MS Windows
briani 27239
æøå problem
Fra : Heinrich Frausing

Dato : 03-07-05 23:25

Hej

Jeg har lavet denne streng i en bat fil, men hvis der er mapper eller filer
hvor navnet indeholder æøå skrives der andre tegn istedet .

dir >C:\FTP\mappeindex.txt C:\FTP\ /B /S

Er der noget man kan gøre for at få æøå med?

Jeg har win xp home

Heinrich

Fra : Neil Southwood

Dato : 04-07-05 00:18

In news:42c86599$0$95948$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Heinrich Frausing <frausing@fjernpostsyv.teledotdk> typed:
> [...]
>
> dir >C:\FTP\mappeindex.txt C:\FTP\ /B /S
>
> Er der noget man kan gøre for at få æøå med?

Tjek med chcp at den kører codepage 850 eller 865.

Hvis ikke, så skift til korrekt region. Virker det ikke, kan du skifte
værdien de tre steder i registreringsdatabasen hvor nøglen OEMCP har en
anden værdi.

--
Neil Southwood

Fra : Karsten Madsen

Dato : 04-07-05 13:44

"Heinrich Frausing" <frausing@fjernpostsyv.teledotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> dir >C:\FTP\mappeindex.txt C:\FTP\ /B /S
>
> Er der noget man kan gøre for at få æøå med?

Hvis du redigerer en dos-fil i et windows program (f.eks. notepad)
oversættes æøå til andre tegn.
For at redigere en dos-fil, hvor æøå skal repræsenteres rigtigt, skal du
bruge dos-editoren (edit.com), den nås bedst gennem "cmd" kommandoen under
"Kør"

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 04-07-05 19:41

Hej

Jeg har nu afprøver begge jeres forslag.

chcp fortæller at den aktive tegntabel er 850

OEMCP er lig med 850

hvis jeg bruger dos-editor (edit.com) kan jeg godt se æø og å

Men idéen var at jeg gerne skulle se den i Notesblok, er der en måde hvor på
jeg kan ændre noget i Windows eller en dos kommando jeg skal bruge, så jeg
kan læse filen.

Heinrich

Fra : Neil Southwood

Dato : 04-07-05 23:08

In news:42c982af$0$73746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]
>
> Men idéen var at jeg gerne skulle se den i Notesblok, er der en måde
> hvor på jeg kan ændre noget i Windows eller en dos kommando jeg skal

Notebook kan ikke, men WordPad kan klare dos-formatet korrekt.

--
Neil Southwood

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 04-07-05 23:34

> Notebook kan ikke, men WordPad kan klare dos-formatet korrekt.
>
> --
> Neil Southwood

Jeg har samme problem i Wordpad og Word.

Der må være en kommando jeg skal bruge når jeg opretter filen.

er der nogen som har en ide ?

Heinrich

Fra : Bertel Brander

Dato : 05-07-05 00:06

Heinrich Frausing wrote:

> Jeg har samme problem i Wordpad og Word.
>
> Der må være en kommando jeg skal bruge når jeg opretter filen.
>
> er der nogen som har en ide ?

Du kan downloade og udpakke dette program:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/dos2win.zip

Det kan "oversætte" dos æøå til windows æøå
Du kører:
dos2win infile.ext outfile.ext

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : Neil Southwood

Dato : 05-07-05 11:44

In news:42c9b940$0$30109$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Heinrich Frausing <frausing@fjernpostsyv.teledotdk> typed:

> Jeg har samme problem i Wordpad og Word.

Både WordPad og Word har muligheden for at åbne ASCII-filer korrekt, men
filtypen skal vælges aktivt (i Word som .asc i stedet for .txt).

--
Neil Southwood

Fra : Rado

Dato : 05-07-05 14:04

On Mon, 4 Jul 2005 20:40:54 +0200, "Heinrich Frausing"
<frausing@fjernpostsyv.teledotdk> wrote:

>OEMCP er lig med 850

Husk der er 3 OEMCP keys, de skal så vidt jeg ved alle ændres hvis
ikke de er 850

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein