Nyt tag
Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 11-07-05 10:31

Hej alle,

Vi skal til at have nyt tagpap tag. Da vi gerne vil efterisolere og da
nogle af de underliggende brædder er rådne vil vi gerne lægge nye
tagfiner eller brædder.

Er der nogen der har gode råd omkring lægning af nyt tag - skal vi bruge
brædder eller tagfiner plader?

Hvordan lægger vi nemmest pressening på - jeg havde forestillet mig at
bruge bagageremme med skralde - men holder det, eller skal vi skrue
pressening fast med lægter og skruer?

I det hele taget gode råd inden vi går i gang...

På forhånd tak!

Kim

Fra : .Kody

Dato : 11-07-05 12:53

<kimtiede@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> Vi skal til at have nyt tagpap tag. Da vi gerne vil efterisolere og da
> nogle af de underliggende brædder er rådne vil vi gerne lægge nye tagfiner
> eller brædder.
-klip

Hvis du efterisolerer oppefra, og det er en udluftet konstruktion, skal du
være opmærksom på at isoleringen kan være der.. der bør min. være 5 cm luft
mellem isolering og krydsfiner. En udluftet konstruktion stiller iøvrigt
stor krav til at dampspærren er tæt. Ved at forøge isoleringstykkelsen, ved
en utæt dampspærre, kan du risikere at luften kondencerer inde i
isoleringen, og så har du store problemer.

..Kody

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 11-07-05 14:24

..Kody wrote:

> [...]
> en utæt dampspærre, kan du risikere at luften kondencerer inde i
> isoleringen, og så har du store problemer.

Tak for dit svar...

Vi har ikke forestillet os at ændre den nuværende konstruktion, som er
udluftet - vi har tænkt os at lægge 200 mm ekstra rockwool eller
lignende. I dag er der omkring 150 mm rockwool. Skyldes din bekymring at
der kommer mere isolering eller at der ikke er plads til den ekstra
isolering? Vi har et tag med lille hældning (skyder på 15 grader).

Men hvis vi ikke laver om på konstruktionen bør vi vel ikke være
bekymret for dampspæren (jeg tror nu den er i orden, men alligevel)??

/Kim

Fra : .Kody

Dato : 11-07-05 15:26

> [...]
>
> Men hvis vi ikke laver om på konstruktionen bør vi vel ikke være bekymret
> for dampspæren (jeg tror nu den er i orden, men alligevel)??

Hej

Det vigtigste er klart ventilation over isoleringen.
Kondens er kun et problem hvis dampspærren ikke er tæt.

..Kody

Fra : fisherprice

Dato : 11-07-05 14:12

hvis der i dag er x-finer kan du ikke umiddelbart skifte till
brædder!!!! Dette vil (med al sandsynlighed) ødelægge husets stabilitet.

x-finer er vel også nemmest. De skal dog ligges i forbandt og med
yderfinernes fiberretning på tværs af spær/bjælker. Som minimum skal de
sømmes pr. 150 langs frie kanter og min. pr. 300 over understøtninger
(spær/Bjælker) som ikke er ved pladekant.

MEN dette er kun minimumskravene! Der kan sagtes være andet der gør at
der f.eks. skal sømmes pr. 80mm eller lign

http://www.kandu.dk/

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 11-07-05 14:34

fisherprice wrote:
> hvis der i dag er x-finer kan du ikke umiddelbart skifte till
> brædder!!!! Dette vil (med al sandsynlighed) ødelægge husets stabilitet.

Der er brædder i dag... Men det du siger får mig til at tænke på, om det
er vigtigt, at vi ikke fjerner for meget af det gamle tag inden vi
sømmer nyt på??

> [...]
> sømmes pr. 150 langs frie kanter og min. pr. 300 over understøtninger
> (spær/Bjælker) som ikke er ved pladekant.

Jeg har forstået, at de kommer i længder på 244 cm. og at de skal lægges
i længderetningen. Op mod taget skulle der være fer og not.

Hvad mener du med, at de skal ligge i forbandt? Skal de ikke samles over
spær??

Fra : fisherprice

Dato : 12-07-05 13:20

> Der er brædder i dag... Men det du siger får mig til at tænke på, om
det
> er vigtigt, at vi ikke fjerner for meget af det gamle tag inden vi
> sømmer nyt på??

Huset bør midlertidigt afstives - f.eks. med...

> Jeg har forstået, at de kommer i længder på 244 cm. og at de skal
lægges
> i længderetningen. Op mod taget skulle der være fer og not.
Det er korrekt, mener også at der skal være ca. 1mm frigang/fugeafstand
afh. fugtudvidelser.

> Hvad mener du med, at de skal ligge i forbandt? Skal de ikke samles
over
> spær??
Jo, de skal samles over spærene, men der er jo ikke 2,44m mellem
spærene!! Så ved pladeende understøttes de af spær og mellem enderne vil
der også være spær.

Formentlig passer c/c afstandene på spærene ikke med pladerne. DErfor
kan det være nødvendigt at lave udvekslinger/lasker mv. for at
pladeenderne ikke kan trykke skævt af hinanden - hvis du forstår - for
så vil dit tagpap kunne revne

http://www.kandu.dk/

Fra : kimtiede@gmail.com

Dato : 12-07-05 10:10

kimtiede@gmail.com wrote:
> [...]
> pressening fast med lægter og skruer?
>
> I det hele taget gode råd inden vi går i gang...

Jeg har nu undersøgt det lidt nærmere og kan ikke rigtig finde ud af, om
man må lave flyverstød i et bræddeunderlag. Jeg har hørt at det pt. ikke
er lovligt og at man skal søge dispensation. Omvendt har phønix tag en
beskrivelse der virker som om, at det er ok:
http://www.phonixtag.dk/PHOENIX/prodtag.nsf/0/75cf8b1e39ca0749c1256b9c00421ff5?OpenDocument&AutoFramed

Er der nogen med en mening om dette??

/Kim

Fra : fisherprice

Dato : 12-07-05 13:27

Kan fornemme at i selv skal stå for udskiftningen. I så fald vil i måske
kunne drage nytte af træ 32 :krydsfiner (mener jeg at den hedder). Her
fortælles kort omkring lægningen af krydsfiner. MEN husk nu at den kun
foreskiver minimumskravene! Der kan sagten være andet der taler for
flere eller større søm, anden krydsfiner, evt. trækbånd for at sikre
skiven virker som en hele og meget mere. Men det afhænger af huset
geometri, vægplaceringer, husets placering osv.

Bemærk at kommunen evt. vil forlange at huset laves efter de nyste
normer og derfor kan i risikere at der er mere i det end blot ny
tagbeklædning - hvis altså husets stabilitet er sikret ved det
eksisterende beklædning, hvilket jo ikke er sikkert. Hvis det ikke er
det er midlertidige understøtninger heller ikke nødvendige

http://www.kandu.dk/