Loebske apache-processer
Fra : Christian Joergensen

Dato : 12-07-05 18:49

Hep!

Jeg har igennem noget tid haft nogle problemer med min
apache-installation. Der kommer ret ofte loebske processer. Her er et
eksempel:

PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND
859 www-data 16 0 15660 13m 7120 R 88.9 2.7 6:42.28 apache

Den holder ikke nogle netforbindelser aabne:

# netstat -anp |grep 859
#

Her er et dump fra mod_status:

Srv PID Acc M CPU SS Req Conn Child Slot Client VHost Request
[...]
3-4 859 1/107/106957 W 1.58 605 166 0.0 0.51 1279.06 65.54.188.82
<http-host> GET <path> HTTP/1.0

Paa trods af at det lige i det her tilfaelde er msn-botten der har
vaeret forbi, er det ikke isoleret til kun at vaere den der laver
problemet (men det er det som oftest).

Det er heller ikke et eller andet script der staar i en uendelig
loekke (saa ville der jo vaere nogle netforbindelser til den?).

Jeg har fundet nogle perl-ting der kan overvaage og lukke tingene ned,
men jeg vil hellere forsoege at finde ud af hvad der gaar galt fremfor
blot at symptom-behandle.

Er der nogen der har vaeret ude for det samme eller har nogle gode
hints?

Systeminformation:
o Debian 'unstable' Sid
o Apache 1.3.33

Paa forhaand tak!

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-07-05 19:40

On 12 Jul 2005 19:48:34 +0200, Christian wrote:

> Srv PID Acc M CPU SS Req Conn Child Slot Client VHost Request
> [...]
> 3-4 859 1/107/106957 W 1.58 605 166 0.0 0.51 1279.06 65.54.188.82
> <http-host> GET <path> HTTP/1.0

Er det en statisk eller en eller anden form for dynamisk side den
triller rundt i?

> Er der nogen der har vaeret ude for det samme eller har nogle gode
> hints?

Jeg synes ikke jeg har set noget lignende.

Mvh.

--
"It's just been halloween. I have my Bob Dylan-mask Adam Sjøgren
on. I'm masquerading." asjo@koldfront.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-07-05 04:47

Christian Joergensen wrote:

> Hep!
>
> Jeg har igennem noget tid haft nogle problemer med min
> apache-installation. Der kommer ret ofte loebske processer. Her er et
> eksempel:
[snip]
> Er der nogen der har vaeret ude for det samme eller har nogle gode
> hints?

For ikke så lang tid siden var der en i en anden gruppe, der oplevede
periodisk højt CPU forbrug.

Det viste sig, at hans maskine blev benyttet til udsendelse af phishing
mails.

Stig Johansen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-07-05 07:39

Christian Joergensen wrote:

> Det er heller ikke et eller andet script der staar i en uendelig
> loekke (saa ville der jo vaere nogle netforbindelser til den?).

Spørgsmålet er så, om netstat vil vise nogen forbindelse, hvis
klienten for længst har lukket forbindelsen. Prøv hellere at
kigge i /proc/859/fd om der er nogen sockets. (Og kig også lige
på de andre apache processer, så du ved hvilke file descriptors,
der deles af samtlige andre apache processer).

Prøv også at bruge strace til at holde øje med processen.
strace -f -p 859
Burde kunne gøre det. Tilføj evt. -o foobar.txt for at
gemme outputet i en fil.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Søren A Christensen

Dato : 13-07-05 08:19

Hej Christian

Jeg har selv set noget lignende, også på en apache 1.3.x under linux.
Vi fandt aldrig ud af hvad det var, men problemet forsvandt da vi
opgraderede til Apache 2.0.y.

/Søren

Fra : Søren Hansen

Dato : 13-07-05 13:23

Den Tue, 12 Jul 2005 19:48:34 +0200. skrev Christian Joergensen:

> Hep!
>
> Jeg har igennem noget tid haft nogle problemer med min
> apache-installation. Der kommer ret ofte loebske processer. Her er et
> eksempel:
[...]
> Det er heller ikke et eller andet script der staar i en uendelig
> loekke (saa ville der jo vaere nogle netforbindelser til den?).

Nej, ikke nødvendigvis. Eksempelvis kan et PHP-script sættes til at
fortsætte selv, hvis brugeren har lukket forbindelsen.

--
Salu2, Søren