Systemet fryser...
Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 12-07-05 17:46

Hej Ng

Håber der er nogen der har haft samme problem som mig....

Jeg har en lille server, RedHat 4 WS som kører webserver og ftp og samba
osv... en del services... her inden for den sidste måned, er den begyndt at
fryse når jeg enten up eller downloader store filer hvad enten det er via
ftp eller windows shares... Det er lidt forskelligt hvornår i up eller
downloaden den gør det, men det sker altid... Efter at have kørt systemet
uden aktive blæsere har jeg nu monteret 3 kabinetblæsere og sat en
coolermaster ting i så jeg kan se temperaturen 4 steder derinde, og den
kommer ikke over 45 grader hverken på harddiske, eller cpu i kabinettet
ligger den på 35 grader. Så jeg har svært ved at tro at det skulle være et
varmeproblem. (cpu'en er en via på 500mhz)

Men jeg er meget åben for forslag

Nogen der har haft lignende problem ?

Mvh Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 12-07-05 17:52

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob d'Andrade:
> Men jeg er meget åben for forslag

Prøv at køre memtest86 på den i et par timer.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-07-05 07:52

Jesper Krogh wrote:

> Prøv at køre memtest86 på den i et par timer.

Hvis det skulle have nogen interesse har jeg et
Linux kernemodul der kan teste hukommelse uden man
behøver at reboote systemet. Det er ikke nogen
erstatning for memtest86, men det kan være et
glimrende supplement.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 13-07-05 08:12

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Linux kernemodul der kan teste hukommelse uden man
> behøver at reboote systemet. Det er ikke nogen
> erstatning for memtest86, men det kan være et

Hej ... Dette modul kunne jeg godt tænke mig at kigge nærmere på, da jeg
ikke lige kan klare et par timers nedetid på den.

Mvh Jacob

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-07-05 12:14

Jacob d'Andrade wrote:

> Hej ... Dette modul kunne jeg godt tænke mig at kigge nærmere på, da jeg
> ikke lige kan klare et par timers nedetid på den.

Koden ligger her.
http://www.daimi.au.dk/~kasperd/linux_kernel/kmemtest/

Men inden du kører det er der lige et par ting du skal
være opmærksom på.

Koden virker for mig, men jeg stiller ingen garantier.

Inden du oversætter det skal du rette den define i
koden, som angiver hvor meget hukommelse den skal
allocere og teste. Sættes den for højt må du forvente
at systemet går ned. (Det skete for mig under
udviklingen, da jeg var kommet til at skrive GFP_KERNEL
i stedet for GFP_HIGHUSER).

Modulet vil allocere den angivne mængde hukommelse og
teste det igen og igen indtil du selv stopper den.
Hvis fejlen ligger i en del af hukommelsen, som ikke er
alloceret af modulet, så vil den ikke blive opdaget.

Der er altså ingen garanti for, at modulet finder alle
fejl. Jeg overvejer om jeg kan finde en metode til at
løbende allokere forskellige dele af hukommelsen og
teste den.

Den Makefile jeg har lavet virker på en 2.6 kerne. Til
en 2.4 kerne kan kcc scriptet bruges til at compilere
modulet.

Der er en teoretisk race condition hvis du på en gang
gør følgende:
1. Sender et signal til memory test tråden.
2. Fjerner modulet
3. Starter en ny process uden relation til modulet.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 13-07-05 12:16

Kasper Dupont wrote:

> Inden du oversætter det skal du rette den define i
> koden, som angiver hvor meget hukommelse den skal
> allocere og teste.

Jeg skulle måske lige nævne, at det er linien:
#define MB 42
Der angiver, at der skal alloceres 42MB. Husk at
efterlade nok til at systemet fortsat kan fungere.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 14-07-05 23:53

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> 1. Sender et signal til memory test tråden.
> 2. Fjerner modulet
> 3. Starter en ny process uden relation til modulet.

Jeg har lige smidt en ny version op, som burde
rette den fejl.

Fra : Jan Birk

Dato : 12-07-05 19:38

> [...]
> ligger den på 35 grader. Så jeg har svært ved at tro at det skulle være et
> varmeproblem. (cpu'en er en via på 500mhz)

Er det en Fujitsu Siemens server? Vi har haft 2 stk. som havde de samme
'egenskaber'. På FS serverne er problemet blevet løst ved at skifte CPU
holderen (limen som bandt CPUen til ???? gik løs efter tid)! Det gjorde
FS unden beregingen, da det tilsyneladende er et kendt problem!

Selvom det lyder underligt, kunne vi gentage succesen og lægge maskinen
ned med kraftig nettrafik. Efter skift af 'limen' kan vi ikke
reproducere fejlen!!

/Jan

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 13-07-05 08:20

"Jan Birk" <jan.birk@invalid.domain.null> skrev i en meddelelse

> [...]

Hej

Nej, det er en bambus pc, jeg selv har samlet af forskellige stumper, har
kørt fint i et par år efterhånden.

Jacob

Fra : Lasse Jensen

Dato : 12-07-05 19:39

Jacob d'Andrade wrote:

> Men jeg er meget åben for forslag

Prøv at skifte dit harddiskkabel. Rod evt. også med DMA settings for
disken(e).

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Kent Friis

Dato : 12-07-05 20:48

Den Tue, 12 Jul 2005 18:46:18 +0200 skrev Jacob d'Andrade:
> [...]
> fryse når jeg enten up eller downloader store filer hvad enten det er via

Jeg har en gang været ude for en maskine der frøs når jeg ftp'ede store
filer. Det løste vi ved at skifte netkortet.

(Det viste sig senere at det ikke var kortet, men driveren der havde
et problem, men da vi samtidig skiftede fra 10 til 100 mbit, skiftede
vi naturligvis også driver).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.