Misfarvning af porcelænsvaske
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-07-05 22:01

Hejsa

Vi har nogle spritnye fnie porcelænsvaske fra Villery & Boch i vores
køkken. Da vi købte dem for kort tid siden var vi 100% klar over, at
der ville være en del arbejde med at holde dem rene fremfor så mange
andre typer af vaske. Det er helt fint.

Men efter 3-4 ugers brug ligger der som regel en underlig misfarvning
i bunden af vasken. Det er sådan en lys brun farve, og det er nærmest
umuligt at få af med alm sulfo.

Vi har prøvet med noget eddike (alm.) og lade det stå i et par timer.
Det kan tage en del af det, men bestemt ikke det hele.

Findes der andre råd?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : KalleKnas

Dato : 16-07-05 23:58

Prøv wienerkalk, det er svagt slibende men meget mildt.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-07-05 00:38

>Prøv wienerkalk, det er svagt slibende men meget mildt.

aaaeeej, jeg skal da ikke slibe i mine fine nye vaske ;) især fordi
jeg har en idé om, at misfarvningen kommer igen, synes jeg at
wienerkalk lyder som en dårlig idé.. eller er det bare mig, der er
følsom?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Allan

Dato : 17-07-05 07:45

> Men efter 3-4 ugers brug ligger der som regel en underlig misfarvning
> i bunden af vasken. Det er sådan en lys brun farve, og det er nærmest
> umuligt at få af med alm sulfo.

Hej Bo

Det er mangan (jern) i vandet, som nok driller dig.
Du kan nok ikke gøre så meget ved det, ud over at slibe dem ind i mellem med
fint smergellærred.
Det gør vi - også mod vores vilje.

Mvh
Allan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-05 10:45

"Allan" <allanski9530@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er mangan (jern) i vandet, som nok driller dig.
> Du kan nok ikke gøre så meget ved det, ud over at slibe dem ind i mellem

Mon ikke noget voks ville minimere eller forebygge problemet? Findes
selvblankende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : CAH

Dato : 17-07-05 11:38

Har samme problem, jeg har hidtil troet det skyldes kaffe og the
raster. Men den med jern lyder også sansynlig. Vi ligger en
opvaskemaskine brik i håndvasken, og en cm. vand natten over.

Mads

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 19-07-05 21:07

[...]

>Har samme problem, jeg har hidtil troet det skyldes kaffe og the
>raster. Men den med jern lyder også sansynlig. Vi ligger en
>opvaskemaskine brik i håndvasken, og en cm. vand natten over.

havde sådan en brik liggende knapt en time her til eftermiddag.. den
snuppede ALT, så det er bare super..

20 points i hatten til dig, Mads.. :)

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Emil

Dato : 17-07-05 12:02

Bo Kamp Dudek wrote:

>Vi har prøvet med noget eddike (alm.) og lade det stå i et par timer.
>Det kan tage en del af det, men bestemt ikke det hele.
>
>Findes der andre råd?

Ja. oxalsyre.
Prøv at Google efter fortyndingen der skal bruges.
http://makeashorterlink.com/?W23E1217B

Se f.eks.:
http://www.tekniq.dk/sw4651.asp

m.v.h. Emil

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-07-05 18:42

> [...]

> Men efter 3-4 ugers brug ligger der som regel en underlig misfarvning
> i bunden af vasken. Det er sådan en lys brun farve, og det er nærmest

Er vasken anderledes end en badeværelsesporcellænsvask?
Hvis ikke: alm. vaskepulver på en plasticskuresvamp.
Forebyggende: Gnid den ind i noget af det rensemiddel, man bruger til
keramiske kogeplader.

Hilsen Inger

Fra : Anne Marie

Dato : 19-07-05 09:29

Hej.

Vi bruger altid sanitetsrens - til toiletkummen. Hæld en sjat i vasken og
vand oven i - lad stå 1 times tid eller mere, så er det meste væk, og resten
kan gnubbes væk med den bløde side af en grydesvamp. Det fjerner også kalk.
Det samme på badeværelset.

Hilsen Anne Marie

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 19-07-05 21:09

[...]

> [...]
>kan gnubbes væk med den bløde side af en grydesvamp. Det fjerner også kalk.

Mads gav et råd tidligere om at bruge opvaske-tabs, og jeg har
afprøvet det.. det virker fortrinligt.. spørgsmålet er så bare: hvad
er mest skånsomt ved vaskene, tabs eller sanitetsrens..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal