Tilfældig planlagt kørsel af jobs
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 16-06-05 19:10

Hej.

Jeg har brug for at køre et job på tilfældige (eller pseudo-tilfældige)
tidspunkter.
Mere præcist er det, jeg har brug for, at køre et job en gang per
tidsinterval, men på et tilfældigt tidspunkt i det interval.
For at gøre det nemt forklarer jeg det med intervaller på en time:
Et job skal en gang hver klokketime. Minuttet inden for hver time skal
være tilfældigt. F.eks. kunne afviklingen af jobbet begynde på følgende
tidspunkter:
0:02, 1:23, 2:56, 3:04, 4:04, 5:37...23:09
Jeg har forestillet mig noget i stil med at lade cron køre et job hver
time som så afvikler det job som skal køres tilfældigt. Altså noget med
at lave et shellscript som laver en random sleep og derefter starter jobbet.
Jeg ved ikke, om det er en fornuftig måde at gøre det på.
Har I nogle bedre forslag? - eller noget kritik til den måde, jeg har
tænkt mig at gøre det på?
Jeg har endnu ikke fundet på, hvordan jeg skal få det shellscript som
skal afvikle jobbet tilfældigt til at sove i et tilfældigt antal
minutter/sekunder.

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 16-06-05 21:30

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> Jeg har endnu ikke fundet på, hvordan jeg skal få det shellscript som
> skal afvikle jobbet tilfældigt til at sove i et tilfældigt antal
> minutter/sekunder.

Jeg tror du skal lave et cronjob der kører hver time. Jobbet skal kører at
med et random minuttal i indeværende time.
Men hvordan det let laves skal jeg lige tænke over. Det er jo en sjov
opgave.

/A

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-06-05 21:47

Andreas Lorensen <andlo@sodemark.dk> writes:

> [...]

sleep $(( $RANDOM % 3600))

Men det er vist ikke helt ligefordelt.

> Jeg tror du skal lave et cronjob der kører hver time. Jobbet skal kører at
> med et random minuttal i indeværende time.

Det var ogsåmin første tanke, men jeg tror ikke at det på nogen måder
er pænere end bare at lave en sleep med et passende stykke tid.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-06-05 22:53

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> sleep $(( $RANDOM % 3600))
>
> Men det er vist ikke helt ligefordelt.

$RANDOM * 3600 / 32768

burde virke bedre.

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-06-05 21:49

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Jeg har brug for at køre et job på tilfældige (eller
> pseudo-tilfældige) tidspunkter.

Jeg er nysgerrig ... hvorfor?

> [...]
> tilfældigt. F.eks. kunne afviklingen af jobbet begynde på følgende
> tidspunkter:
>
> 0:02, 1:23, 2:56, 3:04, 4:04, 5:37...23:09

Så det ville f.eks. ikke være et problem at det kørte 23:59, derefter
0:01, og til sidst 1:59? Bare for at sætte det på spidsen ...

> [...]
> starter jobbet. Jeg ved ikke, om det er en fornuftig måde at gøre det
> på. Har I nogle bedre forslag? - eller noget kritik til den måde, jeg

Det er nok den hurtigste måde at gøre det, hvis det er det du mener.
Det er nok også den måde jeg selv ville gøre det på. Hvis jobbet tager
noget tid at afvikle, så kunne det ske at to instanser vil overlappe
hinanden. Det skal du lige huske at tage højde for på en eller anden
måde. Metoden afhænger lidt af jobbet.

> Jeg har endnu ikke fundet på, hvordan jeg skal få det shellscript som
> skal afvikle jobbet tilfældigt til at sove i et tilfældigt antal
> minutter/sekunder.

I bash vil 'sleep $(( $RANDOM * 60 / 32768 ))m' sove mellem 0 og 59
minutter.

--
PeKaJe

As my dear auntie used to say, "Love makes the world go 'round, but sex
makes the ride fun."

Fra : torben

Dato : 17-06-05 14:37

Peter Jensen wrote:
> [...]

Det er muligvi ikke megen hjælp, men jeg havde et tilsvarende problem.
Jeg løste det med et lille java program ser styrer det hele internt.

Men jeg skulle også gemme en del i en database.

> Jeg er nysgerrig ... hvorfor?

Jeg administrerer en internet løsning i en mindre boligforeing, hvor vi
deler en linie.

Ved at lave jævnlige "hastighedsmålinger" ud mod telestyrelelsens
hastighedstestserver på denne måde får vi et indtryk, af hvordan
løsningen er for den enkelte. Samt at vi nemt kan se, når vi begynder at
have kapacitetsproblemer.

Vi bruger det som et supplement til MRTG.

Torben

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 18-06-05 20:30

Peter Jensen wrote:

> Jeg er nysgerrig ... hvorfor?

Det er en længere historie som ikke rigtigt er on-topic her.
Jeg vil måske fortælle om det, hvis jeg får det jeg er ved at lave til
at virke som det skal :)

> Så det ville f.eks. ikke være et problem at det kørte 23:59, derefter
> 0:01, og til sidst 1:59? Bare for at sætte det på spidsen ...

Ja. Præcist. Det ville ikke være noget problem.

> [...]
> noget tid at afvikle, så kunne det ske at to instanser vil overlappe
> hinanden. Det skal du lige huske at tage højde for på en eller anden

Hvert job tager som regel et par sekunder, men kan enkelte gange tage op
til et minut eller to.

Ok. Tak.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-06-05 22:53

On Thu, 16 Jun 2005 22:47:17 +0200, Peter wrote:

> Det var ogsåmin første tanke, men jeg tror ikke at det på nogen
> måder er pænere end bare at lave en sleep med et passende stykke
> tid.

Overlever et evt. reboot?

Det er ikke sikkert at det er vigtigt...

Mvh.

--
"It troo! Dat darn Kahlfin stole ma spacechip!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 17-06-05 07:08

Thomas Damgaard Nielsen <tdn.usenet@gmail.com> wrote in

> [...]
> Jeg har endnu ikke fundet på, hvordan jeg skal få det shellscript som
> skal afvikle jobbet tilfældigt til at sove i et tilfældigt antal

Et cron job, der starter hver time.
Initielt starter selve jobbet med en random sleep på op til 59 min.

mvh fvm