Behandling af lud-behandlet gulv
Fra : Anders Bak

Dato : 18-07-05 08:54

Hej gruppe,
I vores nye hus har vi netop fået gulvene slebet + ludbehandlet.
Det er aske-parket. ca. 100 m2.
Og vi skulle lige til at give dem den helt store tur med hvid natursæbe fra
trip-trap.
Men så var der en nabo, der anbefalede os, at olie-behandle dem først. Det
skulle give større slidstyrke frem for kun sæbe.
Det var vi ikke klar over man kunne.
(Vi har tilsyneladende ikke fået det undersøgt ordentligt, og gulvmanden
fandt ikke på at spørge af sig selv - øv! Og nu holder han ferie - typisk.)
Og nu er vores hus-projekt sat på hold, indtil vi finder ud af dette - og
selvfølgelig skulle vi gerne være færdige med det hele lige om lidt!

Jeg har nu prøvet at google lidt på det, og er mest blevet mere forvirret.
Så derfor spørger jeg nu her efter viden og erfaringer:

1. Er det rigtigt at olie er "bedre end sæbe" - giver et mere holdbart gulv?
Hvor stor er forskellen?

2. Kan træet rejse sig efter mærker/hakker, selv om det har fået olie?

3. Kan man selv olie-behandle?
Flere steder nævnes at man skal slibe med en rondel-sliber. Er det til at
finde ud af for almindelige dødelige? Er det et apparat, der kan købes/lejes
rundt om?

4. Tørretid med olie - jeg kan læse mig til ca. 24 timer, men derefter ca.
en uge hvor gulvet er "følsomt". Kan man evt. i den periode lægge pap på
gulvet og ordne vægge (glasvæv + maling)? Er det mest følsomt over for
belastning (at man går på det) eller støv og skidt?

5. Hvilken olie skal man i givet fald vælge? - flere anbefaler produkter fra
Faxe, men linolie nævnes også som en mulighed?

Det var en større omgang - håber i vil tage jer tid til at svare. Andre
input modtages også med tak!

På forhånd tak.

_________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Vedel Bak
avbak_at_get2net-remove this-.dk

Fra : Rikke & Per

Dato : 18-07-05 10:55

"Anders Bak" <not_my_real_email@getnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra Faxe, men linolie nævnes også som en mulighed?
>
> Det var en større omgang - håber i vil tage jer tid til at svare. Andre

Det kommer meget an på hvordan I har det med vedligeholdelse af gulv. I
vores gamle hus gav vi gulvet hvid-olie, men det skulle jo gerne have olie
en gang hvert andet år og det kunne vi i hvert fald ikke leve op til. At
slæbe alle møbler ud hvert andet år, det var ikke os!! Jeg har senere fået
af vide af en tømrer, at olieret gulv ikke kan rejse sig. I vores nye hus
har vi derfor givet gulvet lud og hvidsæbe. Af den simple grund at vi jo
behandler det hver gang vi vasker. Det skal siges, at det kun er 5 måneder
siden, men vi har ikke fortrudt. Ergo jeg vil anbefale sæben!!!

Mvh Rikke

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 18-07-05 11:14

[snip]
> 1. Er det rigtigt at olie er "bedre end sæbe" - giver et mere holdbart
gulv?
> Hvor stor er forskellen?

Vi har selv oliebehandlet bøge-parket. Det er i hvert fald nemt at holde.
Sæbebehandling har jeg ingen erfaring med.

> 2. Kan træet rejse sig efter mærker/hakker, selv om det har fået olie?

Jeg ved ikke om der skal gøres noget specielt for at få det til det, men det
massive Junckers bøgetræ gør det ikke af sig selv. Til gengæld skal det
mishandles på det groveste for at lave den mindste ridse i det (vi har en
Golden Retreiver som af og til starter med hjulspin - det sker der ikke
noget ved), så det er ikke et problem.

> [...]
> Flere steder nævnes at man skal slibe med en rondel-sliber. Er det til at
> finde ud af for almindelige dødelige? Er det et apparat, der kan

Ja da! Det er meget enkelt, men det kan anbefales at starte MIDT I RUMMET,
når det er første gang man prøver... Det tager lige 10 minutter, inden man
kan styre den fornuftigt - indtil da er alt indenfor 2½ meter i farezonen
Er der ridser, kan man få et par slibenet med til rondelsliberen - korn
80 til det lidt grovere, og korn 120 til afslutning. Grundig støvsugning, og
du er klar til olieringen. Hvis der ikke er ridser, skal det blot rengøres
med grundrens til træ (jeg bruger Trip-Trap). Hvis det er HELT nyt, rent og
glat, kan du vel nøjes med støvsugning.

Selve oliebehandlingen er endnu simplere: Bare tæer, på med en sjat olie og
så kan man bruge en badeværelsesskraber til at fordele det med, eller man
kan fordele det med rondel-maskinen. Det er en god ide at starte med et
mindre areal (~5-7 m2) indtil man ved hvor meget olie der skal på og hvor
lang tid det tager at polere olien ned i træet. Der er en enkelt regel man
bliver nød til at overholde ubetinget: Der må under INGEN omstændigheder
efterlades olie på overfladen i flere timer - ALT skal poleres ned i træet
indtil træet har en jævn silkeagtig overflade, eller poleres af med en klud.
Træet skal mættes helt, dvs. der skal mere olie på indtil det nægter at tage
imod mere. Det kan være meget forskelligt fra m2 til m2 hvor meget det
suger.
Du kan forvente at arbejde med et areal i en times tid, inden du bør
færdigpolere (så begynder olien at blive for "sej" at køre rundt i). Så er
det kun et spørgsmål om hvor effektiv og systematisk du er, hvor mange m2 du
kan nå pr. time. Jeg fik slebet og olieret ca. 25 m2 på 4 timer i går, men
der var også mange hjørner (gang + 2 værelser).

Husk at få hjørnerne med i operationen - rondelsliberen efterlader en
trekant på ca. 20x20 cm i hvert hjørne. En slibeklods eller trekantsliber
klarer det stykke, og en 1-gangs klud med olie efterfølgende.

> [...]
> gulvet og ordne vægge (glasvæv + maling)? Er det mest følsomt over for
> belastning (at man går på det) eller støv og skidt?

Ikke følsomt for belastning - det er primært vand/snavs der lettere sætter
sig den første uges tid. Men pap på, så kan man sagtens bruge det.

Du kan leje rondelsliberen hos farvehandlere og byggemarkeder - jeg bruger
en farvehandler hvor jeg låner maskinen, bare jeg køber materialerne dér.
Husk støvmaske!

> 5. Hvilken olie skal man i givet fald vælge? - flere anbefaler produkter
fra
> Faxe, men linolie nævnes også som en mulighed?

Vi har brugt Trip-Trap, men jeg tror bestemt Faxe laver lige så gode
produkter. Jeg ville aldrig drømme om (jo måske et mareridt eller to!) at
bruge et hjemmeblandet linolie-mix for at spare et par hundrede kr. - det
har jeg mit gulv for kært til!!!

> Det var en større omgang - håber i vil tage jer tid til at svare. Andre
> input modtages også med tak!

Go' fornøjelse med projektet

Michael