jeg får tid:
http://fondriest.frederic.free.fr/realisations/lamip/

Nogle erfaringer med den?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-05 12:52

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Okay, så lad os sige den mest populære afspiller blandt audiofile.

For en passende definition af audiofile

> Det er i hvert fald, har jeg indtrykket af, langt den mest
> [...]

Audioscrobbler er sjovt fordi det rent faktisk viser hvad folk bruger
og lytter til, og ikke hvad de påstår at de lytter til eller bruger.

Samtidig er det en sjov mulighed for at opdage nye bands ud fra deres
Recommendations. Jeg er selv glad bruger af Audioscrobbler med et
plugin til XMMS.

> Nu har Winamp jo også været _afspillerén_ på Windows i mange år,
> folk skal lige have tid til at finde foobar2000. :)

Men de fandt iTunes og Windows Media Player ...

> Det er meget sjældent jeg hører mp3-filer. For det meste hører jeg
> mpc (Musepack). Men selv mp3-filer kan jeg jo ikke få XMMS til at
> afspille - jeg ville gerne, og har ved Gud prøvet - men kan ikke.

Jeg kender ikke Musepack, men hører MP3 fordi det er det format jeg
har rippet mine musik-CD'er til, så de også kan kopieres direkte til
min iPod.

> Jeg har installeret xmms, xmms-mad og gstreamer0.8-mad fra apt-get.
> Rhythmbox kan afspille mp3-filer, men XMMS kan ikke, den låser bare
> totalt når jeg trykker 'play'.

Ud fra den forklaring kan jeg desværre ikke rigtig hjælpe dig videre.
Jeg kører Debian sid og sarge, og på begge systemer har jeg ingen
problemer med at afspille mine MP3-filer med XMMS.

--
Jacob - www.bunk.cc
Most people's favorite way to end a game is by winning.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-05 12:58

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:
> Ud fra den forklaring kan jeg desværre ikke rigtig hjælpe dig videre.
> Jeg kører Debian sid og sarge, og på begge systemer har jeg ingen
> problemer med at afspille mine MP3-filer med XMMS.

Jeg bruger også xmms.. den har så mange "sjove" features.

Den kan eksmepelvis benytte en esound-server i netværket som output. Det
benytter jeg til at køre xmms på min bærbare, der så benytter
esound-serveren, på min hjemme server, hvortil stereoanlægget er koblet
til lydkortet på.

Dermed har jeg xmms native på min bærbare og lyden ud på stereoanlægget
uden at skulle flytte et stik overhovedet. (Hurra for dovenskaben).

... den skulle bare selv kunne finde ud af hvornår den var "ude" og
hvornår den var "hjemme", så den selv kunne skifte output-plugin.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 16:49

On 2005-07-15, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> For en passende definition af audiofile

Jeg vil sige folk der godt kan lide at rode med lyd, og er
interesseret i at få det bedste ud af den.

> Audioscrobbler er sjovt fordi det rent faktisk viser hvad folk bruger
> og lytter til, og ikke hvad de påstår at de lytter til eller bruger.

Ja, jeg er overbevist om at der er flere Winamp-bruger nu. :)

> Samtidig er det en sjov mulighed for at opdage nye bands ud fra deres
> Recommendations. Jeg er selv glad bruger af Audioscrobbler med et
> plugin til XMMS.

Ja, jeg kender skam godt Audioscrobbler.

> Men de fandt iTunes og Windows Media Player ...

Nu ved jeg ikke hvor gammel iTunes er, men foobar2000 er et relativt
nyt fænomen. Det er WMP i hvert fald ikke.

> Ud fra den forklaring kan jeg desværre ikke rigtig hjælpe dig videre.

Du må endeligt spørge. Jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe dig med
at hjælpe mig. :)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-07-05 21:33

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Samtidig er det en sjov mulighed for at opdage nye bands ud fra
> deres Recommendations. Jeg er selv glad bruger af Audioscrobbler med
> et plugin til XMMS.

Dette plugin findes i øvrigt også til beep-media-player:
beep-media-player-scrobbler - Beep plugin to send track information to
audioscrobbler

....og Rhytmbox:
rbscrobbler - send rhythmbox track information to audioscrobbler
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Peter G.

Dato : 15-07-05 13:54

> [...]

> til det. Desuden hænger den, når jeg prøver at afspille mp3 og den
> har det mest afskyelige interface jeg har set.

XMMS har brug for XMMS-musepack plugin IIRC.

Minimalisten i mig er til MPD (Music Player Daemon) som i SNV versionen
også har understøttelse for musepack. Den understøtter også replaygain
(APE2-tags for mpc, vorbis-tags for vorbis), men for mp3-filer må du
fysisk 'mp3gain'e dem).
http://www.musicpd.org/
Om: http://en.wikipedia.org/wiki/MPD_%28Music_Player%29

Som frontend bruger jeg ncmpc.

--
Regards, Peter
Topposters and other annoying elements will be killfiled in silence.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 16:52

On 2005-07-15, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Minimalisten i mig er til MPD (Music Player Daemon) ...

