mail server på Debian eller Gentoo
Fra : andy

Dato : 27-06-05 22:33

hej NG
er der en der kender en god guide til at sætte qmail eller postfix op på
gentoo eller debian. Jeg håber at jeg kan få mailserver op på en af
disse systemer da det er dem jeg er bedst til at instalere & adminstrere.

Jeg har læst en del guids men, de var ikke udføret så selv jeg kan
forstå dem.

Det er ikke til det store system, men til ca 5 bruger under samme
domaine, men gerne under mysql, da jeg som side gevinst så vil kome lidt
ind i det også.

Håber i kan hjælpe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-06-05 22:46

On Mon, 27 Jun 2005 23:32:37 +0200, andy wrote:

> Det er ikke til det store system, men til ca 5 bruger under samme domaine,
> men gerne under mysql, da jeg som side gevinst så vil kome lidt ind i det
> også.
Disse synes jeg er ret gode - step for step guider fra installation til
konfiguration:
http://workaround.org/articles/ispmail-sarge/
http://www.marlow.dk/site.php/tech/postfix

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 27-06-05 23:22

andy wrote:
> [...]
>
> Det er ikke til det store system, men til ca 5 bruger under samme
> domaine, men gerne under mysql, da jeg som side gevinst så vil kome lidt

Jeg beklager selvfølgelig når jeg samtidig angriber dig lidt i følgende
:) Tag det ikke ilde op.

Jeg vil anbefale exim4 som følger med i Debian nyeste stable.

Rediger lidt i /etc/exim4/exim4-update.conf eller dpkg-reconfigure
exim4-baseconfig

Og du har et sikkert hurtigt nemt mailsystem.

Eftersom du spørger om en guide ligger det alligevel lidt luften at du
ikke har den store erfaring med nogle af systemerne.

Jeg synes selv Exim4( http://www.exim.org ) er nemt at opsætte, men gør
naturligvis dine egne erfaringer, det lærer vi alle sammen mest af, og
vi skal jo starte et sted :)

Grunden til jeg anbefaler Exim er fordi det er det mailsystem Debian har
valgt som standard. Hvis du vælger Gentoo som base, bør du vælge deres
standard løsning. :)

Held og lykke med opsætningen...

Hilsen Mikkel

Fra : andy

Dato : 28-06-05 15:31

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
>
> Grunden til jeg anbefaler Exim er fordi det er det mailsystem Debian har
> valgt som standard. Hvis du vælger Gentoo som base, bør du vælge deres

Nej jeg tager de skam ikke ilde op.
Det skal siges at jeg er godt hjæmme i begge systemer men intet kender
til mail systemer.

efter hvad der står i den danske guide om debian er det Courier de køre
med, er det et dårligt valg? og er der den store forskeld på de
forskelige mail server pogrammer.

vil gerne have at den kan køre en form for vira tjek "til migne xp
bruger" og så spam blokker.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-06-05 12:15

> vil gerne have at den kan køre en form for vira tjek "til migne xp
> bruger" og så spam blokker.

Virustjek kan du gøre gennem clamav.net

og spam plejer at gøre gennem spamassassin.org med .procmailrc i
brugerens home dir.

Jeg tror det er ligegyldigt i dit tilfælde hvilket mailsystem du vælger.
Det vil under alle omstændigheder sagtens kunne opfylde dine behov.

Mit setup:
Exim4+courier-imap(-ssl)

Jeg har vedhæftet min konfigurationj for exim4 debians version.

Hvis du vælger debian skal du installere:
clamav
spamassassin
exim4-heavy(mener jeg)
courier-imap

Hilsen Mikkel

Fra : Rune Maagensen

Dato : 30-06-05 14:58

> [...]
>
> efter hvad der står i den danske guide om debian er det Courier de køre
> med, er det et dårligt valg? og er der den store forskeld på de

Courier er det eneste rigtige valg mht. til imap. UW-imap er klodset,
gammeldags og lige til skraldespanden, Cyrus bruger sine egne
protokoller og er svært at finde rundt i.

> vil gerne have at den kan køre en form for vira tjek "til migne xp
> bruger" og så spam blokker.

Her bruger jeg amavis som så kører clamav. Til spam bruger jeg crm114,
men ville i dag nok sætte spamassasin op.

mvh Rune

Fra : andy

Dato : 01-07-05 19:32

Rune Maagensen wrote:

> [...]
>

> Her bruger jeg amavis som så kører clamav. Til spam bruger jeg crm114,
> men ville i dag nok sætte spamassasin op.

Hej Ng og tak for alle de svar & råd i har givet mig. Jeg har
besluttet at det skal køre på en gentoo, da alt pånær mail delen køre
som det skal nu på den nu.

Men jeg har set at de fleste guits er baseret til debian. Men jeg vil
høre om jeg ikke bare kan følge en af disse guidts eks
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/courier-mail-server.html

og er det bedst at køre med pop3 eller IMAP, den eneste forskeld jeg
selv ved der er at ved imap bliver mailen på servern, og det gør de ikke
ved pop3

Fra : Rune Maagensen

Dato : 02-07-05 14:15

andy wrote:

> [...]
>
> og er det bedst at køre med pop3 eller IMAP, den eneste forskeld jeg
> selv ved der er at ved imap bliver mailen på servern, og det gør de ikke

I bund og grund ja, men det betyder at med imap kan du lave mapper og
serverside filter. Hvis du gerne altid vil have adgang til dine mails
også i udlandet bør du gå efter imap. De fleste imap servere kan også
køre pop3, men med pop3 er mulighderne stærkt begrænsede.

mvh Rune

Fra : andy

Dato : 02-07-05 20:48

Rune Maagensen wrote:

> [...]
> også i udlandet bør du gå efter imap. De fleste imap servere kan også
> køre pop3, men med pop3 er mulighderne stærkt begrænsede.

Nå men jeg tror jeg vil kaste mig over protjektet her i næste uge. og
det bliver med IMAP jeg vil forsøge. Og det kan godt være nor jeg kommer
i gang jeg får brug for jeres hjælp igen, men jeg håber det kommer til
at køre på sinder for mig. Men jeg vil som minimum lære en del af det.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 28-06-05 20:18

andy wrote:
> [...]
>
> Det er ikke til det store system, men til ca 5 bruger under samme
> domaine, men gerne under mysql, da jeg som side gevinst så vil kome lidt

Under Gentoo har jeg selv anvendt følgende guide:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Email_System_for_the_Home_Network
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Email_System_for_the_Home_Network_Part_2

Og hvis dette kombineres med følgende guide:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Email_Virtual_Hosting_with_Courier_and_MySQL

Burde det være muligt at lave en velfungerende kombination af postfix,
courier-imap, mysql,...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-06-05 15:06

On Thu, 30 Jun 2005 15:57:42 +0200, Rune wrote:

> Courier er det eneste rigtige valg mht. til imap. UW-imap er
> klodset, gammeldags og lige til skraldespanden, Cyrus bruger sine
> egne protokoller og er svært at finde rundt i.

Hva' med dovecot?

Mvh.

--
"That's 'Doctor Destiny, _sir_' to you." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rune Maagensen

Dato : 30-06-05 19:13

Adam Sjøgren wrote:

> Hva' med dovecot?

Den kender jeg ikke, er den god?

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-07-05 09:23

Rune Maagensen <rune@maagensen.com> skrev 2005-06-30:

> Den kender jeg ikke, er den god?
Jeg synes den er god. Den er nem at sætte op, stabil også bruger den
mindre ressourcer end Courier.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-06-05 20:21

On Thu, 30 Jun 2005 20:12:59 +0200, Rune wrote:

> Den kender jeg ikke, er den god?

Det véd jeg ikke, men nu udtalte du dig ganske skråsikkert om Courier,
så derfor var jeg interesset i at høre hvorfor du ikke nævnte dovecot.

Det ved jeg så nu

<http://www.dovecot.org/>

Mvh.

--
"Jeg kan s'guda gøre hvad fanden jeg vil." Adam Sjøgren
"Nej, du kan ej, du er 40!" asjo@koldfront.dk

Fra : Arne Jørgensen

Dato : 30-06-05 20:49

Rune Maagensen <rune@maagensen.com> skriver:

> Den kender jeg ikke, er den god?

Jeg er ganske godt tilfreds med den, men det kommer selvfølgelig an på
dine behov.

mvh
/arne
--
Arne Jørgensen <http://arnested.dk/>

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-06-05 21:49

andy said the following on 27-06-2005 23:32:
> [...]
>
> Det er ikke til det store system, men til ca 5 bruger under samme
> domaine, men gerne under mysql, da jeg som side gevinst så vil kome lidt

http://www.shupp.org/toaster/

Det er tæt på en Walk-through guide dvs. gør hvad der står - ALT hvad
der står så kører det...

virker også på en debian (knoppix baseret)
/carsten