indvestorer. hvad gør man med dem ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 15-07-05 23:02

håber jeg ramte rigtige gruppe
jeg har i et par år gået med en ide som jeg ville sætte i produktion. det
meste er udviklet på papiret. altså idéer og tegninger osv. der mangler så
bare at blive lavet en prototybe for at få evt fejl rettet. alt er lavet i
min fritid, altså ulønnet.
men nu strandede jeg på økonomien og kom ikke ret meget videre. men her til
aften ringede en fyr som har hørt om min idé, og han var parat til at skyde
100.000 kr i projektet.
men, hvad gør jeg så. for jeg ønsker stadig at produktet skal være mit. (mit
navn / firma navn.. ) og desuden bevare rettighederne til produktionen ?
hvad gør jeg for ikke at hæfte for de 100.000 kr han skyder i projektet hvis
det hele bryder sammen ?
evt kontrakter på at idé, tegninger osv altid vil tilhøre mig ?
er der evt noget jeg har overset må i gerne minde mig om det.

på forhånd tak

mvh klaus nielsen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-07-05 08:02

In news:42d83263$0$23436$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
klaus nielsen <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> Typed:

Hej Klaus.

> håber jeg ramte rigtige gruppe

Det vil jeg mene at du har

Hvis 100 K er alt hvad du behøver af start kapital, var det så ikke bedre at
rejse mønterne selv?
Hvad med de her "kom i gang lån" du kan låne op til 500 K, men hæfter kun
for 25%
Renten er dog lidt højere end på så mange andre lån..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : klaus nielsen

Dato : 16-07-05 10:12

> [...]
> for 25%
> Renten er dog lidt højere end på så mange andre lån..

ok tak for svaret.
100.000 kr kan jeg komme meget langt for.. de rækker nemt til at udvikle og
lidt løn i et par måneder. til den tid kan der måske allerede være lidt
indtægt..
hvilke banker i nordjylland har disse "kom i gang lån" ?
jeg har det lidt skidt med at låne pengene selv. men hvis man kun hæfter for
25% kan det vel ikke gå helt galt. det er jo ikke andet end 25.000 kr.. men,
ham der ville indvistere i projektet er tilmed sælger og kender en frygtelig
masse menesker som måske er intereseret i produktet. og dermed er en del af
forhandler netværket allerede på plads. og desuden har han skaffet
produktions lokaler til mig..

mvh klaus nielsen

Fra : alexbo

Dato : 16-07-05 10:41

"klaus nielsen" skrev

> 100.000 kr kan jeg komme meget langt for.. de rækker nemt til at udvikle
> og lidt løn i et par måneder. til den tid kan der måske allerede være lidt
> indtægt..

Det er ikke nok at der til den tid måske vil være lidt indtægt,
hvis du bruger de 100.000 til bl.a. lidt løn et par mdr. så skal indtægten
derefter kunne modsvare denne lidt løn.
Du skal være sikker på en kommende indtægt, enten ved at tro på dit produkt,
eller ved at fastholde en anden indtægt.

> jeg har det lidt skidt med at låne pengene selv.
Det er forståeligt nok, men du vil på den anden side beholde alle
rettigheder selv, det hænger ikke sammen.
Hvis en partner skal bruge tid og penge på dit produkt, skal han også have
nogle rettigheder.

>men hvis man kun hæfter for 25% kan det vel ikke gå helt galt.
Det er heller ikke korrekt, du hæfter selv for det hele, men bankens risiko
er begrænset, idet staten kautionerer.
Der er desuden store krav til budget og forretningsplan, og det er svært at
stille op for, hvad man selv synes er en god ide.
http://www.nordea.dk/sitemod/default/index.aspx?pid=510302&strcorecontentarea=70

> [...]
> frygtelig masse menesker som måske er intereseret i produktet. og dermed
> er en del af forhandler netværket allerede på plads. og desuden har han
Det lyder som en fornuftig løsning, der er mange gode projekter der dør,
p.g.a. af udviklerens manglende kendskab til markedsføring.
Det er langt nemmere at udvikle et produkt, end at sælge det.

mvh
Alex Christensen

Fra : KJ

Dato : 16-07-05 15:36

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> Det er langt nemmere at udvikle et produkt, end at sælge det.

Det lyder lidt som en vildfaren hypotese opfundet i frokostpausen i en
marketingsafdeling

KJ
--
http://www.cetus.dk

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-07-05 13:41

In news:42d8cf7a$0$38691$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
klaus nielsen <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> Typed:

8< snip en masse >8

Hvis du ikke tror på din ide - dit produkt i en sådan grad at det er værd at
rejse 100.000 Kr. Tror jeg det er en bedre ide at lade være, og fortsætte
det "sikre" liv som lønslave..

Fra : Karsten Madsen

Dato : 16-07-05 16:52

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42d9005f$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> at
> rejse 100.000 Kr. Tror jeg det er en bedre ide at lade være, og fortsætte

Godt sagt ! Ja og sælge ideen til en anden.

/karsten

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 16-07-05 17:44

klaus nielsen skrev.
> [...]
> i projektet hvis det hele bryder sammen? Evt kontrakter på at idé,
> tegninger osv altid vil tilhøre mig? Er der evt. noget jeg har > overset

Du skal vel have fat i en virksomhedsrådgiver og/eller en revisor, der kan
sætte et Aps. op for dig, så du kan få adskilt dine private ejendele (hus,
bil, osv), fra selskabet og de værdier, du allerede har skabt deri.

Og så aftaler du, eventuelt efter råd fra revisor eller advokat, med den
flinke mand med de 100.000 kr., hvilke vilkår, han vil skyde dem ind på, så
I begge bliver glade og tilfredse.

Her er hjælp til firmastart

http://www.virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/VirkTema/Firmastart.aspx

JAF

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-07-05 19:40

> Du skal vel have fat i en virksomhedsrådgiver og/eller en revisor, der kan
> sætte et Aps. op for dig

+ 125.000 i kapital, men det er måske en detalje? :)

--
Michael
http://gratishotel.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-07-05 21:18

Den 16-07-05 20.40 skrev Michael Kjærsgård følgende:

> + 125.000 i kapital, men det er måske en detalje? :)

Ikke noget problem. Investoren kommer jo med 100.000, og så er der
værdien af Klaus' produkt/prototype.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 16-07-05 21:02

In news:42d95482$0$18642$14726298@news.sunsite.dk,
Michael Kjærsgård <mk@vindenand.dk> Typed:

> + 125.000 i kapital, men det er måske en detalje? :)

Nej, værdier der udgør 125 K, ikke nødvendigvis 125 K i kontanter..

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 16-07-05 21:36

Michael Kjærsgård skrev:

> + 125.000 i kapital, men det er måske en detalje? :)

Ja, for den. I gamle dage, for 20 - 25 år siden, skulle man stille med dem
indtil de var registreret af, var det selskabsstyrelsen (?), og så havde man
et Aps.

Måske er det anderledes nu om dage?

JAF

Fra : klaus nielsen

Dato : 17-07-05 10:12

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> bortset fra at det hedder : investor(er)
>
> fut : dk.kultur.sprog
>
> --
> Kim

det var perverst at omstille mit svar til. dk.kultur.sprog.. anede det ikke.
så nu landede min post forkert uden at jeg opdagede det før idag......
he he okay da..
men tak for allesvarene. nu har jeg mere at tænke over.. men det giver da
inspiration..
mvh klaus nielsen

Fra : Kim

Dato : 16-07-05 18:02