FC4og ICH6R boot problem
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-06-05 09:50

Jeg har en ny server i test med en ICH6R raid controller fra Intel med 2
SATA diske der kører Raid 1 (mirror).

Jeg har installeret Fedora Core 4 via HTTP og installationen kører perfekt.
Jeg har ladet installationen auto-partitionere og valgt GRUB som bootloader.

Problemet er at efter genstart får jeg bare sort skærm (lige efter den har
forsøgt at boote fra cd-rom). Jeg har en fornemmelse af GRUB ikke rigtigt
kommer igang.

Jeg er ret meget linux-noob så jeg har ingen ide om hvordan jeg skal
fejlfinde. Jeg har forsøgt at installere GRUB igen uden det store held.

Nogen ideer?

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-06-05 10:06

Stig Meyer Jensen wrote:
> Problemet er at efter genstart får jeg bare sort skærm (lige efter den har
> forsøgt at boote fra cd-rom). Jeg har en fornemmelse af GRUB ikke rigtigt
> kommer igang.

Kan du boote fra en cd i rescue mode? Finder den din installation dér?

Hvordan er partitioneringen? Hvad står der i grub.conf filen?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-06-05 11:07

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du boote fra en cd i rescue mode? Finder den din installation dér?

Yes og min partition er under /mnt/systimage.

> Hvordan er partitioneringen? Hvad står der i grub.conf filen?

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
# root (hd0,0)
# kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
# initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/sda
default=0
timeout=5
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title FedoraCore4 (2.6.11-1.1369_FC4smp)
   root (hd0,0)
   kernel /vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4smp ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
   initrd /initrd-2.6.11-1.1369_FC4smp.img
title FedoraCore4-up (2.6.11-1.1369_FC4)
   root (hd0,0)
   kernel /vmlinuz-2.6.11-1.1369_FC4 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
   initrd /initrd-2.6.11-1.1369_FC4.img

Partitioner:
-------------

Disk /dev/sda: 14593 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track
Units = cylinders of 8225280 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0

Device Boot Start End #cyls #blocks Id System
/dev/sda1 * 0+ 12 13- 104391 83 Linux
/dev/sda2 13 14592 14580 117113850 8e Linux LVM
/dev/sda3 0 - 0 0 0 Empty
/dev/sda4 0 - 0 0 0 Empty

Giver det noget?

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-06-05 11:20

Stig Meyer Jensen wrote:

> Giver det noget?

Næh, det gør det faktisk ikke.

Måske kan man lave en floppy med
grub, som kan boote kernen fra harddisken...

http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/Multiboot-with-GRUB.html

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-06-05 11:47

> Næh, det gør det faktisk ikke.
>
> Måske kan man lave en floppy med
> grub, som kan boote kernen fra harddisken...
>
> http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/Multiboot-with-GRUB.html

Jeg har lavet en floppy med grub-install fd0 med det resultat at den fryser
samme sted men nu står der bare "GRUB" i øverste venstre hjørne.

Måske jeg bare skal tilbage til min RH9 og så evt upgrade senere?

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-06-05 12:10

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet er at efter genstart får jeg bare sort skærm (lige efter den har
> forsøgt at boote fra cd-rom). Jeg har en fornemmelse af GRUB ikke rigtigt
> kommer igang.

Nu kørte jeg lige memtest86 for en ordens skyld - og den fandt en fejl :(

Umiddelbart tror jeg ikke det er relateret, men nu er infoen da skudt af.

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 24-06-05 12:47

Stig Meyer Jensen wrote:

> Nu kørte jeg lige memtest86 for en ordens skyld - og den fandt en fejl :(

Hvilken fejl?

Jeg har set maskiner, hvor memtest86 frøs med det samme.

memtest86+ (med plus) kører derimod fint.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-06-05 14:10

> Hvilken fejl?
>
> Jeg har set maskiner, hvor memtest86 frøs med det samme.
>
> memtest86+ (med plus) kører derimod fint.

Det er memtest+ 1.55 og den laver den fejl man kan se på:

http://www.smj.dk/supermicro.jpg

.... jeg har snakket med leverandøren og lad os håbe nogen ram løser det
andet problem. Ellers må jeg finde nogen drivere til min RAID chip til RH 9
;)

--

Stig Meyer Jensen

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-06-05 12:11

> [...]
> forsøgt at boote fra cd-rom). Jeg har en fornemmelse af GRUB ikke rigtigt

Bare lige hvis der er nogen der ender i samme situation :

Mine ramproblemer er løst og bootproblemet er det samme. Jeg finder en
driver til RH9 og starter den vej istedet :(

--

Stig Meyer Jensen
stig@smj.dk