Inkarneret WIN bruger :-(
Fra : Jeppe

Dato : 03-06-01 16:17

Jeg har ikke forstand på LINUX - jeg har forstand på Microsoft - men bliver
træt af de evindelige genindstalleringer - starte forfra - gang på gang
o.s.v.

Jeg har prøvet at indstallere Linux Red Hat 5.2 men det endte i det rene
"kage" - nu har jeg for trehundredeogfemogtyvende gang geninstalleret min
PC - med WINN ME (tidligere sammen med WIN2000 P) - det kører stadigt
ustabilt - jeg ønsker at "skittet" skal køre optimalt.

Jeg har 2 HD og Patition Magic 6 - findes der en mulighed for at få LINUX
ind på min PC på en sikker måde - og i såfald - er der et venligt menneske
der vil fortælle hvordan - eventuelt - hvad hedder/hvor kan man
købe/downloade det bedste LINUX styresystem.

Min PC er en Compaq Presario 5838 - 500 Mhz

Venlig hilsen og på forhånd tak

Jeppe jmb@it.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 03-06-01 16:27

> Jeg har prøvet at indstallere Linux Red Hat 5.2 men det endte i det rene

Kan ikke anbefales. Redhat 5.2 er _meget_ gammel, og behæftet med mangle
sikkerhedsproblemer, udover at den naturligvis dårligere understøtter
ny hardware og er sværere at installere.

> Jeg har 2 HD og Patition Magic 6 - findes der en mulighed for at få LINUX
> ind på min PC på en sikker måde - og i såfald - er der et venligt menneske
> der vil fortælle hvordan - eventuelt - hvad hedder/hvor kan man

Du bør gå på 'www.sslug.dk/linuxbog/', og læse lidt om hvad man kan og
hvordan man gør.

Nyeste fra Redhat er version 7.1 (eller .2?). Personligt foretrækker jeg
Debian GNU/Linux som er i version 2.2.

H2h,

-- Ole Michaelsen

Fra : Jeppe

Dato : 03-06-01 16:39

Hej det er Jeppe igen -
hvor kan man få fat i den version Redhat er version 7.1 - eller er jeg for
hurtig ude ? den ligge måske på den adresse du opgav?

Hilsen Jeppe

Fra : Peter Makholm

Dato : 03-06-01 17:17

"Jeppe" <jeppe_bach@mail.tele.dk> writes:

> hvor kan man få fat i den version Redhat er version 7.1 - eller er jeg for
> hurtig ude ? den ligge måske på den adresse du opgav?

De fleste distributioner kan du finde gennem distributørens/projektets
hjemmeside:

RedHat: www.redhat.com
Debian: www.debian.org
Suse: www.suse.com
Mandrake: www.linux-mandrake.com

Hvis du selv vil hente cdimages ned, så findes de fleste mirrorert i
Danmark

Debian: http://sunsite.dk/pub/os/linux/debian-cdimage/
RedHat: http://sunsite.dk/pub/os/linux/redhat/
Suse: http://sunsite.dk/pub/os/linux/suse/
Progeny: http://sunsite.dk/pub/os/linux/progeny/
Storm: http://sunsite.dk/pub/os/linux/storm/

Vil du købe billige færdigbrændte CD'er, så findes de blandt andet hos
http://linuxpusher.dk

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : frank damgaard

Dato : 03-06-01 18:18

Jeppe <jeppe_bach@mail.tele.dk> wrote:
> Hej det er Jeppe igen -
> hvor kan man få fat i den version Redhat er version 7.1 - eller er jeg for
> hurtig ude ? den ligge måske på den adresse du opgav?

Den kan downloades flere steder som iso-image.
http://www.redhat.com/download/howto_download.html
men der er også andre steder man kan hente dem, bla. her i DK.

Ellers se http://www.sslug.dk/linuxkommerciel.html#prod
for mulige salgssteder.

Men hvis der er mange fejl ved WinME, så kan det i visse
tilfælde også skyldes hardware, det behøver ikke alene
at være winME's skyld.
Og er det hardware, så vil linux også få problemer,
men måske det bliver lettere at finde fejlen.

--
Frank Damgaard

Fra : Lars Overgaard

Dato : 03-06-01 16:38

"Jeppe" <jeppe_bach@mail.tele.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> der vil fortælle hvordan - eventuelt - hvad hedder/hvor kan man
> købe/downloade det bedste LINUX styresystem.

Prøv med Linux-Mandrake 8.0.
Efter min mening har det et helt genialt installationsprogram, der bl.a.
indeholder diskpartitionering, der gør Partitin Magic overflødig.
Som Ole også skriver, så kan www.sslug.dk/linuxbog/ varmt anbefales.

/Lars

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-06-01 19:50

Lars Overgaard wrote:

> [...]
> Efter min mening har det et helt genialt installationsprogram, der bl.a.
> indeholder diskpartitionering, der gør Partitin Magic overflødig.

Bruger du selv Mandrake? Jeg har igennem lang tid kørt med Mandrake 7.2
uden problemer. Da jeg så, at 8.0 var kommet på banen, tøvede jeg ikke
et sekund og downloadede den med det samme i den tro, at denne
distribution naturligvis måtte være genial. Desværre virkede den stik
mod hensigten. Alting (næsten alting!) crashede i tide og utide, og jeg
havde adskillige andre små, irriterende problemer....måske var det bare
mig, der var noget galt med. Nu kører jeg med RedHat 7.1, og det
fungerer bare perfekt!

-> Michael Knudsen

Fra : Lars Overgaard

Dato : 04-06-01 02:41

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> wrote in message
[klip]

> [...]
> havde adskillige andre små, irriterende problemer....måske var det bare
> mig, der var noget galt med. Nu kører jeg med RedHat 7.1, og det

Ja, jeg bruger Mandrake 8.0 og synes den kører rigtig godt hos mig.
Tidligere brugte jeg Mandrake 7.2, og den kan jeg heller ikke sige noget
negativt om.
Mht. RedHat har jeg ikke prøvet noget nyere end 6.2, men jeg går og leger
lidt med tanken om at prøve en 7.1.

/Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-06-01 07:44

Lars> Ja, jeg bruger Mandrake 8.0 og synes den kører rigtig godt hos
Lars> mig. Tidligere brugte jeg Mandrake 7.2, og den kan jeg heller
Lars> ikke sige noget negativt om. Mht. RedHat har jeg ikke prøvet
Lars> noget nyere end 6.2, men jeg går og leger lidt med tanken om at
Lars> prøve en 7.1.

Jeg er egentlig en smule forundret over folk der udtaler sådanne
ting... Når man først har fundet en distribution som man er glad for
og syntes køre rigtig godt, så kan jeg ærlig talt ikke forstå hvorfor
man så vil bruge tid på at installere en anden "blot for at se hvordan
den virker"... Specielt hvis man med tiden har fået lavet en masse
ændringer i systemet som man givetvis har glemt når man har en ny
distrib. op og køre.

My 2 cents

/Thomas

--
/"\ | "To alcohol! The cause of - and solution to -
\ / | all of life's problems!" -- Homer Simpson

Fra : Lars Overgaard

Dato : 04-06-01 12:32

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message

> [...]
> den virker"... Specielt hvis man med tiden har fået lavet en masse
> ændringer i systemet som man givetvis har glemt når man har en ny

Det kan jeg egentlig kun give dig ret i, men årsagen er at jeg også bruger
Windows 2000, og rent faktisk bruger det som det primære operativsystem. Jeg
arbejder i et firma, der udvikler nogle Windows-programmer, som jeg bl.a.
skal teste, supportere og undervise i, så derfor er Windows stadig det
primære OS. Jeg er dybt fascineret af Linux, og da jeg samtidig er typen der
splitter ting ad for at se hvorfor de virker, så rykker jeg af og til min
distribution af og installerer en anden, dels af nysgerrighed og dels fordi
det nok er den bedste måde at blive fortrolig med skidtet på. Jeg kompilerer
også af og til kernen, ikke fordi det er nødvendigt men simpelthen for at
lære det bedre at kende.
Jeg kan sagtens forstå dit argument.

