Prob. med bg-image i css
Fra : Nina Lerche

Dato : 11-07-05 15:32

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe da jeg er ved at blive
idiot!

Mit baggrundsbillede virker når jeg tester stylesheetet i
browseren, men lige så snart jeg oploader det via ftp'en så
forsvinder billedet. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor?

Koden ser således ud

body{

   background: url(billeder/lærke.jpg) no-repeat top center;
   margin: 40px 180px 50px 180px;

}

www.hos-lerche.com

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 11-07-05 15:53

Nina Lerche wrote:
> [...]

> browseren, men lige så snart jeg oploader det via ftp'en så
> forsvinder billedet. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor?

Det kan være fordi du bruger danske bogstaver i billed-navnet.

> Koden ser således ud
>
> body{
>
>    background: url(billeder/lærke.jpg) no-repeat top center;

> www.hos-lerche.com

http://www.hos-lerche.com/billeder/lærke.jpg findes ikke, så derfor kan
den ikke vises.

Omdøb billedet til noget andet, der ikke indeholder danske tegn, og sørg
også for, at du kun bruger små bogstaver i fil- og mappenavne.

--
Benny Nissen

Fra : Nina Lerche

Dato : 11-07-05 16:09

Benny Nissen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Omdøb billedet til noget andet, der ikke indeholder danske tegn, og sørg
> også for, at du kun bruger små bogstaver i fil- og mappenavne.

Så det er æ'et det er problemet?
Men hvorfor virker det så i browseren inden det er oploadet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-05 16:37

Nina Lerche skrev:

> Så det er æ'et det er problemet?

Måske også mappen. Har du lavet en mappe på serveren der hedder
"billeder"?

> Men hvorfor virker det så i browseren inden det er oploadet?

Dit eget system er indstillet anderledes end din servers system.
Her er et godt råd som kan spare dig for en hel del hovedbrud:

Til filer og mapper som skal lægges ud på nettet, må der kun
bruges netsikre tegn og kun små bogstaver.
Netsikre tegn er de engelske bogstaver, cifrene og understreg.

Teknisk er der ikke noget i vejen med store bogstaver, men der er
bare mange der får problemer fordi de tror at det er ligemeget om
man bruger store eller små - en tro de får fra Windows. Det er
det ikke (kun somme tider).

Det sker at jeg bruger store bogstaver, men så er jeg klar over
at jeg har lagt i kakkelovnen til mig selv hvis jeg glemmer det.

Jeg bruger samme princip når jeg skal vælge navne i noget
programkode eller i et CSS-ark (klasser).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   Fiduso: http://fiduso.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-07-05 16:00

Nina Lerche <nina_lerche@hotmail.com> skrev:

> background: url(billeder/lærke.jpg)

Jeg kan ikke se billedet på
http://www.hos-lerche.com/billeder/lærke.jpg

Prøv at undlade danske karakterer i filnavne.

Se også: http://html-faq.dk/1016.asp

Du bør også rette

<link rel= stylesheet type= text/css href=style1.css>

til

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style1.css">

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Nina Lerche

Dato : 11-07-05 16:24

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> til
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style1.css">

Nu har jeg ændret det du skrev, men sidder stadig med samme
problem.
Jeg forstår simpelthen ikke hvad jeg gør galt. Jeg har både
oploadet, stylesheetet, html dokumentet og mappen med billedet.

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-07-05 16:39

Nina Lerche <nina_lerche@hotmail.com> skrev:

> Nu har jeg ændret det du skrev, men sidder stadig
> med samme problem.

Jeg kan ikke se at der er ændret noget som helst. Du
har stadig

<link rel= stylesheet type= text/css href=style1.css>

og

background: url(billeder/lærke.jpg) no-repeat top center;

i din css-fil.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Nina Lerche

Dato : 11-07-05 17:03

> [...]
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk
>
> Det var mærkeligt! Nu har jeg prøvet at ændre den igen. Men
billedet vises stadig ikke.

Fra : Christoffer

Dato : 11-07-05 17:29

> Det var mærkeligt! Nu har jeg prøvet at ændre den igen. Men
> billedet vises stadig ikke.
http://www.hos-lerche.com/billeder/lærke.JPG << Du har skrevet endelsen med
store bogstaver ...

--
Christoffer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-07-05 17:37

Christoffer skrev:

>http://www.hos-lerche.com/billeder/lærke.JPG << Du har skrevet endelsen med
>store bogstaver .

Alligevel kan det ikke ses, så Nina skal rette det til fx.
laerke.jpg
--
Knud

Fra : Christoffer

Dato : 11-07-05 18:10

> Alligevel kan det ikke ses, så Nina skal rette det til fx.
> laerke.jpg
Nu testede jeg kun med firefox, og der virker det fint ... Er opmærksom på
problemet nu, var ikke klar over at der også var forskel på browsere på det
område.

--
Christoffer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-07-05 18:39

Christoffer skrev:

>Nu testede jeg kun med firefox, og der virker det fint ... Er opmærksom på
>problemet nu, var ikke klar over at der også var forskel på browsere på det
>område.

Måske fordi min pc er ren »engelsk«, Windows, alle browsere osv.
--
Knud

Fra : Christoffer

Dato : 11-07-05 19:03

> Måske fordi min pc er ren »engelsk«, Windows, alle browsere osv.
Tvivler det er tilfældet. Har afprøvet på min stationære (dansk) den kunne
heller ikke finde lærke.JPG via IE. Derefter prøvede jeg på min bærbare, som
er engelsk instillet, der virker det fint med lærke.JPG i firefox, men ikke
i IE ... Så må næsten være browser forskelle.

--
Christoffer

Fra : Nina Lerche

Dato : 11-07-05 17:34

Christoffer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> http://www.hos-lerche.com/billeder/lærke.JPG << Du har skrevet endelsen med
> store bogstaver ...
>
> --
> Christoffer

Hej Christoffer
Der må gå noget galt når jeg opdaterer. Jeg er rimelig grøn hvad angår
ftp-servere, jeg bruger "cuteFtp", og i det nederste vindue på den (det sted
jeg går udfra man oploader i), der står det hele korrekt.

Fra : Christoffer

Dato : 11-07-05 18:14

> [...]
> sted
> jeg går udfra man oploader i), der står det hele korrekt.
Nu er jeg ikke særlig bekendt med cuteFtp, men jeg går ikke ud fra at det
selv går ind og ændre på filnavne. Tjek om filen ikke også hedder lærke.JPG
på din computer inden du uploader.

Hvis du ikke kan se mappe-endelser, så åbn en tilfældig mappe og vælg
funktioner > mappeindstillinger > Vis > fjen fluebenet ved "Skjul
filtypenavne for kendte filtyper"

--
Christoffer