Newbie, Fedora 3, Grub og Lyd
Fra : jesper pedersen

Dato : 19-06-05 18:23

Jeg er "newbie" dvs. har haft en velfungerende Mandrake 10.0 kørende lige
indtil mit byundkort stod af og det nye Asrock ikke blev accepteret
af Mandrake.
Jeg har 2 teenagerdøtre der også bruger maskinen (win XP)og derfor vil
jeg gerne have en Linuxinstallation kun til mig.
Jeg har brug for ganske få ting til alm. desktopbrug og dette har jeg
sådan set fået med Fedora core3.MEN efter at jeg har opdateret div.
programmer hos Red Hat har jeg også fået en ny kerne. Og denne
understøtter ikke mit lydkort "Silicon Integrated (SIS) sound control"
Driver: snd-intel8x0 ?
Jeg mangler jo det gode grafiske værktøj der hørte til Mandrake, hvad
gør jeg i Fedora. Jeg vil have lavet Grub om til at starte den gamle
kerne op igen.Skal jeg ind og rette i GRUB conf.? og hvad?

Fra : jesper pedersen

Dato : 19-06-05 18:48

Undskyld mit rodede spørgsmål. men kort og godt er der en grafisk måde
at ændre opstartrækkefølgen på? eller er der kun configrationsfilen
at gøre det I. Hvorfor virker en ny opdateret kerne ikke med
mit lydkort når den gamle "originale gjorde? Troede det gav flere
muligheder og ikke indskrænkninger.
Har med held taret og gizzet mig frem ved et par programinstall.
men må ærlig indrømme at det ikke kan blive grafisk nok til mig.
Nå der er da altid SUSE at forsøge sig med

Hilsen fra Jesper

Fra : Peter Volsted

Dato : 19-06-05 20:48

hi

> jesper pedersen wrote:
> Undskyld mit rodede spørgsmål. men kort og godt er der en grafisk måde
> at ændre opstartrækkefølgen på? eller er der kun configrationsfilen
> at gøre det I.

Redhat -> System Settings -> Bootloader - [RootPW] - vælg

> Hvorfor virker en ny opdateret kerne ikke med
> mit lydkort når den gamle "originale gjorde? Troede det gav flere
> muligheder og ikke indskrænkninger.

Sædvanligvis, hvis rigtigt installeret.

> Har med held taret og gizzet mig frem ved et par programinstall.
> men må ærlig indrømme at det ikke kan blive grafisk nok til mig.

Yum - se man yum

--
good luck

peter

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-06-05 09:20

On Sun, 19 Jun 2005 21:48:25 +0200, Peter Volsted wrote:

> hi

> Redhat -> System Settings -> Bootloader - [RootPW] - vælg

Kan simpelthen ikke finde den i menuen eller når jeg forsøger med kør
Min nuværende grub conf. ser sådan ud.:

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
# root (hd0,1)
# kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00
# initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=5
splashimage=(hd0,1)/grub/splash.xpm.gz
hiddenmenu
title Fedora Core (2.6.11-1.27_FC3)
   root (hd0,1)
   kernel /vmlinuz-2.6.11-1.27_FC3 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
   initrd /initrd-2.6.11-1.27_FC3.img
title Fedora Core (2.6.9-1.667)
   root (hd0,1)
   kernel /vmlinuz-2.6.9-1.667 ro root=/dev/VolGroup00/LogVol00 rhgb quiet
   initrd /initrd-2.6.9-1.667.img
title Other
   rootnoverify (hd0,0)
   chainloader +1

Skal jeg bare fjerne "Title Fedora Core (2.6.11-27_FC3)etc.
og lade den gamle core stå? og vupti så vil den loade den gamle kerne?

..

> Sædvanligvis, hvis rigtigt installeret.

Måske er jeg bedst tjent med en frisk installation, selv om det ikke lige
det jeg har mest lyst til. har også overvejet at investere i et billigt
lydkort for at se om det vil forandre noget.