Var det ikke dig der anbefalede mig XMMS eller LAMIP? ;)

Du kommer i hvert fald med nogle rigtig gode bud, mange tak.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 19:08

On 2005-07-15, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> [...]
> også har understøttelse for musepack. Den understøtter også replaygain
> (APE2-tags for mpc, vorbis-tags for vorbis), men for mp3-filer må du

Fuck de er seje - mpd og ncmpc. :) Sådan noget kan jeg sgu li'.
Hvordan i alverden skulle man få kendskab til sådan et program,
hvis ikke fra andre? Jeg takker igen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 19:40

On 2005-07-15, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Minimalisten i mig er til MPD (Music Player Daemon) som i SNV versionen
> også har understøttelse for musepack.

Here we go. Jeg er naturligvis nødt til at have compilet SVN-versionen,
eller hente den et sted fra.

1.
Når jeg har hentet SVN-versionen og kørt ./autogen.sh, får jeg:

File Format Support:
ID3 tag support ...............enabled
using MPD's libid3tag........yes
mp3 support ...................enabled
using MPD's libmad...........yes
Ogg Vorbis support ............disabled
FLAC support ..................disabled
Wave file support .............disabled
MP4/AAC support ...............disabled
Musepack (MPC) support ........disabled
MOD support ...................disabled

Hvordan "enabler" jeg nogle af de andre formater? Specielt MPC.

2.
Man kan åbenbart også hente nogle Debian nightlies:
http://mpd.wikicities.com/wiki/Subversion#Debian_Packages_.28Nightly.29
Men jeg tilføjer de to linjer til min /etc/apt/sources.list, kører
'apt-get update' og får bl.a.:
Ign http://musicpd.org ./ Release.gpg
Ign http://musicpd.org ./ Release
Ign http://musicpd.org ./ Packages
Ign http://musicpd.org ./ Sources
Err http://musicpd.org ./ Packages
404 Not Found
Err http://musicpd.org ./ Sources
404 Not Found
Fetched 4B in 1s (3B/s)
Failed to fetch http://musicpd.org/~normalperson/debian/experimental/./Packages.gz 404 Not Found
Failed to fetch http://musicpd.org/~normalperson/debian/experimental/./Sources.gz 404 Not Found

Betyder det bare at siden er nede, eller er det mig der gør noget galt?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-05 19:46

> [...]
> Når jeg har hentet SVN-versionen og kørt ./autogen.sh, får jeg:
>
> File Format Support:
> ID3 tag support ...............enabled
> using MPD's libid3tag........yes
> mp3 support ...................enabled
> using MPD's libmad...........yes
> Ogg Vorbis support ............disabled
> FLAC support ..................disabled
> Wave file support .............disabled
> MP4/AAC support ...............disabled
> Musepack (MPC) support ........disabled
> MOD support ...................disabled
>
> Hvordan "enabler" jeg nogle af de andre formater? Specielt MPC.

Du skal lede efter udviklingspakker til programmerne.. det er noget med
<pakkenavn>-dev

> 2.
> Man kan åbenbart også hente nogle Debian nightlies:

Men da du bruger Ubuntu, så skal du lade være med det.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 19:50

On 2005-07-15, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Du skal lede efter udviklingspakker til programmerne.. det er noget med
> <pakkenavn>-dev

Jeg så der var en config.h-fil, som jeg kan rode i. Nu er jeg lige ved
at prøve at ordne libmusepack 1.1. Den skal åbenbart bruge en gammel
version. :/

> Men da du bruger Ubuntu, så skal du lade være med det.

Hvorfor?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-05 19:57

> Hvorfor?

Sådan er det bare.. det andet er at bede om problemer.. virker nogle
gange, andre gange virker det ikke, men det kan også gå galt.. afhængigt
af hvad man gør.

Du har valget mellem: Kildekode eller Ubuntu-pakker.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 20:13

On 2005-07-15, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jeg så der var en config.h-fil, som jeg kan rode i. Nu er jeg lige ved
> at prøve at ordne libmusepack 1.1. Den skal åbenbart bruge en gammel
> version. :/

Det virkede så, nu skulle den compile med mpc-support, hvis ikke for:

libid3tag/.libs/libid3tag.a(frame.o)(.text+0x1b9): In function `id3_frame_new':
/home/lars/sources/mpd/src/libid3tag/frame.c:95: undefined reference to `id3_compat_lookup'
libid3tag/.libs/libid3tag.a(frame.o)(.text+0x575): In function `id3_frame_parse':
/home/lars/sources/mpd/src/libid3tag/frame.c:299: undefined reference to `id3_compat_lookup'
libid3tag/.libs/libid3tag.a(frame.o)(.text+0x8cb):
/home/lars/sources/mpd/src/libid3tag/frame.c:283: undefined reference to `id3_compat_lookup'
libid3tag/.libs/libid3tag.a(tag.o)(.text+0x4b0): In function `id3_tag_findframe':
/home/lars/sources/mpd/src/libid3tag/tag.c:235: undefined reference to `id3_compat_lookup'
libid3tag/.libs/libid3tag.a(tag.o)(.text+0xc02): In function `v2_parse':
/home/lars/sources/mpd/src/libid3tag/tag.c:627: undefined reference to `id3_compat_fixup'

Jeg har prøvet ./configure && make && make install af 'libid3tag' i
MPDs src-mappe. Jeg har prøvet at installere libid3-3.8.3-dev fra
Synaptic. Lige fedt hjælper det.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 21:16

On 2005-07-15, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jeg har prøvet ./configure && make && make install af 'libid3tag' i
> MPDs src-mappe. Jeg har prøvet at installere libid3-3.8.3-dev fra
> Synaptic. Lige fedt hjælper det.

D'OH! Det skulle selvfølgeligt have været libid3tag0-dev, jeg skulle
have valgt i Synaptic. Nu oversætter det, og installerer. Men:

lars@desktop$ mpd
mpd: error while loading shared libraries: libmusepack.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

Jeg har libmusepack 1.1 og 1.2 installeret.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-05 21:21

> [...]
>
> Jeg har libmusepack 1.1 og 1.2 installeret.

Hvad siger:
locate libmusepack.so.2

måske skal du lave en "sudo updatedb" først.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 22:10

On 2005-07-15, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Hvad siger:
> locate libmusepack.so.2

lars@desktop$ locate libmusepack.so
/home/lars/downloads/firefox/libmusepack-1.1/src/.libs/libmusepack.so.2.0.0
/home/lars/downloads/firefox/libmusepack-1.1/src/.libs/libmusepack.so.2
/home/lars/downloads/firefox/libmusepack-1.1/src/.libs/libmusepack.so
/usr/local/lib/libmusepack.so.2.0.0

Fra : Jesper Krogh

Dato : 15-07-05 22:11

> [...]
> /home/lars/downloads/firefox/libmusepack-1.1/src/.libs/libmusepack.so.2
> /home/lars/downloads/firefox/libmusepack-1.1/src/.libs/libmusepack.so

Sørg for at /usr/local/lib er i /etc/ld.so.conf og kør "ldconfig"

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 22:17

On 2005-07-15, Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:
> Sørg for at /usr/local/lib er i /etc/ld.so.conf og kør "ldconfig"

For en tidligere Windowsbruger er det dér sort magi.

Jeg har prøvet at læse 'man ldconfig', men det siger mig ikke en pind.
Hvad er det ved MPD, der gør at jeg er nødt til at gøre det her? Hvor
ofte kan man forvente at komme ud for den slags?

Tak, i hvert fald.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 22:59

Den 15 Jul 2005 21:16:46 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
> Hvad er det ved MPD, der gør at jeg er nødt til at gøre det her? Hvor
> ofte kan man forvente at komme ud for den slags?

At tilføje /usr/local/lib er et engangs-tilfælde, af en eller anden
grund har distroerne stadig ikke fattet at den skal være med i
ld.so.conf. Du behøver ingen manual for at tilføje den, det er
en tekst-fil med en mappe per linie, og den indeholder i forvejen
en hel stribe mapper du kan kigge efter hvordan de er skrevet, hvis
du er i tvivl.

At køre "ldconfig" skal gøres hver gang man installerer et
shared library (.so), dog gør make install det automatisk for nogen
ting. Den svarer (muligvis) lidt til regsvr32 under Windows, der
registrerer DLL'er.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:14

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> en tekst-fil med en mappe per linie, og den indeholder i forvejen
> en hel stribe mapper du kan kigge efter hvordan de er skrevet, hvis

Okay, jeg gjorde det nu også bare uden videre. :) Jeg ville bare
gerne vide hvorfor jeg skulle gøre det.

Okay. Du er meget pædagogisk. ;)

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 23:29

Den 15 Jul 2005 22:13:32 GMT skrev Lars Stokholm:

> Okay, jeg gjorde det nu også bare uden videre. :) Jeg ville bare
> gerne vide hvorfor jeg skulle gøre det.

ld.so.conf fortæller systemet hvor det skal finde shared libraries
(Win: DLL'er) henne. Og da /usr/local/lib er standard-placeringen
for alle dem man selv installerer (udenom pakke-systemet), skal den
naturligvis være med.

Jeg betragtede det som en mangel at den ikke var med i 1998, og det
gør jeg stadig

> Okay. Du er meget pædagogisk. ;)

Det ldconfig gør er at registrere samtlige .so'er i /etc/ld.so.cache
(binær fil, du får ikke noget ud af at åbne den i en tekst-editor), så
programmerne kan finde deres .so'er, uden at skulle gennemsøge alle
mapperne når de starter.

ldconfig -p giver en liste over samtlige .so'er som ldconfig kender
til. Ikke at jeg forventer at du får så meget ud af den idag, men
den kan være nyttig når man sidder med problemer som dette.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:40

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> [...]
> (Win: DLL'er) henne. Og da /usr/local/lib er standard-placeringen
> for alle dem man selv installerer (udenom pakke-systemet), skal den

Jeg kan bare ikke forstå, 'ldconfig -p' siger at der er 564 libs i
cachen, men i /usr/X11R6/lib og /usr/local/lib (som er de eneste to
linjer i 'ld.so.conf') ligger der kun ca. 150 filer i alt.

Nå, det er nu heller ikke så vigtigt. Men nu har jeg måske lært lidt
om hvad fejl i forbindelse med .so-filer kan betyde.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 23:50

Den 15 Jul 2005 22:39:47 GMT skrev Lars Stokholm:

> Jeg kan bare ikke forstå, 'ldconfig -p' siger at der er 564 libs i
> cachen, men i /usr/X11R6/lib og /usr/local/lib (som er de eneste to
> linjer i 'ld.so.conf') ligger der kun ca. 150 filer i alt.

/lib og /usr/lib behøver ikke stå deri, de er kendt i forvejen.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 21:54

Den 15 Jul 2005 20:16:23 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
>
> Jeg har libmusepack 1.1 og 1.2 installeret.

Hvis du har installeret fra source: ldconfig

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 22:11

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Hvis du har installeret fra source: ldconfig

Det har jeg. ./configure && make && make install. Men det hjalp ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 22:54

Den 15 Jul 2005 21:10:57 GMT skrev Lars Stokholm:

> Det har jeg. ./configure && make && make install. Men det hjalp ikke.

Prøvede du ldconfig?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 22:57

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Prøvede du ldconfig?

Nå, ja, det fik jeg vist ikke sagt så tydeligt til Jesper:
Men ja, og det hjalp. Tak.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 22:43

On 2005-07-15, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> lars@desktop$ mpd
> mpd: error while loading shared libraries: libmusepack.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

Og nu:

lars@desktop$ mpd
config parameter "pid_file" not found

Det er så MPDs output, men alligevel. Det må være noget nyt i SVN-
versionen, for det står ikke nævnt i 'man mpd'. Der er heller ingen
ting at finde om det på Google, synes jeg.

'pid' plejer jo at stå for Process ID, men det kan jeg ikke lige få til
at passe. Jeg sætter den til noget tilfældigt, og kører glad videre.
Er der nogen der ved hvad den er til?

Jeg starter så mpd og ncmpc, afspiller en tilfældig fil. Den lader til
at afspille ("Playing"), men kommer ingen vejne. Der går nogle
sekunder, så siger ncmpc "connection timeout" og derefter "Connecting
to localhost..." (altså forbinder til mpd).

Jeg tror det er samme problem som XMMS har faktisk. ./configure siger:

Playback Support:

libao support .................disabled
OSS support ...................enabled
ALSA support ..................disabled
Sun support ...... ............disabled
OS X support ..................disabled
Shout streaming support .......disabled

OSS, der var den igen. XMMS hænger over den samme. Hvad kan der være
galt med den?

Nu vil jeg lige prøve at se om jeg kan installere libao. Det kan jo
ikke være OSS MPD bruger i release-versionen, for den virker jo fint
nok. Er der nogen der ved hvad den bruger?

Fra : Peter G.

Dato : 15-07-05 22:15

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Var det ikke dig der anbefalede mig XMMS eller LAMIP? ;)

LAMIP var før jeg fandt ud at MPD understøttede Musepack.

Jeg kan stadigvæk godt lide XMMS fordi:
1) Den er flot med default skin.
2) Den er minimal i ressourcer og understøtter mine yndlingsformater +
replaygain.
3) Den kan sende Audio-CD data til Audioscrobbler-Plugin. MPD
understøtter SVJV endnu ikke afspilning af Audio-CD'er.

> Du kommer i hvert fald med nogle rigtig gode bud, mange tak.

Du er velkommen.

Der findes et udmærket audioscrobbler-plugin til MPD. Det hedder
"mpdscribble".

Et godt ripper-script er (som før nævnt):
"abcde" (A Better CD Encoder)

En god tagger: Easytag.
Den når ikke Foobar2000's tagger til sokkeholderne men er den bedste jeg
har kunnet finde og den opfylder mine behov.

Der findes utallige konsol-CD-afspillere. Du skulle nok ikke have det
store besvær med at finde en du kan lide.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 00:40

On 2005-07-15, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> [...]
> også har understøttelse for musepack. Den understøtter også replaygain
> (APE2-tags for mpc, vorbis-tags for vorbis), men for mp3-filer må du

Hmm, jeg synes netop mine mp3-filer er lavere end mine mpc-filer, det
gælder både i XMMS og MPD. Det er foobar2000 der har klaret replaygain
på dem alle sammen.

Er der nogen måde at få MPD eller XMMS (helst MPD) til at understøtte
APEv2-tags i mp3-filer? Ellers må jeg vel have fat i et af dine
taggingværktøjer, så jeg kan tagge ID3-tags derind i stedet.

Fra : Peter G.

Dato : 16-07-05 08:59

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Gad vide om det er replaygain der spøger, og det jeg hører er lyden
> der clipper. Selv ikke uden replaygain har jeg nogensinde hørt lyden
> clippe så voldsomt på Windows.

Bruger du track eller album-gain. MPD's konfig-fil har den lille fejl at
den vistnok skriver at man skal bruge et andet ord end "track", hvilket
er en fejl.

Eller som min korrigerede replaygain-del ser ud (og virker):

################# REPLAYGAIN #############################
#
# Use Replay Gain (album or track)
# http://www.replaygain.org
#
replaygain "track"
#
# Sets the pre-amp used for files that have replaygain
# info. Valid values are between -15 to 15 (in dB).
#
#replaygain_preamp "0"
#
##########################################################

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 13:47

On 2005-07-16, Peter G. <peterg@despammed.com> wrote:
> Bruger du track eller album-gain.

Prøv at se den nye tråd jeg har lavet:

> replaygain "track"

Jeg bruger album-gain, men filerne burde gerne have begge dele, det
mener jeg da i hvert fald at foobar2000 gav dem.

Men det gør nu ikke nogen forskel, så vidt jeg kan høre. Hvordan
ser jeg om mine filer overhovedet har replaygain-information i sig?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 15:35

On 2005-07-16, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jeg bruger album-gain, men filerne burde gerne have begge dele, det
> mener jeg da i hvert fald at foobar2000 gav dem.
>
> Men det gør nu ikke nogen forskel, så vidt jeg kan høre.

Jo, det er da bare mig der er halvdøv, nu kan jeg høre det. Men
det hjalp ikke på mit problem med at lyden skratter. Men det er
nok bedre at tage det problem op i den nye tråd, hvis nogen
skulle have en idé.

Fra : Peter G.

Dato : 16-07-05 09:11

> [...]

> Hmm, jeg synes netop mine mp3-filer er lavere end mine mpc-filer, det
> gælder både i XMMS og MPD. Det er foobar2000 der har klaret replaygain

SÃ¥ er din MPD ikke konfigureret ordentlig m.h.t. replaygain. Se min
tidligere post.

> Er der nogen måde at få MPD eller XMMS (helst MPD) til at understøtte
> APEv2-tags i mp3-filer?

MPD: Ikke endnu SVJV. Jeg vil tro det er på vej.

XMMS: udover
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=29210 som er
til at læse APE2-replaygain tags, tvivler jeg.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-05 14:45

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> .. den skulle bare selv kunne finde ud af hvornår den var "ude" og
> hvornår den var "hjemme", så den selv kunne skifte output-plugin.

Kan du ikke wrappe xmms i et script der checker om du er ude eller
hjemme, og derefter erstatter ~/.xmms/config med en relevant
konfiguration før xmms startes?

Det største problem er da at finde ud af om du er ude eller hjemme,
eller rettere at få din bærbare til at finde ud af det

--
Jacob - www.bunk.cc
When the cup is full, carry it level.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-05 17:13

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> writes:

> Du må endeligt spørge. Jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe dig med
> at hjælpe mig. :)

Som Jesper skrev, så prøv at kigge på dit output plugin.

Har du overhovedet fået lyd ud af computeren med andre afspillere
eller andre formater?

--
Jacob - www.bunk.cc
No snowflake in an avalanche ever feels responsible.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 17:33

On 2005-07-15, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:
> Som Jesper skrev, så prøv at kigge på dit output plugin.

OSS Driver 1.2.10 [libOSS.so]. Den låser tilsyneladende xmms.

ALSA 1.2.10 output plugin [libALSA.so]:
Couldn't open audio
Please check that:
Your soundcard is configured properly
You have the correct output plugin enabled
No other program is blocking the soundcard

De første to må være gode nok. Om Ubuntu selv kan blokere mit lydkort,
ved jeg ikke. Jeg har ingen andre programmer kørende.

> Har du overhovedet fået lyd ud af computeren med andre afspillere
> eller andre formater?

Ja, Ubuntu spiller fint, det samme med Rhythmbox.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:12

On 2005-07-15, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> Your soundcard is configured properly
> You have the correct output plugin enabled
> No other program is blocking the soundcard

Det er altså når ALSA i XMMS står til 'default' under Output
Plugin > Configure. Står den til 'hw:0,0' får jeg "failed to open
audio output: ALSA 1.2.10 output plugin". Står den til 'hw:0,4'
spiller den, men der kommer ingen lyd.

default : Default PCM device
hw:0,0 : Intel ICH5: Intel ICH5
hw:0,4 : Intel ICH5: Intel ICH5 - IEC958

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:27

Problemet løst: <news:slrnddgdvk.4nc.stokholm@stokholm.dyndns.dk>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 17:20

On 15 Jul 2005 15:56:38 GMT, Lars wrote:

> Hvad er der med Linux-folket, interesserer de sig ikke for andet end
> dårligt rippede mp3-filer og skins? ;)

FLAC, Ogg Vorbis og:

Muine <http://muine.gooeylinux.org/>
Rhythmbox <http://www.gnome.org/projects/rhythmbox/>
Quod Libet <http://www.sacredchao.net/quodlibet>
JuK <http://developer.kde.org/~wheeler/juk.html>

?

Lytter "audiofile" virkelig til musik via deres computers lydkort?!

Mvh.

--
"All else being equal, the greater the demand for a Adam Sjøgren
product, the more money it makes for you. And that's asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 15-07-05 17:27

On Fri, 15 Jul 2005 18:20:26 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> Lytter "audiofile" virkelig til musik via deres computers lydkort?!

Hvis du læser lidt i forums på de to sider jeg sendte links til
tidligere vil du se at mange faktisk bruger PC'en til seriøst
musiklytning. I nyeste nummer af bladet High Fidelity tester de et
M-Audio Revolution 7.1 lydkort (og Foobar2000 ) til omkring 1000,-
om mod en Accuphase CD-afspiller til ca. 90.000,-. Accuphasen vinder
(naturligvis) på alle punkter, men konklusionen er at lydkortet
formentligt klarer sig lige så godt som en cd-afspiller til omkring
15.000,-
Så lydkort kan altså fint bruges til "audiofil" musiklytning

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 17:38

On 2005-07-15, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Lytter "audiofile" virkelig til musik via deres computers lydkort?!

