to many open files
Fra : jesper

Dato : 13-07-05 21:39

Hvordan tuner man kernen så den kan have nogle flere åbne filer ad
gangen. Har en apache med tomcat med 500 vhosts, det kniber med
filehandles.

pft
jesper

Fra : Jesper Krogh

Dato : 13-07-05 21:44

I dk.edb.system.unix, skrev jesper:
> Hvordan tuner man kernen så den kan have nogle flere åbne filer ad
> gangen. Har en apache med tomcat med 500 vhosts, det kniber med
> filehandles.

cat /proc/sys/fs/file-max

prøv at sætte tallet op.. det kan sættes mes sysctl permantent i
/etc/sysctl.conf

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : jesper

Dato : 13-07-05 22:50

Den Wed, 13 Jul 2005 20:43:42 +0000. skrev Jesper Krogh:

> cat /proc/sys/fs/file-max
>
> prøv at sætte tallet op.. det kan sættes mes sysctl permantent i
> /etc/sysctl.conf
Det hjælper tilsyneladende ikke. Er der ikke noget med at ændre i
nogle include .h filer i kernetræet?

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 14-07-05 09:37

jesper wrote:

> Det hjælper tilsyneladende ikke. Er der ikke noget med at ændre i
> nogle include .h filer i kernetræet?

Skal man ikke genstarte før den bruger det tal?

Ellers kan man eventuel lave denne hvis man ikke vil genstarte:
$ echo 60000 > /proc/sys/fs/file-max
Ersat 60000 med dit tal.

= clip clip =
jesper@dhcppc1$ cat /proc/sys/fs/file-max
50546
jesper@dhcppc1$ su
root@dhcppc1# echo 60000 > /proc/sys/fs/file-max
jesper@dhcppc1$ cat /proc/sys/fs/file-max
60000
= clip clip =

Fra : jesper

Dato : 14-07-05 11:50

Den Thu, 14 Jul 2005 10:36:58 +0200. skrev Jesper Staun Hansen:

> Skal man ikke genstarte før den bruger det tal?
>
> Ellers kan man eventuel lave denne hvis man ikke vil genstarte:
> [...]
det gør bare ikke en forskel, maskinen har ikke så mange kræfter 350mhz
314mb ram, kan det have noget at sige?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-07-05 00:09

jesper wrote:

> Hvordan tuner man kernen så den kan have nogle flere åbne filer ad
> gangen. Har en apache med tomcat med 500 vhosts, det kniber med
> filehandles.

Er det antal åbne filer per process eller antal
åbne filer totalt, du har brug for at ændre?

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : jesper

Dato : 15-07-05 12:35

Den Fri, 15 Jul 2005 01:09:29 +0200. skrev Kasper Dupont:

> Er det antal åbne filer per process eller antal
> åbne filer totalt, du har brug for at ændre?
Eftersom apache ikke har en process per vhost kunne, kunne det
jo meget vel være pr. process der var problemet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 15-07-05 12:59

jesper wrote:

> Eftersom apache ikke har en process per vhost kunne, kunne det
> jo meget vel være pr. process der var problemet.

Antal åbne filer per process kan ændres med ulimit -n.
Men som default er der både soft og hard limit på 1024,
så grænsen kan kun hæves så længe processen kører som
root. Jeg ved ikke lige, hvad der er den pæneste måde
at ændre det på, men man kan jo altid indsætte en
ulimit kommando i start funktionen i /etc/rc.d/init.d/httpd
(under antagelse af, at du starter httpd fra SysV init).