Må jeg få barnet med til udlandet?
Fra : Heidi.T.

Dato : 18-12-00 17:31

Hej!

Jeg har fælles forældremyndighed med min eks-mand. Nu er det sådan at jeg
har fået job i udlandet og vil flytte derover med min datter. Men min
eks-mand vil ikke have at jeg tager vores datter med (hun bor hos mig).

kan han forhindre det?

Det er inden for europas grænser og økonomisk/transportmæssigt ikke så langt
væk andet end at han sagens kunne se hende i al fald en gang om måneden. Og
jeg vil gerne dele udgiften.

Er der nogen der har prøvet at bo i udlandet med den ene forældre hjemme i
DK. Hvad lavede I af ordninger (jeg vil gerne fremlægge et "spiseligt"
forslag for ham, således at han måske ændrer mening).

Er det "kidnapning" hvis jeg bare tager derover?

mvh

Heidi.

Fra : Tomas O.

Dato : 18-12-00 18:26

"Heidi.T." <Heidi.t@get2net.dk> skrev:
hej Heidi
> [...]
> jeg har fået job i udlandet og vil flytte derover med min datter. Men
> min eks-mand vil ikke have at jeg tager vores datter med (hun bor hos

Lad mig formulere dette således. I samme øjeblik I er uenige om forældremyndighedne og hvad dne indebøærer er der kun 3 muligheder:

1. I blive enige igen
2. En af jer afgiver myndiheden
3. at gå i retten for at slås for myndigheden.

Thats it!

> Det er inden for europas grænser og økonomisk/transportmæssigt ikke så
> langt væk andet end at han sagens kunne se hende i al fald en gang om
> måneden. Og jeg vil gerne dele udgiften.

Har intet at sige juridisk.

> Er der nogen der har prøvet at bo i udlandet med den ene forældre
> hjemme i DK. Hvad lavede I af ordninger (jeg vil gerne fremlægge et
> "spiseligt" forslag for ham, således at han måske ændrer mening).

Det er vel svært for ham at accpetere at han ludsleig skal se sit barn
mindre end før og ikke bare kan komme forbi.. hvordan ville du selv
havde det i hans situation, for reelt, når i nu er fælles, kan han gøre
nøjagtigt det samme, som dig.

Vend det om og se det fra hans synspunkt og spørg dig selv hvad du selv
ville accpetere...

> Er det "kidnapning" hvis jeg bare tager derover?

Kommer vel an på om han kan finde på at anmelde det. Bliver politiet
blandet ind i det kan du være sikker på det bliver meget svært for dig
at beholde din myndighed, hvis du gør det uden hans tilsang om at det
er ok.

Vi fædre er altså ikke retsløse..

Hilsen
Tomas O. som da håber det bedste for jeres barn.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-12-00 18:43

"Heidi.T." <Heidi.t@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> forslag for ham, således at han måske ændrer mening).
>
> Er det "kidnapning" hvis jeg bare tager derover?

jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide det samme... men med det
fortegn at jeg har den fulde forældremyndighed.....

--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Fra : Tomas O.

Dato : 18-12-00 19:22

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev:
SNIP

> jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide det samme... men med det
> fortegn at jeg har den fulde forældremyndighed.....

Du bestemmer suverænt over dit barn. Du kan ændre hans efternavn
bestemme hans skolegang og så videre, og hans far har ikke en skid at
skulle have sagt!

Skulle hans far smutte med ham til udlandet som ovenover skitseret er
det kidnapning. Straffes temmelig hårdt herhjemme med vist nok op til 10
års fængsel.

Hilsen
Tomas O.

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 19:37

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 18-12-00 19:37

"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote in message
> "Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev:
> Lige en tilføjelse.
>
> Juridisk. Moralsk er en anden snak.

ja ja.... det er da klart... og det er ikke en ting jeg har tænkt mig at
gøre bare sådan...... men fik jeg muligheden på et eller andet tidspunkt
i fremtiden at få et godt og kreativt job i udlandet ville jeg da meget
gerne prøve det.....

min søns far og jeg har det fint sammen..... og jeg kunne ikke drømme om
at skabe unødige problemer....... men som sagt...... det er da en
oplevelse at komme ud af landet og arbejde.... en oplevelse der i mit
fag er forbeholdt en vis aldersgruppe...... sad but true....

Fra : Tine Andersen

Dato : 19-12-00 08:47

> [...]
> forslag for ham, således at han måske ændrer mening).
>
> Er det "kidnapning" hvis jeg bare tager derover?

Kære Heidi

Hvad ville være godt for barnet? Måske at blive i Danmark hos far. (Det
kunne være, at jobbet i udlandet så ikke var så attraktivt, så)

Hvis man får børn sammen, har man forpligtelser overfor hinanden og især -
overfor barnet. Der er ca. 20 år, hvor vi voksne må komme i anden række.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 08:28

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 08:28

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 08:28

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-12-00 08:28

".....HBC" <grafisk@get2net.dk> wrote in message
> Hej Hejdi
> Nå, men hvis du ikke synes at man skal sætte børnene først, så
> er det jo dit valg. Min mening er at børnenes tarv altid må komme i
> første række. Fordi de er børn.

hun har jo på ingen måde sagt at hun ikke har sit barns tarv i
sinde..... blot at det ikke altid bør være barnets ønsker der kommer
først... hvad nytter det at man gør alt for sine børn hvis man i bund og
grund er ulykkelig..... den slags kan børnene jo også mærke... eller
hvad

> Børn har brug for at "deres" voksne træffer ansvarlige valg.

enig...

> Børn har som hovedregel brug for begge forældre.

men jeg ser dig ikke brokke dig over at den "eksterne" forælder vælger
sit barn fra..... jeg er selv vokset op uden min far fordi han valgte
min lillesøster frem for mig.... er jeg blevet et dårligere menneske af
den grund?

> Man skal ikke "ofre" sig for sine børn....men man må da som
> mindstekrav kunne indrette sit liv efter at man har børn..
> - det er da et rimeligt krav til enhver forælder, fraskilt eller ej.

hvor er det lige hun siger at hun ikke gør det?? hun siger jo netop at
hun gerne vil betale for en del af billetten.... og at det ihvertfald
kan lade sig gøre 1 gang om måneden... hvilket er mere end de fleste må
lade sig nøje med i andre situationer.......

> O.K. Du må nok se i øjnene at du ikke får den helt
> store opbakning fra denne gruppe. Ikke fra mig ihvertfald.

nej ikke fra dig...... synd egentlig......

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 19:21

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-12-00 19:21

"Henriette" <vester1@post.cybercity.dk> wrote in message

> Jeg læser slet ikke at den eksterne forældre har valgt sit barn fra?
> Jeg mener, det gør en stor forskel. Hvis faderen ikke ønsker kontakt
til sit
> barn, er der jo ikke det store problem vel?

nej det har hanikke....... men jeg siger blot at hvis man skal tilgode
se barnet må man også være konsekvent..... det kan ikke være rigtigt at
det er ok for en far at vælge sit barn fra men ikke ok for en mor at
vælge en karriere til..... der viser IMO en alt for forældet opfattelse
af kønsroller......

> Hvis han derimod ønsker at være en del af sit barns opvækst, skal han
og har
> han ret til det. I så fald vil jeg mene det er egoistisk at flytte til
> udlandet med barnet.

måske..... men jeg mener ikke det er i strid med hvad der er bedst for
barnet.... der er jo netop ikke forhindret samvær..... blot forenklet og
udskudt...... det skulle reelt betyde at faderen kune få barnet på
længere ophold end før hvilket giver IMO et bedre mere "naturtro"
samvær.....

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-12-00 22:24

In article <2O606.6734$ad1.215653@news010.worldonline.dk>, "Sabina
Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> udskudt...... det skulle reelt betyde at faderen kune få barnet på
> længere ophold end før hvilket giver IMO et bedre mere "naturtro"

Ork ja, det kunne oven i købet arrangeres sådan at barnet bor hos sin
far fast, og så kommer på besøg hos sin mor en gang i måneden. Det må
vel være noget nær den ideelle løsning for barnet og giver samtidigt et
"naturtro" samvær.

Lyder det helt forkert?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-12-00 22:46

"Martin Edlich" <nogen@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> far fast, og så kommer på besøg hos sin mor en gang i måneden. Det må
> vel være noget nær den ideelle løsning for barnet og giver samtidigt

nej...... men udgangs punktet var at barnet bor hos moderen....
men kommer alt til alt mener jeg ar barnet er bedst plejet hvis det
bliver adspurgt.... hvis barnet har en vis alder kan de jo være
medbestemmende til hvor de vil være....

jeg er ikke en af dem der partout mener at barnet bør vokse op hos
mor... jeg mener barnet bør være hos den bedste forælder.....
jeg mener dog heller ikke at barnet partout bør blive i samme landsdel
eller bare i samme land for at have et tilfredsstillende samvær med den
modsatte part.....
det er ene og alene op til forældrene at få det samvær til at fungere
optimalt... og det KAN lade sig gøre.....

i mit eget tilfælde er det mest hensigtmæssigt at min søn bor hos
mig..... fordi min ex er under uddannelse til tjener.... ikke at
uddannelse forhindrer en i at være en god forælder..... ( jeg er selv
nyuddannet) men pga de meget skiftende arbejdstider og pga hans
nuværende bopæl.... et andet faktum er at hans unge kæreste nu venter
sig og også er under uddannelse..... de har nok at se til....
min kæreste og jeg har mere overskud...
en anden ting er så også at jeg har den fulde forældermyndighed......
men jeg involverer hans far MEGET... både i forældremøder og
beslutninger omkring hans helbred..... reelt kunne vi lige så godt have
fælles men lige nu fungerer det super på denne måde.....

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-12-00 00:57

In article <KO906.7274$ad1.233385@news010.worldonline.dk>, "Sabina
Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote:

> nej...... men udgangs punktet var at barnet bor hos moderen....

Samt at faderen ikke var helt tilfreds med at barnet flyttede til
udlandet med moderen - ikke et optimalt udgangspunkt for et godt samvær
far/mor/barn.

Det eneste jeg ville med min lille bemærkning, var at prøve at vende
situationen lidt på hovedet, og dermed måske få den det handler om at
tænke en gang til.

Da jeg ikke kender nogen som helst af de implicerede, kan jeg ikke så
godt vide hvordan de kan få det til at fungere - det kommer jo i ret høj
grad an på deres personligheder.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-12-00 19:51

> Samt at faderen ikke var helt tilfreds med at barnet flyttede til
> udlandet med moderen - ikke et optimalt udgangspunkt for et godt
samvær
> far/mor/barn.

nej men en smule utilfredshed skal vel ikke ødelæge muligheden for et
godt samarbejde..... det er vel aldrig med gode miner man går fra
hinanden.... så var man nok ikke gået fra hinanden i første omgang.....

> Det eneste jeg ville med min lille bemærkning, var at prøve at vende
> situationen lidt på hovedet, og dermed måske få den det handler om at
> tænke en gang til.

nøjagtig det samme jeg forsøgte ved at vende den rundt til at en
forælder forlader/ nægter samvær med barnet....

> Da jeg ikke kender nogen som helst af de implicerede, kan jeg ikke så
> godt vide hvordan de kan få det til at fungere - det kommer jo i ret
høj
> grad an på deres personligheder.

meget..... og endda hvis man har fået det til at fungere kan det gå i
hårdknude...... og omvendt kan en hårdknude løses op ret hurtigt eller
langsomt.. uanset om man fungerer fint sammen... det eneste der skal til
er en lille uoverensstemmelse.....

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 18:40

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-12-00 18:40

> Jeg kunne godt forestille mig at en karierre i udlandet ville være
> meget attraktiv, men det vil sikkert ikke være det eneste der
> kan gøre Heidi lykkelig.

absolut ikke...... det har jeg heller ikke på nogen måde sagt...... men
hun skal jo træffe nogle valg i livet... det skal vi alle..... jeg ser
blot ingen grund til at nedgøre hendes valg og ønsker i livet...

> Det kommer så an på barnets alder, om det overhovedet
> skal/kan/bør spørges. Her er den juridiske grænse vistnok 12 år.

helt klart... hvilket jeg også snakker om i et andet indlæg.....

> Jeg tror det under alle omstændigheder vil være en meget
> stor mundfuld for et barn, uanset alder, at flytte til et andet
> land sammen med kun én person. Man må formode at
> der skal skiftes pasningsordning eller skole, - resten af
> barnets familie og venner bor i Danmark, - nyt sprog,
> og mor er jo afsted på arbejde hele dagen.
> Det meste af barnets tryghedsgrundlag forsvinder pludselig.

hvor er det sagt at moderen flytter alene???
desuden er det jo ikke op til os at sige ja eller nej her... men at give
vores besyv med.... er det nu galt at jeg mener det sagtens kan lade sig
gøre???

> Jeg har ikke forstået det sådan at faderen vælger
> barnet fra, men at de netop har fælles forældremyndighed.

jeg snakkede generelt...... man brokker sig over at moderen vælger en
karriere til men ikke over at andre forældre vælger et barn fra..... det
synes jeg er underligt....

> Hvor stort et barn kan man forvente ville være tryg
> ved at rejse alene fra et land til et andet en gang om
> måneden. Det handler jo ikke kun om penge.

nu har jeg lige undersøgt det grundet egne tanker om flytning og et
delebarn mere end 7 timer væk i tog.....
i dag findes der både tog og flypersonale der er hyret til at passe på
barnet under turen..... og jeg ved at flypersonalet tager børn fra 5 år
med.... bare der er en der henter og bringeri hver ende.....
jeg har aldrig snakket om at lade barnet rejse alene....

Fra : N/A

Dato : 21-12-00 19:47

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-12-00 19:47

> [...]
far og
> jeg bor i forvejen i hver sin landsdel i DK og han ser hende i
forvejen kun
> en gang om månenden.
>
> Eneste forskel på før og nu er flyrejse i stedet for biltur, hvilket
giver
> lidt længere transport, men ikke meget. Og så selvfølgelig at han skal
> overnatte i vores hjem.
>
> Jeg kan fortælle at min eks har tygget på det og besluttet at støtte
min
> karriere, min nye families drømme, lige som jeg ville have støttet ham

se.... det er dejligt at høre*S*... det er nemlig kun hvad jeg havde
forventet ( ike at jeg kan forvente meget da jeg ikke kender jer)
jeg havde dog forventet at i ville finde en løsning der var
hensigtsmæssig...... for alle involverede.....

smukt og dejligt at se*S*

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 21-12-00 23:18

Hej Heidi !!
ET stort og varmt tillykke med at det er lykkedes jer at finde en løsning
som alle parter kan godkende. Jeg synes det virker som om I alle vil det
samme, nemlig få det til at fungere, og så skal det også nok virke for
barnet. For det vigtigste for et barn er at føle at begge forældre elsker
barnet, uanset hvor lidt eller meget de ser hinanden. Jeg synes at det
virker som begge jer to biologiske forældre tager jeres ansvar for jeres
fælles barn alvorligt. Tænk hvor overfladisk faderen ville være hvis han
bare havde accepteret at I rejste væk. Det er sundt at tænke tingene
igennem.
Held og lykke der i udlandet, og glem så ikke lille Danmark helt med vores
gode sider, såsom at kunne diskutere åbent og finde frem til en løsning, der
tilgodeser de fleste, uden at det går ud over de svageste.
Venlig hilsen Nina Hald.