> Yum - se man yum

Yum (Gyum) er fantastisk lige noget for mig! Desværre kunne jeg ikke lige
finde noget der kunne fixe mit lyd og bootloaderproblem.men andre gode
sager. Jeg har faktisk mulighed for at fjerne den opdaterede kerne, med
det lille forbehold at det ikke virker..

Tak for dit svar Peter, jeg kæmper videre med Fedora da jeg af en eller
anden grund godt kan lide distributionen (Gnome ser sexet ud) selv om
jeg ikke vil kalde den begyndervenlig.

Hilsen Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-05 09:40

On Mon, 20 Jun 2005 10:20:15 +0200, Jesper Pedersen wrote:

> [...]
>
> Skal jeg bare fjerne "Title Fedora Core (2.6.11-27_FC3)etc.
> og lade den gamle core stå? og vupti så vil den loade den gamle kerne?
default bestemmer, hvilken af tittellinjerne der er forvalgt. I dit
tilfælde har default værdien 0, hvorfor "title Fedora Core
(2.6.11-1.27_FC3)" er forvalgt. Ændre du default til 1, vil din gamle
kerne være forvalgt. Læs mere: man grub.conf (man er en kommando på
kommandolinjen. man er en forkortelse for manual)

Generelt kan det anbefales, at prøve: man filnavn eller man
filnavn.efternavn, da de fleste kommandoer/konfigurationsfiler og deres
mulige parametre, er beskrevet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : peptid

Dato : 20-06-05 09:59

> Generelt kan det anbefales, at prøve: man filnavn eller man
> filnavn.efternavn, da de fleste kommandoer/konfigurationsfiler og deres
> mulige parametre, er beskrevet.

Tak det virkede!, Skal nok blive meget bedre til at læse man-sider
inden jeg stiller spørgsmål.
Nu har jeg lyd og kan (indtil videre) leve med den "forældede" kerne.

Hilsen fra Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-05 10:12

On Mon, 20 Jun 2005 10:58:56 +0200, peptid wrote:

> Tak det virkede!, Skal nok blive meget bedre til at læse man-sider inden
> jeg stiller spørgsmål.
Det var nu ikke en kritik, men blot en oplysning. Der er jo ingen grund
til at vente med en ikke fungerende computer på svar her i gruppen, hvis
man kan læse sig til svaret på 10 sec
> Nu har jeg lyd og kan (indtilvidere) leve med den "forældede" kerne.

Har Fedora forresten ikke mulighed for at vælge kerne fra en grub-menu
under opstart? Mener at huske, at man lige i opstarten af computeren for
at vide, hvilken kerne den vil starte med, og hvis man ikke ønsker dette,
men hellere vil vælge fra en menu, skal man trykke på Esc-tasten inden 5
sec. Dine grub.conf giver nemlig også mulighed for at starte Windows
(sidste punkt i din grub.conf)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : peptid

Dato : 20-06-05 10:32

> [...]
> men hellere vil vælge fra en menu, skal man trykke på Esc-tasten inden 5
> sec. Dine grub.conf giver nemlig også mulighed for at starte Windows

Jo du har ret, men man kan ikke indstille default.Man skal vælge manuelt.
Men Det kan jeg nu i conf. filen takket været dig. Jeg tog det ikke som
en kritik ang. man, men som et fornuftigt konstruktivt råd.
Hilsen fra Jesper

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 20-06-05 14:00

> Tak for dit svar Peter, jeg kæmper videre med Fedora da jeg af en eller
> anden grund godt kan lide distributionen (Gnome ser sexet ud) selv om
> jeg ikke vil kalde den begyndervenlig.

Måske ved du det allerede, men jeg vil da lige gøre dig opmærksom på, at
Gnome sagtens kan benyttes med alle mulige andre distributioner, hvis
man skulle have lyst til det.

Mvh. Kasper