/Lars

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-06-01 13:20

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message

[...]

> [...]
> og syntes køre rigtig godt, så kan jeg ærlig talt ikke forstå hvorfor
> man så vil bruge tid på at installere en anden "blot for at se hvordan

Bare fordi man har fundet noget der er godt er det ikke ensbetydende med at
der ikke findes noget der er bedre. Jeg har selv i et stykke tid kørt Debian
(siden 2.0 til 2.2r2) og før dette kørte jeg Slackware. Men nogle gange er
det rart med lidt fornyelse så for 1½ månede prøvede jeg så Mandrake 8.0 som
jeg umiddelbart var glad for, men efter 14 dage fandt jeg så ud af at mig og
Mandrake alligevel ikke var helt enige om alle ting. Derfor røg jeg tilbage
til den nye Debian release (2.2r3) og brugte den i en uges tid da jeg fandt
ud af at Progeny var kommet på markedet. Den bruger jeg så nu og syntes den
er lidt smartere end Debian. Jeg kunne ikke finde på at anbefale Debian
2.2r3 til en person der sidder hjemme og kun har kørt Windows - med Progeny
(og sikkert også Mandrake) er det derimod en helt anden sag.

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards ´
` H e n r i k B ø g h ´

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-06-01 14:03

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote:

>Den bruger jeg så nu og syntes den er lidt smartere end Debian.

Hvad er forskellene? Er det bare et andet installationsprogram, eller
er der også forskelle i den løbende vedligeholdelse?

(Sidste del af mit spørgsmål er måske lidt dumt, for debian gør vel
egentlig ikke så meget som f.eks. RedHat i egne
vedligeholdelsesværktøjer, bortset fra pakkestyring?)

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Anders Johannsen

Dato : 03-06-01 17:38

In article <9fdkdo$o4d$1@news.inet.tele.dk>, "Jeppe"
> [...]

> min PC - med WINN ME (tidligere sammen med WIN2000 P) - det kører
> stadigt ustabilt - jeg ønsker at "skittet" skal køre optimalt.

Hvis ovenstående operativsystemer som udgangspunkt kører ustabilt, bør du
måske også overveje om der kan være tale om hardwareproblemer

/A

Fra : Jeppe

Dato : 03-06-01 18:02

Har tænkt på det samme - det viser sig usædvanligt tit at PC ikke starter -
det er ligesom om at den ikke kan få kontakt med skæremen -alle nyeste
drivere er indstallerede ?????????

Hilsen Jeppe

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-06-01 12:35

In <9fdqi1$k7v$1@news.inet.tele.dk> "Jeppe" <jeppe_bach@mail.tele.dk> writes:

>Har tænkt på det samme - det viser sig usædvanligt tit at PC ikke starter -
>det er ligesom om at den ikke kan få kontakt med skæremen -alle nyeste
>drivere er indstallerede ?????????

Det skyldes at Compaq har sparet paa stroemforsyningen og sandsynligvis
kun sat en 150W i din computer. Min compaq har samme problem og burde havde
en 250W istedet for.

Mvh
/Martin

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-06-01 17:31

Jeppe wrote:

> Jeg har ikke forstand på LINUX - jeg har forstand på Microsoft - men
> bliver træt af de evindelige genindstalleringer - starte forfra - gang på
> gang o.s.v.

Ok, men regn ikke med at få en anden Windoze ved at skifte til Linux.

> Jeg har prøvet at indstallere Linux Red Hat 5.2 men det endte i det rene
> "kage"

Som en anden nævnte, er RH5.2 _meget_ gammel, ikke særlig brugervenlig og
understøtter ikke særlig meget hardware.
Når nu du er vant til windoze, vil Mandrake 8.0 passe godt til dig, da den
er rimelig let at installere og finder ud af at installere det meste
hardware selv. Men igen; regn ikke med at få en anden windows, så godt som
alting er anderledes hvad angår konfiguration osv. Men så snart man har
vænnet sig til det, så har man ikke lyst til at bruge windows længere.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk