Hvad er Faget " lektietime" ?
Fra : Kim

Dato : 17-07-05 18:35

Min datter skal op i 3. kl. på en privatskole.
Hun møder en af dagene kl 9:30 og får fri kl. 14:55
rimlig lang dag...
Midt på denne dag har hun 1 time der hedder "lektietime"

Alle er jo på ferie og jeg har sendt en mail hvor jeg nu afventer
svar, men ville lige høre her om nogen kender dette ?

Jeg mener bestemt at børnene skal lave lektierne hjemme,
hvis der er børn der ikke gør dette må det være forældrenes skyld,
og det skal ikke gå ud over de andre børn der godt kan finde ud af det.

Og jeg kan da ikke i min vildelste fantasi forestille mig at skolen
prioterer at 8 - 9 årige børnskal være alene i 50 min ( 1 time ) pga
lærermangel eller for at lærerenes "skema" skal kunne gå op.

Hvad er "lektietime" hvis nogen har hørt om det ?

Mvh Kim

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 22-07-05 09:24

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev i en meddelelse
> Min datter skal op i 3. kl. på en privatskole.
> Hun møder en af dagene kl 9:30 og får fri kl. 14:55
> rimlig lang dag...
> Midt på denne dag har hun 1 time der hedder "lektietime"

En privatskole kan gøre hvad de finder rigtigst - i folkeskolen har man
tilbud om lektiecafeer, men visse privatskoler lægger meget vægt på at
eleverne er på skolen for at vænne dem til at lave lektier og her kan de
normalt så få hjælp af en tilstedeværende lærer.
Om denne "lektietime" er det samme som folkeskolernes "lektiecafé" - i en
mere bunden form - skal jeg ikke kunne sige. Men når du nu vælger at lade
din datter gå på en privatskole, så hører det med i "pakken" - du kan vælge
at acceptere det eller vælge en anden skole for dit barn (folkeskole? )

> Alle er jo på ferie og jeg har sendt en mail hvor jeg nu afventer
> svar, men ville lige høre her om nogen kender dette ?
jf. ovenover.

> Jeg mener bestemt at børnene skal lave lektierne hjemme,
> hvis der er børn der ikke gør dette må det være forældrenes skyld,
> og det skal ikke gå ud over de andre børn der godt kan finde ud af det.

Det er vel individuelt hvad børn kan finde ud af - jeg synes slet ikke der
er tale om at det "går ud over" nogen - måske har du valgt en privatskole,
der også ser en lille smule solidarisk på tingene? Det ved kun du.

> Og jeg kan da ikke i min vildelste fantasi forestille mig at skolen
> prioterer at 8 - 9 årige børnskal være alene i 50 min ( 1 time ) pga
> lærermangel eller for at lærerenes "skema" skal kunne gå op.

Hvoraf fremgår det af dit indlæg at der er tale om at det skal sidde alene?
Igen: hvis du er utilfreds, og det er du jo, så har du jo frit skolevalg og
kan vælge en anden skole til dit barn. Vil du ikke det, så må du vel tage
det som det kommer.

--
ahw