Rabarberen er gået i stok???
Fra : Rikke & Per

Dato : 18-07-05 11:36

Kort og godt: Kan man spise rabarber, der er gået i stok????

m.v.h.
Per

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-07-05 12:59

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
> Kort og godt: Kan man spise rabarber, der er gået i stok????

Ikke selve blomsterstilken - den er træet.
Smagen er ikke i top, når de blomstrer, men de bliver ikke giftige.
Så vidt jeg husker, er oxalsyreindholdet højere midt på sommeren, men I
spiser vel ikke rabarber hver dag.
Du kan skære dem helt tilbage, gøde og vande godt, og så skyder den igen.

Hilsen Inger

Fra : Ole Pedersen

Dato : 18-07-05 20:31

Du kan sagtens spise rabarberen, men fjern fremover blomsten, inden den
kommer for langt op.
Min havebog anbefaler at man ikke spiser rabarber mellem Sankt Hans og
september, der følger dog ikke nogen forklaring på anbefalingen.

mvh
Ole

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 19-07-05 08:10

Ole Pedersen skrev:

> Min havebog anbefaler at man ikke spiser rabarber mellem Sankt Hans og
> september, der følger dog ikke nogen forklaring på anbefalingen.

Jeg kendte en gang en gammel dame, som var enormt optaget af den
kost, som hun indtog. Hun sagde: "A spiser alllldrig rabarber, for
det ær gift for men'sker". Hun blev over 90 år, så måske burde vi
helt holde os fra at spise rabarber

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-07-05 16:41

Svend Erik Bertelsen <nospam2seb@webspeed.dk> skrev:

> "A spiser alllldrig rabarber, for det ær gift for men'sker".
> Hun blev over 90 år, så måske burde vi helt holde os
> fra at spise rabarber

Min oldefar spiste rabarbergrød næsten hver dag om
sommeren - han blev 96.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-07-05 00:46

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Min oldefar spiste rabarbergrød næsten hver dag om
> sommeren - han blev 96.

Havde han haft en fryser var han blevet dobbelt så gammel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Habit

Dato : 20-07-05 06:18

Det som nogle kalder gift i forbindelse med rabarber og som er en total
overfortolkning, hentyder til plantens indhold af oxalsyre. Oxalsyre binder
kalk, dvs. gør calcium utilgængelig for menneskelig optagelse. Calcium er
som andre mineraler vigtig for mennesker, men da syrens virkning jo kun er
forbigående (medmindre man spiser rabarber dagen lang >s<) er
"gift"virkningen efter min mening noget komplet vrøvl. I øvrigt er der mange
andre stoffer som man også kan tolke ligeledes, når man ser på det isoleret.
Eksempelvis er der flere mineraler i vor kost som blokerer mere eller mindre
for optagelse af andre stoffer igen......

mvh
Ivan

Fra : V. Hansen

Dato : 20-07-05 11:59

> Min havebog anbefaler at man ikke spiser rabarber mellem Sankt Hans og
> september, der følger dog ikke nogen forklaring på anbefalingen.

Det unne jo også være af hensyn til rabarberen,
den har brug for at vokse.

mvh
Vibeke