Nu har i alle vel prøvet Google Earth?
Fra : PerX ...

Dato : 11-07-05 21:40

Hvis i har en PC altså - det var sådan man skulle have lært geografi, så
er det jo lige frem interessant :)

Et par sjove ting (skriv koordinaterne ind i search feltet):

Vand reservoire i Sahara (en kilometer i bredde!)
26 40 8 N 21 55 21 E

Det kendte Hollywood skilt:
34 8 3 N 118 19 18 W

Fisketorvet i Kbh:
55 39 43.64 N 12 33 42.41 E

Valencia Racerbanen i Spanien:
39 29 11.37 N 0 37 45.05 W

Ayers Rock i Australien:
25 20 30.54 S 131 2 8.29 E

Eiffel tårnet
48 51 29.40 N 2 17 40.11 E

Grand Canyon - området er desuden mapped med rigtig målinger, så prøv at
slå terrain til og tilt billedet i 3D

36 7 48.06 N 112 14 30.19 W

Dallas Texas - en af de amerikanske byer hvor Google har indprogrammeret
højden på bygningerne, prøv at klikke Buildings til og tilt billedet
rundt.

32 46 60.00 N 96 47 60.00 W

Timer af sjav - og for discount modellen er det gratis (indtil videre?)

http://earth.google.com/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-07-05 05:42

> Timer af sjav - og for discount modellen er det gratis (indtil videre?)
>
> http://earth.google.com/

NASA World wind giver mulighed for meget af det samme sjov - også gratis.

hilsen
Uffe

Fra : Jacob Jensen

Dato : 12-07-05 12:04

> NASA World wind giver mulighed for meget af det samme sjov - også gratis.

Og så er der www.terraserver.com

Her er f.eks. pyramiderne i Giza:
http://www.terraserver.com/imagery/image_ermapper.asp?ulx=317806.9347&uly=3319745.5707&lrx=321806.9347&lry=3315745.5707&image=93&provider_id=150

Jacob

Fra : PerX ...

Dato : 12-07-05 14:40

In article <42d3a386$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
omo@adslhome.dk says...

> Og så er der www.terraserver.com
>
> Her er f.eks. pyramiderne i Giza:
> http://www.terraserver.com/imagery/image_ermapper.asp?ulx=317806.9347&uly=3319745.5707&lrx=321806.9347&lry=3315745.5707&image=93&provider_id=150

Grimt, langsomt, primitivt, forældet, man kan ikke sette placemarks,
det er ikke i 3d og den cacher ikke oplysningern på din side - samt det
er alt for langt væk.

Fra : PerX ...

Dato : 12-07-05 14:38

In article <42d34a3d$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, oh@no.no
says...

> NASA World wind giver mulighed for meget af det samme sjov - også gratis.

Forældet fortid, Google er fremtiden.

(Du kan med garanti ikke se Voice på kortet fordi en glad gris har sendt
linken ind - om du så vil er noget andet ;)

Fra : Rune Zedeler

Dato : 12-07-05 12:08

PerX ... skrev:
> Hvis i har en PC altså

Med Wind*ws på altså.

-Rune

Fra : PerX ...

Dato : 12-07-05 14:42

In article <42d3a3dd$0$21465$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
rz@daimi.au.dk says...

> Med Wind*ws på altså.

Desværre :-/

Måske laver de en mac/linux version en dag.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 22-07-05 22:31

PerX ... wrote:
> Måske laver de en mac/linux version en dag.

De skriver på siden at de arbejder på en Mac OS X version.

Indtil da må man nøjes med Google Maps som dog også kan være
underholdende at lege med. (Førnævnte koordinater kan tastes ind i
søgefeltet)

F.eks. Hollywood skiltet:
<http://maps.google.com/maps?q=34+8+3+N+118+19+18+W&spn=0.005280,0.007522&t=k&hl=en>

/Andreas

Fra : Jacob Jensen

Dato : 12-07-05 18:24

> Vand reservoire i Sahara (en kilometer i bredde!)
> 26 40 8 N 21 55 21 E

Er det her også et vandreservoir:
26 30 54 N 12 16 3 E
Eye altitude ca. 27181 ft

Jacob

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 12-07-05 18:51

> Er det her også et vandreservoir:
> 26 30 54 N 12 16 3 E
> Eye altitude ca. 27181 ft

Nej, det er marker. Du kan se den samme slags marker i Californien. Det er
cirkulære arealer som er vandede modsat den omkringliggende jord der er
meget tør. Man ville få noget af det samme hvis man stillede en dansk
vandingskanon et sted på en mark og aldrig flyttede den.

Fra : PerX ...

Dato : 12-07-05 23:28

In article <42d3fc9e$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
omo@adslhome.dk says...

> Er det her også et vandreservoir:
> 26 30 54 N 12 16 3 E
> Eye altitude ca. 27181 ft

Btw, du kan ændre højden til kilometer i options :)

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 12-07-05 19:12

> Hvis i har en PC altså - det var sådan man skulle have lært geografi, så
> er det jo lige frem interessant :)

Jeg havde ikke prøvet det men for /&%#/"!! da hvor er det godt! Danmark er
desværre ikke i så høj opløsning de fleste steder, men som tidligere beboer
i både Billund og storkøbenhavn så kunne jeg nu finde "hjem".

Jeg går ud fra at Google udbygger databasen med tiden så også danskere kan
finde vej til en restaurant og se bygningerne i 3d. Ved du noget om deres
planer for nærmeste fremtid?

Fra : PerX ...

Dato : 13-07-05 02:46

In article <42d40803$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
jni@mail.no says...

> Jeg havde ikke prøvet det men for /&%#/"!! da hvor er det godt! Danmark er
> desværre ikke i så høj opløsning de fleste steder, men som tidligere beboer
> i både Billund og storkøbenhavn så kunne jeg nu finde "hjem".

Og meget sjov når man slå 'roads' til så kender den navnene på en masse
veje. Og med 'User-supplied' layeret kommer der ting som "Voice" og den
lille havfrue.

> Jeg går ud fra at Google udbygger databasen med tiden så også danskere kan
> finde vej til en restaurant og se bygningerne i 3d. Ved du noget om deres
> planer for nærmeste fremtid?

Nej det gør jeg ikke, jeg tror heller ikke de selv ved det - jeg vil
skyde på Danmark nok ikke står øverst på deres liste, men de udbygger
det hele tiden. De har fornyligt opdateret det så der er mindst 15m
dækning af hele planeten (Nogen af de amerikanske byer er nede på 1 fod=
30.48 cm - ifølge Google ;). Opdateret de fleste større byer i Canada og
Australien, og en række store byer som fx Buenos Aires, Rom, London,
Luxembourg, Paris, Barcelona, Lisabon, og Athen.
Men det er jo et spørgsmål de får hele tiden ("Hvornår kan jeg se mit
hus herfra!" *g*) - de siger bare de arbejder løbende på at udbygge det.
De har et visuel stil billed representation af hvor langt de er nået
her: http://earth.google.com/data.html

De siger hvis man er interesseret kan man abonnere på deres månedlige
newsletter, eller hænge ud med andre fantaster på det board de har sat
op (hvor folk udveksler links til interessante ting).

Iøvrigt tror jeg der kommer en masse tant og fjas i den kommende tid,
deres 'bookmark' system er jo simplet xml og de har dokumentere hvordan
det hele virker (på code.google.com) og nogen er så småt allerede igang
med at lave programmer der kan generere kml filer med diverse info - og
man kan også inkludere billeder og grafik i sådan en fil. Man kunne fx
sende sådan en hjem fra sin bærbare fra ferien, GE kunne så zoome til
steder og vise lokale fotos man har taget *G*

Ok, Per laver lidt mere reklame for Google Earth *g*

Fx.

En sports glad nød, gik ind på
http://www.travelbygps.com/special/letour05/letour.php og hentede GPS
informationer for Tour de France routen, og konverterede dem til en
Google Earth fil, som du kan hente på:

http://www.niels80.de/LeTour05/TourDeFrance05.kmz

Hvis GE er installeret er det formentlig måske nok at klikke på den i
din newsreader? Den lille fil loades, Google Earth startes og du har
fået en ny skuffe i "Temporary places" som hedder "Tour de france", hvis
du åbner den kan du se alle de forskellige punkter på ruten, men hvis du
bare vælger skuffen og trykker på "play" knappen neden under så vil
Google Earth flyve Tour De France routen.

Så kan vi jo på nuværende tidspunkt brokke os over, at

1. Han ikke har gidet give alle de forskellige punkter deres rigtige
navn men bare har converteret GPS dataen (Plus versionen kan importere
GPS data).

2. At der kun er 15m opløsninge over det meste at Frankrig.

Og til det kan vi så sige (nu vi er igang med at tale med os selv):

2. Nå, man bliver hurtig grådig hva? Kom igen næste år *g*

og

1. Ham her gad ikke, men en anden glad gris arbejder på det.

På det officielle board er der en diskussion om Tour De France, og her
er dagens etape (dagen Onsdag den 13), fyren har skrevet de forskellige
byer ind, givet dem iconer og plottet en linie mellem byerne:

http://www.googleearthhacks.com/forums/downloads.php?do=file&id=117
&act=down

Hvis du gerne vil se de etaper som folk har nået at plotte ind:
http://www.googleearthhacks.com/dlcat16/Tour-de-France.htm

Ok, noget andet:

http://www.flickr.com er sted hvor folk kan oploade de billeder de går
og tager ("ooh, en spændende busk"). Ideen er så lidt at man angiver
HVOR billedet er taget så andre kan se billeder fra forskellige steder i
verdenen. (Lidt samme ide med http://www.geobloggers.com/)

Så kan du hente denne Google Earth KML fil:
http://www.geobloggers.com/feeds/flickr.kml

Hvis du slår den til i places, så "scanner" den området omkring hvor du
kigger, hvis derer nogle billeder som nogen har uploadet til Flicker så
får du et lille ikon af billedet som overlay over Google Earths kort (de
50 nærmeste fotografier), hvis du klikker på det lille billede får du en
taleboble med et direkte link til fotografiet på flicker's hjemmeside.

Det virker en masse steder, zoom ind på københavn og nogen har taget et
billede af Tivolis indgang, andre har taget et billede af nogen som
løber fra regnen ved SAS hotellet osv. Zoom over og kig på Falklands-
ørerne, og en glad turist har taget et billede, samme i New Zealand, i
det kinesiske øhav, se en solnedgang over panang etc.

Det er måske lidt så som så med hvor brugbart det er, men det illustrere
deres "Network Link" system, hvor man kan forbinde sig med andre server
som tilbyder en form for overlay information, fx, et layer med vejr
data, et med forbryder statestik og et layer med huse til salg - så kan
man finde et sted hvor de aldrig regner, er få forbrydelser og huset
ligger pænt. (Vi kunne fx begynde at plage DMI med vejrudsigter vi så
kunne se i Google Earth - noget andet er at de nok ikke gider gøre det
gratis ;)

Men mindre kan også gøre det, man kan lave et simplet dynamisk data
layer, en glad student i tyskland har sat et lille system op som henter
et vejr billede hvert 4 time. Han laver så en lille KML som linker til
billedet og bruger det som et 'overlay' over det som Google Earth viser.

Bemærk at der er kommet en 'transparency slider' ude under places, der
kan man så sætte hvor meget man vil se af vejr sattelit billedet, helt
til højre og Danmark er væk, helt til venstre og vejret er væk. Men hvis
ens land forsvinder kan man jo altid så "Borders" til, så tegner Google
Earth lande grænserne ind, uanset vejrudsigten ;)

Hvis for mange millioner falder over dette link kan det godt være hans
universitet bliver lidt mugne, men indtil da kan vi se om der kommer en
orkan mod os (linken henter en KML som du så kan save eller åbne
direkte)
http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=39752

Hvis nogen nu tænker, kunne vi ikke gøre det med DMI? Jo i princippet,
bortset fra de giver deres billeder et nyt navn hver gang de opdatere ;)

Men derfor kan vi vel godt lige lege et kort øjeblik:
1 .Zoom hen og kik på Danmark.
2. Gå in og kig på DMI's sattli view, find URL'en af billedet, i dette
sekund hedder den http://www.dmi.dk/dmi/507122102_6288
3. Klik på "Add placemark" ikonet og vælg "Image Overlay", paste URL'en
ind
4. Billede loades nu og lægges hen over kortet, så længe du er i Edit
mode kan du rotere og skalere det ved at hive i de grønner 'håndtag', du
kan justere hvor gennemsigtigt det skal være og hvor tit man skal hente
det. Placer det så det ligger over det "rigtige" Danmark.
5. Du kan nu slå det til hvis du vil chekke vejrudsigten over et område
:)

Dvs det kan du ikke for de ændre jo som sagt navnet, men det er da meget
sjovt (Endnu sjovere er det når billedet ikke kan findes - så får du et
stort "Image not found" skilt over Danmark *G*)

Lidt ala flicker, borset fra billederne er Quicktime virtual reality og
taget af professionel fotografer over hele verdenen - hvis der er et
ikon i nærheden får du lidt oplysninger i taleboblen og et lille billede
af det der venter.
http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=36701

Endnu en privat fan har været igang, denne gang i Boulder Colorado i
Usa. Han satte sig ned og lavedet et lille program i C. Det lokale
busselskab har GPS'er i alle deres busser og han converter informationen
til en KML fil som han servere fra sin egen private server hjemmefra
(dvs, den kan nemt blive lidt presset *g*) - men hvis den er oppe og du
kigger mens busserne rent faktisk kører kan du følge dem mere eller
mindre real time i Google Earth, hvis du er zoomet til Boulder Colorado.

http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=30711

Men der er andre end de glade amatører som har fået øje på Google Earth,
Australian Broadcasting Corporation har lavet en fil over
bombeeksplotionerne i London som de har lagt op på deres side. Alle
undergrunds stationerne er plottet ind, der er sted og tid for hver
eksplotion. Hvis du klikker på en station får du en taleboble med
billeder og links til historier på deres hjemmeside.

http://www.abc.net.au/news/indepth/featureitems/s1410301.htm

Iøvrigt siger Google at de store commercielle version af Google Earth
bla er brugt af CNN - jeg spekulere på om TV2 har købt sådan en løsning,
for på det seneste har de været ret vilde med at vise et animeret
danmarks kort hvor de zoomer ind og ud og rundt og frem og tilbage :)

Fra : Vidal

Dato : 13-07-05 08:07

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> finde vej til en restaurant og se bygningerne i 3d. Ved du noget om deres

Man kan gå ind på Homes webside og installere Skyline.

Med den kan du flyve over Danmark med mange gode detaljer.
Jeg tror alle huse og detaljer er der. Ved mit eget hus,
kan jeg se vores grønne bil parkeret.

Det er et fedt program. Man kan se alt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : PerX ...

Dato : 13-07-05 15:34

In article <1121238400.115429.73360@g49g2000cwa.googlegroups.com>,
viidal@gmail.com says...

> [...]
>
> Med den kan du flyve over Danmark med mange gode detaljer.
> Jeg tror alle huse og detaljer er der. Ved mit eget hus,

Lige i øjeblikket bruge de en database med højere opløsning, men fedt
program - hah *g*

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 13-07-05 17:16

terraserver : Grimt, langsomt, primitivt, forældet,
NASA World wind : Forældet fortid
Skyline : fedt program - hah *g*

Er man ikke en smule negativ?

Fra : PerX ...

Dato : 13-07-05 19:22

In article <42d53e42$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
jni@mail.no says...
> terraserver : Grimt, langsomt, primitivt, forældet,
> NASA World wind : Forældet fortid
> Skyline : fedt program - hah *g*
>
> Er man ikke en smule negativ?

Meget, men det ene udelukker vel ikke det andet?

Fra : Vidal

Dato : 13-07-05 17:43

PerX ... wrote:

> In article <1121238400.115429.73360@g49g2000cwa.googlegroups.com>,
> viidal@gmail.com says...

> Lige i øjeblikket bruge de en database med højere opløsning, men fedt
> program - hah *g*

Jeg har ikke kigget på de andre muligheder, du har
angivet. Men for mig er opløsning alfa og omega.

Jeg vil se mig selv eller mine børn glo op på
kameraet, helst live, naturligvis og prioriterer
følgeligt det lokale element højt.

Så jeg er nok ikke ganske i stand til at skelne
mellem program og opløsning. Det er muligt et
andet program ville kunne tolke data bedre, men
det er vel ikke muligt?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : PerX ...

Dato : 13-07-05 19:27

In article <42d54489$0$46897$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
vidal@webspeed.dk says...

> Jeg har ikke kigget på de andre muligheder, du har
> angivet. Men for mig er opløsning alfa og omega.

Prøv GoogleEarth, bare i 20 minutter

> Jeg vil se mig selv eller mine børn glo op på
> kameraet, helst live, naturligvis og prioriterer
> følgeligt det lokale element højt.

Det vil jeg da også, helt klart (dvs, jeg vil sgu ikke have de snager på
mig, men hende der solbader over i parken - klart *g*) - men jeg vil nu
også gerne have lidt bruger venlighede og "pizazz" i programmet :)

> Så jeg er nok ikke ganske i stand til at skelne
> mellem program og opløsning. Det er muligt et
> andet program ville kunne tolke data bedre, men
> det er vel ikke muligt?

Jeg tror ikke det er så meget tolkning af data som at skaffe dataen -
Home er dansk og Fokusere, Google er Amerikansk og har fokuseret mest på
USA først, men de har vist en ambition om at blive globale så de er
igang med at inhente data fra forskellige steder. Men det er jo ikke
gratis, hverken at få rettigheder eller at få folk til at ordne det.
Dvs, jeg går ud fra de "gode" billeder også kommer over hele Danmark,
men jeg går også udfra vi ikke står helt forrest i køen. :)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-07-05 12:59

Vidal wrote:
-snip-

> Man kan gå ind på Homes webside og installere Skyline.

Øv... Det virker ikke her.

> Med den kan du flyve over Danmark med mange gode detaljer.
> Jeg tror alle huse og detaljer er der. Ved mit eget hus,
> kan jeg se vores grønne bil parkeret.
>
> Det er et fedt program. Man kan se alt.

Når jeg klikker på "Klik her for at starte home Skyline" dukker et
vindue op vistnok fra home.gis-hotel.dk tror jeg nok. Derefter bliver
det afløst af et vindue med hvor i der står "nloadi" øverst til venstre.

I adresse-feltet står der nu
"http://www.skylinesoft.com/interactive/detect/..."

Pop-up-stopperen er slået fra i internet explorer, men jeg har på
fornemmelsen at det er norton antivirus eller google toolbar der
driller. Begge steder ser det dog ud til at popup-stopperen er slået fra.

Nogen der har nogen ideer? Ville vildt gerne prøve

I start-menuen er "Skyline" installeret og derfra kan jeg starte
"TerraExplorer". Måske har i et direkte link jeg bare kan bruge i
"TerraExplorer"? Det virker fint nok ellers med London, men jeg ville
helst prøve Danmark

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-07-05 09:30

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> Timer af sjav - og for discount modellen er det gratis (indtil videre?)
>
> http://earth.google.com/

Skal man så downloade og inst. Google Earth (beta) ?

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-07-05 09:42

> Skal man så downloade og inst. Google Earth (beta) ?

Ja, det er et windows program, som løbende henter de satellitfotos fra
Google's servere, som du ønsker vist. Princippet er det samme som i NASA's
World Wind (også gratis).

hilsen
Uffe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-07-05 09:51

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Ja, det er et windows program, som løbende henter de satellitfotos fra
> Google's servere, som du ønsker vist. Princippet er det samme som i NASA's
> World Wind (også gratis).

Tak.

Fra : PerX ...

Dato : 14-07-05 15:01

In article <42d62556$0$181$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, oh@no.no
says...

> Ja, det er et windows program, som løbende henter de satellitfotos fra
> Google's servere, som du ønsker vist. Princippet er det samme som i NASA's
> World Wind (også gratis).

Bortset fra Nasa's program basere sig på hvad de kan finde af fotos,
hvor Google køber rettigheder over det hele - hvilket vel siger de må
have fundet en måde at tjene penge på det - så er det yderligere lidt
pudsigt at man kan få listet sin forretning på kortet ganske gratis.

Iøvrigt så jeg at nogle amerikanske ejendomsmæglere var begyndt at
benytte sig af Google Earth's "network layers" til at vise hvor de har
ejendomme til salg - ganske gratis - gad vide hvad Home har betalt for
deres løsning

Fra : Filip Larsen

Dato : 14-07-05 21:21

> http://earth.google.com/

Nu har jeg hentet installationsprogrammet 4 gange med 3 forskellige
filstørrelser som resultat (230.559 bytes, 226.305 bytes og 251.829
bytes), og ingen af dem har nogen effekt når de køres.
Er der nogen der kan oplyse filstørrelsen på en virksom installer og
evt. en md5 checksum?

På forhånd tak,
--
Filip Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-05 22:45

Filip Larsen skrev:

>Er der nogen der kan oplyse filstørrelsen på en virksom installer

10 MB.

--
Bertel

Fra : PerX ...

Dato : 14-07-05 22:52

In article <42d6c995$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
filip.larsen@nospam.dk says...

> Nu har jeg hentet installationsprogrammet 4 gange med 3 forskellige
> filstørrelser som resultat (230.559 bytes, 226.305 bytes og 251.829
> bytes), og ingen af dem har nogen effekt når de køres.

Det lyder også meget småt - der er vist noget som er gået meget galt.

> Er der nogen der kan oplyse filstørrelsen på en virksom installer og
> evt. en md5 checksum?

Den version jeg har (Build date jun 25 - Ver 3.0.036 beta)
er 10.562.512 bytes lang.

MD5 er cc785564bc8171c1b5a34c5f64d48efe

Men de opdatere dem løbende og diskret så det kan være der pludslig er
en lidt højere version.