Bash script: Hvordan håndterer jeg mellem~
Fra : Peter G.

Dato : 21-06-05 07:43

Meget enkelt problem, men jeg kan ikke rigtig finde en løsning.

Jeg har et basalt bash script som gerne skulle gå igennem et par
vilkårlige subdirectories og udføre nogle kommandoer for hvert dir.

Til dette brugte jeg løkken
for dir in `find /path/to/hoveddir -type d -print` ; do
cd "$dir"
[kommandoer for dir]
done

Men dette giver mig problemer med dir-navne der indeholder
mellemrum. Hvorledes overkommer jeg dette?

--
Regards, Peter
Topposters and other annoying elements will be killfiled in silence.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 21-06-05 08:14

On Tue, 21 Jun 2005 08:42:49 +0200
peterg@despammed.com (Peter G.) wrote:

> [...]
> done
>
> Men dette giver mig problemer med dir-navne der indeholder
> mellemrum. Hvorledes overkommer jeg dette?
du skal sætte IFS

> --
> Regards, Peter
> Topposters and other annoying elements will be killfiled in silence.

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-06-05 08:16

Peter G. wrote:

> for dir in `find /path/to/hoveddir -type d -print` ; do
> cd "$dir"
> [kommandoer for dir]
> done

http://www.splike.com/howtos/bash_faq.html

find /path/to/hoveddir -type d -print | while read dir
do
cd "$dir"
pwd
done

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter G.

Dato : 22-06-05 18:58

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> http://www.splike.com/howtos/bash_faq.html
>
> find /path/to/hoveddir -type d -print | while read dir
> [...]

Dette virker perfekt. Tak til dig og alle de andre postere i denne tråd.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-06-05 08:17

Peter G. skrev:

> [...]
> done
>
> Men dette giver mig problemer med dir-navne der indeholder
> mellemrum. Hvorledes overkommer jeg dette?

Det enkleste vil nok være at bruge read. Fx

#v+

find /path/to/hoveddir -type d -print \
| while read dir
do
cd "${dir}"
: etc.
done

#v-

En anden løsning kunne være at benytte "find -print0" kombineret
med "xargs -r0". Se manualsiden for de to kommandoer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Christian Iversen

Dato : 21-06-05 15:05

Peter G. wrote:

> [...]
> done
>
> Men dette giver mig problemer med dir-navne der indeholder
> mellemrum. Hvorledes overkommer jeg dette?

find /path -type d -print0 | xargs -0i <kommando>

eller bare

find /path -type d -exec <kommando> ';'

--
M.V.H