MS Windows
briani 27239
XP fryser / genstarter
Fra : Lars Clement

Dato : 17-07-05 12:13

Tja.. Her har man været med siden " DOS 3 " og været nogenlunde selvhjulpen
pc sygepasser.
Men nu..... min ellers velfungerende XP prof. er gået fuldstændig i
selvsving. Tilsyneladende i forbindelse med fjernelse af et eller andet
ligegyldigt program, eller en mindre opdatering af win. Mine
gendannelsespunkter er væk. Mit "start i fejlsikret tilstand" er ligeledes
pist væk.
Symptomerne: Xp fryser efter kort tids brug, og er derefter næsten umulig
at starte. Ved opstart kan jeg være udsat for 10 - 15 genstarter før der
kommer liv.
Jeg mener at virusprogram og firewall skulle være ok. Maskineriet kører
også OK når der ellers er liv i den.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Nogle gode bud ??
Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 17-07-05 14:20

"Lars Clement" skrev
> [...]
> kommer liv.
> Jeg mener at virusprogram og firewall skulle være ok. Maskineriet kører

Jeg har oplevet noget lignende ved en PC som havde en lettere forkølet harddisk.
Jeg har oplevet at alle restore points forsvinder når der opstår diskfejl.

Jeg flyttede den suspekte harddisk over i en anden PC som slave,
downloadede et harddisk undersøgelses program HD Tune
http://www.hdtune.com/
Valgte slavedisken
Valgte Error Scan
og igattog at der kom sporadisk dårlige sektorer.
Men selvom der var dårlige sektorer kunne jeg alligevel kopiere
mange filer fra harddisken.

Så downloadede jeg et program fra harddiskenproducenten
til at lave en lowlevel formattering af harddisken som noterede
de dårlige sektorer som ubrugelige,
(powermax.exe for Maxtor harddiske)
formaterede disken,
chekkede lige om der var dårlige sektorer synlige,
og puttede derefter backupen på harddisken,
og tilbage med harddisken i den originale PC.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Gunnar

Dato : 18-07-05 07:29

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligegyldigt program, eller en mindre opdatering af win. Mine
> gendannelsespunkter er væk. Mit "start i fejlsikret tilstand" er ligeledes

Se efter om systemgendannelse er slået fra, højre klip på-denne
computer -Systemgendanelse-
Det hjælper godt nok ikke i denne situation, men bør ses efter.
Gunnar

Fra : Lars Clement

Dato : 18-07-05 18:10

Til Gunnar og Torben: Nu har jeg prøvet HD tune. Fejlfri resultat. Og dog:
tilsyneladende går PCen i selvsving ved en temp på 42 gr. ??????
systemgendannelse er aktiveret på alle drev. Lige nu holder jeg øje med den
temperatur; mon det er problemet ?

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 19-07-05 18:36

"Lars Clement" skrev
> [...]
> tilsyneladende går PCen i selvsving ved en temp på 42 gr. ??????
> systemgendannelse er aktiveret på alle drev. Lige nu holder jeg øje med den

Jeg tror ikke at fejlen skyldes at harddisken er for varm ved 42 grader.

For at finde ud af hvor fejlen er, kan du prøve at indkredse fejlen.

Hvis du har en anden harddisk, så put den i istedet for, og geninstaller
operativsystemet på denne og se om PC'en så fejler 'som den plejer'.

Eller du kan lave en CD med et operativvystem som ikke er afhængig af
harddisken, se
http://www.windowsubcd.com/index.htm
Kræver at du har en CD-brænder, Windows XP cd, internet forbindelse og en PC som
virker.
Jeg har lavet sådan en CD, og det har hjulpet mig mindst 5 gange det sidste år.

Eller du kan prøve at fjerne halvdelen af dine RAM, og se om fejlen forsvinder,
dernæst den anden halvdel.

Eller prøve at sætte grafikkortet ned til mindst mulig performance:
Control Panel
Display
Settings
Trouble Shooting
og sæt hardware accelleration ned fra Full til None.

Eller prøv at fjerne PCI indstikskort såsom lydkort, ekstra USB porte etc.
og se om fejlen forsvinder.

Osv.

Hvis du prøver nogle af forslagene vil jeg gerne vide om det hjalp dig.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Lars Clement

Dato : 20-07-05 17:22

Til Thorkild.
Det bliver interessant nu. Jeg tog sidedækslet af pc'en for at tjekke løse
forbindelser, blæsere osv. fandt ikke ud af noget. - Men eh..... uden
sidedæksel kører den fejlfri
( i timevis ) jeg tester alligevel dine forslag og prøver RAM og harddisk
af.

Med HDTUNE viser det sig at ydelsen på hd falder voldsomt med stigende
temperatur, nemlig fra 45-50 mb/sek til 3-4 mb/sek. vel at mærke ved max
temp på 42 gr. som jeg ikke syntes burde være et problem

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 20-07-05 21:38

"Lars Clement" skrev
> [...]
> temperatur, nemlig fra 45-50 mb/sek til 3-4 mb/sek. vel at mærke ved max
> temp på 42 gr. som jeg ikke syntes burde være et problem

Det lyder mistænkeligt at ydelsen falder ved 42 grader.

Hvordan er kablet fra harddisken til bundkortet?
Er det et fladkabel med få 'grove' ledere i,
eller er det et med mange 'fine' ledere i?

Nyere harddiske *kan* virke med de 'grove' fladkabler, men dårligt,
nogle kræver fladkabler med 'fine' ledninger.
(Kan ikke huske hvad det hedder p.t., men har selv haft dårlig performance
med en nyere DELL stationær PC med er defekt fladkabel med 'fine' ledere
(=dobbelt så mange ledere)
som jeg af uvidenhed udskiftede med et ældre IDE kabel
- og det gav dårlig ydelse.)

Mvh
Thorkild Dalsgaard