Ja da, de har skam sikkert fine lydkort. Jeg vil dog ikke helt kalde
mig selv audiofil - mere lydkræsen brugerflademinimalist. :)

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 18:52

Den Fri, 15 Jul 2005 18:20:26 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
> ?
>

> Lytter "audiofile" virkelig til musik via deres computers lydkort?!

De bedre lydkort har en digital udgang, hvis denne forbindes til
anlæggets D/A-konverter, burde man ikke kunne høre den elektriske
støj fra PC'en. Forudsat naturligvis at lydkortet ikke begynder at
konvertere digital -> analog -> mixer -> analog -> digital

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-07-05 19:23

Kent Friis wrote:
> støj fra PC'en. Forudsat naturligvis at lydkortet ikke begynder at
> konvertere digital -> analog -> mixer -> analog -> digital

Det kunne jeg nu ikke forestille mig. Det ville kræve mere hardware, og
det koster penge.

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 20:52

Den Fri, 15 Jul 2005 20:22:33 +0200 skrev Jacob Larsen:

> Det kunne jeg nu ikke forestille mig. Det ville kræve mere hardware, og
> det koster penge.

Hvis lydkortet både har analog og digital ud/ind, er det vel ikke den
store forskel - der skal under alle omstændigheder konverteres et
eller andet sted. Så er det blot et spørgsmål om hvorvidt kortets
elektronik arbejder analogt eller digitalt - og da billige lydkort
arbejder analogt, går jeg ud fra at det er billigst.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-07-05 20:57

Kent Friis wrote:
> [...]
> elektronik arbejder analogt eller digitalt - og da billige lydkort
> arbejder analogt, går jeg ud fra at det er billigst.

De må vel være nemmere og billigere at føde lydsignalet direkte til den
digitale udgang i stedet for at sende det igennem DAC->ADC, der så i
øvrigt også skal forbindes gennem en form for MUX.

Hvad er det i øvrigt at billige lydkort gør analogt? Er det ikke bare et
audio codec der konverterer et det digitale signal til et analogt signal
og omvendt for indgangen? Resten er vel software?

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 21:57

Den Fri, 15 Jul 2005 21:57:24 +0200 skrev Jacob Larsen:

> [...]
> øvrigt også skal forbindes gennem en form for MUX.
>
> Hvad er det i øvrigt at billige lydkort gør analogt?

Ind/ud.

> Er det ikke bare et
> audio codec der konverterer et det digitale signal til et analogt signal
> og omvendt for indgangen? Resten er vel software?

Jeg har ikke prøvet at skille et lydkort ad Men den
fototransistor og LED i S/PDIF ind/ud kan da ikke koste mange ører,
så der må være en anden grund til at de billige ikkehar digital
ind/ud.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-07-05 22:37

Kent Friis wrote:
> [...]
> fototransistor og LED i S/PDIF ind/ud kan da ikke koste mange ører,
> så der må være en anden grund til at de billige ikkehar digital

Det koster stadig. Og især stikket når vi er nede i den målestok. Men
der er vel efterhånden også en masse billige, især on-board, lydkort,
der har optisk udgang. Det der vel typisk er forskellen på dyre og
billige lydkort er vel om der er en DSP på kortet, og hvor stor den er.

/Jacob

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 20:01

On Fri, 15 Jul 2005 18:56:44 +0000 (UTC), Jesper wrote:

> Du har valget mellem: Kildekode eller Ubuntu-pakker.

Heldigvis findes mpd i Ubuntu(s universe):

<http://packages.ubuntu.com/hoary/sound/mpd>

Mvh.

--
"init" literally _is_ special from a kernel Adam Sjøgren
standpoint, because its' the "reaper of zombies" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 20:14

On 2005-07-15, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Heldigvis findes mpd i Ubuntu(s universe):
>
> <http://packages.ubuntu.com/hoary/sound/mpd>

Bare ikke med Musepack- og APEv2-tag-support.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 22:56

On 15 Jul 2005 21:43:25 GMT, Lars wrote:

> [...]

> versionen, for det står ikke nævnt i 'man mpd'. Der er heller ingen
> ting at finde om det på Google, synes jeg.

Måske du sku' kigge i dokumentationen? Under "Develop" på websitet:

"Wiki

MPDWiki is where the most recent documentation for MPD can be found.
Anything and everything about MPD can be found there."

<http://www.musicpd.org/develop.shtml>

På MPDWiki findes:

<http://mpd.wikicities.com/wiki/Music_Player_Daemon_Example_Config>

.... og ganske rigtigt er der en eksempel-konfiguration i SVN:

<http://svn.musicpd.org/filedetails.php?repname=MPD&path=%2Fmpd%2Ftrunk%2Fdoc%2Fmpdconf.example&rev=0&sc=0>

.... hvor pid_file er sat.

Manualen ser dog ikke ud til at være opdateret:

<http://svn.musicpd.org/filedetails.php?repname=MPD&path=%2Fmpd%2Ftrunk%2Fdoc%2Fmpd.1&rev=0&sc=0>

.... hvilket man måske kan forvente, når man vælger at benytte en
udviklingsudgave? Men så kan du jo sende din første patch.

