Økumeni
Fra : Erik Larsen

Dato : 03-06-01 13:32

>"Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på
mig, at de alle må være ét, ligesom du, Fader, i >mig og jeg i dig, at de
også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig"

Joh 17 v 20-21, en bøn om at Jesus deciple må blive et. Når Økumeniske
bevægelse har grebet de to skriftsteder, er det fordi de kilder i ørene og
er en sød drøm.

Læg mærke til bønden "at de alle må være ét, ligesom du, Fader, i mig og jeg
i dig " herophøre de økumeniske drømme, for det er ikke det de egentlig
ønsker med deres mål.

>Økumeniens overordnede og langsigtede mål er altså genoprettelsen af den
fulde enhed mellem alle kristne - når og hvordan >Helligånden vil det. Det
har en række meget konkrete konsekvenser for økumeni i bredere forstand,
sådan som dette begreb >siden Det andet Vatikankoncil officielt er blevet
forstået i Den Katolske Kirke. For det første betyder økumeni respekt og
>velvilje over for alle kristne brødre og søstre fra andre kirkesamfund. Det
grundlæggende, troen på Kristus, dåben i >Faderens, Sønnens og Helligåndens
navn og Bibelen som Guds ord, har alle kristne til fælles. Det er allerede
meget i sig selv >og et udgangspunkt for dialog, fælles bøn og praktisk
samarbejde.

Den Økumenske bevægelse har ikke det mål, at vi skal overgive os til Jesus
for at få de tjenester som Gud har givet os i ham, men målet er, at alle
menigheder skal forandre sig til et fælles Økumenisk evangelium der omfatter
Dåb, nadver og tjenester. Altså ikke en Guds forvandling.

>Et karakteristisk træk ved den danske økumeniske bevægelse er, at den fra
begyndelsen har været båret af græsrødder og >engagerede enkeltpersoner.
Derfor har den private organisation Det økumeniske Fællesråd, stiftet 1939,
spillet en vigtig rolle >som forum for kontakt, information og samtale. Det
økumeniske Fællesråds medlemmer tæller seks af Folkekirkens >mellemkirkelige
stiftsudvalg, syv andre andre kirkesamfund og en række kirkelige foreninger
og økumeniske grupper af >forskellig art. Ifølge vedtægterne har Den
Katolske Kirke ret til at udpege tre repræsentanter. For tiden er Kaspar
Kallan >udpeget som repræsentant og desuden indvalgt i forretningsudvalget.
Desuden varetager katolikken Eva Nordentoft (Det >økumeniske Center i Århus)
posten som næstfomand.

Det er ikke den måde Gud kalder sine deciple på.

Erik