Hvad mon log-filerne siger?

Mvh.

--
"Q: How much are you getting paid for your Adam Sjøgren
concert in Paris? asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:05

On 2005-07-15, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> [...]
>
> <http://mpd.wikicities.com/wiki/Music_Player_Daemon_Example_Config>
>
> ... og ganske rigtigt er der en eksempel-konfiguration i SVN:

Nice. Tak.

> Hvad mon log-filerne siger?

Nu fik jeg lige compilet med ALSA-support (spørg mig ikke hvad det er,
men det ved du nok selv), men det var ingen success, ganske som i XMMS.

Nå, men her er error-loggen:

Jul 16 00:00 : No "audio_output" defined in config file
Jul 16 00:00 : Attempt to detect audio output device
Jul 16 00:00 : Attempting to detect a alsa audio device
Jul 16 00:00 : Error opening default alsa device: Device or resource busy
Jul 16 00:00 : Attempting to detect a oss audio device
Jul 16 00:00 : Successfully detected a oss audio device

Herefter gætter jeg på at den er død eller noget der ligner.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 22:58

On Fri, 15 Jul 2005 23:54:40 +0200, Niels wrote:

> Hvis de bruger Debian:
> http://packages.debian.org/stable/sound/beep-media-player

Den findes også i Ubuntu(s universe):

<http://packages.ubuntu.com/hoary/sound/beep-media-player>

Mvh.

--
"Everybody seeks happiness! Not *me*, though! That's Adam Sjøgren
the difference between me and the rest of the world!" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:18

On 2005-07-15, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Den findes også i Ubuntu(s universe):
>
> <http://packages.ubuntu.com/hoary/sound/beep-media-player>

Minsandten. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke så den.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 23:12

(Google er din ven: <http://www.google.com/search?q=ALSA&sa=I%27m+Feeling+Lucky>)

> Nå, men her er error-loggen:

> Jul 16 00:00 : No "audio_output" defined in config file

Har du prøvet at sætte dette? Ved hjælp af eksemplet, måske - eller
véd at kigge i den fil som den mpd der fungerer bruger?

> Jul 16 00:00 : Attempt to detect audio output device
> Jul 16 00:00 : Attempting to detect a alsa audio device
> Jul 16 00:00 : Error opening default alsa device: Device or resource busy

Hvis du gerne vil bruge ALSA er dette nok et problem. Har du andre
programmer kørende, der bruger lydkortet?

Mvh.

--
"One thing I learned from Haskell is that inferring Adam Sjøgren
block structure from white space is not an asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 23:15

Den Sat, 16 Jul 2005 00:12:12 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> [...]
>
> Hvis du gerne vil bruge ALSA er dette nok et problem. Har du andre
> programmer kørende, der bruger lydkortet?

Det er garanteret esd, artsd eller lignende der er synderen.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:26

On 2005-07-15, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> (Google er din ven: <http://www.google.com/search?q=ALSA&sa=I%27m+Feeling+Lucky>)

Ja, det var nu også i køen, men jeg synes jeg har 20 bolde i luften. :)

> Har du prøvet at sætte dette? Ved hjælp af eksemplet, måske - eller
> véd at kigge i den fil som den mpd der fungerer bruger?

Nej, jeg tænkte på det, men jeg regner med at det der står i loggen
bare beskriver, at MPD først prøver ALSA og derefter OSS. Der er vel
ingen grund til at jeg tvinger den til at bruge én af dem, når ingen
af dem alligevel virker.

> Hvis du gerne vil bruge ALSA er dette nok et problem. Har du andre
> programmer kørende, der bruger lydkortet?

'esd'. Kent Friis, du er en guldklump! :D Dræber jeg 'esd' virker OSS
og ALSA i både XMMS og MPD. Hvorfor fanden ligger den dér og laver rod
i det? Hvad er det for en tåbelig standardopsætning?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-07-05 23:35

On Fri, 15 Jul 2005 22:25:42 +0000, Lars Stokholm wrote:

> 'esd'. Kent Friis, du er en guldklump! :D Dræber jeg 'esd' virker OSS
> og ALSA i både XMMS og MPD. Hvorfor fanden ligger den dér og laver rod
> i det? Hvad er det for en tåbelig standardopsætning?
Hvis du benytter Gnome:
Desktop->Preferences->sound. Fjern fluebenet fra "Enable sound server at
startup".
Herefter vil esd ikke starte sammen med Gnome.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-07-05 23:49

Den 15 Jul 2005 22:25:42 GMT skrev Lars Stokholm:

> 'esd'. Kent Friis, du er en guldklump! :D Dræber jeg 'esd' virker OSS
> og ALSA i både XMMS og MPD. Hvorfor fanden ligger den dér og laver rod
> i det? Hvad er det for en tåbelig standardopsætning?

Det er esd der siger "boing" og alle de andre irriterende lyde når
man clicker på noget.

Hvis det første du gør på en nyinstalleret Windows er at sætte den
til "ingen lyde", så bare slip af med esd.

Hvis du ikke kan undvære "Tada" og "Boing", så kan man vælge esd
som output device i XMMS. Alternativt er det muligt at sætte alsa
op så flere programmer kan bruge lydkortet på en gang, men det
virker desværre heller ikke i alle programmer. Det skulle ellers
være en meget bedre løsning end esd (jeg kan ikke mindes hvornår
jeg sidst har hørt noget positivt om esd[1]).

Mvh
Kent

[1]
"I don't know why and I'm not yet motivated to fix it since my views on
esd are mostly unprintable."
- Alan Cox

"esound is junk. The only thing esd has is a good client API for going
boing at approximately the right time. Anything else is beyond it."
- Alan Cox
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 00:00

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Det er esd der siger "boing" og alle de andre irriterende lyde når
> man clicker på noget.

Aha, så hvis man ikke bruger esd, kan kun én applikation tilgå
lydkortet af gangen, eller hvad? Det kan jeg faktisk meget godt
lide, for hvor tit er jeg ikke blevet forstyrret af en Flash-
reklame i Windows, mens jeg hørte musik.

> Hvis det første du gør på en nyinstalleret Windows er at sætte den
> til "ingen lyde", så bare slip af med esd.

Det er det - den er ude så.

Jeg synes det ene problem afløser det andet, for mig. Her kommer
det næste: I MPD såvel som XMMS, med ALSA, OSS eller eSound,
skratter lyden, så det simpelthen ikke er til at holde ud at høre
på, når formatet er Musepack. Jeg ved ikke om de bruger samme
version af dekoderen. MPD skulle have libmusepack 1.1 for at
oversætte. XMMS siger at den bruger Musepack Decoder Plugin
1.2-RC1. Jeg ved ikke om de to versionsnumre er sammenlignelige.

Jeg lagde først mærke til det, da jeg tog mine Sennheisere på,
men da lød det altså også slemt.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 00:24

Fra : Kent Friis

Dato : 16-07-05 00:32

Den 15 Jul 2005 23:00:29 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
> lide, for hvor tit er jeg ikke blevet forstyrret af en Flash-
> reklame i Windows, mens jeg hørte musik.

Medmindre lydkortet har to kanaler i hardware (de findes), eller
man sætter ALSA op til at lave det i software, ja, så kan kun et
program bruge lydkortet ad gangen.

> [...]
> oversætte. XMMS siger at den bruger Musepack Decoder Plugin
> 1.2-RC1. Jeg ved ikke om de to versionsnumre er sammenlignelige.

Er det også gald med MP3-filer, eller kun MPD? Hvis det kun er MPD,
kan det næsten kun være dekoderen, men hvis det er alle filer, kan
det være lydkortet eller driveren.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-05 00:43

On 2005-07-15, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Er det også gald med MP3-filer, eller kun MPD? Hvis det kun er MPD,
> kan det næsten kun være dekoderen, men hvis det er alle filer, kan
> det være lydkortet eller driveren.

(Du mener mpc, ikke mpd.) :)

Det er svært at sige, for mine mp3-filer lyder, på grund af
replaygain sikkert, en del lavere end mine mpc-filer. Så jeg
er ikke sikker på om mine mp3-filer også ville clippe.

mpc-filerne skratter kun når lyden er høj nemlig, kigger jeg
i Volume monitor, er det kun når den når op i det røde. Det
gør mp3-filerne også nogle gange, men ikke så tit, og jeg
synes ikke jeg kan høre noget skratten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 23:32

On 15 Jul 2005 22:25:42 GMT, Lars wrote:

> 'esd'. Kent Friis, du er en guldklump! :D Dræber jeg 'esd' virker OSS
> og ALSA i både XMMS og MPD. Hvorfor fanden ligger den dér og laver rod
> i det? Hvad er det for en tåbelig standardopsætning?

Tanken er vist at esd skal mixe alle indkommende lyde sammen, så
programmerne ikke blokerer for hinanden:
<http://freshmeat.net/projects/esound/>

Måske ville det have virket hvis alle dine programmet talte med esd.

Jeg har aldrig haft tålmodighed til at prøve på at få det til at
virke¹.

Mvh.

Adam

¹ Dengang jeg prøvede var esd vist heller ikke så superstabil, måske
er den blever bedre.

--
"Jeg ville absolut bede om at tale med en voksen hvis Adam Sjøgren
en supporter bad mig skifte min MAC-adresse." asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-05 23:42

On 2005-07-15, Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:
> Måske ville det have virket hvis alle dine programmet talte med esd.

Det tror jeg faktisk. Men MPD kan vist ikke bruge den, vel?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-07-05 23:55

On 15 Jul 2005 22:42:27 GMT, Lars wrote:

> Det tror jeg faktisk. Men MPD kan vist ikke bruge den, vel?

RTFW:

<http://www.musicpd.org/features.shtml>

Mvh.

--
"Equally amazing is my own story of yesterday Adam Sjøgren
afternoon, when I actually died of boredom!" asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 16-07-05 10:16

On 14 Jul 2005 18:26:05 GMT, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com>
wrote:

>Jeg søger en musikafspiller, a la foobar2000 (Windows), som kan
>afspille mp3, mpc, ape med id3- og ape-tags.

Min favoritafspiller er amaroK:
http://amarok.kde.org/

Jeg skal dog ikke kunne sige hvorvidt den ligner foobar2000, og jeg
har kun selv brugt den til mp3 og ogg filer.